Poziiile Sfinilor Prini i ale Sfintei Scripturi despre aceast chestiune.

n ziarul „Peloponnisos” din Patra s-a publicat pe 13 mai ac. un articol foarte interesant al predicatorului Sfintei Mitropolii a Patrelor, Arhimandritul Chiril Kostopoulos – un fervent apologet anticatolic –, articol n care pune n lumin absurdul sinuciderilor. V prezentm mai jos articolul predicatorului, care este doctor n Teologie i profesor la Universitatea Deschis Elen:

„Este o constatare de fiecare zi c mai cu seam omul contemporan triete haosul nonsensului vieii. Una gndete, alta crede, alta spune, alta face. Se adeverete spusa lui Albert Camus c ne aflm ntr-un «teatru al absurdului».
i asta pentru c n epoca noastr toate valorile umane au fost rsturnate. Valori morale, adevruri religioase, convingeri tiinifice i sociologice – care altdat erau fundamentul activitii umane – devin toate obiect de zeflemisire i de critic acid. Cu adevrat trim «teatrul absurdului»…
Dac sentimentul absurdului poate fi definit drept contientizarea «non-sensului» aciunilor umane, atunci toate n via sunt n afara raiunii i, astfel, sunt lipsite de scop. Din acest motiv, urmarea «logic» a «lipsei de scop» a acestei viei este – potrivit nihilistului Schopenhauer – sinuciderea.Sinuciderea n zilele noastre tinde s devin o mod avnd ca justificare criza economic.Cu toate acestea, problema sinuciderii este veche. A intrat n existena omului din clipa n care el a crezut c este stpnul vieii sale i prin urmare poate s i pun capt cnd vrea i cnd judec el c este necesar.Muli filosofi din antichitate prezint sinuciderea ca act de eroism i nu de laitate, precum stoicii, Hegesias din Cyrene i alii. Dar i filosofi contemporani sunt susintori ai poziiei de mai sus i promotori ai sinuciderii. Menionm pe civa, precum Hume, Voltaire, Schopenhauer, Morselli.
n paralel, sunt muli filosofi – att din antichitate, ct i moderni – care au dezaprobat acest act disperat ca fiind nelegiuit; astfel sunt orficii i pitagoreicii, dar i Kant, Fichte, Heger i alii. Platon spune n acest sens: «κi nedreptete sufletul cel care se grbete s pun capt vieii sale de timpuriu, mpiedicnd astfel ca sufletul s se mbunteasc. Obligat fiind sufletul s prseasc forat trupul nainte de a se curi deplin de rutate, nu poate s fie primit ntr-un loc curat de ruti» (Theaitetos 177a.3). Potrivit aceluiai filosof, omul este dator s nu se grbeasc s ias din via, ci s rabde, «dac se afl n srcie, dac se afl n boli sau n altele din cele considerate rele, totui acestea reprezint un bine fa de sfritul vieii i de moarte» (Politeia 613a.5).
Aristotel, la rndul lui, dezaprob i el sinuciderea ca act fiind un act de laitate, iar nu de brbie. Subliniaz: «A-i lua zilele pentru a fugi de srcie sau de [nefericirea n] dragoste sau de orice altceva aduce mhnire nu este o fapt de brbie, ci mai degrab de laitate, e o slbiciune s fugi de cele dureroase» (Etica Nicomahic 1116a.12). i n alt parte: «Oamenii de nimic dintre muritori spun c e mai bine s mori, dect s suferi» (Etica Nicomahic, 1230a1).
La fel i credina iudaic condamn sinuciderea ca fiind potrivnic poruncii lui Dumnezeu «s nu ucizi». Iosipos scrie: «Sinuciderea este nstrinarea de firea comun a tuturor animalelor i lips de evlavie fa de Dumnezeu, Ziditorul nostru» (Despre societatea iudaic 3, 369, 1).
n cretinism, credinciosul cunoate esena acestui lucru. i este una singur, anume c sinuciderea nu este soluia. i nu este soluia din urmtoarele motive:
n primul rnd, fiina uman nu s-a creat pe sine i ca atare nu este omul acela care i-a dat siei via. Prin urmare, este inadmisibil s i iei viaa pe care altul i-a dat-o, nu i-ai dat-o tu nsui. i acest Altul este Dumnezeul Treimic, Creatorul nostru.
n al doilea rnd, omul – potrivit adevrului descoperit de nsui Domnul Dumnezeu-Omul Care S-a revelat pe Sine – exist ontologic i dup ncheierea acestei viei trectoare. Deci, este de la sine neles c sinuciderea nu rezolv n esen i n mod definitiv problema. Dimpotriv, o extinde i dincolo de aceast via, fcnd-o venic.
n secolul al II-lea, cretinii, n timpul prigoanelor nu i mrturiseau credina dect dac erau ntrebai, ca s nu-i pun viaa n pericol i acest lucru s fie considerat sinucidere. n afar, desigur, de unele excepii asupra crora a hotrt nsi Biserica.
Sfntul Ioan Gur-de-Aur, reprezentnd concepia bisericeasc mai general, caracterizeaz sinuciderea drept o crim mai mare i mai condamnabil dect uciderea: «Cel care prin moarte violent i distruge viaa este criminal. Pentru c Dumnezeu pe sinucigai i trimite n iad… i toi acetia i sunt potrivnici» (PG 61, 618). Canonul al 14-lea al Sfntului Timotei, care a primit autoritate ecumenic de la canonul al 2-l1 al Sinodului al VI-lea Ecumenic, interzice s se svreasc pomenire pentru sinucigai.
Prerea Sfinilor Prini fa de sinucidere se sprijin pe Sfnta Scriptur. Scriind Corintenilor, Apostolul Neamurilor, Pavel, subliniaz: «De va strica cineva templul lui Dumnezeu, l va strica Dumnezeu pe el» (I Corinteni 3, 17). Asta nseamn, tlcuiete Sfntul Ioan Gur-de-Aur, iadul venic. i asta pentru c suntem mdulare ale Trupului lui Hristos, dup cum tot Apostolul Pavel arat: «pentru c suntem mdulare ale trupului Lui, din carnea Lui i din oasele Lui» (Efeseni 5, 30).
Soluia, aadar, n orice problem – orict ar fi de grav – nu se poate gsi n sinucidere, ci n via i n adevr. i, dup cum trebuie s tim, viaa de sine stttoare i adevrul de sine stttor este Iisus Hristos. El ne-a druit aceast via. El este Domnul vieii i al morii, pentru c prin moartea pe Cruce a omort moartea.
Astfel, omul trebuie s fie ca un osta al lui Hristos, credincios datoriei lui, paznic al darului preios al vieii i s i urmeze cursul vieii cu rbdare i cu ndejde pn la vremea de Dumnezeu rnduit a plecrii lui n patria cereasc”.

Orthdoxos Tpos, nr. 1930, 8 iunie 2012, p. 3.
Traducere Mihail Ilie – GraiulOrtodox

CategoryUncategorized
Write a comment:

*

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Cabinet de avocatura Mihai Rapcea

logo-footer

                

Shares