Hotrrea Curii Constituionale privind respectarea procedurii pentru organizarea i desfurarea referendumului naional din 29 iulie pentru demiterea preedintelui TraianBsescui confirmarea rezultatelor acestuia a fost publicat n Monitorul Oficial.

Preedintele suspendat Traian Bsescu urmeaz s se ntoarc la Palatul Cotroceni. Parlamentarii au respins, luni, cu 196 de voturi mpotriv i 20 de abineri, amnarea cu dou zile a prezentrii n plen a hotarriiCCR. Numai 20 de senatori i deputai au fost de acord cu propunerea senatorului PNL Ioan Ghie, care a dorit amnarea cu dou zile a prezentrii “raportuluiCCRconform legii” privind invalidareareferendumului.

Citii mai jos Hotrrea CRR publicat n Monitorul Oficial partea I, nr 616/27.VIII.2012.

HOTRREAnr.6 din 21 august 2012 referitoare la respectarea procedurii pentru organizarea i desfurareareferendumului naional din data de 29 iulie 2012 pentru demiterea Preedintelui Romniei, domnul Traian Bsescu, i la confirmarea rezultatelor acestuia

n conformitate cu prevederile art.146 lit.i) din Constituie, ale art.46 alin.(1) i ale art.47 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea i funcionarea Curii Constituionale, precum i ale art.45 alin.(2) i (3) din Legea nr.3/2000 privind organizarea i desfurareareferendumului, cu modificrile i completrile ulterioare, Curtea Constituional s-a ntrunit n Plen pentru a verifica dac a fost respectat procedura pentru organizarea i desfurareareferendumului naional din data de 29 iulie 2012 pentru demiterea Preedintelui Romniei, domnul Traian Bsescu, i pentru confirmarea rezultatelorreferendumului.

CURTEA

constat c, n conformitate cu prevederile constituionale i legale menionate, este competent s verifice respectarea procedurii pentru organizarea i desfurareareferendumului naional din data de 29 iulie 2012 pentru demiterea Preedintelui Romniei, domnul Traian Bsescu, i s confirme rezultatul acestui referendum.

I. n ceea ce privete procedura pentru organizarea i desfurareareferendumului:

1. Contestaii i cereri prealabile

1.1 Curtea a examinat o serie de contestaii i cereri prealabile formulate cu privire la organizarea i desfurareareferendumului naional din data de 29 iulie 2012 pentru demiterea Preedintelui Romniei, domnul Traian Bsescu.

1.2 Contestaiile au fost formulate de: Liga Internaional a Romnilor, cu sediul n Bucureti, de Partidul Social Democrat i Partidul Naional Liberal, de preedintele Camerei Deputailor i preedintele interimar al Senatului, de Gheorghe Hogea i de Organizaia pentru Aprarea Drepturilor Omului cu sediul n Bucureti. Acestea au format obiectul Dosarelor nr.1289 I/2012 i, respectiv, nr.1291-1294 I/2012 pe rolul Curii Constituionale, fiind respinse, ca nentemeiate, prinHotrreanr.3 din 2 august 2012, publicat nMonitorul Oficialal Romniei, Partea I, nr.546 din 3 august 2012.

1.3 Cererile prealabile depuse nainte de edina Plenului Curii din 1 august 2012 au fost examinate n edina din acea dat. Din documentele depuse de autorii cererilor, documente provenite de la instituiile cu activitate relevant n materiareferendumului (Autoritatea Electoral Permanent, Institutul Naional de Statistic), au rezultat date contradictorii, fa de cele comunicate oficial de Biroul Electoral Central, cu privire la numrul persoanelor nscrise pe listele electorale permanente. Ca urmare, Curtea a constatat necesitatea unor lmuriri suplimentare din partea autoritilor publice cu competene n aceast materie i a dispus o serie de msuri n acest sens, astfel cum se va arta n cele ce urmeaz, la punctul 2.

1.4. Alte cereri depuse la dosarul cauzei de diverse persoane i organizaii neguvernamentale, de Preedintele Camerei Deputailor i Preedintele interimar al Senatului, respectiv de domnul Traian Bsescu, preedintele suspendat al Romniei, au fost examinate cu caracter prealabil, Curtea stabilind, pentru considerentele menionate n cuprinsul ncheierii de edin din data de 21 august 2012, c aspectele invocate n cuprinsul acestora nu prezint relevan pentru hotrreape care urmeaz s o adopte cu privire lareferendum.

2. Solicitarea de informaii n legtur cu organizarea i desfurarea referendumului

2.1 n acest sens, Curtea Constituional s-a adresat, n temeiul art.46 i 76 din Legea nr.47/1992 privind organizarea i funcionarea Curii Constituionale, urmtoarelor autoriti:

2.2. Ministerului Administraiei i Internelor, cu adresa nr.5264 din 1 august 2012, solicitndu-i s comunice numrul persoanelor nscrise n listele electorale permanente, n conformitate cu dispoziiile art.5 alin.(2) din Legea nr.3/2000 privind organizarea i desfurareareferendumului, dac listele electorale permanente au fost actualizate potrivit legii i data actualizrii acestora;

2.3. Institutului Naional de Statistic, cu adresa nr.5265 din 1 august 2012, solicitndu-i s transmit urmtoarele informaii: dac pot fi comunicate actele oficiale ale recensmntului populaiei din anul 2011 i numrul cetenilor romni cu drept de vot la data de 29 iulie 2012;

2.4. Autoritii Electorale Permanente, cu adresa nr.5295 din 2 august 2012, solicitndu-i s comunice urmtoarele informaii: dac listele electorale permanente au fost actualizate potrivit legii i data actualizrii acestora i numrul persoanelor nscrise n listele electorale permanente, n conformitate cu dispoziiile art.5 alin.(2) din Legea nr.3/2000 privind organizarea i desfurareareferendumului.

2.5 Examinnd rspunsurile formulate de Ministerul Administraiei i Internelor, Institutul Naional de Statistic i Autoritatea Electoral Permanent la solicitrile dispuse de Curtea Constituional n edinele din 1 i 2 august 2012, fcute publice i consemnate n ncheierile de la acele date, Curtea Constituional a constatat c i aceste rspunsuri conin date contradictorii. Aceasta cu att mai mult cu ct Ministerul Administraiei i Internelor, dup comunicarea, prin adresa nregistrat la Curtea Constituional cu nr.5271 din 1 august 2012, a numrului persoanelor nscrise n listele electorale permanente (18.292.514 persoane), a revenit cu precizri suplimentare prin adresa nr.5273 din 2 august 2012, n care a nvederat Curii c exist date care ‘pot fi de natur s afecteze numrul total al cetenilor cu drept de vot nscrii n listele electorale permanente’ i c ‘nu i poate asuma veridicitatea numrului de persoane nscrise n listele electorale permanente’.

2.6 n consecin, constatnd c nu putea fi stabilit, cu certitudine, pe baza datelor existente, numrul persoanelor nscrise pe listele electorale permanente, pentru a se verifica dacreferendumul a fost valabil n conformitate cu prevederile art.5 alin.(2) din Legea nr.3/2000 privind organizarea i desfurareareferendumului Curtea a dispus, n edina Plenului din 2 august 2012, amnarea dezbaterilor pentru data de 12 septembrie 2012 i formularea unei solicitri ctre Guvernul Romniei pentru a comunica, pn la data de 31 august 2012, numrul persoanelor nscrise n listele electorale permanente, actualizate.

3. Preschimbarea termenelor de judecat

3.1. n edina Plenului Curii Constituionale din 3 august 2012, termenul de judecat a fost preschimbat, din oficiu, de la data de 12 septembrie 2012 la data de 31 august 2012, ‘n vederea asigurrii soluionrii, cu celeritate, a acestei cauze, i vznd c termenul acordat Guvernului, n edina din 2 august 2012, pentru comunicarea datelor necesare soluionrii cauzei este 31 august 2012′.

3.2. n sedina Plenului Curii Constituionale din 14 august 2012, la solicitarea Preedintelui suspendat al Romniei, domnul Traian Bsescu, termenul de judecat a fost preschimbat de la data de 31 august 2012 la data de 21 august 2012, ‘n vederea asigurrii soluionrii cu celeritate a acestei cauze, pentru a evita prelungirea situaiei de instabilitate politic care se rsfrnge direct asupra economiei naionale’.

4. Msurile dispuse Guvernului i rspunsul acestei autoriti publice

4.1. n edina din 2 august 2012, Curtea a cerut ca Guvernul s dispun ‘msurile necesare pentru actualizarea listelor electorale permanente la data de 29 iulie 2012 i s transmit Curii Constituionale numrul persoanelor nscrise pe listele electorale permanente, pentru a se putea stabili dacreferendumul naional pentru demiterea Preedintelui Romniei din 29 iulie 2012 este valabil n conformitate cu dispoziiile art.5 alin.(2) din Legea nr.3/2000 privind organizarea i desfurareareferendumului’. Solicitarea dispus n edina Curii Constituionale din 2 august 2012 a fost transmis Guvernului Romniei cu adresa nr.5305 din 3 august 2012.

4.2. Avnd n vedere interpretrile diferite aprute n mass-media i n conferina de pres a primului-ministru al Guvernului Romniei, care a avut loc la data de 3 august 2012, respectiv declaraiile n sensul declanrii, n baza adresei Curii Constituionale nr.5305 din 3 august 2012 a unui nou recensmnt al populaiei, Curtea a decis s revin, n data de 6 august 2012, cu o precizare constnd n indicarea temeiului legal al acestei actualizri, i anume art.17 alin.(2) din Legea nr.3/2000 privind organizarea i desfurareareferendumului. Astfel cum rezult chiar din formularea acestei adrese, nregistrat la Curtea Constituional cu nr.5306 din 6 august 2012, ea nu a cuprins o nou solicitare adresat Guvernului, astfel cum s-a interpretat ulterior n mass-media i de ctre acesta, ci doar o precizare pentru a evita aciunea care se preconiza a fi ntreprins de ctre Guvern, de amploarea unui nou recensmnt, aciune care nu i gsea justificarea n solicitarea Curii i nici un temei legal n dispoziiile care guverneaz organizarea i desfurareareferendumului.

4.3. Prin scrisoarea nregistrat la Curtea Constituional cu nr.5412 din 14 august 2012, primul-ministru al Guvernului s-a adresat Curii Constituionale invocnd o contradicie care ar fi existat ntre adresele Curii Constituionale nr.5305 din 3 august 202 i nr.5306 din 6 august 2012, precum i confuzia care ar fi fost determinat de cea de-a doua adres. Totodat, Curtea a fost informat cu privire la faptul c n edina Guvernului din 7 august 2012 s-a aprobat Memorandumul privind msurile necesare pentru actualizarea listelor electorale permanente.

4.4. Plenul Curii Constituionale, ntrunit n data de 14 august 2012, n temeiul art.50-51 din Legea nr.47/1992 privind organizarea i funcionarea Curii Constituionale, a examinat scrisoarea Primului-ministru al Guvernului Romniei. PrinHotrreanr.5 din 14 august 2012, Curtea a precizat din nou solicitarea sa, cu referire la temeiul legal anterior invocat, indicnd i datele de referin pentru operaiunea de actualizare a listelor electorale permanente care ar fi trebuit ntreprins sau care urma a fi ntreprins n termenul acordat de Curte, dup caz. Procedura actualizrii listelor electorale permanente i datele de referin pentru procesul de actualizare rezult cu eviden din cuprinsul art.17 alin.(2) din Legea nr.3/2000, potrivit cruia ‘Reactualizarea listelor electorale permanente se face de ctre primari, potrivit prevederilor Legii nr.68/1992, respectiv ale Legii nr.70/1991, republicat, cu modificrile ulterioare, n termen de cel mult 5 zile de la data stabilirii zileireferendumului.’

Amnarea cauzei i termenul acordat de Curtea Constituional, urmare examinrii cererilor prealabile depuse la dosarul cauzei, a fost tocmai pentru realizarea unei actualizri a listelor electorale permanente, n situaia n care actualizarea nu s-a realizat potrivit legii, situaie care rezulta din rspunsurile formulate de autoritile publice la solicitrile Curii Constituionale. Astfel, Curtea a precizat c ‘prin Adresa nr.5305 din 3 august 2012, Plenul Curii Constituionale a solicitat Guvernului s comunice numrul persoanelor nscrise n listele electorale permanente, actualizate (pn la data de 10 iulie 2012) conform dispoziiilor art.17 alin.(2) din Legea nr.3/2000 privind organizarea i desfurareareferendumului.[…] Acolo unde aceast operaiune nu s-a executat, urmeaz a se realiza n termenul acordat de Curte.’ Totodat, Curtea a stabilit c listele electorale permanente sunt, potrivit art.2 alin.(1) lit.c) din Legea nr.370/2004, ‘listele cuprinznd cetenii romni cu drept de vot care au mplinit 18 ani pn la ziua alegerilor inclusiv.’

4.5. Prin adresa nregistrat la Curtea Constituional cu nr.5451 din 20 august 2012, Guvernul, sub semntura primului-ministru, a transmis un rspuns la solicitarea Curii.

4.6. n cuprinsul rspunsului formulat, Guvernul a precizat, mai nti, c ‘la data de 1 august 2012, prin adresa nr.74618/VPD, Ministerul Administraiei i Internelor a transmis Curii Constituionale numrul persoanelor nscrise n listele electorale permanente’, confirmnd coninutul adresei Ministerului Administraiei i Internelor nregistrat la Curtea Constituional cu nr.5271 din 1 august 2012.

4.7. n continuare, Guvernul a comunicat Curii Constituionale o serie de date rezultate n baza comunicrilor oficiale aparinnd unor instituii publice, dup cum urmeaz:

Date primite de la Ministerul Administraiei i Internelor

– Conform comunicrii Direciei pentru Evidena Populaiei i Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Administraiei i Internelor, ’34.654 persoane trebuie radiate de ctre primari i serviciile publice comunitare de eviden a persoanelor din subordinea consiliilor locale, din listele electorale permanente utilizate lareferendumul naional din data de 29 iulie 2012 pentru demiterea Preedintelui Romniei’, dup cum urmeaz: persoane decedate – 26.066; persoane avnd statutul de cetean romn cu domiciliul n strintate – 4.475; persoane care au pierdut cetenia romn -151; persoane fr drept de vot – 3.414; persoane bolnave psihic, care i-au pierdut drepturile electorale – 199; persoane cu corecii CNP – 349.

– Conform comunicrii primite de la Direcia General pentru Relaiile cu Instituia Prefectului, exist un numr de 512.379 persoane ale cror acte de identitate au expirat i nu au fost rennoite pn n ziua votului inclusiv.

Date primite de la Ministerul Afacerilor Externe

– din datele centralizate pn la momentul transmiterii adresei exist un numr de 3.052.397 persoane cu drept legal de edere n afara Romniei, dintre care: 1.101.809 ceteni romni majori cu drept legal de edere n afara Romniei, conform datelor oficiale comunicate de 17 state, 1.468.369 ceteni romni cu drept legal de edere, conform datelor comunicate de autoritile din 29 de state, cu privire la care datele oficiale primite nu fac distincia ntre cetenii romni majori i cei minori, 482.219 ceteni romni cu drept legal de edere, conform evalurilor fcute de misiunile diplomatice ale Romniei n alte 44 de state cu privire la care datele oficiale primite nu fac distincia ntre cetenii romni majori i cei minori. Se arat c, potrivit datelor oficiale ale Institutului Naional de Statistic, populaia Romniei are un procent general de 18,3% minori;

– cu privire la datele comunicate de Ministerul Afacerilor Externe, se face urmtoarea precizare important: ‘din numrul total de 3.052.397 persoane comunicat de ctre Ministerul Afacerilor Externe, 469.810 sunt ceteni romni cu domiciliul n strintate, 4475 se regseau nc n listele electorale la data de 10 iulie 2012 i sunt menionai n prezenta la punctul I lit.b.’

4.8 Curtea constat, mai nti, c scrisoarea primit de la Guvern nu rspunde solicitrii de a se comunica ‘numrul persoanelor nscrise n listele electorale permanente, actualizate (pn la data de 10 iulie 2012)’, ci prezint o serie de date, privitoare la diverse categorii de persoane.

4.9. Datele comunicate, n cea mai mare parte, nu au legtur cu solicitarea formulat de Curte.

4.10. Astfel, numrul de persoane ale cror acte de identitate au expirat nu privete aceast solicitare, ntruct expirarea actelor de identitate, n sine, nu determin eliminarea persoanelor n cauz de pe listele electorale permanente. Potrivit art.2 alin.(1) lit.c) din Legea nr.370/2004 pentru alegerea Preedintelui Romniei, listele electorale permanente cuprind ‘cetenii romni cu drept de vot care au mplinit 18 ani pn la ziua alegerilor inclusiv’, legislaia electoral nefcnd nici o distincie care s permit interpretarea potrivit creia expirarea actului de identitate atrage eliminarea persoanelor care ndeplinesc condiiile menionate de pe aceste liste. Curtea reine c doar exercitarea dreptului de vot este condiionat de prezentarea unui act de identitate valabil, nu ns i existena acestui drept. Sanciunea prevzut de lege pentru nesolicitarea eliberrii unei noi cri de identitate, obligaie prevzut de art.19 alin.(2) din Ordonana de urgen a Guvernului nr.97/2005, republicat nMonitorul Oficialal Romniei, Partea I, nr.719 din 12 octombrie 2011, este amenda contravenional, n condiiile art.43 lit.b) din acelai act normativ, iar nu decderea din dreptul de a vota sau radierea de pe listele electorale permanente.

4.11. Tot astfel, nu privete solicitarea formulat de Curte numrul persoanelor ‘cu drept legal de edere n afara Romniei’ al cror domiciliu se afl n Romnia, ntruct aceste persoane sunt cuprinse n listele electorale permanente, n condiiile prevzute de dispoziiile art.2 alin.1 lit.c) din Legea nr.370/2004, mai sus citate, coroborate cu dispoziiile art.7 alin.(1) din acelai act normativ, potrivit cruia ‘Listele electorale permanente se ntocmesc pe comune, orae i municipii, dup caz, i cuprind toi alegtorii care domiciliaz n comuna, oraul sau municipiul pentru care ele au fost ntocmite’. Acest temei juridic este invocat i de Guvern n rspunsul su, n care se face distincie ntre cetenii romni cu domiciliul n Romnia i cei cu domiciliul n strintate.

4.12. Potrivit datele comunicate de Guvern, din numrul total de 3.052.397 cu drept de edere n afara Romniei, au domiciliul n strintate numai 469.810 ceteni romni, restul pn la 3.052.397 fiind ceteni romni cu domiciliul n Romnia.

4.13. Potrivit acelorai date comunicate de Guvern, din numrul de 469.810 ceteni romni cu domiciliul n strintate, numai 4.475 ceteni se regseau pe listele electorale permanente la data de 10 iulie 2012 i, prin urmare, numai cu acest numr (din numrul total de 3.052.397 comunicat) ar fi trebuit actualizate aceste liste. Guvernul mai precizeaz c acest numr – 4.475 ceteni – este deja luat n calcul la punctul I b din scrisoarea sa, fiind cuprins n comunicarea Direciei pentru Evidena Persoanelor i Administrarea Datelor, adic n numrul total de de 34.654 persoane care trebuie radiate de ctre primari i serviciile publice comunitare de eviden a persoanelor din listele electorale permanente utilizate lareferendumul naional din data de 29 iulie 2012.

4.14. n concluzie, singurul numr care, potrivit datelor comunicate de Guvern, poate fi luat n considerare la actualizarea listelor electorale permanente, este acesta din urm, respectiv 34.654 persoane, reprezentnd: persoane decedate, persoane avnd statutul de cetean romn cu domiciliul n strintate, persoane care au pierdut cetenia romn, persoane fr drept de vot, persoane bolnave psihic care i-au pierdut drepturile electorale, persoane cu corecii CNP. De altfel, numai cu privire la aceste persoane se arat de ctre Guvern c ‘trebuie radiate de ctre primari i serviciile publice comunitare de eviden a persoanelor din subordinea consiliilor locale, din listele electorale permanente utilizate lareferendumul naional din data de 29 iulie 2012 pentru demiterea Preedintelui Romniei.’

II. n ceea ce privete confirmarea rezultatelorreferendumului

1. Curtea constat c rezultatulreferendumului depinde de ndeplinirea cumulativ a dou condiii: una referitoare la numrul minim de ceteni care trebuie s participe lareferendumpentru ca acesta s fie valabil (cvorumul legal de participare) i una privitoare la numrul de voturi valabil exprimate, care determin rezultatulreferendumului. Aceste condiii sunt prevzute n art.5 alin.(2) i, respectiv, art.10 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea i desfurareareferendumului. Potrivit art.5 alin.(2) din lege, ‘Referendumul este valabil dac la acesta particip cel puin jumtate plus unul din numrul persoanelor nscrise n listele electorale permanente’ iar, potrivit art.10, ‘Demiterea Preedintelui Romniei este aprobat dac, n urma desfurriireferendumului, propunerea a ntrunit majoritatea voturilor valabil exprimate.’

2. Din datele comunicate Curii Constituionale de ctre Biroul Electoral Central, cu privire lareferendumul naional din data de 29 iulie 2012, rezult urmtoarele:

Cifre absolute Procente

a) numrul persoanelor nscrise n lista pentrureferendum: 18.292.464 100.00%

b) numrul participanilor: 8.459.053 46.24%

c) numrul voturilor valabil exprimate la rspunsul ‘DA’: 7.403.836 87.52%

d) numrul voturilor valabil exprimate la rspunsul ‘NU’: 943.375 11.15%

e) numrul voturilor nule: 111.842 1.32%

3. Din examinarea documentelor transmise de Biroul Electoral Central rezult creferendumul s-a desfurat cu respectarea dispoziiilor prevzute de lege, nenregistrndu-se nclcri sau incidente de natur s conduc la ndeplinirea sau nendeplinirea cvorumului de prezen la vot, respectiv la modificarea rezultatuluireferendumului.

4. Examinarea contestaiilor i a cererilor prealabile formulate n cadrul acestei proceduri nu a relevat diferene fa de datele consemnate de Biroul Electoral Central i nici nclcri sau incidente de natur s conduc la ndeplinirea sau nendeplinirea cvorumului de prezen la vot, respectiv la modificarea rezultatuluireferendumului.

5. Scrisoarea Guvernului Romniei din data de 20 august 2012, mai sus analizat, relev o diferen n minus de 34.654 persoane fa de numrul persoanelor nscrise pe listele electorale permanente transmis de Biroul Electoral Central, persoane cu privire la care se arat c trebuie radiate de ctre primari i serviciile publice comunitare de eviden a persoanelor din listele electorale permanente utilizate lareferendumul naional din data de 29 iulie 2012.

6. Cu privire la aceste date comunicate de Guvern, Curtea Constituional constat c nu are atribuii n procedura actualizrii listelor electorale permanente i, prin urmare, nu poate opera modificri n liste electorale. Ceea ce poate constata Curtea, potrivit competenei sale, este numai dac diferena de date transmis este de natur s conduc la ndeplinirea sau nendeplinirea cvorumului de prezen la vot, respectiv la modificarea rezultatuluireferendumului. Or, este evident, din compararea datelor comunicate de Biroul Electoral Central, respectiv de Guvern, c nu exist o astfel de situaie.

7. Ca urmare, avnd n vedere c lareferendumul naional din data de 29 iulie 2012, din totalul de 18.292.464 de persoane nscrise n listele electorale permanente au participat la vot 8.459.053 de persoane, ceea ce reprezint mai puin de jumtate plus unul din numrul persoanelor nscrise n listele electorale permanente, n temeiul dispoziiilor art. 146 lit.i) din Constituie, ale art.11 alin. (1) lit. B.c), ale art.46 alin.(1) i ale art.47 din Legea nr.47/1992 privind organizarea i funcionarea Curii Constituionale, precum i ale art.5 alin.(2) i art.45 alin.(1) i (3) din Legea nr.3/2000 privind organizarea i desfurareareferendumului, cu modificrile i completrile ulterioare,

Cu majoritatea de voturi prevzut de art.47 alin.(1) din Legea nr.47/1992,

CURTEA CONSTITUIONAL

n numele legii

HOTRêTE

1. Constat c procedura pentru organizarea i desfurareareferendumului naional din data de 29 iulie 2012 pentru demiterea Preedintelui Romniei, domnul Traian Bsescu, a fost respectat.

2. Confirm rezultatelereferendumului naional din data de 29 iulie 2012 comunicate de Biroul Electoral Central i constat c din totalul de 18.292.464 de persoane nscrise n listele electorale permanente au participat la vot 8.459.053 de persoane (46.24 %), din care 7.403.836 (87.52 %) au rspuns ‘DA’ la ntrebarea ‘Suntei de acord cu demiterea Preedintelui Romniei?’, iar 943.375 (11.15 %) au rspuns ‘NU’.

3. Constat c lareferendumnu au participat cel puin jumtate plus unul din numrul persoanelor nscrise n listele electorale permanente, pentru careferendumul s fie valabil n conformitate cu prevederile art.5 alin.(2) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea i desfurareareferendumului.

4. La data publicrii prezentei hotrri nMonitorul Oficialal Romniei, Partea I, nceteaz interimatul domnului George – Crin Laureniu Antonescu n exercitarea funciei de Preedinte al Romniei.

5. De la data publicrii prezentei hotrri nMonitorul Oficialal Romniei, Partea I, domnul Traian Bsescu i reia exercitarea atribuiilor constituionale i legale de Preedinte al Romniei.

Prezenta hotrre se prezint Camerei Deputailor i Senatului, ntrunite n edin comun.

Hotrreaeste definitiv i general obligatorie i se public nMonitorul Oficialal Romniei, Partea I, i n pres.

Dezbaterea a avut loc la data de 21 august 2012 i la aceasta au participat: Augustin Zegrean, preedinte, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Lzroiu, Mircea tefan Minea, Iulia Antoanella Motoc, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan, Tudorel Toader, judectori.

OPINIE SEPARAT,

Dezacordul exprimat n raport cu hotrre de invalidare a rezultatelorreferendumului naional din data de 29 iulie 2012, are la baz faptul c aceasta a fost adoptat prin raportare la prevederile art. 2 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preedintelui Romniei, soluie prefigurat prin ‘erata’ din data de 6 august 2012, referitoare laHotrreaCurii Constituionale nr. 3 din 2 august 2012, ‘erat’ la adoptarea creia nu am fost consultai, procedeu fr precedent n jurisprudena constituional.

n acest sens, evideniem faptul c, pe de o parte, prinHotrreanr. 3 din 2 august 2012, Curtea Constituional a statuat n sensul c cetenii romni cu domiciliul sau reedina n strintate ‘au dreptul de a vota n mod liber n strintate pe listele electorale suplimentare’, iar ‘raiunea pentru care aceti ceteni nu sunt nscrii n listele electorale permanente rezid n faptul c nu au domiciliul n ar, astfel nct numrul acestora nu poate influena cvorumul legal de participare lareferendum, respectiv majoritatea persoanelor nscrise pe listele electorale permanente’, iar pe de alt parte, erata completatoare face referire la ‘listele electorale cuprinznd cetenii romni cu drept de vot care au mplinit vrsta de 18 ani pn n ziua alegerilor inclusiv’, aadar indiferent de domiciliu.

Soluia adoptat este contrar i celor statuate prin pct. 2 dinHotrreanr. 4 din 14 august 2012, hotrre prin care, cu majoritate de voturi, Curtea a statuat urmtoarele – ‘completarea operat de ctre judectorul raportor nu influeneaz i nu poate influenahotrreape care Curtea Constituional o va adopta conform art. 47 alin. 1 din Legea nr. 47/1992′.

Pe de alt parte, n jurisprudena sa referitoare la organizarea i desfurareareferendumului, ‘Curtea reine c cetenii romni care i exercit dreptul de vot n seciile de votare aflate n strintate sunt nscrii pe liste electorale suplimentare’.

Potrivit art.25 alin.(22) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea i desfurareareferendumului ,,pentru corecta desfurare areferendumului, Biroul Electoral Central emite hotrri n interpretarea legii, hotrri care se public nMonitorul Oficialal Romniei, Partea I’.

n baza acestui text, Biroul Electoral Central a adoptatHotrreanr.34H din 28 iulie 2012, publicat nMonitorul Oficialal Romniei, Partea I, nr.531 din 31 iulie 2012, prin care a stabilit c ,,n cazulreferendumului naional pentru demiterea Preedintelui Romniei sunt aplicabile prevederile titlului I al Legii nr.35/2008 pentru alegerea Camerei Deputailor i a Senatului i pentru modificarea i completarea Legii nr.67/2004 pentru alegerea autoritilor administraiei publice locale, a Legii administraiei publice locale nr.215/2001 i a Legii nr.393/2004 privind Statutul aleilor locali, cu modificrile i completrile ulterioare, n msura n care Legea nr.3/2000 privind organizarea i desfurareareferendumului, cu modificrile i completrile ulterioare, nu dispune altfel’.

Articolul 26 alin.(2) din Legea nr. 35/2008 prevede c listele electorale permanente ,,se ntocmesc pe localiti i cuprind pe toi cetenii cu drept de vot care domiciliaz n localitatea pentru care ele au fost ntocmite’.

Potrivit art.27 alin.(2) din aceeai lege, n listele electorale suplimentare vor fi trecui cetenii romni din strintate care fac dovada cu paaportul cu meniunea privind stabilirea domiciliului n strintate, cetenii romni care arat c au reedina prin prezentarea paaportului simplu sau a crii de identitate, nsoite de documentul emis de autoritile strine care dovedete reedina n strintate.

Listele electorale permanente sunt definite prin prevederile art. 7 alin. 1) din Legea nr. 370/2004, pentru alegerea Preedintelui Romniei, n care se statueaz c acestea ‘se ntocmesc pe comune, orae i municipii, dup caz, i cuprind toi alegtorii care domiciliaz n comuna, oraul sau municipiul pentru care ele au fost ntocmite’.

n sensul legii, starea de fapt (domiciliaz) se suprapune peste starea de drept (au domiciliul), motiv pentru care cetenii romni cu domiciliul ori reedina n strintate nu pot fi inclui n listele electorale permanente, ns i pot exercita dreptul de vot fiind cuprini n listele electorale suplimentare. Prin urmare includerea n listele electorale permanente a celor 1101809 ceteni romni cu domiciliul ori reedina n strintate, la care se adaug o parte dintre ceilali 1468369 ceteni aflai n aceeai situaie, dintre care unii sunt minori este de natur s afecteze rezultatulreferendumului.

Soluia este promovat i prin Liniile directoare privind alegerile, adoptate de ctre Comisia de la Veneia n cadrul celei de-a 51-a sesiuni plenare de la Veneia, din 5-6 iulie 2002, prin care la art. I 1.2. se prevede c o list electoral suplimentar poate permite s voteze persoanelor care i-au schimbat domiciliul.

Considerm c listele electorale permanente nu pot cuprinde nici pe cei 512379 ceteni romni cu drept de vot ale cror acte de identitate au expirat, fr a fi rennoite pn n ziua votului. Aceasta deoarece, n sensul art. 2 lit. d) din Legea nr. 370/2004, pentru alegerea Preedintelui Romniei, actele de identitate trebuie s fie valabile n ziua votrii. n caz contrar, meninerea acestei categorii de persoane pe listele electorale permanente, este de natur s consacre o nou categorie, a celor care nu i pot exercita dreptul de vot, persoane care n mod obiectiv vor fi absente. n ipoteza n care dreptul de vot este exercitat pe baza unei cri de identitate provizorie, respectivele persoane sunt trecute i pe liste electorale suplimentare.

Fa de cele expuse, cifra de 18292464 de persoane nscrise n listele electorale permanente, cifr luat n considerare la adoptarea hotrrii, nu reflect structura i dimensiunea corpului electoral actual.

Pornind de la continua scdere a populaiei Romniei, de la datele statistice furnizate n mod oficial, de la necesitatea eliminrii din liste a celor decedai, a persoanelor care au pierdut cetenia ori drepturile electorale considernd c n listele electorale permanente nu pot fi inclui cetenii romni cu domiciliul ori reedina n strintate i nici cei ale cror acte de identitate nu sunt valabile, constatm c datele finale sunt de natur s conduc la validarea rezultatelorreferendumului.

Judector Judector Judector

Ion Predescu Acsinte Gaspar Tudorel Toader

sursa: ziuaveche

,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *