Bombardamentele americane asupra Japoniei din decursul celui de-al Doilea Rzboi Mondial au intrat n paginile de istorie universal. S-au scris mii de analize, cri, articole, s-au fcut nenumrate filme de gen care aduc n scen loviturile aeriene americane n ara Soarelui Rsare. Cu toate acestea, nu se tie mai nimic despre singura lovitur aerian a Japoniei asupra Statelor Unite. Misiunea pilotului imperial Nobuo Fujita se constituie, aadar, ntr-unul dintre cele mai interesante episoade ale ultimului Rzboi Mondial.

Samuraiul care a devenit pilot

Cel care avea s fie singurul pilot militar din cadrul Axei care a avut o misiune de rzboi n spaiul aerian continental american s-a nscut i a fost educat sub principiile dure i austere ale unei familii tradiionale de samurai, cu o vechime verificabil de peste 400 ani.

Nobuo Fujita a vzut lumina zilei n anul 1911. A primit o educaie complex, de tip tradiional-modernist, cu iz militarist, n spiritul i atmosfera care domneau n acele vremuri n Imperiul Nipon. n anul 1932, Fujita a intrat n Marina Imperial Japonez, iar un an mai trziu i servea patria ca pilot n aviaia de vntoare i bombardament.

Apariia sa n istorie s-a datorat urmrilordevastatorului bombardament al bazei americane de la Pearl Harbor.

Misiunea sa a fost ntr-att de secret, nct s-a dovedit a fi o surpriz total pentru serviciile militare de informaii ale SUA. Strategia de atunci a Japoniei era aceea de a produce pagube ndeajuns de importante pe teritoriul american, astfel nct Washington-ul s-i retrag flota din Pacificul de Vest, de aici rezultnd o reducere a presiunii exercitate de aceasta asupra Marinei Imperiale.

Dintre miile de piloi niponi antrenai pentru un eventual ultim zbor, conductorii din Tokyo l-au selectat pe Nobuo Fujita. Pregtirea sa, educaia, spiritul i mai ales rezultatele obinute n duelurile aeriene ctigate l-au recomandat a fi cel mai potrivit om pentru o astfel de misiune neobinuit.

n timpul raidului aerian de la Pearl Harbor, Fujita era detaat la bordul submarinului nipon I-25. n acele momente, submarinul I-25 era acompaniat de alte trei submarine i patrula n apele de adncime situate la o distan de 193 kilometri nord de Insula Oahu din Arhipelagul Hawaii. Avionul pilotat de Fujita, un Yokosuka E14Y, poreclit “Glen” de piloii americani, nu funciona bine i era n reparaii. Acesta este motivul pentru care Fujita nu a participat la misiunile de recunoatere aerian de dinaintea raidului din Pearl Harbor.

Imediat dup bombardament, submarinul i-a nceput patrulrile n dreptul coastei de vest a SUA, fiind acompaniat n aceast misiune de ctre alte opt submarine militare.

Cei nou montri subacvatici din oel au scufundat cteva vase comerciale americane, nainte de a-i termina misiunea i de a se ntoarce la baza lor din Atolul Kwajelein, Insulele Marshall. Era data de 11 ianuarie 1942 i submarinele sosiser aici pentru plinul de combustibil. Dup o serie de cteva misiuni de recunoatere n apele teritoriale ale Australiei i Noiii Zeelande, n apropierea oraelor Sidney, Melbourne, Hobart, Wellington i Auckland, avionul lui Fujita era gata s reintre n lupt.

Pe data de 17 februarie 1942, Nobuo Fujita s-a urcat n al su “Glen” pentru un zbor de recunoatere asupra bazei aeriene din Sidney. n aceeai zi, Fujita s-a ntors cu hidroavionul su pe I-25, aparatul de zbor fiind demontat i depozitat n interiorul submarinului. Dup o alt serie de zboruri n Pacificul de sud, Fujita a primit ordinul de a se ntoarce la baza din Atolul Kwajelein, pentru a se pregti de o nou misiune.

De data aceasta, Fujita a fost trimis n nordul Pacificului, n apropierea Insulei Kodiak, pentru un zbor de recunoatere n eventualitatea unei invazii nipone a Insulelor Aleutine.

Bombardarea SUA

Spirit vizionar, dotat cu o remarcabil inteligen nativ, Fujita a sugerat superiorilor si ideea construirii unor submarine unice, care s adposteasc la bord ct mai multe hidroavioane specializate n misiuni de recunoatere i bombardament. Astfel, forele militare nipone ar fi putut ataca strategicul canal Panama, precum i numeroase obiective civile i militare de pe teritoriul american. Orict de nebuneasc ar prea viziunea lui Fujita, ea ar fi fost singura cu sori de izbnd, innd cont c orice portavion nipon care ar fi ncercat s de apropie de SUA ar fi fost identificat i scufundat cu mult timp nainte ca vreun avion nipon s apuce s decoleze.

Pe data de 9 septembrie 1942, ora 06:00, submarinul I-25 se afla n apele teritoriale care scldau grania statelor americane Oregon i California. n acel moment, de pe submarin se ridica avionul n care se afla pilotul Nobuo Fujita, asistat de colegul su Okuda Shoji.

Avionul Yokosuka E14Y mai purta o greutate suplimentar de 154 kilograme, care consta n dou bombe incendiare. Misiunea lui Fujita consta n lansarea celor dou bombe cu scopul provocrii unui uria incendiu n pdurile din zon. Superiorii lui Fujita sperau ca focul s cuprind toate pdurile i fabricile din regiune, provocnd astfel panic i disperare n rndul populaiei civile americane. Fujita a aruncat una dintre bombe pe Muntele Emily, din statul Oregon. (Evenimentul a rmas cunoscut sub denumirea de bombardamentul de la Wheeler Ridge, dup numele unei mici localiti aflate n apropiere de Muntele Emily, dar n statul vecin, California.) Nu se tie nici n prezent unde a czut cea de-a doua bomb, iar specialitii presupun c aceasta nu a explodat la impactul cu solul. Bomba care a czut la pe Muntele Emily a provocat un incendiu de mici proporii, pe care autoritile din cadrul U.S. Forest Service au putut s-l sting fr probleme.Ploaia abundent din noaptea de dinaintea raidului lui Fujita a jucat de asemenea un rol important n atenuarea i stingerea incendiului.

Avionul nipon a fost reperat iniial de ctre Howard Gardner i Bob Larson, doi localnici care observau mprejurimile dintr-un turn de incendiu situat n interiorul granielor Pdurii Naionale Siskiyou. Un numr relativ mare de localnici au auzit i vzut, de asemenea, avionul ostil, n timp ce Fujita a traversat dus-ntors cerul de deasupra localitii Brookings.

Dup ncheierea misiunii de bombardament i ntoarcerea lui Fujita pe I-25, submarinul nipon a fost reperat i atacat instantaneu de ctre avioanele din cadrul USAF.
n replic, niponii au intrat n imersiune complet, cobornd cu submarinul la mare adncime pe fundul oceanului, n apropiere de Port Orford. Atacul aviaiei americane a provocat doar pagube minore submarinului, astfel nct temerarul Fujita a pornit ntr-o nou misiune de bombardament pe teritoriul american. Samuraiul zburtor i-a ndreptat avionul nspre Cape Blanco Light i, dup 90 de minute de zbor spre est, i-a aruncat bombele care au produs unele incendii. Din fericire pentru americani, bombele au czut ntr-o zon izolat, nelocuit, fr vegetaie.

Mai mult noroc a avut submarinul, care a reuit s torpileze i s scufunde navele militare SS Camden i SS Larry Doherty, dup care niponii au luat decizia de a se ntoarce acas. Pe drumul su spre Japonia, I-25 a scufundat submarinul sovietic L-16, pe care l-a confundat cu un submarin american, n condiiile n care Japonia i Uniunea Sovietic nu erau n rzboi la aceea dat…

Nobuo Fujita a surpavieuit cu bine rzboiului. A fost pilot de recunoatere pn n anul 1944, cnd a primit ordinul s antreneze temuii piloi kamikaze. Dup rzboi, singurul pilot din lume care a bombardat partea continental a Statelor Unite a intrat cu succes n afaceri, deschizndu-i un magazin n prefectura Ibaraki i ulterior lucrnd ntr-o companie care producea cabluri.

Fujita a fost invitat de guvernul american, cu ocazia comemorrii a 20 de la bombardament, la festivitile oraului Brookings din anul 1962. Btrnul samurai zburtor a intrat pe teritoriul american numai dup ce autoritile de la Tokyo s-au asigurat c nu va fi tratat ca un criminal de rzboi. n semn de pace, Fujita a donat oraului american o sabie extrem de valoroas, vechimea de aproximativ 400 ani i care aparinea familiei sale de generaii.

Regretnd faptele sale de rzboi, samuraiul pilot a declarat c, n cazul n care ar fi fost primit ostil, ar fi decis pe loc s-i fac sepukku cu sabia strmoilor si. Impresionat de primirea fcut de americani, Fujita a invitat n Japonia, pe cheltuiala proprie, un numr de trei studente din Brookings, ca un gest de ntoarcere a ospitalitii americane. Fujita s-a mai ntors la locul bombardat i n anii 1990, 1992 i 1995. n anul 1992, a plantat un copac la locul unde a czut bomba sa, ca un ultim gest de pace i reconciliere.

Cu doar cteva zile nainte de moarte, Nobuo Fujita a primit titlul de cetean de onoare al oraului Brookings.n vrst de 85 ani, n zorii zilei de 30 septembrie 1997, Fujita a decolat spre un ultim zbor, de data aceasta dintr-un pat al spitalului din Tsuchiura. Netemtor de moarte, precum vechii samurai, Nobuo Fujita a strigat Banzai, iar zeii eterni ai rii Soarelui Rsare i-au primit salutul i sufletul…

DeNicu Prlog -Descopera

CategoryUncategorized
Write a comment:

*

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Cabinet de avocatura Mihai Rapcea

logo-footer

                

Shares