un articol de scris de :Marius Btc- ziuaveche.ro

Ridic-te, Gheorghe, ridic-te, Ioane!”. Romnia este sufocat de prostia celor care toarnlturicu gleata . Dup ce am auzit luni sear, la dou televiziuni, “tirea” cu “poezia legionar”, am nceput s rd cu lacrimi sau s plng cu gura pn la urechi.

“Ridic te, Gheorghe, ridic te, Ioane!”. Prostia sufoc Romnia opinie Nici acum nu mi dau seama. ns, mi-a trecut. Lor nu le-a trecut i nici nu o s le treac. i, Doamne, ct a vrea s i i doar! Nu ct s se tvleasc, ci doar aa, un pic, ct o julitur sau o unghie rupt! Da, este adevrat! Autorul, poetulRadu Gyr(Demetrescu), a fostlegionar.Dar de ce este legionar poezia “Ridic-te, Gheorghe, ridic-te, Ioane!”???

Pentru viziunile sale politice,Radu Gyra fcut pucrie n regimurile Carol al II-lea, Ion Antonescu i bolevico-sovietic de ocupaie.Radu Gyr“opteaza in tinerete pentru MiscareaLegionara si nu s-a dezis de ea pana la moarte (1975). La inceputul anului 1941 a fost numit directorul Directiei Teatrelor. In ianuarie 1941, dupa RebeliuneaLegionara, comandantullegionarRadu Gyra fost condamnat la 12 ani inchisoare. Maresalul ii ofera poetuluilegionaralegerea: celula inchisorii, sau linia intai a frontului.Gyrpleaca pe front, unde isi pierde partial vederea si e reformat. In 1945 este condamnat la moarte, pedeapsa comutata ulterior in inchisoare pe viata. Este eliberat in 1956, dar, dupa doi ani, e din nou arestat si din nou condamnat la moarte.PoeziaRidica-te Gheorghe, ridica-te Ioane”, considerata un indemn la revolta, devine proba incrimianta la dosar. E eliberat in 1963 si continua sa scrie pana in ultima zi a vietii. In 1995, Manea Dragulin, procurorul general al Romaniei, a introdus recurs in anulare pentru “Lotul ziaristilor”, Curtea Suprema i-a reabilitat pe toti, mai putin peRadu Gyrsi pe Ion Dumitrescu. Simona Popa, fata luiGyr, i-a adresat procurorului, prin intermediul ziarului ZIUA, un memoriu, dar nu a primit un raspuns”. (Teu Solomovici – fragment recuperat din arhiva fostului ziar ZIUA)

Trebuie reinut de aici faptul c Radu Gyr “a fost numit directorul Direciei Teatrelor”. De ce? Pentru c, n aceast perioad, la Bucureti, n Romnia aliat a Germaniei naziste, se nfiina TEATRUL EVREIESC BARAEUM!!! (Teu Solomovici face o eroare n text, pentru c numirea n fruntea Direciei Teatrelor a avut loc n toamna lui 1940.)

S vedem ice scrie pe site-ulTeatruluiEvreiesc: “O perioad foarte grea n istoriateatruluievreiesca fost marcat de anii dictaturii de tip nazist din timpul celui de-al doilea rzboi mondial, cnd artitii evrei nu au avut voie nici s joace n propria limb, nici s apar pe scenele teatrelor romneti.Atunci a luat fiin la Bucureti Teatrul Baraeum, ale crui reprezentaii (n majoritate, spectacole de revist, foarte gustate de public, inclusiv de cel romnesc) se desfurau n limba romn”.

inc una, de pe acelai site: “Anii dictaturii fasciste din timpul celui de-al doilea rzboi mondial au nsemnat o perioad grea pentru artitii evrei, care au fost lipsii de dreptul de a juca n limba lor matern i au fost ndeprtai de pe toate scenele romneti.La nceputul anilor ’40 ai secolului trecut civa artiti, scriitori, i muzicieni au nfiinat Teatrul Evreiesc Baraeum, pe scena cruia au evoluat, jucnd n limba romn, o seam de cunoscui actori evrei,printre care Alexandru Fini, Beate Fredanov, Willy Ronea, M. Bradu, N. Stroe, Mircea Crian . a. n acea vreme cldirea avea dou sli: una la parter, unde se jucau piesele deteatru, i o alta la etajul nti, destinat spectacolelor de revist”.

