Ca i Crciunul sau alte srbtori cretine, i Patele se hrnete din plin din tradiiile pgne. Unul dintre cele mai cunoscute i ndrgite imagini pascale, iepuraul, are n spate o ntreag simbolistic ce ne duce pn n vremuri mitice. Iepurele se nscrie n linia bestiarului selenar i a arhetipurilor asociate clarului de lun.

n arta medieval cretin animalul avea o semnificaie aparte. Se credea de mult, dup cum aflm de la Pliniu, Plutarh, Filostrat sau Aelian, c acesta este hermafrodit, ceea ce a condus la conexiunea cu Fecioara Maria datorit credinei n reproducerea sa fr pierderea virginitii. Iepurii figureaz n manuscrise i n reprezentrile nordice ale Fecioarei cu pruncul. De asemenea era asociat cu Sfnta Treime n cadrul motivului celor trei iepuri unii, motiv rspndit n prile importante din bisericile engleze, semn c iepurele avea o mare importan n imaginarul bisericesc medieval.

Stabilirea unor paralele cu oule pascale poate fi datat n secolul al 15-lea n Germania, cnd catolicismul domin zona i asimileaz credinele pgne preexistente. Primele legende ale iepuraului care face daruri dateaz din aceeai perioad. Ba prin 1680 se i public o poveste despre iepurele care ascunde darurile pascale ntr-o grdin. Aceste legende au fost exportate cu succes n SUA datorit imigranilor germani care au colonizat Pennsylvania, contaminate curnd de imagini cu cuiburi n care apar iepurai i ou colorate.

Dar iepurele este un vechi simbol al fertilitii, prezent n toate mitologiile. Slbatic sau de cas, se leag de divinitatea Pmntului-Mam, de ideea de regenerare i nnoire nentrerupt a vieii. Este o fiin selenar, care ntruchipa o veche zei germanic, Eostra, mitologizare a primverii i fecunditii, nc adorat n mediile rurale ale secolului al 13-lea. Mai nainte, saxonii celebrau venirea primverii prin festivaluri tumultoase, pe care misionarii cretini n-au avut alt soluie dect s le integreze. Festivalul pgn al Eostrei coincidea de altfel cu nvierea lui Iisus, prin urmare avea sens a adoptare a sa sub mantie cretin.

Iepuraul de Pati nu este o invenie modern, ci un vechi simbol lunar. Luna apare uneori n forma unui iepure. n Europa, Asia sau Africa petele de pe lun reprezint iepuri…ba mai mult, pentru azteci aceste pete proveneau de la un iepure pe care un zeu i-l arunc n fa, imagine cu conotaii sexuale. Anii iepurelui din calendarul aztec se afl sub semnul lui Venus. Unele triburi maya vorbeau despre salvarea lunii de ctre un erou iepure, deci salvarea vieii care se reinnoiete datorit lui. Acest mit face din iepure un erou civilizator, asa cum l consider i siouxii winebaga. nsoind luna, el mparte cu aceasta latura tainic, incognoscibil a realitii pe care, domesticit, o ofer i oamenilor devenind un soi de intermediar. Menebuch, marele iepure al algonquinilor, este singurul care face accesibil taina tatlui arhetipal. n acest sens s-ar putea apropia i de simbolistica ce l nsoete pe Iisus, iar natura sa blnd ne duce cu gndul la mielul cretin. De altfel, dup cretinare aceste triburi au fcut paralela cu un Mesia selenar.

n mitologia egiptean Osiris apare cu chip de iepure, tot n ideea de regenerare periodic. n taoism, pentru c iepurele moare, ca i luna, pentru a renate, el devine cel care pregtete butura pentru nemurire. La umbra unui smochin piseaz ierburile magice. Fierea lui era folosit de chinezi pentru a topi lama de oel a sbiilor tocmai n sperana unui transfer de putere i nemurire. Birmanii l considerau chiar un strmo mitic.

Iepurele este totodat contradictoriu, ambivalent, fast i nefast. Ca i luna, de care l leag i semnificaia sexual. n Cambodgia se credea c ploile fecundatoare se datorau mperecherii iepurilor. ranii azteci credeau nu doar ntr-o divinitate iepure, ci n 400, exprimnd beugul. Acelai animal reprezenta i lenea sau beia, deci cuprindea i binele, i rul.

De multe ori a fost asociat i cu risipa, nestpnirea, desfrul, ntruct este simbol al vieii elementare, instinctual, pe care raiunea ar vrea s le controleze. n vremea iluminist din istoria unui popor, teama fa de puterea distrugtoare a instinctului tabuizeaz animalul , aa cum vedem n Deuteronomul i Leviticul. Interdicii asupra consmului de carne de iepure gsim la celii bretoni, la popoarele baltice i n mai multe zone asiatice. Nici ranii iii anatolieni nu i consumau carnea, dar din alte motive: l considerau animal divin.

DeIrina-Maria Manea –Historia

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *