Hamburg se pregătește să recunoască sărbători musulmane

Orașul portuar Hamburg se pregătește să recunoască anumite sărbători musulmane, o premieră în Germania, unde aproximativ cinci la sută dintre rezidenți sunt musulmani, o țară în care islamul se află în centrul unor dezbateri.

Hamburg se pregătește să recunoască sărbători musulmane (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

  Al doilea cel mai important oraș din țară, cu o populație de aproximativ 1,8 milioane de locuitori, Hamburg, care dispune de statutul de land, a încheiat un acord istoric cu comunitățile musulmană și a alevilor, o ramură heterodoxă a islamului, bine reprezentată în Turcia.

Acest contract, care urmează să fie supus aprobării Parlamentului local, acordă drepturi musulmanilor în privința instrucției religioase la școală sau a ritualurilor funerare, spre exemplu.

La rândul lor, musulmanii se angajează să respecte drepturile fundamentale sau să favorizeze egalitatea între bărbați și femei.

Acordul a făcut obiectul unui cvasiconsens politic. Cu toate acestea, Primăria Hamburg a recunoscut că pentru unii locuitori din oraș acest acord nu este acceptat de la sine.

“Reprezintă o nouă etapă de depășit pentru unii locuitori în acceptarea faptului că există o nouă religie aici. Suntem conștienți că unii simt (islamul) ca pe ceva străin”, a declarat Christoph Krupp, șeful de cabinet al primarului Olaf Scholz.

 Măsura cea mai spectaculoasă este cea potrivit căreia cei aproximativ 130.000 de musulmani din Hamburg și cei aproximativ 50.000 de elevi ar putea să beneficieze de trei zile libere cu ocazia unor sărbători. Ei vor urma, totuși, să le ia în timpul concediilor, așa cum se procedează în cazul anumitor sărbători creștine, pentru care se oferă zile libere la nivelul unui land și nu la nivel federal.

De Aid, sărbătoarea care marchează întreruperea postului din luna Ramadanului și Ashura, elevii primesc vacanță, dar trebuie să recupereze orele de curs.

Până în prezent, angajatorii erau liberi să acorde zile de concediu salariaților musulmani. Însă “puteau foarte bine să spună «am nevoie de tine, nu poți să își iei concediu în ziua respectivă”, declară Zekeriya Altug, vicepreședintele DITIB, cea mai importantă organizație islamică din Germania, care girează nouă moschei la Hamburg.

“Numeroși salariați musulmani nu îndrăzneau să ceară concediu în zilele respective, pentru a nu fi percepuți negativ”, în opinia sa. “De-acum ei vor putea să spună «este liberul meu, este stabilit prin lege»”, continuă Altug. “Este o diferență enormă”, apreciază el.

“Recunoaștem, astfel, că musulmanii fac parte din societate”, apreciază Daniel Abdin, președintele organizației Schura, care regrupează 31 de moschei locale.

“În contextul în care ei au adesea impresia că nu îi vrem aici, acest acord afirmă că reprezintă o îmbogățire a orașului”, subliniază Altug.

Acordul a fost salutat în întreaga Germanie, cu atât mai mult cu cât umbra extremismului islamist afectează în continuare marele port din nordul țării, care a servit ca bază pentru pregătirea atentatelor de la 11 septembrie2011. Orașul a adăpostit mai mulți pirați ai aerului, inclusiv personajul-cheie al rețelei, Mohammed Atta.

Comunitatea musulmană din Hamburg, indiferent că este este vorba despre turci, pakistanezi, irakieni sau afgani, reprezintă un adevărat mozaic care va avea totodată un cuvânt de spus în privința cursurilor de religie din școlile publice.

Hamburgul, care ca și celelalte landuri beneficiază de autonomie în materie de educație, a însărcinat până în prezent Biserica Protestantă să gestioneze acest învățământ.

De-acum, profesori musulmani vor putea face același lucru.

“Astfel suntem pe picior de egalitate cu protestanții”, și-a exprimat satisfacția Daniel Abdin, care conduce o moschee situată într-o fostă parcare subterană, pe o străduță, în spatele Gării Centrale.

“Nu este vorba despre acordarea unor privilegii musulmanilor, ci despre a recunoaște ceea ce este o realitate”, subliniază Andreas Dressel, un ales social-democrat local.

“În Germania, islamul nu mai este o religie importată”, subliniază Daniel Abdin. Aproximativ “70% dintre credincioșii care vin la moscheea noastră au mai puțin de 30 de ani și sunt născuți aici”, adaugă el.

Unii și-au exprimat totuși regretul că probleme importante ca purtarea vălului de către profesoare sau cursuri separate de natație pentru tinerele musulmane au fost lăsate în susupans.

sursa: mediafax

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *