"Aici, dac nu tii ungurete, ori nvei, ori pleci!"

S-a ajuns ca, n inima rii, limba romn s se mai vorbeasc doar n biseric?

Vor s prsim zona. Sunt parohii n protopopiatul nostru, sate n care gsim cte dou biserici romneti. i mai sunt cte 10-15 suflete care se declar c sunt romni. Ceilali sunt romni de snge, botezai ortodoci, dar care zic ”dom’le, suntem unguri!”. Ce s mai zici?

Dar s vedei n partea Baraoltului, ncolo, Aita Mare, Aita Medie. Am slujit acolo n biseric mpreun cu preotul i cu episcopul, i cnd am mers la masa de dup slujb, am rmas trsnit: romnii de la mas vorbeau ungurete ntre ei. i i-am ntrebat: „Bi, frailor, voi ce suntei? Romni! Pi de ce vorbii ungurete? Pi n cas vorbim ungurete, numai la biseric vorbim romnete”. Mi-am fcut cruce, da!

S-a cam retrocedat tot n Harghita i Covasna, mai puin pmnturile Bisericii Ortodoxe Romne…

E o problem nc nerezolvat. S-a nclcat legea agrar, ei au retrocedat toate suprafeele expropriate de Romnia nainte de 1945. Dac cineva ar fi curios s studieze un pic legea actual, aa cum e ea, cu imperfeciunile ei, va vedea c „nu face obiectul retrocedrii nicio palm de pmnt care a fost expropriat nainte de 1945”, or, ei i-au refcut tot ce au avut nainte de acel an, dei se pltiser atunci i despgubiri. Ni se spune c nu mai exist teren de retrocedat, n condiiile n care Biserica noastr – n Covasna vorbesc, aici unde sunt n cunotin de cauz – mai are peste 700 de hectare de teren arabil neretrocedat i peste 300 de hectare de pdure.

La nivel judeean se ncearc „tergerea urmelor”?

Eu m-am preoit mai trziu oleac, aa pe la 38 de ani, fiind iniial inginer agronom. Episcopul m-a mputernicit s m ocup de problema asta a pmnturilor. Am gsit hri, schie cadastrale de la reforma agrar, procese-verbale de mproprietrire. I-am luat un pic pe nepregtite, iar cnd s-au „trezit” le-au fcut disprute. Nu se mai gsesc acum, dar mi-am fcut copii, ct am putut s fac… Nu sunt chiar aa de nevinovai, acioneaz n perfect cunotin de cauz.

Care este reacia guvernului?

S tii c autoritatea statului n zon e aproape de cota zero. Chiar i acolo unde mai sunt romni, statul nu i-a manifestat n niciun moment interesul – culmea – s-i apere proprietile lui! Practic tii ce se ntmpl? Terenurile care au fost ale Bisericii Ortodoxe n-au fost n proprietate nud, au fost majoritatea date sub titlu de folosin. A rmas statul proprietar, Biserica avnd drept de folosin. Eh, acum cnd s-a retrocedat, practic s-a retrocedat proprietatea statului. Am fost pe la Procuratur, pe la Preedinie, pe la ministere, pe unde am crezut eu de cuviin s-i ntiinez. Nici mcar nu s-au obosit s-mi rspund, darmite s mai ia i msuri! Nu i-a interesat i nu-i intereseaz nici acuma.

S-au succedat destule guverne, de diverse „coloraturi”, i mai toate au jucat ceardaul cu UDMR. Care s fie motivul?

Pn anul acesta – i vorbesc n nume personal, mi exprim convingerile mele – s-au supus toi unui antaj ordinar, scuzai-mi expresia. Aveau nevoie de udemeriti pentru a se menine la putere cu orice pre. N-au inut seama de mam, de tat… doar puterea! Pur i simplu nu le-a psat. Dar nici mcar acum, existnd aceast „circumstan atenuant”, nu se ntmpl nimic. útia nu mai au nevoie de unguri la putere i nu-i neleg de ce nu fac nimic. Am crezut c se va „mica” cte ceva, dar nimic, nimic, nimic, sub nicio form. De-aia sunt aa obraznici, pentru c se cred intangibili. i tii de ce se cred intangibili? Pentru c ei nu recunosc legile statului romnesc, legi care oricum nu se aplic. Asta-i concluzia mea. Nici nu le pas, domnule!

Ce-nseamn, printe, s-i duci crucea de romn n teritoriul pe care-l denumim generic HarCov?

Vedei, toat lumea se folosete de sintagma asta, ”romnii minoritari”. Noi nu ne considerm i nu ne simim minoritari pentru un simplu motiv: n ara ta nu poi s fii minoritar! Suntem inferiori numeric, suntem mai puini – suntem cam 24 la sut -, dar suntem la noi n ar. i-aici e durerea mare, pentru c noi cu ungurii am trit – aici trind i moii notri i strmoii i vom mai tri i noi i cei de dup noi -, dar cei pui de Dumnezeu s ne conduc nu fac acest lucru. Noi nu contm pentru ei, conteaz doar interesele politice i materiale. útia cu bani muli nu se mai uit care e ungur i care e romn… N-au ruine fa de oameni i nici n faa lui Dumnezeu. Ne-au prsit! Ba mai mult, atunci cnd le convine i le-apare cte-o situaie favorabil, i mai aduc aminte, aa n treact…

Era o vreme cnd pe tricolor, pe stema regal, scria „Nimic fr Dumnezeu”… Cnd vom mai vedea aa ceva?

Probabil cnd se va pune din nou coroana regal pe steag, atunci ne vom ntoarce din nou cu faa spre Dumnezeu. Noi tim s ne trim viaa aicea cu ungurii, dar acum avem nevoie de ajutor. Ce s v mai zic, iat i un domn ministru de-aici din zon, domnul Dua – Dumnezeu s-i dea sntate -, pe care-l cunosc dinainte de a fi ministru, chiar avansa ideea, ca i cnd ar fi descoperit apa cald: „Domnilor, romnii i ungurii de condiie social normal se neleg domnule, e o armonie”. Da’ cum s nu, leul i mielul triesc mpreun! Nu-s de acord cu opinia asta, care este valabil doar pentru generaiile mai vrstnice. Generaiile de dup 1990 nu mai sunt aa. De ce? Pentru c ei au avut abilitatea s-i urmreasc consecvent strategia pe care i-au pus-o la punct. i stimez din punctul sta de vedere, s tii. Le zic „bravo!”. i-ai vzut cum s-a purtat i preedintele Consiliului Judeean, Tama andor, cu ce arogan…

Mi-ar fi ruine s m numesc guvernant sau un om politic al zilelor noastre dac a realiza ce se ntmpl. Dup 1990 s-a realizat i s-a reuit o segregare. coala e separat. Ruine, n secolul 21 s vorbeti de coala romneasc i coala ungureasc. Cultura… Avem teatru romnesc i unguresc, conservator separat, muzeu secuiesc i romnesc, auzii…! Prima lor grij n ’90 a fost s arunce exponatele romneti din muzeul judeean i s-l transforme n muzeu secuiesc. Ei n-au fcut ntmpltor chestia asta. Tinerii care sunt acum la vrsta de douzeci de ani au trit n climatul sta al intoleranei, educai n sensul sta, dup manuale editate n Ungaria, care prezint, culmea, istoria i geografia Romniei. Cum sunt posibile toate aceste lucruri? Prin complicitatea i ngduina guvernanilor… Pn la urm, fr a spune vorbe mari, eu consider c este un act de trdare naional! E un cuvnt greu, dar trebuie s-l spun.

Spuneai nu demult c n acest ritm vom ajunge precum n vremea ocupaiei horthyste din ’40…

Am spus lucrul sta. Deja suntem n situaia de a ne declara 1940. Mi-a spus cineva c vorbesc prostii, c exagerez. Nu vorbesc prostii! l neleg pe domnul preedinte al Consiliului Judeean Harghita cnd a zis „va fi ca n Irlanda!”, el asta urmrete. Dac statul i-ar exercita autoritatea aa cum trebuie – nu s fac exces de zel -, s-ar rezolva multe lucruri. V dau un exemplu: am primit o cldire – Banca Naional a avut o cldire n mijlocul municipiului Sfntu Gheorghe -, o cldire fain, ce s v spun. n 2004, guvernul Romniei, cnd s-a schimbat atunci, pe ultima sut de metri, a dat aceast cldire n folosin Bisericii, la cererea noastr, prin hotrre de guvern. A ieit un scandal mare, care continu i astzi. Cum de a fcut guvernul chestia asta, s dea cldirea n folosina Bisericii Ortodoxe… Au fcut ce au fcut, a venit domnul Triceanu, pe vremea aceea era prim-ministru Marko Bela – Lenin al lor -, care avea vreo patru minitri n guvern i care a zis c „sub nici o forme nu se pote da aceast clodire… indiferent de consecine, romnilor; trebuie neaporat s fie a comunitii locale”. De parc noi, romnii, biserica, am fi din Patagonia.

Biserica noastr v sprijin?

Ne sprijin, dar ce poate s fac? Aici este vorba de o chestiune ce ine de legalitate. Biserica este o putere n stat, dar s tii c printele arhiepiscop Ioan, aa ne-a educat pe noi, aici n zon: totul s fie n spiritul dreptii i legalitii. Biserica nu poate, prin natura ei, s foloseasc msuri represive i agresive.

Suntei cel mai fin observator al zonei, pentru c toat lumea vine la dumneavoastr. Care ar fi calea de ieire, paii ce trebuie urmai pentru a reveni la normalitate?

Un singur pas ar trebui fcut: statul s revin n ndatoririle i drepturile lui. S-i restaureze autoritatea asupra acestei zone. Este act de voin sta, i de responsabilitate naional. Dac nu realizeaz guvernanii c ei sunt cei care trebuie s-i restabileasc autoritatea asupra zonei, indiferent ce am face noi, nu vom avea nici un rezultat pozitiv. Ei nu respect legea, justiia. L-a ntrebat domnul Cornel Nistorescu la un moment dat pe domnul Tama andor: „Domnule Tama, dumneavoastr respectai o sentin definitiv i irevocabil?”, la care domnul Tama a rspuns: „Da, eu respect legea”. Or, eu am acum cazul acesta concret n care el dispreuiete i nu se conformeaz unei sentine definitive, irevocabile a naltei Curi de Casaie i Justiie. Iar partea tragic este c acest lucru se ntmpl cu complicitatea RA-APPS-ului, o instituie de stat, subordonat Guvernului Romniei. Nu respect legile rii pentru c nu le cunosc. Trebuie pui la punct. Cum? Cu legea. L-au schimbat pe Codrin Munteanu (n.r. – fostul prefect de Covasna). Au dat mna cu ei i le-a satisfcut cererile, c asta urlau toi: „Munteanu afar!”. Le-a fcut pe plac. Revenind la domnul Dua, dnsul zicea c exist o nelegere inter-etnic. Nu exist, e un slogan fals sta. Exist numai ntre oamenii btrni, c aa au fost educai. Tinerii sunt educai n spirit revanard, intoleran i dispre fa de tot ce este romnesc. ntre tineri nu exist aceast convieuire, ei resping tot ce este romnesc.

Tare mi-e team c istoria tinde s se repete. Probabil c regionalizarea va rezolva problema din punct de vedere economic. Banul nu va mai fi n mna Consiliului Judeean, va fi n alt parte, ntr-o regiune care la rndul ei va ncerca s se autodetermine teritorial i politic. Nu se vor schimba treburile prea mult, v spun eu. Dimpotriv, mi-e team s nu fie mai grave, pentru c atunci ei stau i mai ascuni i i fac lucrarea i mai obscur, mai linitii. Adic cum? Statul romn finaneaz activitile societilor lor fasciste? Statul romn le finaneaz tabere i coli de var n care se tie ce se ntmpl?

Considernd c de mine mi iau catrafusele i doresc m mut undeva n Covasna, s mi iau o cas, am variante s rezist acolo ca romn?

Nu, dac nu avei ceva, puin acolo, aa cum avem noi, dei nici eu nu sunt de-al locului. Auzi, s spun c eu sunt venetic. Pi venetic e el, eu sunt n ara mea, cum s fiu venetic? Dac venii n locuri cum e partea noastr a ntorsurii, unde suntem majoritar romni, atunci da, c suntei nc romn. Dar dincolo, unde avei nevoie de o autorizaie, avei nevoie s v cumprai pmntul. tii c exist, neoficial, interdicie de a se vinde pmnt romnilor? Deci unguri care vor s i vnd pmntul n condiii normale romnilor sunt pur i simplu proscrii, dai deoparte, stigmatizai. sta este adevrul. Greu poate un romn s i cumpere pmnt n zon. au apucat s i cumpere, c eu tiu n zona asta apropiat de Braov c i-au mai cumprat dup ’90. Acum s mearg cineva s cumpere s vad dac mai poate! Nu mai vinde nimeni, c i ungurilor le e fric, pentru c sunt scoi afar din comunitate. Sunt considerai trdtori. Nu prea mai ai unde s te angajezi, i aici i spune clar, n fa: tii ungurete, bine, nu tii ungurete, s fii sntos, ori nvei, ori pleci!

i s fie foarte clar: dac n 1918 aveam conductorii de azi, la aceast or vorbeam toi ungurete. Marea Unire n-ar mai fi existat!

, , ,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *