nainte de Ziua Crucii se ntea n 1899 Corneliu Zelea Codreanu a crui via a fost o continu nlare a crucii neamului romnesc, la vederea creia poporul a strigat “Doamne miluiete!” nelegnd c cel ce ridica crucea neamului era trimisul Arhanghelului dreptii, Mihail, iar cei ce slujeau poftelor spurcate i intereselor strine au strigat “Rastignete-l!”, nesuferind a cuta spre puterea ce sta s se nasc din ndemnul lui adresat romnilor de a ridica mpreun i fiecare n parte crucea acestui neam. Mnuiete, Doamne, acest neam ortodox al romnilor i binecuvnteaz motenirea Ta ntre noi; biruin druiete mrturisitorilor legionari asupra potrivnicilor Ti i cu Sfnt Crucea Ta pzete pe poporul Tu!

13 septembrie – 113 ani de la nasterea lui

Corneliu Codreanu

ultimul Voievod Sfnt al romnilor

„Aceti ostai ai mpratului celui Mare, au sttut mpotriva poruncilor tiranilor,vitejete n-au bgat seam de muncii clcnd toat nelciunea, ncununndu-se dup vrednicie, cer de la Mntuitorul pace i sufletelor noastre mare mil.”

(tropar al unor sfini mucenici)

elul final, sensul ultim al neamului este nvierea. nvierea n numele Mntuitorului Iisus Hristos. Creaia, cultura, sunt doar mijloacele pentru aceasta, nu scop n sine. Sunt mijloace pentru aceast nviere. Dar cultura este rodul capacitilor i dispoziiilor pe care Dumnezeu le-a pus neamului nostru. Pentru aceasta purtm toat rspunderea. Va veni o vreme n care neamurile pmntului se vor ntrece pentru aceast ultim nviere; toate neamurile, cu toi regii pe care i-au avut. Atunci se va da fiecrui popor locul hotrt lui naintea Tronului lui Dumnezeu. Aceast clip covritoare, aceast nviere din mori, este cel mai nalt i mai strlucit el spre care se poate pregti o naiune.” (Corneliu Codreanu –Pentru Legionari)

Prieteni i dumani, despre Corneliu Codreanu:

Nicholas Nagy-Talavera, scriitor ungur, de origine evreiasca

Deodat s-a produs o rumoare prin mulime. Un brbat chipe, smead, nalt, mbrcat ntr-un costum alb, romnesc, a intrat n curte clrind un cal alb. S-a oprit aproape de mine. N-am putut vedea nimic monstros sau ru n el. Ba chiar dimpotriv. Zmbetul su copilaros, sincer, radia asupra mulimii celor sraci i prea s fie una cu mulimea i totodat n mod misterios, departe de ea. Carisma este un cuvnt nepotrivit pentru a defini fora stranie emanat de acest om. Poate el aparinea pur si simplu pdurilor, munilor, furtunilor de pe culmile Carpailor acoperite cu zpad, sau lacurilor i vnturilor. i astfel sttea n mijlocul mulimii n tcere. Tcerea sa era elocvent; prea mai puternic dect noi, mai puternic dect ordinul prefectului care i-a interzis s vorbeasc. O ranc btrn i ofilit i-a fcut cruce i ne-a optit:“E trimis de Arhanghelul Mihail”.Apoi clopotul trist al bisericii se porni s bat i slujba, care preceda ntotdeauna adunrile legionare, ncepu. Impresiile adnci, create n sufletul unui copil, dispar cu greu. De mai mult de un sfert de veac n-am uitat niciodat ntlnirea cu Corneliu Zelea Codreanu.(Nagy- Talavera, Nicholas, O istorie a fascismului n Ungaria i Romnia. Ed. (evreiasca) Hasefer, Bucuresti, 1996; ed. orig. 1971, n engl.).

Andreas Hillgruber, istoric evreu-german

Legiunea Arhanghelului Mihail, ntemeiat n 1927, era creaia exclusiv a lui Corneliu Zelea Codreanu, un om plin de pasiune politico-religioas.Antisemitismul Micrii era de natur religioas i naional, nu rasist. Obiectivul lui Codreanu era nlturarea pseudo-democraiei din Romnia i rennoirea statului romn printr-o conducere autoritar, nrdcinat solid n cretinismul ortodox. Principiile Micrii izvorau,fr ndoial, dintr-un profund patriotism autentic.(Andreas Hillgruber, Hitler, Konig Carol und Marschall Antonescu, Ed. Franz Steiner Verlag Gmbh, Wiesbaden, 1954).

Zigu Ornea, istoric evreu

Toate aceste elogii despre Codreanu, ce ntreineau n jurul lui o atmosfer de cult, uimesc i fascineaz. Mai ales c unele (anume alese) sunt datorate unor oameni de cultur notorii, unor strlucite inteligene. Dincolo de fanatismul unui credo de atunci, e dincolo de ndoial charisma lui Corneliu Zelea Codreanu. Drzenia, intransigena, tria convingerilor, integritatea moral, traiul modest, aproape n srcie, fanatismul credinei ortodoxe erau, indiscutabil, caliti care se distingeau ntr-o lume sceptic i aranjoare, cu moravuri laxe si mereu coruptibile. Aceste trasturi morale impresionau, convingeau, treznd admiraie i respect. Charisma lui Codreanu era o realitate incontestabil.(Zigu Ornea, Anii treizeci. Extrema dreapt romneasc, Ed. Fundatia Culturala Romna, 1995, p.386).

Iuliu Maniu, om politic, rnist

Recunosc c Corneliu Zelea Codreanu a fost superior gndirii mele. Eu am ncercat s adopt n slujba i salvarea rii, ci politice; el a ales o cale superioar i anume: a realiza mai nti caractere, educnd un tineret, care pe ci de nlare patriotic, s se druiasc total, moral i spiritual. S creeze mai nti o elit conducatoare i apoi un partid.(Declaraie fcuta la Snagov, n vara lui 1943).

Traian Trifan, Dr. n Drept internaional:

Capitanul Corneliu Codreanu a deschis drumul btliei spre nvierea Neamului, implantnd n contiine, prin exemplul vieii sale, responsabilitatea n faa lui Dumnezeu pentru actele svrite pe pmnt i pecetluind cu sngele su acest crez pentru neamul nostru.(Traian Trifan, Marturisesc… Robul 1036, Ed. Scara, 1998, p. 119).

Filon Verca, profesor, scriitor, jurnalist

Corneliu Codreanu era profund uman, profund cretin. El nu era anti: omul corect, omul cinstit, omul loial. El se gsea n faa unei fore “dominatoare”, dup cum a definit-o cu atta luciditate generalul Charles de Gaulle- care a Declanat rzboiul subteran, contra rii romneti, cu scopul de a o supune, a o aservi. Reflexul de autoaparare a justificat aceast rezistent, pn la moarte, mpotriva primejdiei de dispariie ca neam.(Filon Verca, Pe meleaguri straine, Ed. Dalami, Caransebes, 2004, p. 250).

Mircea Nicolau

Socotesc c era o mbinare a unei aciuni de teren concrete, cu o viziune de ordin religios i filosofic.n Corneliu Codreanu nu a existat aceast disociere ntre gnd i fapt. ntre gndul lui i fapt era o relaie directa. Niciodat nu i-a trdat gndul, sau nu i l-a falsificat n fapta lui. Socotesc c dintre toi oamenii care au militat pentru valorile romneti, pentru interesele societii i neamului romnesc, nici unul nu a gsit cea mai fericit cale de a-i realiza obiectivele, aa cum a gsit Corneliu Codreanu.(Gabriel Stanescu, Convorbiri cu Mircea Nicolau, Ed. Criterion, Bucuresti, 2007, p.32).

Emil Cioran, scriitor, ganditor

n noi gemea viitorul. n unul clocotea. i el a rupt tcerea blnd a existenei noastre i ne-a obligat s fim. Virtuiile unui neam s-au ntruchipat n el. Romnia din putin se ndreapta spre putere. Prezena lui era tulburtoare i n-am plecat niciodat de la el, fr s simt acel suflu iremediabil, de rscruce, care nsoete existenele marcate de fatalitate. Cpitanul nu suferea de viciul fundamental al aa-zisului intelectual romn. Cpitanul nu era “detept”, Cpitanul era profund. Cuvintele Cpitanului, grele i rare, rsreau din Soart. Ele se plmdeau undeva departe…Acele gnduri au urzit rostul nostru. n ele respirau natura i cerul. i cnd au pornit spre nfptuire, temelia istoric a rii s-a zguduit.

Corneliu Codreanu n-a pus problema Romniei imediate, a Romniei moderne sau contemporane…El a pus problema n termini ultimi, n totalitatea devenirii naionale. El n-a vrut s ndrepte mizeria aproximativ a condiiei noastre, ci s introduc absolutul n respiraia zilnic a Romniei. Nu o revoluie a momentului istoric, ci una a istoriei. Legiunea ar trebui astfel nu numai s creeze Romnia, dar s-i si rscumpere trecutul, s insufle absena secular, sa salveze, printr-o nebunie, inspirat i unic, imensul timp pierdut. Capitanul a dat romnului un rost.

nclin uneori a crede c el a czut din conflictul mrimii lui cu micimea noastr. Nu este totui mai puin adevrat, c epoca de prigoan a scos la iveal caractere pe care cea mai ncreztoare utopie nu le-ar fi putut bnui…(“Glasul strmoesc”, Sibiu, anul VI, nr.10/25 Decembrie 1940).

Parintele Justin Parvu

Despre Corneliu Zelea Codreanu si Legiunea Arhanghelului Mihail, istoricii nostri mai vechi sau unii mai noi au avut grija sa denatureze adevarul. Au facut-o cu un scop: generatiile care le-au urmat(sau vor urma) sa nu stie adevarata istorie a romanilor. Nu s-a scris “fara ura si partinire”, asa cum ar trebui sa o faca adevaratii istorici.

