Petre uea s-a nscut n ziua de 6 septembrie 1902, n familia preotului din satul Boteni, Muscel. A studiat la Liceul „Neagoe Basarab” din Cmpulung-Muscel i la Liceul „Gheorghe Bariiu” din Cluj. A urmat cursurile Facultii de Drept de la Universitatea din Cluj, cu specializare la Universitatea „Humboldt” din Berlin, unde studiaz formele de guvernmnt.

Colaboreaz la diverse publicaii naionaliste, alturi de Constantin Noica, Mircea Eliade, Radu Gyr, Mircea Vulcnescu i muli ali intelectuali care fceau parte din generaia anilor 1930, unde public numeroase articole, studii de economie i politic. Dup invazia comunist din Romnia, Petre uea este arestat i condamnat de noul regim mai nti la 5 ani de nchisoare, apoi la 18 ani de munc silnic, din care a executat 8 ani, n diferite penitenciare. Este eliberat n 1964, cu sntatea zdruncinat datorit repetatelor torturi la care fusese supus.

Nici dup eliberare icanele Securitii nu au ncetat, numeroasele descinderi n locuina sa modest au dus la confiscarea a multe materiale la care Petre uea lucra.

De la Petre uea nu ne-a rmas o oper structurat, el devenind foarte cunoscut mai ales datorit extraordinarului su talent oratoric. Cele mai multe dintre textele sale au fost adunate n „Tratatul de antropologie cretin”, publicat la Iai, la editura Timpul.

Dei Petre uea se definete adesea pe sine ca fiind un mistic cretin, vorbele sale au o vigoare, o actualitate i o aplicabilitate rar ntlnit. De exemplu, urmtoarea prere: „Cum vd participarea romnilor de acum la mntuirea lor? – Simplu. Ducndu-se la biseric. i folosind tiina ca peria de dini.”

n cele ce urmeaz, cteva frnturi din cugetrile marelui gnditor cretin Petre uea. (N.P.)

Petre uea (6 septembrie 1902 – 3 decembrie 1991)

Se spune c intelectul e dat omului ca s cunoasc adevrul. Intelectul e dat omului, dup prerea mea, nu ca s cunoasc adevrul, ci s primeasc adevrul.

Am avut revelaia c n afar de Dumnezeu nu exist adevr. Mai multe adevruri, zic eu, raportate la Dumnezeu, este egal cu nici un adevr. Iar dac adevrul este unul singur, fiind transcendent n esen, sediul lui nu e nici n tiin, nici n filozofie, nici n art. i cnd un filozof, un om de tiin sau un artist sunt religioi, atunci ei nu se mai disting de o bab murdar pe picioare care se roag Maicii Domnului.

Shakespeare, scriitor din Geti

Acum, mai la btrnee, pot s spun c fr Dumnezeu i fr nemurire nu exist adevr.

Exist o carte a unui savant american care ncearc s motiveze tiinific Biblia. Asta e o prostie. Biblia are nevoie de tiin cum am eu nevoie de Securitate.

Luther, ct a fost el de eretic i de zevzec, a spus dou lucruri extraordinare: c creaia autonom e o cocot i c nu exist adevr n afar de Biblie. Mie mi-a trebuit o via ntreag ca s aflu asta. El nu era aa btrn cnd a dibcit chestia asta, c era clugr augustinian… Mie mi-a trebuit o via ca s m conving c n afar de Biblie nu e nici un adevr.

Shakespeare, pe lng Biblie, – eu demonstrez asta i la Sorbona – e scriitor din Geti.

n afara slujbelor bisericii, nu exist scar ctre cer. Templul este spaiul sacru, n aa fel nct i vecintile devin sacre n prezena lui.

tii unde poi cpta definiia omului? – te ntreb. n biseric. Acolo eti comparat cu Dumnezeu, fiindc exprimi chipul i asemnarea Lui. Dac Biserica ar disprea din istorie, istoria n-ar mai avea oameni. Ar disprea i omul. n biseric afli c exiti.

Ce pustiu ar fi spaiul dac n-ar fi punctat de biserici!

Hristos, eternitatea care puncteaz istoria

Platon are un demiurg care nu e creator, ci doar un meseria de geniu, fiindc materia i premerge. Prima idee de creaie real, au adus-o n istorie cretinii.

De creat doar zeul creaz, iar omul imit. Eu cnd citesc cuvntul creaie – literar, muzical, filozofic – lein de rs. Omul nu face altceva dect s reflecte n litere, n muzic sau n filozofie petece de transcenden.

Cum s fie creatura creator? „Hai tat, s-i art moia pe care i-am fcut-o cnd nu eram n via…” Pi cum s fie creatura creator?

Omul e un animal care se roag la ceva. Caut un model ideal. i uneori nimerete, alteori, nu. Cei care au descoperit modelul ideal i succesiunea fenomenului din el sunt cretinii. Cretinismul nu poate fi identificat cu nici un sistem filosofic, monist, dualist, sau pluralist. Cretinismul este pur i simplu. Despre cretinism, Bergson spune c noi l respirm. Are materialitatea aerului. Seamn cu aerul. Noi suntem cretini fr s vrem. i cnd suntem atei suntem cretini: c respirm cretinismul cum respirm aerul.

Cretinismul nu e ideologie, c atunci se aseamn cu marxismul. Religia e expresia unui mister trit, or ideologia e ceva construit.

A fi cretin nseamn a cobor Absolutul la nivel cotidian. Numai sfinii sunt cretini absolui. Altminteri, cretinismul, gndit real, e inaplicabil tocmai pentru c e absolut.

Suveran fa de natur, supus Divinitii, nemuritor i liber prin depirea extramundan a condiiei sale – acesta este omul cretin.

Nimic nu poate nlocui cretinismul; nici toat cultur antic precretin. Eu sunt de prere c apogeul Europei nu e la Atena, ci n Evul Mediu, cnd Dumnezeu umbla din cas n cas. Eu definesc strlucirea epocilor istorice n funcie de geniul religios al epocii, nu n funcie de isprvi politice. Iisus Hristos este eternitatea care puncteaz istoria.

Poarta spre ateism

Eu cred c omul e fcut de Dumnezeu i cred c Dumnezeu n-a instalat nici un drac n el. Nu pot s spun c Dumnezeu a fcut un om purttor de drac. Dac omul e fptura lui Dumnezeu, dracul intr ocolit acolo, nu intr cu voia Lui.

Un filozof care se zbate fie s gseasc argumente pentru existena lui Dumnezeu, fie s combat argumentele despre inexistena lui Dumnezeu reprezint o poart spre ateism. Dumnezeul lui Moise este neatributiv. Cnd l ntreab Moise pe Dumnezeu: Ce s le spun lora de jos despre Tine? – Dumnezeu i spune: „Eu sunt Cel Ce sunt”.

n faa lui Dumnezeu, geniul e vr primar cu idiotul.

Binele i rul sunt conceptele pedagogiei lui Dumnezeu fa de oameni.

Dumnezeu s-a revelat, ca dovad c exist. De fapt, vnzoleala asta haotic a lumii actuale, frmntarea lumii actuale, m convinge c nu exist dect Dumnezeu. C totul e muritor, i universul i omul, i c lumea a fost fcut de Dumnezeu din nimic.

Inteligena lui Goethe i a lui Nea Ghi

Dumnezeu a fcut lumea i pe om; i cu om a ncoronat creaia sa. i l-a nsrcinat s cunoasc lucrurile. De-acolo vine denumirea lor. Originea primordial a capacitii de a determina numele lucrurilor, care este o operaie logic; originea mistic a gndirii logice.

Apariia unui mare gnditor e pentru creier ca o baie pentru un om care a muncit, a asudat, s-a murdrit i se spal. Gndirea este o „mbiere” a creierului. Asta m face cteodat s cred c gndirea nu e din creier i c acest creier e numai un sediu… De ce gndirea nu e produs de creier, care e numai un sediu? Fiindc n-o produc toate creierele. Dac inteligena ar fi produsul creierului, atunci ntre Goethe i nea Ghi n-ar mai fi nici o diferen.

„Istoria e ntemeiat pe istoria dintre Eva i dracul”

Nu tiu de ce gluma asta de-a face istorie se practic att de mult. Dac ai cultul istoriei, ai cultul apariiei i dispariiei; e consolator acest joc? Istorismul, adic perspectiva istoric asupra vieii i lumii, a dus n cimitir. Ne necm n istorie. Pentru c istoria nu te nva numai s faci ceva, ca popor; cu istoria tot ce nsemnezi n interiorul unui popor devine discutabil prin faptul c nu poi, la infinit, s lucrezi la facerea ta, ci dispari i apare altcineva care, chiar dac nu te nlocuiete, te prelucreaz. i dac nu poi iei din devenire, nu poi scpa de tristee; tristeea metafizic e fructul devenirii. Sunt proti istoricizani care se consoleaz prin devenire. Devenim mai civilizai, nu? Sau mai culi… Adic murim ca i caprele, numai c e mare lucru c exist Kant, Descartes, exist Newton, m rog, atia mari creatori de cultur, i exist i furitorul de religie, Hristos – dar nu ne intereseaz!

Istoria e ntemeiat pe istoria dintre Eva i dracul. Aa ncepe istoria, aceast rtcire a omului, ca o damnaie. Dar la apariia lui Hristos, atunci s-au suprapus teandric omul divinizat i divinitatea om i istoria a fost anulat. Cioran are o afirmaie extraordinar: Istoric este tot ceea ce este supraistoric. Cretinismul a punctat supraistoric, dei a aprut n istorie.

Primitivii contemporani

Libertatea eu o asemn cu o frnghie agat de undeva, de sus. Te poi urca pe ea la cer, participnd la actul mntuirii tale cretine, sau poi s cobori n ntuneric. Bipolaritatea libertii. Dup cretini, libertatea este vehicolul cu care poi s cobori n ntuneric, dac eti vicios. Infractorii sunt primitivii actuali, pentru c ei nu sunt adaptabili la morala zilnic i o calc fiind liberi. Am nvat la nchisoare c omul e un animal stupid, deoarece confisc libertatea semenilor si. Tiranul e un om absurd i lipsit de ruine. Nu i e ruine s i chinuie semenii. Oricum suntem captivi n univers. Ne ajunge aceast grozvie. Dar s intensifici aceast captivitate pn la nivelul pucriei – numai omul e capabil de asemenea nebunie.

Liberatea omului e partea divin din el.

Fr Dumnezeu nu exist moral

Morala n sine, autonom, e mai primejdioas pentru religie dect ateismul. tiina moravurilor, ca teoretizare a moralei laice, este din punctul de vedere al Absolutului religios egal cu zero. Seamn cu Mersul trenurilor, dup prerea mea. Poi s-o schimbi, ca pe tren, la care staie vrei. Omul autonom nu e capabil s creeze o ordine moral. O primete de sus, sau nu o primete deloc. Cum e posibil morala public? Prin nstpnirea absolut a moralei religioase cretine. Dogmele cretine trebuie s porunceasc normele morale, care, fr ele, nu se deosebesc de Mersul trenurilor dect prin obiect. Morala public ntr-un stat cretin trebuie s stea sub imperiul certitudinii dogmelor cretine reflectate imperfect de omul mrginit. Dac nu situm Biserica deasupra statului, ne aflm n treab i face fiecare ce vrea.

Cateheza poate s furieze morala – cum spune Dante – ca arpele n rzoare.

Elitele morale sunt mai presus dect cele intelectuale. Mie mi plac oamenii care fac judeci. Cei care fac silogisme sunt fa de adevr, cum sunt curcile alea care se ncurc printre popice.

Homo religiosus – singurul om care este om”

Fr nemurire i mntuire, libertatea e de neconceput. Omul, dac nu are n substana lui ideea nemuririi i mntuirii, nu e liber. Seamn cu berbecul, cu capra, cu oaia…

Omul a depit condiia de animal abia atunci cnd n el a aprut ideea nemuririi, care nu trebuie confundat nici cu permanena speciei, nici cu concepia estetic a gloriei.

Fr Dumnezeu omul rmne un biet animal raional i vorbitor, care vine de nicieri i merge spre nicieri. i el rmne aa chiar dac este laureat al premiului Nobel sau mturtor. Cnd, unde i n ce scop a aprut el n calitatea asta de om? Dac se ntreab singur i nu e un Dumnezeu n dreptul casei care s-i reveleze data nceputului, nseamn c omul rmne un biet animal raional care vine de nicieri i merge spre nicieri.

Drama omului este dualismul existenei lui; e alctuit din corp i suflet i joac ntre corp i suflet la infinit. Corpul nu e etern, iar sufletul, chiar dac este, nu e convingtor. Dar nici corpul nu este n nici un fel convingtor. Capul nu are biruin definitiv; faptul c e muritor i anuleaz esenialitatea. Tot ce exist n noi i nu ne oblig s ne sinucidem din disperare, se cheam spirit.

Renaterea italian, unde omul este situat n centrul universului, este eretic din punct de vedere cretin. Autonomizarea puterii omului este n sine demonic. Prerea mea este c omul este cel mai semnificativ, de fapt, singurul care este om, este homo religiosus.

Scara valorilor umane

Autonomia spiritual a omului este iluzorie i ea se mic perpetuu ntre Dumnezeu i dracul. Fr credin i Biseric, omul rmne un simplu animal raional i muritor, raionalitatea avnd doar caracterul unei mai mari puteri de adaptare la condiiile cosmice dect restul dobitoacelor. Cnd zici c omul e un animal raional, i muritor, raionalitatea avnd doar caracterul unei mai mari puteri de adaptare la condiiile cosmice dect restul dobitoacelor. Cnd zici c omul e un animal raional, atributul raionalitilor l distinge de restul vietilor, nescondu-l din perspectiva morii absolute. Moartea devine relativ, ca o trecere numai prin religie – tiina, orict de savant, nescond omul dect aparent din regnul animal. Nici o consolare c eu m deosebesc de elefant sau de capr pentru c fac silogisme, dac apar i dispar n mod absurd din natur.

Scara valorilor umane conine: sfntul, eroul, geniul i omul obinuit – dincolo de acetia situndu-se infractorul. Sfntul, eroul i geniul sunt fr voia societii, care e obligat s-i recunoasc. Nimeni nu-i contest dreptul la existen dac eti om obinuit, dar nimeni nu trebuie s fac confuzie ntre tine, sfnt, erou i geniu. Oamenii sunt egali n faa legii, adic trebuie respectai ca atare, dar nu confundai, nu fcui identici, c e o gogoa… Nimeni nu-i contest dreptul la o via normal dac pori masca de om. Numai c dac eti mediocru, nu trebuie s te instalezi n vrf, pentru c nu e nici n interesul tu. Acolo trebuie s stea cei dotai. Sfntul st n fruntea tablei valorilor pentru c el face posibil trirea absolutului la scar uman. Eroul se consum fcnd istorie i nedepind sfera laicului. Eroul este admirat – aa cum este i geniul – dar nimeni nu i se nchin, chiar dac fapta lui aduce foloase reale omului. n vreme ce sfntul se situeaz dintru nceput n eternitate, eroul moare n istorie, pentru c urma pe care o las el, ca om mplinit, este fixat doar n timp i n spaiu.

„La romni, prostia e o infraciune”

La pucrie am demonstrat vreme de dou ore c istoria romnilor dezgolit de crucile de pe scuturile voievozilor e egal cu zero. C doar voievozii nu s-au btut pentru ridicarea nivelului de trai! Istoria se face cu Biserica.

Prima condiie a unui romn este s cread c poporul romn este aa cum sunt pomii, cum sunt animalele, cum e regnul vegetal sau animal… Ce face poporul romn e mai puin important dect faptul c el este pe lume.

Poporul romn nu e cu nimic inferior poporului german sau francez. C n-avem un Goethe, dar avem un Eminescu. Din punct de vedere politic, vifornia din spaiul n care s-a desfurat istoric poporul romn ne arat c suntem unul din marile popoare ale Europei.

Cum vd participarea romnilor de acum la mntuirea lor? – Simplu. Ducndu-se la biseric. i folosind tiina ca periua de dini. Tot ce spune tiina s nu-i lase cu gura cscat i tot ce spune un pop de la Cucuieii din Deal s considere adevr ritualic.

La romni prostia e o infraciune, cci vorba-ceea: „Poi umbla dou ore n galop prin Bucureti i s nu dai de un prost”.

„Eu sunt romn de meserie”

Romnismul a nsemnat, pentru generaia noastr, s fim noi nine. C a fi la stnga nseamn a fi n pom. Fiecare popor vrea s fie el nsui. i am vrut i noi, tia de dreapta, s fim romni.

Sunt romn i ca romn m socot buricul pmntului. C dac n-a fi romn, n-a fi nimic. Nu m pot imagina francez, englez, german. Adic nu pot extrapola substana spiritului meu la alt neam. Sunt romn prin vocaie. Tot ce gndesc devine romnesc.

Dac exist o tiin a naiunii, eu sunt de meserie romn.

Naionalismul poate fi practicat i cuviincios. Nimeni nu poate interzice unui popor s-i triasc tradiia i istoria cu gloriile i nfrngerile ei. Prvan zice: etnicul e punct de plecare i universalul punct de sosire. Eu, ca naionalist, am gndit mult vreme c naiunea e punctul terminus al evoluiei universale. Cnd dispar popoarele, intrm n Turnul Babilonului.

, , ,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *