Somnul, la fel de important ca și mișcarea și dieta – în curele de slăbire

Doi cercetători canadieni afirmă că cele două sfaturi oferite de cadrele medicale persoanelor care vor să slăbească – „mănâncă mai puțin” și „fă mai multă mișcare” – ar trebui însoțite de încă un mesaj: „dormi mai mult”.

Cercetătorii afirmă că există dovezi convingătoare care arată că lipsa somnului contribuie la epidemia obezității și că lipsa de atenție acordată acestui factor explică parțial de ce eforturile de a slăbi eșuează de foarte multe ori.

„Printre factorii de comportament pentru care există dovezi clare că împiedică pierderea în greutate, somnul insuficient capătă tot mai multă atenție și recunoaștere”, explică cercetătorii într-un articol publicat astăzi în Canadian Medical Association Journal, publicația oficială a celei mai importante asociații medicale din Canada, ce are peste 70.000 de membri.

Cercetătorii au subliniat rezultatele unui studiu în care participanții au fost direcționați, în mod aleatoriu, să doarmă 5,5 ore sau 8,5 ore timp de 14 zile. Fiecare participant la studiu și-a redus consumul zilnic cu 680 de calorii, dormind în laboratorul de cercetare. Voluntarii care au dormit doar 5,5 ore au pierdut cu 55% mai puțină grăsime corporală și cu 60% mai multă masă musculară față de participanții care au dormit 8,5 ore. Cu alte cuvinte, persoanele care nu dormeau suficient și-au păstrat țesutul adipos, pierzând în schimb mușchi.

Într-un alt studiu, publicat în luna iulie a acestui an, cercetătorii au urmărit 245 de femei ce participau la un program de pierdere a greutății ce se întindea de-a lungul a șase luni. Femeile care au dormit mai mult de șapte ore pe noapte și care au raportat o mai bună calitate a somnului au prezentat cu 33% mai multe șanse ca eforturile de a slăbi să fie încununate cu succes.

De asemenea, cercetătorii au analizat 36 de studii la care au participat în total 635.000 de oameni din jurul lumii, descoperind că adulții care nu dorm suficient au cu 50% mai multe șanse să fie obezi, iar copiii care nu dorm suficient au cu 90% mai multe șanse să fie obezi în comparație cu persoanele care dorm mai mult.

De aceea, cercetătorii afirmă că este foarte important ca programele de slăbit să includă sfaturi referitoare la durata somnului, acest lucru urmând să crească ratele de succes.

Oamenii de știință nu au identificat exact modul în care lipsa somnului contribuie la obezitate, însă anumite studii indică faptul că un somn insuficient afectează părțile din creier care reglează poftele alimentare. De asemenea, cercetătorile au arătat că hormonii leptină, ghrelină, cortizol și orexină, ce joacă un rol important în reglarea apetitului, sunt afectați de somnul insuficient.

Chiar dacă a dormi mai mult nu reprezintă o soluție pentru toate persoanele care încearcă să slăbească, „un număr tot mai mare de dovezi sugerează că obiceiurile de somn nu ar trebui neglijate atunci când un pacient intenționează să urmeze un program de pierdere a greutății”, concluzionează cercetătorii.

Surse: MyHealthNewsNational Post via Descoperă.ro

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *