Detractri suspecte n cultura romn. Dosarul Mihai Eminescu

Dac port cu uurin i cu zmbet a lor ur,/ Laudele lor desigur m-ar mhni peste msur (Mihai Eminescu)

Motto: „i de port cu uurin i cu zmbet a lor ur,/Laudele lor desigur m-ar mhni peste msur” (Mihai Eminescu)

Pentru ce oamenii mari sunt cu precdere criticai i cu nverunare calomniai? Prima cauz o reprezint invidia i imposibilitatea mediocritii de a se ridica la nlimea inteligenei creatoare i a culturii superioare. A doua cauz este c tot ce este adevr i dreptate n lume constituie dificulti n calea celor ri sau proti. Iar o a treia cauz ar fi c scopul de ngenunchere i exploatare a popoarelor nu poate ncepe dect cu decapitarea victimei.

Perspectiva eliminrii agresive prin defimare i excludere a poetului Mihai Eminescu din cultura romneasc de ctre slujbaii politici consider a fi partea de suspect i de gravitate ca fenomen cultural i naional.

De aceea considerm ca fiind mult mai grave pentru viitorul Romniei, i cu mult mai suspect, planurile de „ucidere” a lui Eminescu din contiina naional contemporan, de ctre detractori aflai probabil n slujba acestui scop.

nainte de a da dezvolta acest subiect, considerm parte complementar i de interes opinia lui Nicolae Ceauescu despre poetul Mihai Eminescu n anul de graie 1989. Acest fragment din discursul lui Nicolae Ceauescu poate fi relevant pentru cititori atunci cnd vor face o comparaie cu ideologia inversat a detractorilor de azi, agresivi i persevereni cu distrugerea culturii romneti. Iat acest text al secretarului general al PCR despre Eminescu:

„Poet al poporului su, Mihai Eminescu a lsat posteritii imaginea unui artist legat trup i suflet de pmntul rii sale, de aspiraiile spre mai bine ale maselor populare, receptiv la problemele majore ale epocii n care a trit, ale luptei pentru aprarea i afirmarea fiinei naionale – care au constituit n permanen izvorul venic viu al minunatei sale creaii. Nimeni mai mult dect Mihai Eminescu n-a dat expresie i n-a contribuit ntr-o asemenea msur la afirmarea i punerea n valoare a frumuseii limbii romne, spiritului de nelegere a legilor dezvoltrii lumii. (…)” „Mesajul tovarului Nicolae Ceauescu, secretar general al PCR, preedinte R.S.R., cu prilejul simpozionului omagial Mihai Eminescu”, „Tribuna”, anul 33, nr. 25, 22 iunie 1989).

Aadar, pentru progresistul progresitilor, Eminescu era, printre altele, „receptiv la problemele majore ale epocii n care a trit, ale luptei pentru aprarea i afirmarea fiinei naionale”, or, tocmai acest amnunt isterizeaz detractorii cominterniti de teapa lui Patapievici.

eful ICR, Patapievici, a afirmat c Eminescu nu mai poate supravieui ca poet naional, „deoarece noi azi ieim din zodia naionalului”, iar Eminescu „nu mai poate aprea dect ca exasperant de nvechit (…)” deoarece „cultura ultimilor ani, n lupta pentru integrare euroatlantic, nu dorete dect s scape de tot ce este nvechit, adic s fie progresist. Pentru nevoia de chip nou a tinerilor care n cultura romn de azi doresc s-i fac un nume bine vzut n afar, Eminescu joac rolul cadavrului din debara. Sec spus, Eminescu nu mai este azi actual deoarece cultura romn, azi ca i ieri, se dovedete a nu fi dect o cultur de sincronizare” (Patapievici, „Inactualitatea lui Eminescu n anul Caragiale”, „Flacra” 1-2, 2002).

Sec spunem i noi, cultura proteguit de ICR i Patapievici este o cultur a ratrii premeditate, pe cnd opera eminescian se vinde foarte bine pn i printre tinerii necanonici de care vorbete inactualul progresist Patapievici. Aceasta n timp ce „ieri”, adic prin 1980, Salvador Dali a afirmat: „O ar care i-a dat pe Eminescu, pe Enescu, Brncui, Eugen Ionescu, Mircea Eliade, pe Emil Cioran nu are o cultur minor. Ce ofer astzi Frana, Germania, chiar Spania n domeniul culturii? Nu, Romnia nu are o cultur minor!”. Dar Patapievici i dorete o cultur minor i este iritat de intelectualii romni, care au continuitate de creaie i originaliate, spre deosebire de progresitii dumnealui lui obedieni, ratai i sfertodoci.

Ct de stupid este afirmaia lui Patapievici se poate dovedi i de simplele exemple ale altor culturi. Chiar crede progresistul obsedant Patapievici c, pentru rui, Pukin a devenit „inactual”, „nvechit” i nu mai d bine printre tineri, sau Goethe i Rilke pentru germani, Lorca pentru spanioli sau Ady Endre pentru unguri au cotaia sczut? Ei rmn poei naionali cu valoare universal, asemeni poetului national romn Mihai Eminescu. Valoarea lor universal nu este sortit eecului, realitate care irit probabil internaionala comunist reformatat ideologic, care sprijin globalizarea n defavoarea naionalului i generalizarea i superficialitatea mpotriva particularului i originalului.

De fapt, realitatea sprijinit de cominterniti precum Tismneanu i Patapievici este alta i vizeaz poporul romn n ansamblul su i n fibra lui istoric. Cu alte cuvinte, atunci cnd un popor este mpins spre dispariie prin stigmat, i sunt denigrate i distruse mai nti nalta societate i odat cu ea i cultura. i acest proces se nfptuiete prin marginalizarea i denigrarea valorilor pe de o parte i sprijinirea financiar a semidocilor i obedienilor culturali pe de alt parte. Cum nalta societate a fost decapat din 1946 ncoace i nlocuit cu demografia oportunitilor i motenitorii lor de neam i de ideologie, a mai rmas distrugerea legturilor poporului romn cu valorile sale culturale. Aceasta este politica deliberat a seciei cultivate ideologic i ambalate cu titulatura de intelectuali oficiali, sprijinii cu funcii i poziii-cheie consistent remunerate.

Patapievici mai spune n articolul amintit: „Interesant Eminescu nu mai poate fi, deoarece tot ce e interesant n Eminescu e pur german, iar azi nu se mai consider interesant dect ce vine din zona anglo-saxon, care e contrariul germanitii. Din punct de vedere politic, Eminescu pare a fi irecuperabil. Categoriile lui Eminescu? Azi, nimeni nu mai poate vorbi despre sursele originare ale sensibilitii sale fr a trebui s pun totul ntre ghilimele, adic fr a face cu ochiul, fr a-i cere scuze ori fr a-l scuza, lundu-l de fapt peste picior (…).”

Mihai Eminescu este i rmne unicat: att pentru sublimul operei poetice, ct i pentru completitudinea operei politice. Eminescu reprezint unul dintre laboratoarele indispensabile ca model de voin naional, dar i ndrumare pentru integrarea european. Cu ct l vom cunoate mai bine pe Mihail Eminescu, cu att vom fi mai autentici membri ai naiunii romne i cu att va fi mai rodnic contribuia Romniei la cultura i civilizaia Europei.

Gruparea culturnic reprezentat de Patapievici i de acoliii si „progresiti” este aceea care nu dorete ca naiunea romn s fie o fiin vie colectiv cu mers nainte pe albia istoriei. Pentru Patapievici, romnii „au substana tarat” i nu sunt n stare de progres, dect, probabil, condui de o demografie conductoare substituent.

Aceeai tabr venit din trecut nu-i dorete curentul de ascensiune a fiilor din clasele populare ca prin universiti s optimizeze clasa conductoare, ci i sprijin numai pe aceia care i sunt loiali prin mediocritate, obedien i supunere ideologic.

Nu se vrea ca poporul s urce prin contiin i misiune la rangul de naiune astfel nct s fie prezen productiv n substana realitii superioare cu numele de omenire. i, n consecin, nu se vrea Romnia lui Eminescu i, nc mai grav, ni se interzice acest drept la identitate.

n raport cu Mihai Eminescu este chiar blasfemie s analizezi, deci s iei n consideraie, elucubraiile nebunilor i judecile protilor. Mihai Eminescu este intacabil i suveran. Problema devine serioas atunci cnd protii i nebunii ajung s determine un fenomen de atitudine potrivnic valorilor culturale romneti.

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *