Despre mintea umana

Mintea umană funcționează cel mai eficient în jurul vârstei de 50 de ani, nu în tinerețe. Corpul și creierul nu îmbătrânesc în același ritm. Dimpotrivă, puterea minții crește odată cu vârsta, arată studiile.
 
Chiar este creierul condamnat la degradare?, se întreabă Barbara Strauch, jurnalist la “The New York Times” și autoare a cărții “Viața secretă a creierului adulților: Descoperiți talentele surprinzătoare ale minții de la vârsta mijlocie”.
 
A descoperit că este înconjurată de oameni de vârstă similară care, deși nu-și puteau aminti numele restaurantului la care au mâncat sau al cărții pe care tocmai o terminaseră de citit, puteau să coordoneze afaceri pe continente diferite, scrie Strauch în cartea ei, citată de “The Daily Mail”.
 
Cercetătorii – sociologi, psihologi și neurologi – au descoperit însă că, în cazul unei persoane ajunsă la vârsta a doua, creierul nu se comportă ca restul corpului. Este adevărat că memoria este afectată, la fel și alte funcții ale creierului legate de motricitate. Pe de altă parte, crește abilitatea de a lua decizii corecte despre lumea din jur.
 
Cercetătorii au folosit rezonanța magnetică pentru a analiza efectele îmbătrânirii și au constatat că celulele creierului nu se împuținează subit. Dimpotrivă, creierul se adaptează și le permite persoanelor trecute de 50 de ani să-l folosească mult mai eficient. Astfel, dacă tinerii folosesc pe rând cele două emisfere ale creierului, persoanele în vârstă reușesc să le utilizeze simultan.
 
De asemenea, se îmbunătățesc capacitățile cognitive, după cum demonstrează un studiu care a urmărit evoluția vieții a 6.000 de americani timp de 40 de ani.
 
Testele de vocabular, memorie, aritmetică, orientare spațială, viteză de reacție și logică au demonstrat că oamenii cu vârste între 40 și 60 de ani au obținut rezultate mai bune decât cei de 20 de ani.
 
Bărbații au avut cele mai bune rezultate în jurul vârstei de 50 de ani, pe când la femei, abilitățile s-au îmbunătățit și după vârsta de 60 de ani. Chiar și abilitățile sociale și capacitatea de a judeca corect oamenii și situațiile cresc odată cu vârsta.
 
Partea creierului responsabilă cu emoțiile umane se micșorează mai lent decât celelalte zone.
 
Un studiu realizat de Universitatea Harvard demonstrează că oamenii trecuți de 50 de ani iau și cele mai bune decizii financiare. 

Nu în ultimul rând, studiile contrazic și teoria conform căreia îmbătrânirea aduce după ea dezamăgire și depresii.
Se pare că, pe măsură ce îmbătrânim, reacționăm altfel la necazuri, creierul reușește să se programeze să accentueze aspectele pozitive și să le elimine pe cele negative.
 
Vreți să aveți o minte clară și la bătrânețe ?
Exista metode de a va mentine creierul tanar. Din pacate, mintea mai buna nu se poate obtine odata cu varsta, ci din contra, pierdem din ea, cu fiecare an ce trece.
Cercetatorii au aflat insa ca exista diverse metode prin care putem opri declinul mintii. Iata cateva dintre acestea:
Dansați. ”Putine activitati stimuleaza creierul asa de bine ca dansul!”, spune doctorul Daniel Amen, autorul cartii “O minte minunata la orice varsta”. “Dansul necesita totul, de la coordonare si organizare, la planificare si judecata”, a mai scris acesta.
Acelasi lucru este valabil si pentru artele martiale. Ambele cer pozitionarea diferitelor parti ale corpului simultan si in sincron.
Mergeți la fitness. Sportul creeaza celule noi intr-o zona a creierului vitala memoriei. Cercetatorii de la Universitatea Columbia au masurat volumul sangelui din creierul adultilor care merg la sala de patru ori pe saptamana, timp de patru luni si au descoperit ca toata aceasta activitate duce la producerea mai multor neuroni.
Mâncați ouă. Micul dejun ideal este un ou, potrivit medicului Larry McLeary, autorul programului “Incredere in creier”. Oul contine vitamina B, care obliga celulele nervoase sa arda glucoza, cea mai importanta sursa de energie a creierului. Oul mai contine si antioxidanti, care protejeaza neuronii de stricaciuni si acizi grasi omega-3, care mentin impulsurile nervoase la ritmuri optime.
Mâncați, de asemenea, multe fructe și legume și evitați mâncărurile grase, care diminueaza abilitatea celulelor nervoase de a comunica intre ele.
Fiți activi. Nu deveniti lenesi, pentru ca dauneaza grav sanatatii. Implicati-va tot timpul in diverse activitati, pentru a va mentine mintea alerta.
Hidratați-vă mintea. Un studiu al Universitatii South Florida din 2006 a aratat ca oamenii care beau trei sau mai multe pahare de suc proaspat pe saptamana aveau cu 76% mai putine sanse sa se imbolnaveasca de Alzheimer. Cantitatea mare de polyphenoli, antioxidanti gasiti in fructe, protejeaza creierul de boala. Opt pahare de apa pe zi sunt si ele extrem de benefice pentru minte, intrucat creierul este 80% apa si daca nu este hidratat, neuronii nu pot sa functioneze corect.
Râdeți. Luati-va o pauza de la problemele cotidiene si radeti. Cititi bancuri, uitati-va la filmulete amuzante. Chiar si anticiparea rasului scade stresul cu 39% pana la 70%! Rasul este extrem de bun si pentru inima.
Dormiți suficient. Somnul este important pentru o stare mentala buna. Memoria se organizeaza in creier, in timpul somnului. Un studiu al Facultatii de Medicina de la Harvard arata ca mintea aduna bucati separate de informatie si le tese impreuna in timpul somnului. Doctorii ne sfatuiesc sa dormim fix 7 ore!
Nu vă mai uitați la TV. O ora de privit la televizor creste riscul de a capata Alzheimer cu 1,3%. Asa ca doctorii recomanda sa va relaxati la TV maxim doua ore pe zi. In schimb, ei propun sa cititi cat mai multe carti.
Folosiți mirodenii. Atunci cand gatiti, folositi cat mai multe mirodenii la mancare. Rozmarinul, de exemplu, contine acid carnozic, care reduce riscul de atac cerebral cu 40%! Folositi cu incredere condimentele, mai ales scortisoara, sofranul, busuiocul, oregano, cimbrul si salvia.
Studiați o limbă străină Nu ezitati sa invatati o limba straina, pentru a evita dementa la batranete. Un studiu al Universitatii York din Toronto arata ca oamenii in varsta care vorbesc mai multe limbi straine au o minte mai clara decat ceilalti.
Spalați-vă bine pe dinți. O gingie inflamata, sangeranda, poate sugera o problema a sanatatii. In plus, toate bacteriile care se strang in gura ajung in sange si apoi la organele vitale, inclusiv la creier. De aici, si o stare mentala extrem de proasta.
Beți ceai verde si veti castigati cu 20% mai multa sanatate mentala, potrivit unui studiu prezentat in The American Journal of Clinical Nutrition.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *