26 iulie

pomenirea mrturisitorului

Constantin Oprian

(1921-1958)

Constantin (Costache) Oprian s-a nscut n 1921 n comuna Onceti, jud. Bacu. Petrece o copilrie frumoas pe coastele i vile podiului Moldovei. Termin liceul la Bacu i se ncadreaz n Friile de Cruce n anul 1940. Dezlnuindu-se prigoana generalului Antonescu mpotriva tineretului legionar, Constantin alege calea exilului n Germania dup ianuarie 1941. Acolo are ansa de a asista la cursuri de filosofie, audiindu-l pe filosoful german Martin Heidegger la Freiburg.

n urma unui plan pregtit de naziti, de a-i interna n lagre pe legionarii aflai n Germania, la nceputul lunii februarie 1943 este adus n lagrul de la Buchenwald. Acolo va fi deinut pn la 24 august 1944, mpreun cu alte sute de legionari, cnd scap cu via n urma unui bombardament aliat asupra lagrului, care avea s fac mii de victime.

Se elibereaz, se instruiete n colile speciale germane i face parte dintr-un grup de echipe de legionari parautate n Romnia invadat de bolevici. Dar, n primvara lui 1945 se sisteaz programul parautrilor. efii grupului, Nicu Marinescu, Oprian i Creu, iau hotrrea s plece n ar, strbtnd Ungaria n mar, clandestin peste frontiere. Rentors acas, a fost numit eful Friilor de Cruce pe ar. n 1946 se nscrie la Facultatea de Litere i Filosofie din Cluj, unde i are ca profesori pe Lucian Blaga, tefan Bezdechi, D.D. Roca. Acesta din urm, dndu-i seama c nu are n fa un student obinuit, cnd a fost vorba de existenialiti l-a pus pe Oprian s in cursul n faa studenilor. A fost ceva extraordinar, tnrul student probndu-i inteligena nemaipomenit i capacitarea rar ntlnit.

De la Petre Hossu, martor ocular, asistent universitar al lui D.D. Roca, aflm de extraordinara capacitate a lui Oprian: „Oprian continu, ajunse i la Heidegger i aprofund viziunea heideggerian asupra timpului (n Heidegger nici D.D. Roca nu era acas, domnia sa fiind doctor n Filosofie la Sorbona, deci filosof de formaie francez). Cnd Oprian i-a ncheiat expozeul, D.D. Roca i-a spus: „Domnule Oprian, dumneata eti un om serios!” (Era suprema apreciere pe care exigentul Magistru o acorda unui student, s-i spun c e serios; la antipod, suprema imputare era cnd i spunea vreunui student: „Dumneata eti un oco!”, adic, sftos nevoie-mare, ha, ha, ha!). Expozeul lui Oprian luase tot timpul seminarului, aa c Petre Hossu nu a mai trebuit s ia cuvntul. Dup excepionalul demers filosofic al lui Oprian, orice comentariu era de prisos. Petre Hossu era uluit: n filosofie nu exist miracole, filosofia este academic, filosofia se nva la Universitate; cum de acest student n anul II, la Filosofie tie mai mult dect el, licentiat magna cum laude la Roca i Blaga?!” (n Permanene, martie 2002)

n 1947 Oprian se cstorete cu Constana Grama, ncadrat i ea n Micarea Legionar, n Cetui. Continu reorganizarea Micrii – cu toate c ruii invadaser ara. Ernest Maftei, i el legionar, povestete: „Eram n Bucureti la Teatrul Poporului. i m-am ntlnit cu el zece duminici, n fiecare duminic n alt Biseric. Ci, mi zice el, io s iau Moldova; n ’47, bre! S organizez io legionarii pe Moldova, i el Ardealu’. i l-am lmurit c ne prinde… Da’, ar fi crezut Costic Oprian, domnule?! L-au prins, a murit n chinuri..”.

Arestat n noaptea de 14/15 mai 1948, este nchis la Jilava i condamnat la 25 ani munc silnic. Trece pe la Piteti, unde va sta nchis din 1949. Va fi torturat „pe msura” funciei sale. N-a fost tnr mai chinuit ca el n Piteti!

Oprian i va da seama de gravitatea i grozvia celor ce se ntmplau. Supus unor crunte bti, avea s sufere un adevrat martiriu. Dumitru Bordeianu: „Era un om de o complexitate extraordinar, ce stpnea varii domenii, de la muzic i art, pn la matematic i filosofie. Din fire era foarte afectuos, trind totul la maximum. A fost supus celui mai mare supliciu, nefiind altul mai schingiuit ca el; a luat btaie pentru fiecare tnr legionar, cu un eroism de durat, neegalat”; „La ordinele lui Priscaru, unul din camer i-a legat picioarele cu o funie… I s-a ntins lui Munteanu un ciomag s-l loveasc pe Oprian la tlpi, deoarece corpul era tot o ran. Munteanu a lovit, dar nu mai avea putere. Nu judec tria loviturilor, ci faptul n sine, c a lovit. A fost pus apoi Iosub s loveasc. A lovit i el de cteva ori tlpile lui Oprian. Dup aceea a scpat ciomagul din mn, spunnd c el nu mai poate lovi… Acum mi venea rndul mie. Cnd mi s-a dat ciomagul n mini… l-am auzit pe Priscaru strignd: „Lovete-i mentorul, banditule, c te-a nvat filosofie i este un mare ef legionar”… tiu c am lovit, dar nu din cauza ameninrii, ci a confuziei care m nvluise, incapabil fiind de a mai raiona… Am lovit omul pentru care a fi fost altfel capabil s merg la moarte… I-a venit rndul i lui Coma Ieronim. I s-a dat ciomagul i i s-a ordonat s-l loveasc pe Oprian la tlpi. Coma, care lucrase sub efia lui Oprian, fiind eful Friilor de Cruce din Moldova, a refuzat. Refuzul lui i-a zguduit pe toi cei din camer… Atunci i s-a ordonat lui Oprian s-l loveasc pe Coma. Acesta a zis c nu este capabil nici s ridice braele”. („Mrturisiri…”)

Eugen Mgirescu: „Prin Camera 4 Spital trecuser deja mai multe serii de «reeducare». Pe Costache Oprian l-au chinuit ca pe Hristos, sptmni de-a rndul, obligndu-i pe toi cei care au fost cndva n subordinea sa i care l divinizau, cci el chiar merita aceasta, s-l bat, s-l scuipe, s-l chinuie i s spun minciuni despre el, s se dezic, s-i denigreze ideile i s declare c a fost un farsor. L-am vzut odat, cnd ne-au scos la aer. κi dduse cmaa jos i spinarea lui toat era zebrat n forme regulate, cum ar fi fost jupuit de viu, ars cu foc sau lovit cu bici, rstignit, tie Dumnezeu!” („Moara dracilor”, Alba-Iulia, 1994)

Reeducarea continu i la Gherla (dus n toamna lui 1951), n temuta camer 99. n urma torturilor s-a mbolnvit de tuberculoz i va fi internat n spitalul penitenciar de la Vcreti. De acolo va fi luat n toamna anului 1955 pentru a fi anchetat n procesul nscenat de securitate lui Valeriu Negulescu, n legtur cu reeducrile. Din 1958 ajunge la Jilava, fiind ncarcerat ntr-una din cele 4 celule de la Casimc (talpa iadului din Reduitul Jilavei), mpreun cu Marcel Petrior, pr. Gh. Calciu, Iosif V. Iosif. Din subterana morii avea s urce sufletul su curit de orice pat la cer, n iulie 1958.

Marcel Petrior: „Din easta lui Oprian, ochii sfredelitori sticleau ca doi crbuni aprini. Muchii nu-i mai rmseser dect la flci, ca s vorbeasc, la mini, ca s-i poat duce sticla cu sput la gur, i la picioare, ca s peasc pn la tineta de murdrie. ncolo, pielea-i nvelea oasele ca o traist sculele de dulgher… Se ridicase chiar pe ezut n pat, fcnd un efort imens s vorbeasc. l neca o tuse interioar, vorbele-i uierau. Minile-i erau ca nite vreascuri, iar ochii strluceau mutndu-i privirea cnd pe unul, cnd pe cellalt”. („Fortul 13”, Bucureti, 1991)

Pr. Gheorghe Calciu Dumitreasa: „Era ca un sfnt; nu vorbea mult. Dar fiecare cuvnt care ieea din gura lui era un cuvnt sfnt – numai despre Hristos, numai despre dragoste, numai despre iertare. κi rostea rugciunile i, auzindu-l cum le spune, tiind ct de mult suferea, eram profund impresionai… Vorbea despre credin, despre dragoste, despre rugciune. Se ruga tot timpul. tii, nu e aa de uor s stai ntr-o celul tot timpul cu aceiai oameni. Cnd izbucneau anumite conflicte ntre noi, el se ruga. i rugciunea lui era lucrtoare. Ne era ruine, pentru c el se ruga i noi tiam asta. Atunci nu se ruga cu voce tare, dar faa lui era complet transformat. Noi nelegeam c se roag pentru noi i ne opream din ceart. Era ntr-o stare fizic att de proast pentru c fusese torturat n Piteti vreme de trei ani. L-au btut peste piept, peste spate pn i-au distrus plmnii. Dar el se ruga toat ziua. El niciodat nu a spus ceva ru mpotriva celor care l-au torturat, ci ne vorbea despre Iisus Hristos.Pe atunci nu mi-am dat seama ct de important a fost Constantin Oprian pentru noi. Era justificarea vieii noastre n acea celul. Era o personalitate deosebit. Era o personalitate care nu s-a format numai n nchisoare ci era format din afar. Era un fel de…, nu exagerez cnd spun c era un tip cu geniu n el, o scnteie de geniu. i cu o via moral, i cu o via religioas, i cu o via dedicat Friilor de Cruce nct i n nchisoare a rmas pe linia lui, numai c s-a adncit, bineneles, n timpul acesta din nchisoare.” (n „The Ortodox Word”, Platina, SUA, 1997)

Despre moartea lui Oprian relateaz printele Calciu: „Ochii i erau deschii, dar am vzut c peste ochii si prea s fie o perdea de cea. Ochii i s-au ntors peste cap. Am fost att de speriat, mi-a fost aa de team… Am pus mna pe el i am zis: „Constantine nu muri; nu muri! Vino napoi; vino napoi!”. Am ipat cu voce tare! Imediat s-a ntors. Ochii i-au devenit clari. Nu tiu ce s-a ntmplat n sufletul su, dar am vzut o imens groaz pe faa sa. Am simit c era gata s intre n lumea cealalt i c eu i-am cerut s se ntoarc napoi n celul… Constantin Oprian plngea pentru c-l forasem s se ntoarc. n cteva minute a murit. nainte de a muri, a spus: „Voi muri, dar dup moarte, m voi ruga lui Dumnezeu pentru voi”… Am spus gardienilor c a murit… Au venit dup trei ore… L-am pus pe Constantin Oprian pe pmnt. Era complet dezbrcat deoarece a trebuit s dm hainele sale de nchisoare napoi. Corpul su era complet vlguit. Nu ne venea s credem c a fost o fiin vie. Era numai piele i os. i m-am gndit c fierea trebuie s-i fi intrat n momentul morii n snge deoarece era complet galben. Prietenul meu a luat o floare i i-a pus-o pe piept – o floare albastr. Poate am pctuit deoarece Constantin Oprian, nainte de a muri, a spus: „Voi muri, dar dup moarte, m voi ruga lui Dumnezeu pentru voi. Toate rugciunile mele vor fi pentru voi, deoarece nu vreau ca s murii n aceast celul”. i sunt sigur c s-a rugat pentru noi, deoarece toi trei am reuit s prsim aceast nchisoare i s mergem la Aiud.

n perioada deteniei a compus mai multe poeme filosofice, publicate dup 1990, cel mai important fiind poemul ontologic Psihaion: „Cnd am luat cunotin de acest poem att de profund i att de bine lefuit, din punct de vedere al formei, mi-am dat seama ce a pierdut cultura romneasc prin moartea acestui martir al tineretului cretin din Romnia, ce flacr s-a stins n adncul catacombei de la Jilava!” (pr. Liviu Brnza, „Raza din catacomb”, cap. 10).

„Era un pedagog de talie mare. Era cult i inteligent, la care se aduga o modestie blnd i plcut. Mult timp va trebui s treac pn cnd, din rndurile tineretului romn, se va ridica o asemenea valoare” (Octavian Voinea, „Masacrarea studenimii romne”, Buc., 1995).

Dumitru Bordeianu arat cuvintele lui Oprian de la Piteti naintea declanrii experimentului reeducrii: „Fii pregtii pentru lupta care se va da n mlatina disperrii. Fiecare va iei din ncletarea acestei lupte singur, neajutat dect de mila lui Dumnezeu i de ce are mai bun n el.Lupta va fi de lung durat i cine va avea tria i rbdarea, convins fiind c ea este dreapt, se va prbui i iar se va ridica. Astfel c nu ne mai rmne dect s ne ascuim sbiile duhovniceti ale dragostei, ale unirii i ale camaraderiei”. („Mrturisiri…”)

C. Oprian era resemnat, fiind n stare s suporte orice i-ar fi hrzit soarta, dornic de a da tuturor din tot ce avea el mai de pre, dragostea i buntatea care-i umpleau sufletul. Era pentru noi ca un far care ne lumina calea, spre a ne scoate din ntunericul n care ne zbteam, n urma ntunecatelor zile trite n nchisoarea din Piteti. n el regsisem sprijinul moral pentru a rezista tuturor greutilor ce se iveau, iar vorbele lui aveau darul de a ne ntri sufletul, dndu-ne parc noi puteri. Dei nu se putea da jos din pat, niciodat nu era singur. Mergeai la el cum ai fi mers la un izvor pentru a-i potoli setea, iar cnd plecai, te simeai mai linitit, mai uurat i mai ncreztor n tine. Nu cunosc i nu cred s fi fost vreunul dintre cei considerai reeducai, chiar pn n mduva oaselor, care s fi ajuns n infirmerie i, ntlnindu-l pe Costache Oprian i stnd de vorb cu el, s nu se trezeasc din starea de ndobitocire n care fusese adus i s nu revin la normalitate. Cu toat boala lui deosebit de grav, nu evita o clip s discute cu cei ce-1 vizitau, ncurajndu-i i ndemnndu-i a-i cuta linitea prin meditaii i rugciune.” (Neculai Popa, „Coborrea n iad”)

„Vzndu-l n cele mai cumplite chinuri, un tnr din aceeai celul – student la Medicin, n anul III, cnd fusese arestat – i-a luat gamela i s-a ndreptat nspre un col al ncperii, fr s fie vzut de gardianul care controla mereu prin «spion». Cu un ciob de sticl, tnrul student Gheorghe Calciu i-a deschis o ven de la mn, lsnd s se scurg o anumit cantitate de snge. Dup ce i-a oprit sngerarea, a ateptat cteva minute pentru a se decanta i, cu ultimele puteri ce le mai avea, le-a dus la gura muribundului. Din pcate, n acele clipe, Costache Oprian trecea ntr-o lume mai bun.” (Grigore Caraza, „Aiud nsngerat”)

„Cunoteam pe Costache Oprian din 1940 i m interesa evoluia lui. Voinic i bine fcut, rezistena lui fizic s-a frnt n urma repetatelor bti. Tuberculoza l-a sleit i l-a ucis lent sub ngrijirea plin de atenie a lui Calciu. Firete, i s-au refuzat medicamentele. Oprian inteniona s scrie o epopee a spiritului n 12.000 de versuri, cu titlul chiar acesta: Epopeea spiritului n trei cnturi. Ea ar fi necesitat aproximativ 10 ani de lucru. Nu tim, dar cu moartea lui Costache Oprian poate c romnii i lumea au pierdut un geniu care cine tie cnd va putea s apar din nou. Descrierea martirajului lui Costache Oprian m-a micat profund. Se topea zi de zi dup marile bti prin care trecuse, fr sperana unui ajutor i fr s-l cear, fiind ru vzut de „oficiali”, tiind c nu-l va primi. Minile ndurerate ale lui Calciu i-au nchis ochii. Scurta convieuire cu Calciu a fost plcut i, pentru mine, foarte folositoare. Am gsit ntr-nsul un suflet cald i bun, cu o mare vibraie de durere la suferinele altora i mai ales ale celui ce murea n braele lui. i port o amintire plcut i l socotesc un suflet mare.” (pr. Nicolae Grebenea, „Amintiri din ntuneric”)

„De cum a intrat n camer l-au nconjurat o serie de reeducai – probabil din cunoscuii dinainte – i care, fcnd pe oamenii de rezisten curajoi, au nceput s-1 ntrebe fel defel, prefcndu-se c e n admiraia lor. Costache Oprian simea c ceva nu-i n regul. Nu tiu ce le rspundea, dar i mica mereu capul n toate prile, cutnd s deslueasc ce se ntmpl. Vizibilitatea din partea noastr era oprit de ctre nite grupuri de reeducai..

Nu a durat mult aceast stare de espectativ, c la un semnal, cu un urlet ce aducea cu urletul fiarelor din pdure, au nvlit cu toii asupra lui. Clcat n picioare, lovit din toate prile, n scurt timp i-a pierdut cunotina. Dar loviturile n-au ncetat. Pn la urm a fost ntins pe un prici i cu nite curele (de unde or fi aprut curelele ?) a fost luat sistematic din cap pn la picioare i de la picioare pn la cap. Cnd obosea o echip de torionari, se schimba cu alta. Cred c a durat acest supliciu ore ntregi. S-au aruncat multe gamele cu ap peste el ca s-1 trezeasc i s-i urle n urechi:

– Noi, tinerii reeducai, cei care nainte am fost sub comanda ta, te vom distruge. Tu eti vinovat de soarta noastr, iar noi vom smulge de la tine tot ce tii, tot ce n-ai declarat la securitate

Nu mai tiu cte zile a durat acest supliciu, mi amintesc doar cnd, dup o perioad n care n-a mai fost lovit, a fost ntrebat (nu mai tiu de cine, de urcanu? de Sobolevschi?):

– Ce prere ai, mi banditule, despre noi, fotii ti subalterni ? La care dup o mic pauz – exprimndu-se greu – Oprian rspunde:

– Fac o asemnare cu judectorii din Australia veche, care au fost selecionai din rndurile fotilor infractori.

Am apreciat atunci acest rspuns ca fiind pe msura att a inteligenei sale, ct i a circumstanelor deosebite n care se afla. Chinurile au continuat, nscriindu-se ns n normalul ce caracteriza aceast perioad. A nceput i Oprian s fie dus la urcanu s-i fac demascarea. Nu tiu ce anume o fi spus.” (Aurel Viovan, „Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai prsit?”, I)

din “Martiri si marturisitori romani din secolul XX” – Fabian Seiche

sursa: apologeticum

,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *