n timp ce alte state iau n calcul dezincriminarea consumului i comerului cu droguri uoare, ca singur soluie pentru oprirea traficului, politicienii romni rateaz nc o dezbatere serioas. Miile de victime din Mexic din ultimul an, din care cteva sute de poliiti ucii de traficani, sunt prea departe de Bucureti pentru ca politicienii s aduc n discuie efectele dezastruoase i eecul total al modului n care s-a purtat pn acum rzboiul mpotriva dr

n timp ce alte state iau n calcul dezincriminarea consumului i comerului cu droguri uoare, ca singur soluie pentru oprirea traficului, politicienii romni rateaz nc o dezbatere serioas.

Miile de victime din Mexic din ultimul an, din care cteva sute de poliiti ucii de traficani, sunt prea departe de Bucureti pentru ca politicienii s aduc n discuie efectele dezastruoase i eecul total al modului n care s-a purtat pn acum rzboiul mpotriva drogurilor. Un rzboi care, asemeni prohibiiei alcoolului din SUA, nu a reuit s stopeze consumul, ci doar a mpins „afacerea“ ctre reele de crim organizat, a generat corupie, a determinat apariia unor droguri de sintez tot mai periculoase. n plus, a nghiit, n vntoarea inutil de consumatori i comerciani, resurse umane i sume uriae din banii contribuabililor, care ar fi putut fi folosite mai eficient n tratarea problemelor reale de sntate, dac domeniul ar fi fost scos „la lumin“, prin legalizare, sau n lupta cu alte infraciuni mult mai grave.

Preul incriminriii

Departe de a fi confruntat cu violena extrem asociat traficului de droguri din alte state, dar i fr a purta pn acum un rzboi real mpotriva acestuia, n care s fie blocate definitiv rute de transport sau s fie descoperite legturi de corupie la nivel oficial, Romnia ncepe s resimt tot mai puternic efectele negative ale incriminrii. Odat afectat o rut, se deschide imediat una nou, odat lovit o reea de traficani se ridic rapid alta i mai puternic, odat ngreunat accesul unui drog „clasic“ apare imediat altul nou, mult mai periculos, n timp ce consumul crete n loc s scad.

Mii de oameni prini cu o igar de marijuana (nu cu mult mai periculoas pentru sntate dect una cu tutun, potrivit chiar unor studii oficiale) i continu viaa cu cazier, alii surprini cu cantiti ceva mai mari asupra lor stau, pe banii celorlali contribuabili, n pucrie, alturi de mult mai puini traficani. Lsat n zona economiei subterane, piaa drogurilor i racoleaz consumatorii din zona n care i poate atinge rapid pe cei mai vulnerabili, fr ca legile s poat interzice i controla mcar vnzarea ctre minori, aa cum se ntmpl n cazul alcoolului sau igrilor. Realiznd c dezincriminarea este rul cel mai mic, SUA i mai multe state europene au fcut deja pai ctre legalizarea consumului i comerului cu droguri uoare. Ctigului principal obinut prin reducerea violenei n domeniu i a costurilor suportate de societate, i se poate aduga, ca „bonus“, creterea veniturilor la buget, prin taxare, i, n unele cazuri, a ncasrilor din turism. Capital ncearc s deschid o dezbatere asupra unor probleme serioase, care in inclusiv de respectul legii pentru libertatea i responsabilitatea individual, ignorate sau tratate neserios i demagogic de politicieni, cutnd argumente n mediul academic i n cel de afaceri.

0este numrul cazurilor de deces cauzate direct de consumul de canabis, constatate de Agenia Naional Antidrog, inexistente fiind i cazurile de internare la urgen

42%dintre bucureteni au declarat, n 2007, c i pot procura uor droguri n 24 de ore, chiar dac sunt ilegale, potrivit unui studiu ANA/DORDT. Accesul facil a fost recunoscut i de o treime din tinerii din toat ara

1.430de romni au fost cercetai n 2007 doar pentru consum propriu de droguri (majoritatea consum de canabis), aproape 60% din totalul celor cercetai pentru activiti ilegale cu droguri

Dup o sut de ani n care nu reuit s opreasc traficul i consumul de droguri, mai multe ri neleg c legalizarea este cea mai dur lovitur pentru aceast industrie.

Dou proiecte de lege pentru legalizarea marijuanei au fost introduse n dezbatere, luna aceasta, de un congresman american. Acesta a artat c tratnd consumatorii ca infractori se risipesc resurse care pot fi folosite n cazul unor crime serioase. SUA cheltuiete doar pentru aplicarea legii mpotriva consumului de droguri 13 miliarde de dolari, a fcut cele mai multe arestri legate de marijuana din lume – 20 de milioane de persoane din anii ‘60 pn n prezent, majoritatea consumatori, ntr-un singur an fiind reinui mai muli fumtori de iarb dect arestai pentru toate infraciunile violente (crim, viol, tlhrie etc.). Rzboiul purtat cu costuri uriae nu a mpuinat nici consumatorii, nici producia, reuind doar, pe msur ce devenea mai dur, s mping „afacerea“ drogurilor spre organizaii din ce n ce mai violente dispuse s-i asume riscul.

De curnd, i procurorul general al SUA, Eric Holder, a anunat c guvernul federal va nceta s vneze distribuitorii de marijuana n statele n care vnzarea n scop medical a fost deja legalizat, dup referendum. Americanii au votat pn acum n 13 state pentru legalizarea vnzrilor de marijuana cu prescripie medical, planta fiind folosit n tratamentul cataractei, artritei sau ca analgezic pentru bolnavii de cancer, care erau nevoii s i-o procure ilegal. n California, guvernatorul Arnold Schwarzenegger merge i mai departe. A deschis dezbaterea pentru legalizarea comerului cu marijuana n scop recreativ, nu doar medical, anticipnd c va ncasa din taxe circa 1,3 miliarde de dolari pe an.

Toleran mai mare n Europa

Pai pentru legalizare au fcut deja i mai multe state europene, nemaipedepsind deinerea unor cantiti mici de droguri. n Olanda, ara cu cea mai tolerant atitudine, dup promisiunile politice de reducere a numrului de coffee-shopuri i bordeluri, autoritile din Eindhoven au realizat c problemele legate de droguri pot fi rezolvate de fapt printr-o i mai ampl legalizare. Primria dorete, nici mai mult nici mai puin, dect s nfiineze propriile culturi de marijuana, astfel nct s scoat din pia reelele de trafic. Acestea nu au putut fi eliminate din cauz c vnzarea unor cantiti mari de droguri uoare i cultivarea au rmas ilegale, furnizorii coffee shopurilor vnzndu-le acestora canabis de peste 100 de milioane de euro pe an, pentru care nu pltesc taxe.

n Elveia, ar deja tolerant cu consumatorii, n care 44% din tineri spun c au fumat cel puin o dat n via marijuana, populaia a acceptat la ultimul referendum administrarea de heroin dependenilor, respingnd ns la limit legalizarea comerului cu marijuana n scop recreativ, pentru a nu nlocui modelul actual de turism, cu cel mai dificil de gestionat din Amsterdam.

Indiferen n Romnia

Cu pai mai mult sau mai puin avansai spre legalizarea drogurilor, rile amintite au avut parte cel puin de dezbateri publice serioase legate de necesitatea unei astfel de soluii, pe care politicienii romni le resping din start sau le ngroap n ironii electorale. Mai mici dect n alte state care poart de muli ani un rzboi dur mpotriva drogurilor, consecinele negative ale prohibiiei nu lipsesc n Romnia doar pentru c autoritile le ignor. Potrivit Raportului mondial privind drogurile 2009 (date pentru 2007), lansat sptmna trecut de Biroul Naiunilor Unite pentru Combaterea Drogurilor i a Criminalitii (UNODC), Romnia nu se numr printre statele cu cele mai ridicate niveluri ale consumului sau traficului. Datele comparative privind preurile i evoluia consumului n timp dau ns motive de ngrijorare.

Dac pentru drogurile uoare preul pltit de consumatorii romni este cel mai mare din sud-estul Europei i printre cele mai mari din lume la grade de puritate comparabile (ntre 8,2 i 9,6 dolari gramul de canabis, mai mult dect dublu fa de ri ca Turcia, Spania sau Grecia i triplu fa de Croaia sau Serbia), heroina, care creeaz dependen fizic i prezint un risc ridicat de deces prin supradoz, este mult mai accesibil dect n alte ri. Consumatorul romn putea cumpra un gram de heroin, n 2006, potrivit UNODC, cu 50 de euro, mai ieftin dect n aproape toate rile Europei Occidentale.

Lsat n zona economiei subterane, piaa drogurilor i racoleaz consumatorii n zona n care i poate atinge rapid pe cei mai vulnerabili, riscul activitii ilegale determinnd traficanii s stimuleze vnzarea substanelor care creeaz cea mai mare dependen, deci cea mai mare cerere sigur viitoare. n plus, orice intenie a autoritilor de a avertiza publicul asupra riscurilor diferite pe care le prezint diversele droguri sau substanele n care acestea sunt dizolvate (adesea mai periculoase dect drogul n sine, ca benzocaina folosit n amestec cu cocaina) ar fi zdrnicit, atta timp ct obligaia de a pedepsi consumul oricrui drog nu las loc pentru „protecia consumatorului“. Vnztorul legal de marijuana din coffee shopul olandez, care recomand clientului „nceptor“ iarba cu cea mai mic „trie“, este departe de traficantul ilegal de la colul strzii.

Ilegal nu nseamn inaccesibil

Incriminarea anumitor substane ncurajeaz i crearea altora noi, de sintez, pe care autoritile nu le descoper imediat, i ale cror consecine consumatorii le afl cnd este prea trziu. Luna trecut, poliitii au anunat o noutate absolut i pentru piaa romneasc: intrarea unui nou drog halucinogen.

Legile dure mpotriva consumului nu reuesc s opreasc sau s controleze vnzarea ctre minori, aa cum se ntmpl n cazul alcoolului sau igrilor. Un sondaj recent realizat printre elevii de general i liceu (coli din judeul Buzu)arat c, n ilegalitate, piaa drogurilor i caut clienii i printre grupele vulnerabile de vrst. Potrivit sondajului, singurele droguri oferite gratuit minorilor, chiar la coal, sunt cele ilegale (de la marijuana sau hai pn la mult mai periculoasa heroin). Comercianii de alcool i tutun nu au nevoie s fac un astfel de „sampling“ ilegal, atta timp ct i gsesc suficieni clieni aflai la vrsta la care au discernmnt.

Potrivit Ageniei Naionale Antidrog (ANA), prevalena consumului de droguri ilegale de-a lungul vieii n rndul elevilor de 16 ani a crescut n ultimii ani, ajungnd la 14,5% n 2007. Iar ilegalitatea nu a fcut automat drogurile i inaccesibile, o treime din tinerii din ar (i 40% din bucureteni) afirmnd c i le pot procura uor n 24 de ore.

Singurul succes pentru reducerea consumului de canabis vine dintr-o zon surprinztoare, cea a unei substane rmase legale, dar pentru care campaniile de informare i educare au nceput s aib efect: tutunul. Att UNODC, ct i Observatorul European pentru Droguri i Toxicomanie (OEDT) au constatat o scdere a consumului de canabis n statele dezvoltate, OEDT gsind i o explicaie: scderea consumului de tutun, cu care marijuana este adesea amestecat. O schimbare de atitudine obinut la nivel cultural, care arat o destinaie mai eficient ce poate fi dat, prin programe de educaie i sntate, fondurilor uriae cheltuite acum n vntoarea inutil de consumatori i comerciani de droguri. n Romnia, sunt cercetate doar pentru consum n fiecare an peste 1.400 de persoane, dar nu exist o evaluare a cheltuielilor publice totale angrenate de incriminarea drogurilor. Ct de mari pot fi acestea o arat estimrile unor state mai interesate de statistici. OETD apreciaz la 28-40 miliarde de euro cheltuielile publice anuale din UE, adic 60 de euro din banii fiecrui cetean al Uniunii. Statul britanic cheltuiete peste 20 miliarde de euro, cel italian, 6,4 miliarde de euro, pentru a opri o pia pe care consumatorii consum de „numai“ patru miliarde de euro.

Ctig pentru buget i economie

Posibilitii de a direciona aceste sume n programe mai eficiente sau n lupta cu infraciuni violente contra persoanei i proprietii, legalizarea i-ar aduga ncasarea unor sume suplimentare la buget. n 2007, s-au confiscat n Romnia 2,12 tone de canabis i sute de kilograme de droguri de sintez. La buget au intrat ns mai puin de 33.000 de euro din valorificarea altor bunuri confiscate de la traficani. Statele care iau n calcul legalizarea anticipeaz, din taxare, venituri de ordinul sutelor de milioane sau miliardelor de dolari, dup mrimea pieelor.

Un ctig suplimentar l poate aduce n turism atitudinea tolerant fa de droguri. „Pentru a deveni oportunitate pentru un turism civilizat nu este ns suficient simpla legalizare. Ca s atragi turiti de calitate, ca n Amsterdam, nu ca n America de Sud, unde ai acces uor i la droguri i la prostituie la orice col de strad, e nevoie de integrarea ntr-un concept de imagine bine structurat“, spune Ciprian Enea, consultant Best Turism, preciznd c e necesar o infrastructur special, greu de obinut ntr-o ar care se descurc greu i cu modele de turism mai puin sofisticate, de genul „pe urmele lui Dracula“. Pentru Olanda, tradiia unui astfel de concept turistic, asociat valorilor de libertate individual preuite de populaie, nseamn o cifr de afaceri de aproape 380 milioane de euro pe an pentru cele peste 700 de coffee shopuri (pot vinde legal maximum cinci grame de canabis unui client i pot pstra stocuri de cel mult 500 de grame), plus miliarde de euro cheltuielite suplimentar de turiti n ar.

45%din consumatorii de canabis fumeaz doar ocazional, potrivit datelor folosite de UNODC n estimarea cererii globale, folosind 0,6 grame pe an, din care pot pregti maximum 2-3 igarete

71mil.de europeni, adic circa 22% din populaia adult, au consumat canabis cel puin o dat de-a lungul vieii, potrivit OEDT. n ultimul an, au consumat canabis 23 de milioane de europeni aduli

190 mil.de persoane din ntreaga lume au consumat canabis n ultimul an, adic 4,4 % din populaia total a globului cu vrste ntre 15 i 64 de ani, potrivit celei mai mari estimri UNODC

Consecinele prohibiiei, efectele legalizrii

Radu Nechita, Lector dr. Universitatea „Babe-Bolyai”, Facultatea de Studii Europene
Legalizarea producerii, comercializrii i consumului ar fi cea mai dur lovitur dat acestei „industrii“. Libertatea de intrare pe pia ar duce la prbuirea preurilor pn aproape de costul de producie, care reprezint un procent infim din preul de vnzare ctre consumatorul final. Resursele „baronilor“ drogurilor s-ar diminua i, odat cu ele, capacitatea de a corupe societile n care opereaz. Este probabil i reorientarea consumatorilor ctre drogurile mai „uoare“ i „naturale“ de la cele concentrate i/sau chimice. Exist riscul ca preul mai redus s conduc la creterea consumului, supraestimat ns n dezbaterea public: n SUA, ponderea consumatorilor de cocain e azi similar cu cea de dinaintea interzicerii. Pentru a contracara riscul, e obligatorie educaia antidrog i programe medicale. Costul ar fi mai mic dect cele 40 mld. dolari cheltuite anual doar de SUA n interminabilul i ineficientul rzboi mpotriva drogurilor.

Citete, pe larg,opinialui Radu Nechita.

Mihail Radu Solcan, Prof. dr. Facultatea de Filosofie, Catedra de Filosofie Politic i Moral
Pot fi tratai indivizii maturi precum copiii mici? Trebuie s le fie supravegheate i corijate modurile de a se distra? Dac admitem c indivizii maturi sunt liberi i responsabili pentru aciunile lor, atunci statul nu are cum s fie pus n postura de pedagog. Orict ru i-ar face siei cineva consumnd narcotice pentru a se distra, nu exist temeiuri pentru a-l trata ca o fiin imatur. Ceilali pot s-i interzic s se urce la volan, s manevreze macarale sub influena drogurilor .a.m.d., dar nu s se distreze pur i simplu. Este perspectiva unui liberal, dar nici pentru un democrat statul-pedagog nu poate fi justificat. Pentru democrat, statul trebuie s fie sub controlul indivizilor, nu indivizii sub controlul statului. Or, statul-pedagog presupune un sistem de supraveghere i intervenie care nu urmrete s sesizeze starea opiniei publice – pentru a-i da ascultare -, ci „starea de spirit a populaiei“, pentru a o ndrepta.

Citete, pe larg,opinialui Mihail Radu Solcan.

Octavian-Dragomir Jora, Lector Univ. ASE, Facultatea de Relaii Economice Internaionale
Dac (prin prohibiie n.r.) autoritatea public amestec potirele moralei i dreptii, provoac un multiplu stres social: a) alimenteaz un climat de infracionalitate care nu ar fi avut aceeai magnitudine n absena aparent necesarei prohibiii; b) pentru a aplica prohibiia (i combate infracionalitatea autentic provocat de ea), mobilizeaz coercitiv resurse suplimentare din economia productiv, mpovrnd-o, i n loc s fie folosite doar n aprarea integritii persoanelor i proprietilor, le irosete n aciuni ce alimenteaz cercul vicios al infracionalitii (ridic bariere, traficanii se repliaz, canalele de distribuie se adapteaz, cresc riscurile i deci i costurile dejucrii prohibiiei, dependenii au o factur mai mare de pltit i unii aleg s devin infractori pentru a o achita). Funcia legii este de a pune ordine ntre oameni, nu n oameni. n societate, nu drogurile sunt rul paradigmatic, ci frauda, tlhria, violul, omuciderea.

Citete pe larg opinia lui Octavian-Dragomir Jora.

CosminMarinescu, Conf. Univ. Dr. , Catedra de economie ASE Bucureti, Coordonator al Centrului pentru Economie i Libertate (ECOL)
Cnd drogurile sunt aduse n legalitate are loc eliminarea riscurilor cu producia i contrabanda, a costurilor cu mituirea oficialilor din poliie i politic. Preurile drogurilor vor fi semnificativ mai mici, i tot mai mici vor fi i faptele antisociale ale dependenei. Muli se tem s vad n jurul lor oameni a cror judecat i ale cror aciuni sunt alterate de „prafurile interzise“. „Liberul arbitru“ i aciunile oamenilor sunt ns „alterate“ continuu i prin diverse alte „bunuri“: alcool, tutun, jocuri de noroc, dragoste, oboseal etc. De aici nu rezult c acestea ar trebui, ori ar putea fi, interzise. Faptul c, avnd un cuit n posesie, oricnd cineva ar putea deveni infractor nu ne poate folosi, sub nicio form, pentru a interzice producia i comercializarea cuitelor. i cu att mai puin pentru a-l aresta pe acest cineva – traficant, consumator de droguri ori purttor de cuit – pentru pericolul potenial pe care l reprezint.

Citete pe larg opinia lui Cosmin tefan Marinescu.

Bogdan Glvan, Conf. Univ. Dr. Universitatea Romno-American, membru fondator ECOL, deintor site www.logec.ro
Un mare numr de economiti, inclusiv laureai Nobel, s-au pronunat pentru legalizarea drogurilor. Principalele efecte ar fi:
 Scderea preului acestora i, n consecin, scderea criminalitii asociate n prezent cu traficul de droguri.
Creterea transparenei comerului i atenuarea sensibil a problemelor informaionale cu care se confrunt consumatorii. Printre altele, mbuntirea calitii drogurilor (prin certificare) ar elimina o serie de riscuri la care se expun cumprtorii, precum riscul de supradoz sau problema puritii incerte.
 Reducerea cheltuielilor publice asociate cu combaterea traficului de droguri, eliberndu-se astfel fonduri pentru educarea publicului i pentru asigurarea tratamentului medical n cazul celor dependeni.

Citete pe larg opinia lui Bogdan Glvan.

sursa: capital.ro

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *