Un mijloc de transport pentru mrfuri, revoluionar – cu viteze de pn la 6.500 km/h! – va fi experimentat n SUA. Puini tiu ns c o metod bazat pe acelai principiu – transportul prin tub vidat – a fost pus n practic n anii 70 n Romnia, sub coordonarea lui Henri Coand. Comunitii s-au speriat atunci de posibilele consecine ale descoperirii i au abandonat ideea. Ce s-ar fi ntmplat ns dac ar fi continuat-o ?

“Nu s-a mers mai departe cu aplicarea acestei idei, pentru c exista o team a tuturor, n anii comunismului. Teama de un eventual eșec, de ceva neprevzut care ar fi putut s apar. Deși msurtorile din timpul experimentelor au artat n mod clar c este un proiect viabil.” -Inginer Dan Ionescu,unul dintre promotorii experimentelor de la Mneciu.
Un recent articol publicat n „Daily Mail” anun intenia americanilor de-a construi un sistem de transport pe care unii l-ar putea considera de domeniul fantasticului. E vorba de o conduct ntre Los Angeles i New York prin care ar putea s circule nite capsule cu viteze de pn la 6.500 de kilometri pe or. Transportul n tub vidat s-ar face pe baza levitaiei magnetice i reprezint ideea inginerului american Daryl Oster, al crui proiect se numete „Evacuated Tube Transport”.

tirea aceasta readuce practic la lumina zilei o poveste din anii ’70, atunci cnd n Romnia nu numai c s-a pus pe hrtie planul transportului prin tub vidat, dar chiar s-a i aplicat aceast idee. Principiul a fost pentru prima oar enunat de ctre fizicianul i inventatorul romn Henri Coand. Experimentele au nceput la Bucureti, apoi s-a fcut o baz de cercetare, mult mai sofisticat, la Mneciu, la poalele Munilor Ciuca n judeul Prahova. Acolo, printr-o conduct de 400 de metri lungime i 1,6 metri diametru a fost testat, pentru prima oar n lume, transportul unor oameni, ntr-o capsul. Pornind pe firul acestei poveti, l-am gsit att pe cel care a condus lucrrile de construcie a ntregului sistem de la Mneciu, inginerul Gheorghe Dorobanu, ct i pe unul dintre specialitii care au participat la experimente, Dan Ionescu .

Institutul elitelor Romniei

Cu exact patru decenii n urm, inginerul Dan Ionescu l-a cunoscut pe Henri Coand. Pe atunci, proaspt absolvent al Facultii de Tehnologie a Construciilor de Maini din Universitatea Politehnic din Bucureti, ntre primii apte nvcei ai promoiei sale, Dan Ionescu a fost angajat la INCREST – Institutul pentru Creaie tiinific i Tehnic. Un institut abia nfiinat, la iniiativa lui Coand. Ideea marelui savant era de a strnge minile luminate ale Romniei, din diverse domenii de vrf. Consacrat pe plan mondial pentru inveniile sale, la loc de frunte fiind motorul cu reacie, Henri Coand, nscut la Bucureti n 1886, dorea s contribuie, prin INCREST, la dezvoltarea propriei ri. „Coand era un om care ncuraja foarte mult tinerii, n diverse domenii de vrf.

L-am cunoscut personal. A susinut ideea strngerii minilor luminate din ar ntr-un institut unde s se dezvolte tehnologiile de vrf”, povestete inginerul Dan Ionescu, cel care n 1975 i-a dat Doctoratul chiar n Efect Coand i Aerodinamic. “Am primit ncurajarea chiar de la Henri Coad, s aprofundez acest domeniu, i i-am urmat sfatul, la momentul Doctoratului”, i amintete inginerul Ionescu. O colaborare profesional foarte scurt ntre Dan Ionescu i Henri Coand, pe parcursul ultimei jumti a lui 1972. „L-am cunoscut n vara lui 1972 pe Henri Coand, iar n toamn el a murit”, spune Dan Ionescu, unul dintre cei care au primit atunci sarcina de-a se ocupa de nmormntarea celui disprut.

Micare pe baza aerului

Unul dintre departamentele de la INCREST era i cel numit “Efect Coand”, unde lucra Dan Ionescu. Aici era studiat un proiect de suflet al lui Henri Coand, cel de transport n tub vidat, pe unde s circule capsule n interiorul crora se pot afla oameni i mrfuri. Coand se gndea la realizarea unor astfel de conducte ntre Bucureti i Ploieti sau ntre Ploieti i Braov, dar i de la Bucureti la Constana. Gazda noastr de azi, inginerul Ionescu, ne explic, n termeni simpli, principiul de micare al capsulelor prin conducte, aa cum a fost el experimentat n Romnia. Dac n faa capsulei se creeaz vid, prin eliminarea aerului, atunci n spatele capsulei se formeaz presiune, prin pomparea aerului. Aceast diferen de presiune pune n micare capsula.

Trenul din conduct

Primul experiment legat de transportul prin tub vidat s-a fcut n Bucureti, aproape de CET – Sud, n iunie 1971, povestete inginerul Ionescu. A fost construit o conduct de 200 de metri lungime i un metru diametru. Reuita testului a dus la decizia autoritilor de a nfiina la Mneciu, n judeul Prahova, ncepnd din 1972, a “Departamentului Aerotubexpres”. Azi mai vedem numai n fotografii tot ce s-a fcut atunci n acest loc. Imaginai-v c pe o lungime de 1.300 de metri erau dispuse dou conducte, fiecare cu un diametru de 1.020 de milimetri. Conductele din oel de apte milimetri grosime, realizate la uzinele “Republica” din Bucureti, au fost aezate una deasupra celeilalte. Traseul metalic, cu cele dou “benzi”, urma practic albia rului Teleajen, n patru locuri traversnd cursul de ap. Tocmai din cauza asta a venit i problema, n 1975, de la inundaiile care au deteriorat parial construcia. Dup acest incident, conductele au fost sprijinite pe piloni din beton, unii avnd pn la ase metri nlime. Fundaia pilonilor ajungea la patru metri adncime. n unele locuri, conductele intrau sub pmnt, dar fr a fi spate tuneluri. S-a pus pmnt peste conducte.

Fotografii dintr-un alt timp

Singura veste bun este c inginerul Dan Ionescu a pstrat n colecia personal fotografiile “de epoc”, dar i un filmule cu ntreaga instalaie, n funciune, aa cum arta ea pn n 1989. Observm ceea ce era odat staia de propulsie, cu cele patru ventilatoare. Dar i o alt barac n care erau adpostite echipamentele cu ajutorul crora s-au realizat felurite msurtori asupra instalaiei de transport. Mai era i o staie n care containerele erau ncrcate cu piatr. S-au folosit la un moment dat patru asemenea cilindri, legai unul de altul, ca un fel de tren, cu o greutate total de 12 tone. i trenul a mers. Conductele urmau un traseu sinuos, tocmai pentru a se determina viteza containerelor n diverse poziionri ale “drumului”, pe deasupra pmntului sau pe sub pmnt, n curb, la coborre sau la urcu. E drept c viteza nu era prea mare – cel mult 35 de kilometri pe or. Exista un fel de in n captul superior al conductei. De acea in erau legate containerele i pe ea alunecau obiectele cilindrice, mpinse de fora aerului. Totul se automatizase, n anii ’80. Vedem un pupitru de comand. De la acel pupitru se dirija ncrcarea i descrcarea containerelor, cu piatr, dar i plecarea lor prin galerie. “Cutiile” lunguiee erau fcute din oel, dar s-a ncercat i soluia fibrei de sticl.

Amintiri din capsul

Dup 1980 s-a experimentat i transportul oamenilor prin conducte. A fost realizat o capsul din oel, cu lungimea de ase metri, n care puteau s intre cel mult doi oameni. n spatele lor se aflau diverse aparate de msur. Pentru aceast operaiune a existat ns un alt “drum”, special construit n acest scop. Era o conduct lung de 400 de metri, cu diametrul de 1.600 de milimetri. Containerul care circula prin interiorul conductei avea propriul sistem de frnare. Cei doi pasageri stteau n cte un fotoliu. “Zilnic fceam cinci-ase drumuri, timp de o lun”, i amintete inginerul Ionescu, cel care a cltorit n acel container. Viteza atins nu era mai mare de 70 de kilometri pe or. Parc aude i acum zgomotul asurzitor din capsul. E i o amintire legat de ziua n care s-a urcat n capsul, alturi de un coleg de-al su. Vehiculul pornete i deodat cei doi oameni simt fora extraordinar care-i mpingea, nct colegul lui Dan strig, panicat – „frneaz!”. Au constatat dup aceea c parcurseser galeria n numai zece secunde, dup cum artau aparatele de msur. Ajunseser oricum la “bucla de descrcare”, acolo unde capsula i reducea automat viteza.