Corneliu Zelea Codreanu a fost inca din timpul vietii sale o legenda, iar moartea sa, care a fost o jertfa – “cea mai scumpa dintre nunti”, cum spunea cantecul legionar, a facut ca proiectarea sa mitica sa capete o deosebita profunzime. Corneliu Zelea Codreanu si Miscarea Legionara au fost insa si o realitate care apartine istoriei romanilor. N-o putem neglija si trebuie sa o intelegem. Mai mult, Corneliu Zelea Codreanu a intrat intr-un panteon al mitologiei romanesti, unde trebuia demult sa-si afle locul.

Ma bucura faptul ca se studiaza acest fenomen si marturiile noastre, ale celor care mai traiesc, putini intr-adevar, pot ajuta la descrierea unei istorii care n-a beneficiat pana nu demult decat de un singur fel de prezentare, bineinteles, negativa. Caci cei care au scris erau dusmanii miscarii, cei carora le era frica de ea si ma mira faptul ca inca le mai este, astazi cand tinerii din “Fratiile de Cruce” de la sfarsitul anilor ’30 sunt octogenari sau nanogenari. Sunt tot mai putini astazi dintre cei care au trait acele vremuri si au crezut in biruinta legionara si marturia lor nu trebuie sa se piarda.

Tinerii legionari erau credinciosi si au crezut in rolul crestin al Miscarii. Dupa ani sau chiar zeci de ani de temnita grea, multi dintre supravietuitori s-au indreptat catre manastiri. Aici si-au aflat linistea, loc de rugaciune, nevointa si curatenie. Candva, Codreanu gandea ca ultim mijloc, retragerea in munti, caci de veacuri, romanul a primit lupta in munti si codri. Astazi, muntele si manastirile sale raman doar locurile unde romanul lucreaza pentru mantuire. Pentru mantuirea neamului nostru. Aceasta este lupta noastra.

Parintele Arsenie Papacioc

Nu putem gandi Miscarea Legionara fara voia lui Dumnezeu; deci a fost voia lui Dumnezeu chiar daca a plecat de la niste cauze materiale istorice.

Parintele Gheorghe Calciu Dumitreasa

Tinand cont de cati martiri a dat, cred ca a fost de la Dumnezeu, dar oameni fiind, au facut si greseli.

Parintele Ilarion Felea

Nu am facut politica si nu sunt legionar, dar vorbesc ca preot: Miscarea legionara va birui sigur, caci:

1. a cucerit tinerimea tarii
2. are un cap care stie ce vrea si e ascultat
3. are la temelia ei adevarul, credinta si dragostea crestina si impotriva acestora nu avem nicio putere.

Monahul Athanasie Stefanescuspunea despre idealurile si “omul nou” pe care il dorea Corneliu Codreanu ca baza a “Romaniei legionare”:

Telul final nu este viata, ci Invierea. Invierea neamurilor in numele Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Neamul este, deci, o entitate care-si prelungeste viata si dincolo de pamant. Neamurile sunt realitati si in lumea cealalta, nu numai in lumea aceasta. Acest student(Corneliu Zelea Codreanu) a indrumat generatia lui avand ca arhetip pe Hristos. Lupta a fost grea, acerba, cerand sacrificii pentru credinta lor in Dumnezeu si neamul romanesc, tineretul a fost supus la un experiment unic in lume, cunoscut sub numele de experimentul Pitesti, unde toti au fost prabusiti ca asa era reteta.Dar in fata lui Dumnezeu nu conteaza caderile, ci ridicarile.Preotul Calciu a fost unul dintre acestia. Generatia acestui student, in verde imbracata si la icoane inchinata, a fost martirizata cum n-au fost decat crestinii din primele secole. Din randurile ei ridicandu-se pe treptele cele mai inalte ale eroismului si chiar sfinteniei. Daca in iuresul luptei au fost si greseli, sa nu se uite ca una este individul cu instincte morbide, care ucide dragul de a ucide si alta este individul care lupta in numele cetatii si al tarii, care a fost dintodeauna declarat erou.

IPS Bartolomeu Anania

Marturisesc insa ca in “Fratia de Cruce” din Seminar nu se facea politica, nici antisemitism, ci doar educatie, si ca nu am avut de invatat decat lucruri bune: iubire de Dumnezeu, de neam si de patrie, corectitudine, disciplina in munca, cultivarea adevarului, respect pentru avutul public, spirit de sacrificiu.

Rugaciunea Sfntului Voievod Corneliu Codreanu:

Ai grij Doamne, de toi ai mei.

Primete-i sub scutul tu.

Iart-i.Odihnete-i.

Celor vii d-le trie asupra celor potrivnici,

ntru biruina Romniei cretine legionare

i apropierea de Tine,

Doamne a neamului meu romnesc,

ntru nadejdea nvierii lui. Amin.

, ,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *