techschool - masina autonomaProtv Ad

Tehnologia e atractiva. Puteti comunica rapid cu prieteni indepartati sau familia din alta tara, puteti sa vedeti imagini cu fostii colegi de liceu care acum sunt casatoriti si au copii, aveti totul la indemana, rapid si la cea mai buna calitate.

Dar este aceasta tehnologie si riscanta?

Si cand spunem riscanta, o zicem la propriu. Cum ar fi ca dupa o viata de condus masini pe strazile dificile din Romania, in traficul aglomerat in care v-au trecut de 3 ori toate transpiratiile pana la urmatorul semafor sa va asezati linistiti pe scaunul de sofer al unei masini care nu are nevoie de asa ceva?

Masinile fara sofer sunt considerate in acest moment pe piata tehnologica o zona care trebuie acaparata. Nu pe benzina, ci electrice. Strigam ECO si ridicam cateva stegulete verzi in aer. Nu e o gluma, e ceva serios, iar industria auto incepe sa se pregateasca de asa ceva.

GOOGLE A INTRODUS LEGAL “MASINA AUTONOMA” PE STRAZILE DIN NEVADA

Googlea facut primul pas serios pentru a ajuta aceasta tehnologie. In luna mai a acestui an, gigantul IT a reusit sa introduca o lege in Nevada in care, oficial, o masina fara sofer poate circula pe strazi fara a mai fi oprita dupa cateva minute de un echipaj de politie.

Poiectul masinii fara sofer tinteste sa reduca numarul accidentelor, sa acorde oamenilor mai mult timp la dispozitie si sa reduca emisiile de carbon schimband fundamental masina.”, scria in anul 2010 pe blogul oficial Google inginerul si fondatorul Google X,Sebastian Thrun.

“Masinile automate folosesc camere video, senzori radio si lasere speciale pentru a vedea ce se afla in trafic si pentru a studia harti detaliate”, mai spunea acesta.

Fara sofer, intr-un confort total in interiorul masinii, probabil singurul factor de stres pe care un vechi sofer l-ar intampina intr-un astfel de autovehicul ar fi lipsa sentimentului de control. Faptul ca nu ai tu puterea de decizie in maini si picioare, in volan, schimbator si pedale, ar putea reprezenta un impediment. Dar acest impediment exista momentan pentru ca pana acum am trait alternativa, masina cu sofer.

In primavara acestui an, Google a anuntat ca a reusit cu succes sa se plimbe pe drumuri cu masina automata pentru200.000de mile, o garantie importanta pentru care si statul Nevada a acceptat sa-i acorde constructorului dreptul de a-si folosi masina in continuare.

PANA IN 2040 NU VOM MAI AVEA NEVOIE DE PERMIS AUTO

Anuntul a fost facut recent de catreInstitutul Inginerilor Electrotehnisti si Electronisti(IEEE), care sustine ca in urmatoarele 3 decenii, 75% dintre soferi folosi o masina automata si nu vor mai avea nevoie de un permis auto.

In viziunea IEEE, in viitorul apropiat, datorita utilizarii acestor masini, nu vom mai avea nevoie de semne de circulatie sau semafoare, masinile vor reusi sa se orienteze singure in trafic, fara a se incomoda, fara a frana brusc si fara a lua curbe cu viteza prea mare, riscand viata pasagerilor.

Si nu numai Google sustine aceasta viziune.Cadillacestimeaza ca pana in 2015 va incepe sa produca masini partial autonome in masa, pentru ca pana la sfarsitul deceniului acestea sa devina 100% autonome, pentru ca Audi si BMW sa dezvolte deja propriile linii de masini autonome, momentan insa doar la nivel de concept.

UITATI DE RADAR. TINETI MINTE ACEST CUVANT: “LIDAR”

Daca mai vreti un motiv in plus pentru care aceste masini ar trebui preferate, trebuie sa spunem doar atat. Odata cu ele, puteti spune si adio amenzilor auto. Pentru ca aceste masini autonome nu vor depasi viteza legala si nu vor parca neregulamentar. Asa ca uitati de clasicul Radar si haideti sa vorbim despre LIDAR, ceva ce sigur va va interesa cand aceste masini vor fi oficial lansate pe piata.

LiDAR, adica tehnologia optica de sondare la distanta cu ajutorul careia, prin intermendiul masurarii luminii de pe obiectele, din jur se pot extrage informatii despre acestea, reprezinta in acest moment baza masinilor autonome. Fara aceasta tehnologie, folosita si la nivel spatial, da, va trebui sa va puneti centurile de siguranta, pentru ca drumul nu va di deloc sigur.

Despre aceasta tehnologie vorbeste si Doctorul Alberto Broggi de laIEEE, pentru Wired:“Masinile Google se bazeaza pe harti foarte precise si pe tehnologie LIDAR.”Doctorul Broggi a testat in 2010 o masina autonoma cu care a facut drumul din Parma pana in Shanghai, insa care nu a folosit tehnologia de la Google.

O alta forma de tehnologie folosita intr-un scop similar in prezent esteV2V“vehicle-to-vehicle communication” (trad. comunicare vehicul – vehicul), testata pe o retea de drumuri construite special pentru acest proiect, in Ann Arbor, Michigan. Conceptul pleaca de la ideea evitarii accidentelor, fiecare masina din trafic fiind in permanenta cunostinta de locatia unde se afla celelalte. Printre masinile pe care s-a aplicat si testat aceasta tehnologie pana acum sunt Audi A4, BMW X1, Ford S-Max, Mercedes-Benz C-Class, Opel Insignia si Volkswagen Passat.

Sursa: CNN / WIRED via protv

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *