Opus Dei – „Mafia” de la Vatican?Galerie foto (5)

Opus Dei, sau Opera Domnului, n traducere direct, este un nume care ncepe s se aud tot mai des n ultima vreme. Scoas la lumin de celebrul roman „Codul lui Da Vinci” i, de atunci, considerat de muli drept una dintre cele mai puternice i influente organizaii din ntreaga lume, Opus Dei este, n lumea catolic, o grupare misterioas i controversat.

Visul lui Escriva

Ziua de 7 octombrie, anul 2002, Vatican. n faa celei mai mari mulimi reunite pn atunci n Piaa San Pietro, avealoccanonizarea cu mare pomp a fondatorului Prelaturii Opus Dei, numit de atunci ncoaceSfntulJosemaria Escriva de Balaguer. n prezena a peste 300.000 persoane, 34 cardinali i 200 episcopi catolici(la eveniment fiind prezent chiar i Patriarhul Teoctist al Bisericii Ortodoxe Romne),Papa Ioan Paul al II-lea l-a trecut n rndul sfinilor Bisericii Catolice pe “ttucul” Opus Dei.

Muli cretini catolici o consider drept ultima organizaie cu adevrat “cruciat” din snul Vaticanului; nschimb, inamicii acestei organizaii nu s-au sfiit s o catalogheze drept “Sfnta Mafie”, “Masoneria Alb” sau chiar “Caracatia Domnului”.

Opus Dei a fost fondat de preotul Josemaria Escriva de Balaguer pe data de 2 octombrie 1928, n Madrid. Conform propriilor declaraii, Escriva a trit, n acelai an, o viziune n care “Dumnezeu nsui i exprima dorina ca Opus Dei s existe”. Imediat, Escriva pune bazele unei organizaii care s-i ajute pe laici s gseasc sfinenia n viaa i activiatea zilnic. Pe aceste considerente, printele Escriva i-a numitnouaorganizaie Opus Dei, ceea ce n limba latin semnific Opera, Lucrarea lui Dumnezeu. Astfel, Escriva dorea s sublinieze faptul c organizaia nu ar fi fost creaia sa, ci chiar a Domnului.

Iniial, Opus Dei a fost o organizaie deschis doar brbailor, dar doi ani mai trziu, n anul 1930, n urma unei alte ” comunicri” cu Dumnezeu, printele Escriva a decis s primeasc i femei.

ns pentru Opus Dei aveau s vin ani tulburi i dificili. n anul 1936, organizaia a avut serios de suferit n urma Rzboiului Civil din Spania, cnd majoritatea prelailor catolici au fost forai s se ascund, n condiiile n care Biserica Romano-Catolic din Spania acorda ajutor i susinere rebelilor naionaliti. Dup ce Rzboiul Civil s-a terminat cu victoria generalului Francisco Franco, Escriva s-a rentors la Madrid n deplin siguran.

n memoriile sale, printele Opus Dei nota c n acea perioad a avut de nfruntat dificulti majore, provocate cel mai adesea de prelaii catolici de orientare tradiionalist, care nu ar fi neles pe deplin ideile pe care se ntemeia Opus Dei. Cu toate acestea, organizaia sa a nceput s se dezvolte puternic n perioada regimului lui Franco, iar din anul 1945, Opus Dei a nceput s aib filiale i n alte ri. n anul 1939, Escriva publicase deja lucrareaCalea, o culegere de 999 de maxime i precepte care vizau spiritualitatea din punctul su de vedere.

Un an mai trziu, organizaia sa avea s nfrunte primele critici ale unui adversar ideologic deosebit de puternic i influent. Este vorba de prelatul iezuit superior Wlodimir Ledochowski, care a trimis Vaticanului o not n care considera Opus Dei drept o “organizaie foarte periculoas pentru Biserica Catolic din Spania”, deoarece ar avea un “caracter secret” i ar fi “o form de cretinism masonic”.
Netulburat, Escriva intete tot mai sus, iar n anul 1946 i deschide dejaprimafilial Opus Dei la Roma. Patru ani mai trziu, Papa Pius al XII-lea i d acordul oficial pentru existena organizaiei, ba mai mult, permite persoanelor cstorite s fac parte din Opus Dei, un succes nesperat pentru Escriva.

n anul 1962, Conciliul II al Vaticanului aprob i mprtete viziunea lui Escriva asupra activismului i implicrii sociale a laicilor. n anul 1975, pe cnd Opus Dei era n plin avnt, Escriva moare, iar la crma organizaiei ajunge Alvaro del Portillo, un apropiat al fondatorului. apte ani mai trziu, Papa Ioan Paul al II-lea acord organizaiei mult-rvnitul statut de prelatur personal. (n sistemul de organizare a Bisericii Catolice, acestor grupuri numite prelaturi personale, structurate ierarhic, li se ncredineaz anumite sarcini pastorale.)

n anul 2002, la doar 26 ani de la moartea lui Escriva, Papa Ioan Paul al II-lea l canonizeaz. n timpul cuvntrii, prelatul pontif de origine polonez se referea la Escriva ca la “un sfnt al vieii de zi cu zi”.

Ce este, de fapt, Opus Dei?

Din punct de vedere ideologic, Opus Dei este o organizaie trup i suflet catolic, mprtind toate doctrinele acestei biserici, dar se axeaz pe vieile credincioilor catolici care nu sunt clugri sau preoi. Doctrina sa vizeaz “chemarea universal la sfinenie” i mbinarea vieii spirituale cu cea profesional, social i de familie.

Conform doctrinei proprii, membrii Opus Dei duc viei obinuite, respect valorile tradiionale familiale n concepie catolic i se strduiesc “s ating sfinenia unei viei obinuite”.
De asemenea, Opus Dei se concentreaz pe importana desvririi profesionale a credincioilor.

Doctrina dicteaz cmuncanu duce doar la progresul social, ci ar fi chiar “o cale spre sfinenie”, cu att mai mult cu ct Escriva declara sus i tare credincioilor catolici:
“Sfinii-v propria munc. Sfinii-v pe voi niv. Sfinii-i i pe alii prin munca voastr”.

Toi membrii, fie ei cstorii sau nu, trebuie s urmeze un aa numit “Plan de via”, sau o “Norm de pietate”, n esen nimic altceva dect norme i obligaii tradiional-catolice.
Capul organizaiei este cunoscut sub numele de Prelatul i este susinut n activitatea sa de ctre dou consilii, un Consiliu General, alctuit exclusiv din brbai, i altul compus din femei. Prelatul i pstreaz titlul i poziia pe durata ntregii sale viei. Dup moartea sa, este convocat Congresul General n care este ales noul Prelat, care trebuie ulterior s fie recunoscut de ctre Pap.

La nivelul anului 2010, Opus Dei numra circa 90.260 membri oficiali. Dintre acetia, doar 2015 erau preoi, restul fiind laici. Se estimeaz c aproximativ 60% dintre membrii Opus Dei sunt activi n Europa, iar 35% triesc n America de Sud. Conform ierarhiei proprii, exist mai multe categorii de membri. n cadrul laicilor se evideniaz Supranumerarii, care alctuiesc circa 70% din totalul membrilor, urmeaz Numerarii, care au jurat s fie celibatari i s triasc n srcie i ascultare, i Supleanii, membrii care au fcut jurmnt de celibat apostolic.

Din rndul supleanilor sunt selectai candidaii pentru preoie, formnd clerul tipic al Opus Dei. Alte categorii sunt reprezentate de preoii propriu-zii care fac parte din Societatea Sacerdotal a Sfintei Cruci i de colaboratori sau simpatizani care nu sunt membri Opus Dei i pot avea alt religie dect cea catolic.

Ocult sau nu ?

Aparent, opinia public tinde s asocieze organizaia cu imaginea care transpare din celebrul roman “Codul lui Da Vinci”, carte n care scriitorul Dan Brown prezint Opus Dei drept o organizaie ermetic i exclusivist, mai puternic dect Masoneria i dedicat marilor comploturi. Un ordin ai crui membri nu se dau n lturi de la nimic pentru protejarea Bisericii Romano-Catolice.

Dincolo de portretul zugrvit de Dan Brown, un scriitor de romane beletristice cu puternic iz comercial, Opus Dei este, cumva, o armat romano-catolic, care nu poart uniforme sau arme, ci veminte dintre cele mai obinuite. “Soldaii” si au cele mai variate profesii, de la simpli vnztori n pia, la minitri, bancheri sau cadre universitare, toi fiind animai de lucrarea lor ntru “Opera Domnului”.

Conform lui Josemaria Escriva de Balaguer, membrii Opus Dei trebuie s dea dovad n primul rnd de discreie.
Constituia organizaiei, care dateaz din anul 1950, inclusiv ultimul statut votat n 1982, stipuleaz c:
“Pe baza smereniei colective, Opus Dei nu vrea s lanseze cri sau scrieri. Membrii notri ar trebui s pstreze o tcere prudent i plin de respect n ceea ce privete numele i identitatea celorali membri. Nimeni nu ar trebui s-i dezvluie apartenena la Opus Dei fr permisiunea clar a superiorilor locali”.

Se pare c n cadrul Opus Dei doar cererea de primire, care se face ntotdeauna dup o perioad de cinci ani de noviciat, se ofer sub form scris. Celelalte angajamente se fac oral, dup un text intern scris n latin, care circul doar n cadrul organizaiei.

Caracterul autodeclarat discret al Opus Dei, precum i omniprezena organizaiei n societate, a dus n timp la acuzaii de ocultism, “secretism” i la portretizarea Opus Dei ca fiind o organizaie care se ocup mai mult de afaceri i de aspectul financiar dect de cele ale spiritului.

Pro i contra “Operei Domnului”

Conform unor jurnalisti independeni precum John L. Allen jr., Vittorio Messori, Patrice de Plunkett, Maggy Whitehouse sau Noam Friedlander, multe dintre acuzele aduse Opus Dei nu ar fi dect calomnii, exagerri rutcioase i critici nefondate.

Pe baza investigaiilor jurnalitilor de mai sus, se pare c miturile legate de Opus Dei ar fi create de oponeni ai acesteia, iar membrii organizaiei chiar ar “practica ceea ce propvduiesc”.
Scriitorul i jurnalistul John L. Allen jr. susine c Opus Dei prezint informaii credibile referitoare la ea, iar membrii si se comport asemenea oricrui credincios catolic.

Istoricii Paul Preston i Brian Crozier au descoperit c membrii Opus Dei care au avut funcii de minitri n perioada dictaturii franchiste din Spania au fost numii pe baza meritelor i talentelor profesionale i nu a apartenenei la organizaie.

n plus, unii membrii de marc ai Opus Dei, precum Rafael Calvo Serer i Antonio Senan (primul preedinte de senat al Spaniei democratice) s-au erijat n critici sonori ai derapajelor regimului franchist. Alvaro de Portillo, fost Prelat al Opus Dei, susine c printele Escriva a fost un critic acerb al politicilor duse de Adolf Hitler, pe care l-ar fi declarat n mai multe rnduri drept o “plag”, un “rasist” i un “tiran”. n privina aa-zisei misoginii din snul organizaiei, John L. Allen susine c unele poziii de conducere sunt deinute de femei, care uneori i supervizeaz pe brbai.

n privina criticilor, situaia este cu mult diferit.

Exist bunoar un portal pe Internet, intitulat Opus Dei Awareness Network (ODAN), susinut de o organizaie cu acelai nume, care pretinde c exist pentru “a oferi informaii i ajutor persoanelor care au avut de suferit de pe urma Opus Dei”. O alt personalitate deosebit de critic la adresa Opus Dei este Maria Carmen del Tapia, o ex-membr a “Operei Domnului” care a deinut un rang nalt n organizaie.

Toi criticii susin c Opus Dei duce o politic a secretului absolut, care poate ascunde multe adevruri sau scandaluri incomode. Organizaia a fost acuzat n mai multe rnduri de practici de recrutare agresive, precum i de control excesiv la adresa membrilor obinuii. De asemenea, a fost acuzat de cultivarea intens a unui elitism discriminatoriu, fiind i inta criticilor ndreptate impotriva catolicismului n general. Sociologii Peter Berger i Samuel Huntington sugereaz cumva c Opus Dei este implicat n “crearea deliberat a unei moderniti alternative” – una n care cultura modern se supune fr crcnire perceptelor tradiionale ale catolicismului.

n ultimii ani s-a observat prezena Opus Dei i n Romnia; cei circa 1 milion de credincioi catolici dintr-o ar latin din estul Europei nu i-au lsat indifereni pe cei din Opus Dei.

Adevrul cu privire la scopurile i politicile Opus Dei este, aadar, dificil de aflat; poate un om religios ar spune c acest adevr e tiut doar de Dumnezeu.

sursa:descopera.ro

CategoryUncategorized
Write a comment:

*

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Cabinet de avocatura Mihai Rapcea

logo-footer

                

Shares