Concluzia: legionarul Radu Gyr i autoritile din Romnia, aliata Germaniei naziste, permiteau nfiinarea unui teatru evreiesc la Bucureti, n timp ce n restul Europei, evreii i spau gropile comune nainte de a fi mpucai, mureau n chinuri, “respirnd” gaze de eapament, i ncepeau s fac interminabile cozi spre trenurile ce i ducea spre “duurile” i cuptoarele din lagre.

O foarte grea perioad pentru artitii evrei din Romnia!

Merit menionat i interviul urmtor, realizat de RadioRomniaActualiti n 26 martie 2011 (ora 19:36), la 70 de ani de la nfiinareaTeatruluiEvreiescBaraeum, interviu cepoate fi citit pe siteul Federaiei Comunitilor Evreieti din Romania.

Reporter: Anul acesta, Federaia Comunitilor Evreieti dinRomniamplinete 75 de ani. Primul eveniment care a marcat aniversarea a fost proiecia filmului documentar “i s-au dus ca vntul”, realizat de Radu Gabrea i Costel Safirman. Pelicula prezentat laTeatrulEvreiescde Stat din Bucureti reamintete istoriaTeatruluiBaraeum, de la a crui nfiinare au trecut apte decenii. Activitateateatrului a nsemnat mult pentru cultura romneasc i pentru cea evreiasc, spune regizorul Radu Gabrea.

Radu Gabrea: IstoriaTeatruluiBaraeumncepe n 1941 i a durat patru ani. Acestteatrua durat patru ani.

Reporter: De ce a doar att?

Radu Gabrea: Pentru c s-a terminat rzboiul i s-au schimbat lucrurile .a.m.d. A fost unteatruspecial de rzboi.

Reporter: Ce a nsemnat el pentru cultura comunitii evreieti?

Radu Gabrea: Pi, a fost un lucru absolut extraordinar, ntr-o perioad n care cele mai pesimiste lucruri se ntmplau i cele mai triste, a /adus/ o speran i o bucurie extraordinar.

Reporter: Domnule Costel Safirman, unde se afl acum sufletulTeatruluiBaraeum?

Costel Safirman: Prin fora mprejurrilor i a istoriei pe care cu toii am trit-o, zidurile acestuiteatruau rmas aici, chiar laTeatrulBaraeum, care a devenitTeatrulEvreiescde Stat, dar sufletulTeatruluiBaraeumdin anii ’41-’44, din anii de rzboi, a plecat n lume.”

Suficient (doar din surse ale comunitii evreieti) despre Radu Gyr i “crima de a fi legionar”! Sau, poate ar mai merita un episod, din alte de surse. S vedem ce afirma, n anul 1996, Dan Smntnescu, istoric, absolvent al Universitii Bucureti, Facultatea de Istorie i al Institutului de paleografie i expertiz grafic al Arhivelor Statului din Bucureti (n anii ’30 a fost un apropiat al profesoruluiNicolae Iorga, transcriindu-i documente medievale n calitate de secretar tiinific):

Eu personal v pot spune att: cu o zi nainte de a fi asasinat (Nicolae Iorga– n.red.), m-am ntlnit pe Calea Victoriei, col cu bulevardul Carol – aa-i spunea – m-am ntlnit cuRadu Gyr, care era pe-atuncilegionari era directorul general al teatrelor. iRadu Gyrm oprete – dei eralegionar, comandantlegionar– i-ncepe – era un tip foarte emoional – ncepe s plng, cu lacrimi n ochi i-mi spune: “Bine c te ntlnesc, domnule Smntnescu, du-te repede la Sinaia i avertizeaz-l pe profesor c fraii mei legionari vor s-l mpute!

Cnd am auzit aa, am rmas ncremenit. “Da, te rog foarte mult, du-te acuma la gar, suie-te n tren!…” Atuncea, pentru c aveam i ceva bani la mine, m-am dus imediat la telefon, am telefonat acas c plec la Sinaia pentru o zi, dar m-ntorc a doua zi i m-am suit n tren i m-am dus pe la orele 11:00 dimineaa”. [R 500/ Arhiva de Istorie Oral – RadioRomnia. Interviu realizat de Octavian Silivestru, 18.07.1996]

i, revenind: da, este adevrat! Radu Gyr (Demetrescu), a fost legionar. Dar de ce este legionar poezia “Ridic-te, Gheorghe, ridic-te, Ioane!”???

Nu am vazut nici un jurnalist de la “televiziunile oripilate” s zicvreo dou vorbe i despre tirea asta: “Dou mari personaliti ale Bisericii Ortodoxe Romne (arhiereul Tit Simedrea, mitropolit al Bucovinei n perioada 1941-1945, i pictorul bisericesc George Rusu) au fost distinse post-mortem cu medalia “ef Rabin Dr. Alexandru afran”, acordat de ctre Federaia Comunitilor Evreieti dinRomniai de Fundaia “Dr. Alexandru afran”, pentru sprijinul acordat evreilor din Bucovina n timpul Holocaustului din cel de-al Doilea Rzboi Mondial”.

La fel cum nu am vzut pe nimeni s i rup n direct cmaa de pe el, pentru c UDMR vrea s scoat mii de maghiari n stradn sprijinul unei crpe cu pretenii desteagsecuiesc. Sau c senatorul RomnieiGyorgy Frundane recomand s o lsm “mai uor cu statul naional”. Pentru motivul c exist un “numitor comun al Uniunii Europene i al mpriei Mariei Tereza”. Sper s nu fie vorba desprel fasz!

i, nc o dat: de ce este legionar poezia “Ridic-te, Gheorghe, ridic-te, Ioane!”???

Este un mesaj legionar ndemnul de a preui libertatea mai mult dect averea? Este un mesaj legionar ndemnul de a ne preui naintaii, lupta i sacrificiile lor pentru libertate? Este un mesaj legionar ndemnul de a contientiza ce e sfnt pentru neamul romnesc?

Ridic-te, Gheorghe, ridic-te, Ioane!

Nu pentru-o lopat de rumen pine,

nu pentru ptule, nu pentru pogoane,

ci pentru vzduhul tu liber de mine,

ridic-te, Gheorghe, ridic-te, Ioane!

Pentru sngele neamului tu curs prin anuri,

pentru cntecul tu intuit n piroane,

pentru lacrima soarelui tu pus n lanuri,

ridic-te, Gheorghe, ridic-te, Ioane!

Nu pentru mnia scrnit-n msele,

ci ca s aduni chiuind pe tpane

o claie de zri i-o cciula de stele,

ridic-te, Gheorghe, ridic-te, Ioane!

Aa, ca s bei libertatea din ciuturi

i-n ea s te-afunzi ca un cer n bulboane

i zarzrii ei peste tine s-i scuturi,

ridic-te, Gheorghe, ridic-te, Ioane!

i ca s pui tot srutul fierbinte

pe praguri, pe prispe, pe ui, pe icoane,

pe toate ce slobode-i ies nainte,

ridic-te, Gheorghe, ridic-te, Ioane!

Ridic-te, Gheorghe, pe lanuri, pe funii!

Ridic-te, Ioane, pe sfinte ciolane!

i sus, spre lumina din urm-a furtunii,

ridic-te, Gheorghe, ridic-te, Ioane!

Orice om inteligent, orict de ru intenionat ar fi, indiferent de etnie sau religie, nu poate gsi nimic acuzator n aceast poezie. Doar protii url, atunci cnd o aud sau o citesc!

, , ,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *