Srbtoarea nvierii, de curnd ncheiat, remprospteaz n memorie figura legendar a lui Ahaverus, “jidovul rtcitor”. Produs al Evului Mediu, povestea lui nu circul n toate rile cretine (n Romnia, amintim, totui urma tlpii Jidovului, la Corbii de Piatr, pstrat n stnc de parc ar fi pit n ciment proaspt, i tot acolo urmele unui schelet de uria peste doi metri jumtate nlime despre care se crede c tot ale lui sunt). Iar credibilitatea ei ne pare, n orice caz, ndoielnic.

Ipoteza c legenda s-ar fi nscut imediat dup moartea lui Iisus Hristos e considerat fr temei de majoritatea exegeilor Bibliei. Evangheliile povestesc, ce-i drept, despre Simon din Cyrene care i-a purtat crucea lui Iisus, dar nu pomenesc nici un cuvnt despre Ahaverus, cizmarul din Ierusalim.

Ahaverus, spune legenda, l-ar fi gonit pe Mntuitor atunci cnd acesta a vrut s se odihneasc puin sub povara crucii pe care-o purta spre Golgota. Mai mult chiar, Ahaverus ar fi asmuit evreii, strignd: “Crucificai-l! Crucificai-l!”, lucru care, n final, s-a i ntmplat. Rspunsul lui Iisus ar fi fost: “Eu m voi odihni, ns tu vei rtci pn cnd m voi ntoarce, la Judecata de Apoi!”.

Probabil c aceast istorie apocrif e un produs literar care valorific legenda potrivit creia soldatul Malchus, paznicul lui Caiafa, a primit ca pedeaps pentru c l-a lovit pe Mntuitor, s alerge venic pe sub pmnt n jurul crucii pe care a fost rstignit Iisus. Primul document despre paznicul lui Caiafa provine de la un cronicar englez care spune c, n 1228, un episcop l-ar fi cunoscut pe acest personaj n Munii Armeniei, unde tria n izolare i purta nume de botez, spernd s fie iertat, ntr-o zi, pentru ceea ce fcuse. Tema fost speculat i n secolele urmtoare.

La Forli, n Italia a aprut un arlatan care spunea c el este soldatul care l-a lovit pe Iisus, motiv pentru care i s-a pus numele Buttadeus (“cel care lovete”). “Jidovul rtcitor” e vzut n acelai timp n Flandra, n Bretagne, iar n 1542 apare la Hamburg, unde asist, descul, la o predic a episcopului Paulus de Eitzen. Raportul ntocmit de episcop a fost editat n brour de Chrysostomos Dedalus, unul din ucenici, i a devenit baza crii populare despre “Jidovul rtcitor” aprut n 1602.

De Tudor Cires –Jurnalul National

CategoryUncategorized
Write a comment:

*

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Cabinet de avocatura Mihai Rapcea

logo-footer

                

Shares