Proiect abandonat din cauza fricii

Exist totui ntrebarea legat de finalitatea experimentului de la Mneciu. E drept c s-au fcut nite instalaii asemntoare, una la Baia Mare, alta la Caraorman, n Delta Dunrii, pentru transportul de materiale. Erau totui linii mici, de doi kilometri lungime – la Baia Mare i de 2,5 kilometri – la Caraorman. Instalaii care n-au avut via lung, dup 1990. Dar ce s-a ales, n schimb, de marile proiecte ale lui Coand, acele “autostrzi” care s traverseze Romnia? “Nu s-a mers mai departe cu aplicarea acestei idei, pentru c exista o team a tuturor, n anii comunismului. Teama de un eventual eec, de ceva neprevzut care ar fi putut s apar. Dei msurtorile din timpul experimentelor au artat n mod clar c este un proiect viabil”, ofteaz inginerul Dan Ionescu. Se vede acum n ochii lui o umbr de regret, cnd spune c a petrecut la Mneciu aproape 20 de ani. i el, dar i ali oameni cu care a lucrat, toi i-au lsat tinereea acolo. Specialiti care, dup cderea comunismului, s-au risipit pe la diverse institute din ar sau din strintate. Cu att mai mult cu ct acel institut naional, un concept de anvergur, demarat sub auspiciile lui Henri Coand, care trebuia s reuneasc inteligena romneasc – INCREST – nu mai exist azi, din ceea ce ne spune gazda noastr. Ct privete americanii, spune inginerul Ionescu, nici proiectul lor nu e nou. “Se vorbete despre acest proiect nc din 1975. Probabil c abia acum americanii au banii necesari, s-l pun n practic”, tie specialistul, care spune c i ruii, chinezii i japonezii studiaz posibilitatea acestui sistem de transport. Alii ar putea trece la fapte. Noi rmnem cu amintirile!

Idee genial aruncat la fier vechi

Astzi nu mai exist aproape nici o urm a experimentului de la Mneciu. Toate instalaiile de aici – conducte, staii automatizate – au fost tiate bucat cu bucat i date la fier vechi, dup 1990. Nu se mai vd acum dect fundaiile pilonilor din beton care susineau pe vremuri conductele. Ajungem n zona cunoscut de localnici drept Carpenu. Aici s-a desfurat ntregul experiment, pe baza ideii lui Coand. Intrm n pdure, pe un drum din pmnt, ajungnd pe malul rului Teleajen. Suntem nsoii de cel care a condus toat operaiunea. Se mai zrete prin desiul verde o caban n care inginerul Dorobanu a locuit, pe timpul antierului. “Au lucrat 50 de oameni n acest loc, localnici, la care s-au adugat i specialiti din Bucureti. S-au adus utilaje grele, care au ridicat toate segmentele conductelor”, povestete specialistul. Locul a fost ales, n primul rnd, datorit traseului sinuos, prin pdure, peste ap. Pe aici fusese amplasamentul unei ci ferate cu ecartament ngust, construit de germani, n anii ’40. Vedem i pe faa inginerului Dorobanu acelai amestec de nostalgie i de neputin, ca i n cazul inginerului Dan Ionescu. Cnd vorbim de ceva care a fost pur i simplu ras de pe faa pmntului …

Experimentul Coand n cifre

1971 – are loc primul test, reuit, n Bucureti, n zona CET-Sud.

1972– este amenajat sistemul “Aerotubexpres”, la Mneciu.

1.300 de metri– era lungimea conductei prin care circulau, n vid, capsulele ncrcate cu piatr.

400 de metri– avea conducta prin care a circulat, n anii ’80, capsula cu oameni.

6 metri- avea capsula n care ncpeau doi oameni, plus aparatura de msur.

sursa: romnialiber.ro

,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *