Nu vreau s las s treac aceast zi fr s aștern mcar cteva rnduri, cteva impresii proaspete, despre srbtoarea Luminii nvierii Domnului.

ntr-o atmosfer umed, cu o ceaț ce nvluia tot satul, cobornd n fuioare dinspre pdure, pe ulițele satului, oamenii se adun spre biseric. Șiruri, șiruri de femei, copii și brbați, cu coșuri tradiționale, din nuiele, n care purtau pasca și oule roșii, pentru binecuvntarea arhiereasc, oamenii s-au adunat n biserica – dovedit curnd nencptoare, și n curtea ei. Se salut cu voci sczute, se așeaz pe grupuri, rubedenii și neamuri, btrnii cu btrnii, tinerii cu tinerii. Fr hrmlaia și bețivneala din orașele mari, fr rsetele și maimuțrelile tinerilor din mahalalele marilor orașe. Și fetele și bieții de aici sunt mbrcați decent, n hainele lor “bune”, de srbtoare. Lipsesc aproape complet rujurile și fardurile țiptoare din decor, semn c preotul satului și face bine datoria. Suntem totuși n Bucovina, ultimul bastion al satului romnesc autentic, al tradițiilor și crezului ortodox.

Satul are doi preoți, unul btrn și altul tnr. Tcerea se las peste sat. Este momentul. n altar, cei doi preoți se roag cu minile ridicate, cernd pentru credincioși pogorrea Luminii. n Biseric s-au stins luminile, iar oamenii așteapt afar, ntr-o tcere solemn plin de emoție. Apoi, o luminiț se aprinde, n altar, urmat de alta, iar cei doi preoți ies cu fclii de cear curat n mini, vestind Lumii nvierea lui Hristos. Oamenii primesc Lumina cu pioșenie, și cu salutul “Hristos a nviat !”, urmat de ntrirea crezului n nvierea Domnului: “Adevrat a nviat !”.

Flacra lumnrilor aprinse de la una la alta se ntinde n mulțime, șovielnic. Un copil, cu lumnarea n mn și ntreab mama, nerbdtor: “Dar nu putem aprinde noi cu chibritul !?” Maic-sa l mustr n tcere și i șoptește: “Lumina trebuie primit de la ceilalți, care au primit-o de la preot”. “Dar de ce așa ?” – insist biatul ? “Pentru c numai prin Lumina lui Hristos ne mntuim. Și numai unii prin alții…” Rmn uimit de profunzimea nțelepciunii femeii. Cci, pentru noi, cei ce trim n lume, nu este mntuire fr iubire de aproapele. Cum spunea și un mare schimnic, c dac te afli n extazul mpreun vorbirii cu Dumnezeu, dar fratele tu are nevoie de o can de ap și tu nu te ntrerupi ca s i-o duci, ai pctuit.

Urmeaz apoi tipicul nvierii, cu citirea din Evanghelie și rugciunile pentru toat obștea și suflarea omeneasc. Cnd se urmeaz preotul spre ușile Bisericii, acestea se gsesc zvorte, iar Preotul bate cu crucea n ele, zicnd: “Deschideți voi creștini, porțile voastre, și v ridicați Porți Veșnice ca s intre mpratul Mririi !”, iar o voce dinluntru, rspunde: “Cine este mpratul Mririi !?”. Preotul rspunde: “Domnul cel tare și puternic, Domnul cel tare n rzboaie, Domnul Puterilor, acela este mpratul Mririi !!!” Apoi, porțile se deschid și ntreg norodul intr n Biseric, n urma preoților, cntnd “Hristos a nviat din morți, cu moartea pre moarte clcnd, și celor din morminte viaț veșnic druind.

Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, nviaz și sufletele noastre, cele moarte și mpietrite de pcatele și frdelegile noastre !

 

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *