de Mihai Rapcea

Mi-am dorit s atern pe hrtie cteva gnduri despre recentele evenimente din viaa politic romneasc. Evident, m refer la eecul USL-ului de a-l demite pe Traian Bsescu. Am evitat s mi expun concluziile nainte de anunarea deciziei previzibile a Curii Constituionale, din teama de a nu fi considerat “bsist” sau cel puin interesat personal n vreun fel de rezultatul luptei politice dintre USL i Bsescu.

i pornesc n concluziile mele – de la esena conceptului de stat democratic – aflat ntr-o opoziie conceptual cu cel de stat totalitar. Cnd m refer la statul totalitar, nu m refer neaprat la statul aflat sub dictatura unei doctrine politice sau personaliti dictatoriale, ci la acel stat n care echilibrul puterilor n stat este puternic afectat de acapararea pilonilor constituionali ai societii (legislativul, administraia i justiia) de ctre o singur for (politic social sau ideologic).

n opinia mea, este de esena sistemului constituional democratic pstrarea unui echilibru de fore ntre puterile Statului prin separarea acestora (principiul constituional al separrii puterilor n Stat), respectarea principiului autonomiei, astfel nct s se realizeze acel deziderat ideal de a nu plasa toate “oule (democraiei) n acelai co”.

Concret, sistemele constituionale sunt astfel construite – din punctul de vedere al atribuiilor i prerogativelor fiecrei Puteri, astfel nct s asigure cenzura (controlul sau mcar “dubla verificare” indirect) a msurilor luate de celelalte Puteri n Stat, pentru a se putea transpune n practic venicul desiderat (niciodat perfect atins) de a-i controla (pe ct posibil) pe cei ce controleaz destinele statului, prin supunerea lor controlului reciproc.

Am fcut aceast introducere n teoria dreptului nostru constituional, pentru ca cititorul s neleag miza demiterii Preedintelui Romniei din perspectiva prerogativelor acestuia.

Potrivit disp. art. 80 din Constituia Romniei, Preedintele rii este “garantul independenei naionale” i ” vegheaz la respectarea Constituiei i la buna funcionare a autoritilor publice. n acest scop, Preedintele exercit funcia de mediere ntre puterile statului, precum i ntre stat i societate.

Cu alte cuvinte, Preedintele, prin prerogativele sale principale (art. 85 – desemneaz Primul Ministru i Guvernul; art. 94 – numirea n funcii publice n condiiile legii, a magistrailor i altor persoane – personal diplomatic, etc. conform legilor speciale) asigur un anumit control asupra conducerii unor instituii – aflate nafara sferei puterii politice din cadrul segmentului legislativ (Parlament) i administrativ (Guvern).

Din perspectiva mea, miza demiterii lui Traian Bsescu era aceea a extinderii controlului grupului de interese ce deja controleaz Parlamentul i Guvernul, ctre sfera Justiiei.

O astfel de “omogenizare” a controlului asupra celor trei puteri n Stat ar fi permis grupului de interese din spatele construciei politice USL-iste s acioneze nestingherit, chiar cu nclcarea legii, fr a se teme de rigorile justiiei, n nu conteaz ce domeniu.

n opinia mea, din disperarea i ndirjirea cu care unii au susinut demiterea lui Traian Bsescu, romnul de rnd a simit c se tulbur echilibrul puterilor n stat prin demiterea acestuia, i c cel vizat nu este Traian Bsescu – ca persoan, ci ceea ce reprezint el, respectiv ultima piedic n calea controlului total al Statului Romn – de ctre grupul de interese ce se afl n spatele USL-ului.

Victoria lui Traian Bsescu este o victorie a echilibrului democratic al puterilor n Stat. Cu Traian Bsescu la Cotroceni, avem sigurana c Justiiei nu i se va pune clu la gur i nu va muamaliza marile dosare de corupie sau cele ale infractorilor care au spoliat avuia naional.

ntre timp, lucrurile ncep s funcioneze normal. Cu fiecare noapte petrecut n pucrie de ctre un Nstase sau Vntu, Romnia dovedete c are Justiie i c aceasta este funcional.

Scoaterea din spaiul public, din “operativitate” a unor infractori dovedii nu nseamn c acetia vor iei dup executarea pedepsei transformai n bine, ceteni model redai societii. Dar mcar avem garania c nu vor mai putea fura n aceast perioad. n mod ironic, pucria i transform pe aceti “maetrii” ai ingineriilor financiare n vajnici cercettori i autori de lucrri tiinifice – care s le reduc zilele de pucrie. Bun i aa. Probabil c acesta este singurul lor aport real la societatea pe care au jecmnit-o ani de-a rndul.

ntre timp, lupta continu, cci grupul de interese din spatele USL a pierdut o lupt (decisiv, e drept) ns nu a pierdut nc tot rzboiul. M ateptam ca CSM-ul s nu ia act att de rapid de demisia Monei Pivniceru, pentru a bloca instituirea acesteia n funcia de Ministru al Justiiei – la propunerea interimarului Crin Antonescu. Nu m ndoiesc c prima decizie a dnei Pivniceru n proaspta sa funcie va fi aceea de a nominaliza un procuror general al Romniei din rndurile persoanelor agreate de USL, trecnd peste micile “amnunte” cum ar fi criteriile de competen sau independen i imparialitate. i astfel, cu ajutorul unor astfel de “cozi de topor”, scopul “temperrii” Justiiei – mult dorit de ctre USL, va fi atins… trecnd peste capul lui Traian Bsescu. Momentan…

, ,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *