autor: Nicolae Dabija

Se spune c Revoluia din 1917 a fost fcut de Lenin. Dar el va afla despre Revoluia Socialist (adevrata Mare Revoluie Socialist) de la 27 februarie 1917 din Rusia abia la 2 martie 1917 din ziare, cnd se afla la Zurich. Ajungnd acas i-a spus N. Krupskaia: Este zguduitor! Ce surpriz! nchipuie-i! Trebuie s mergem acas, dar cum? Totul mi se pare att de neateptat! (n cartea lui Volkogonov, pag. 138).

Era att de neateptat pentru “conductorul revoluiei proletare”: minitrii, demnitarii i arul fuseser arestai. Alii fcuser revoluia printele cruia s-a dorit. S-a grbit s plece spre Rusia.

n acele zile era n toi Primul Rzboi Mondial.

Germania, care lupta contra Imperiului Rus i dorea ara-rival paralizat din interior. Lenin fusese racolat de mai mult timp, mpreun cu ali “revoluionari de profesie” rui, de ctre poliia secret german. I se sugereaz s se ntoarc n Rusia. I se dau fonduri impresionante de bani. Social- democratul german Eduard Berstein afirma: pentru a efectua revoluia din Octombrie Germania i dase lui Lenin o sum “foarte mare, aproape incredibil”, de 50 de milioane de mrci-aur. Cu aceti bani se putea face un rzboi dar mite o revoluie.

Din legendarul tren blindat sau “sigilat”, druit de nemi, nainte de a ajunge la gara Finlandez din Petersburg, Lenin – cu “modestia” care-l caracteriza, telegrafiaz efilor partidului bolevic ca sosirea sa s fie anunat n ziarul “Pravda”, or, el nu dorea s se ntoarc ca un emigrant de duzin, ci ca un lider, de care pn la acea or n toat Rusia n-auziser dect o mn de oameni.

n iulie 1917 Guvernul Provizoriu avea s emit un ordin de arestare pe numele lui Lenin ca “spion german” pe baz de documente, ntre ele, aflndu-se i Ordinul Bncii Imperiale Germane No.7433, din 2 martie 1917 prin care era pltit cu cincizeci de milioane de mrci, dar colegul lui de liceu A. Kerenski, dorindu-i-l viitor aliat avea s-l salveze n ultimul moment.

Pe front n 1917 nemii aruncau n traneele ostailor rui manifeste semnate de V.I.Lenin,, care spuneau: “Predai-v! Aruncai armele i ntoarcei-v acas! Principalii votri dumani nu se afl n traneele germane, care-s i ei muncitori ca i voi, ci n scaunele guvernamentale de la Petrograd“. Lenin devenise aliatul cel mai de ndejde al dumanilor patriei lui.

Mii de dezertori fugeau cu tot cu arme de pe front. Lenin le promitea pace, pmnt, uzine, vodc i pine, fr s munceasc. Asta-i face pe dezertori ca Lenin s le fie simpatic.

Cercettorii acelei perioade snt cu toii de acord ca arestarea lui Lenin n vara sau toamna anului 1917 ar fi schimbat cursul istoriei.

Lenin ne-a fost oferit mereu drept exemplu de mare patriot rus. Dar toate aciunile i-au fost ndreptate pentru a provoca nfrngerea rii sale n primul rzboi mondial i a pune, el i partidul su, mna pe putere. Visa s transforme rzboiul mondial ntr-un rzboi civil. Specula i el, ca i comunitii de azi, pe ideea internaionalismului, mai important ca cea de patriotism. Generalul Erich von Gudendorff, eful Statului Major German avea s scrie: “nlesnind cltoria lui Lenin n Rusia, guvernul nostru i-a asumat o mare rspundere. Aciunea a fost pe deplin justificat din punct de vedere militar. Trebuia s nvingem Rusia“.

Dup ce ia puterea, Lenin i ajut, din interior, pe nemi s nving Rusia. “Decretul despre pace” din noiembrie 1917 emis de Lenin nsemna, de fapt, abandonarea fronturilor cu Germania de ctre armata rus, dar i o grav trdare de ctre noua Rusie a aliailor. Romnia se pomenise de una singur pe Frontul de Est, contra puternicelor armate ale Kaizerului. La 3 decembrie 1917, la nici o lun de la preluarea puterii, bolevicii stabilesc legtura cu germanii, ntrebndu-i care snt condiiile lor. Partea german cere cedarea unor teritorii de peste 150 000 kilometri ptrai. Conform pcii de la Brest – Litovsk, condiiile creia Lenin i le-a dictat lui L. Troki (Lev Brontein, nscut la Teleneti), ajuns al doilea om dup Lenin n vastul imperiu, ca acesta s le accepte fr discuii: Rusia sovietic renuna la 34 la sut din populaia sa, 32 la sut din pmntul agricol, 89 la sut din minele de crbune. Buharin, care vede n aceste cedri “o trdare a revoluiei”, e numit de Lenin trdtor. ntruct Petrogradul urma a fi cedat i el benevol, Lenin mut capitala rii la Moscova. Congresul Sovietelor voteaz la 15 martie 1918 Tratatul de Pace de la Brest-Litovsk cu 724 voturi pentru, 276 – mpotriv, la rugmintea lui Lenin, care totodat ndemna populaia “s nu opun rezisten armatei nemilor“.

Cetenii rui se ntrebau, nedumerii: “Cum este posibil ca trupele Kaiserului s vin n trenuri de pasageri, ca nite turiti i s ocupe ora dup ora fr nici un fel de lupt?!” Lenin i ndeplinea promisiunile luate. Dar n curnd Antanta, din care fcea parte i Romnia, avea s nving Germania i aliaii ei. Astfel Rusia bolevic a fost salvat de “pacea ruinoas” de la Brest- Litovsk, semnat de Lenin, prin care Rusia rmnea aproape fr de teritoriu n partea ei european.

Lenin ne mai era prezentat de biografii si drept model de democraie.

n iunie 1917, cnd Guvernul Provizoriu, prentmpinat de ncercarea bolevicilor de a pune mna pe putere, a interzis orice fel de demonstraii timp de trei zile, Lenin a protestat vehement, afirmnd c “n orice ar democratic organizarea unor asemenea demonstraii este un drept irevocabil al fiecrui cetean.”

Dup 25 octombrie 1917, ns, dac o demonstraie, un congres, o manifestare nu era aprobat de Dzerjinski, eful CEKA, Lenin ordonase ca participanii s fie sau arestai, sau mpucai pe loc. “Revoluia” din 25 octombrie 1917, n-a fost dect o banal lovitur de palat, n ea “n-a existat nici mcar un singur rnit”. n Palatul de Iarn n-au intrat, cum arat filmele sovietice, soldai bolevici, ci “o mulime zdrenroas i furioas, care s-a comportat cu violena caracteristic unor astfel de gloate” (n cartea lui D. Volkogonov, la pag. 192). A fost o trecere panic a puterii de la un Guvern Provizoriu la altul, care urma s fie i el la fel de provizoriu, cum se credea atunci. “Semna mai degrab cu o schimbare a grzii”, i va aminti bolevicul Suhanov. A doua zi ns Petersburgul se trezi ntr-o alt ar, ntr-o alt lume, ntr-o alt epoc. Cea a nceputului unui dezastru care nici acum, la 2004, nc nu s-a ncheiat.

Dei e oferit drept exemplu de rus veritabil (Maiakovski zicea: “fl pyccKMM 6bi BbiynM.n ro^bKO 3a to, hto mm pa3roBapMBa^ .neHMH»), Lenin i ura pe rui. Iar aa zisa «revoluie din Octombrie» din 1917 a fost una orientat contra poporului rus. Din componena primului Birou Politic, constituit la 25 martie 1919, din care fcuser parte 5 membri permaneni: Lenin (Ulianov), Kamenev (Rozenfeld), Krestinski, Stalin (Djugavili), Troki (Brontein), nici unul nu era rus.

Ali conductori importani: Dzerjinski (polonez), Zinoviev (evreu, numele adevrat Radomyslski), Ordjonikidze (gruzin), Sverdlov (evreu), Rakovski (bulgar din Romnia), Enukidze (gruzin), Linacearski (polonez), Aitakov (turkmen), Rudzutac (leton), Mikoian (armean), midt (neam), Kaganovici (evreu), Radek (evreu), Smilga (leton), tucika (leton), Kosior (polonez) etc. erau selectai din minoritile asuprite de imperiul arist.

Astfel Dumnezeu btea Rusia pentru lcomia ei de a se fi lit fr scrupule peste alte neamuri.

Din cei 500 de comisari ai poporului ai RSFSR de la sfritul lui 1917 – 475 erau nerui i doar 25 dintre ei – de regul muncitori necrturari – aparineau poporului pe care pretindeau c-lreprezint.

V.I.Lenin, fiind evreu dup mam – care era fiica lui Izrael Moievici Blank din Jutomir, i calmc dup tat, bunica lui, Anna Alexeevna Smirnova, fiind o calmc botezat, nu avea ncredere n rui. Dup revoluie recomanda “sarcinile de mare exigen intelectual s fie ncredinate strinilor, n special evreilor i s se lase treburile simple pe seama “protilor de rui” (citatul e reprodus de sora mai mare a lui Ilici, Ana Elizarova, care, ntre altele, i scria lui Stalin: “Probabil c nu e un secret pentru dumneavoastr faptul c bunicul nostru provenea dintr-o familie de evrei sraci, c era, aa cum se menioneaz n certificatul de botez fiul unui meceanin din Jitomir, Moie Blenk.”. ntr-o discuie cu L. Troki, Lenin a spus: “Ruii snt prea blnzi, a putea spune chiar blegi”, de aceea nu merit s li se dea funcii importante (n cartea lui D. Volkogonov, pag. 293). ntr-o scrisoare adresat n toamna lui 1920 lituanianului Jean Berzin numea poporul pe care-l conducea: “idioii de rui”.

Marelui scriitor rus Maxim Gorki i-a zis: “Un rus inteligent este aproape ntotdeauna un evreu sau un rus cu snge evreiesc”.

Aa se explic ascensiunea ameitoare a basarabenilor Mihail Frunze, (ministru de rzboi al URSS ntre 26 ianuarie i 31 octombrie 1925), Serghei Lazo, comandant al frontului din Transbaicalia, Grigore Kotovski, comandant al Armatei 2 de Cavalerie, Iona Iakir, comandant de armat de rangul I, comandant al districtului militar Kiev i Ucraina, Ivan Fedko, comandant de armat de rangul I, Val Zarzr, comandant de corp de armat, Ion Secrieru, ef al Direciei principale de artilerie a Armatei Roii .a. la crma n deriv a noului imperiu, meritul lor mare fiind i faptul c erau nerui.

Timp de aproape un secol s-a vorbit despre “buntatea” legendar a lui Ilici. Dar nu Stalin a fost cel care a declanat execuiile n mas, ci Lenin. Stalin doar le-a continuat. Exist ordine de spnzurtoare, de mpucare, de nchidere a mii de oameni n lagre de concentrare, scrise personal de „cel mai bun dintre buni”- V.I.Lenin. La sugestia lui Lenin n decembrie 1917 e creat CEKA – Comisia Extraordinar pentru Combaterea Contrarevoluiei i Sabotajului, creia i se acord drepturi nelimitate. Decretul lui “Despre teroarea roie” menioneaz: “Este esenial ca Republica Sovietic s fie aprat de dumanul de clas prin izolarea acestuia n lagre de concentrare, iar toi cei implicai n conspiraiile i rebeliunile alb – gardiste s fie mpucai”. Nu cdeau sub incidena acestui decret doar membrii partidului bolevic, n rest CEKA avea dreptul s aresteze i s lichideze pe loc pe oricine. Tot el i-a scris lui Dzerjinski ca arestrile s se opereze n timpul nopii, Lenin inventnd i termenul de “duman al poporului”. Acest rzboi contra poporului rus i a celorlalte popoare din URSS nceput de Lenin a continuat pn la moartea lui Stalin din 1953. Au murit n el 66 de milioane de ceteni. Mai muli dect reprezentanii rilor

Europei pe toate cmpurile celor dou rzboaie mondiale din secolul XX. Acesta e cel mai mare pcat al lui Lenin i al partidului comunist din ex-URSS. Teroarea de stat declanat de Lenin avea un singur scop: ca el s rmn la putere cu orice pre. Chiar cu preul dispariiei tuturor cetenilor statului pe care i-l dorea al su i dincolo de moarte. El, dup mrturiile celora care l- au cunoscut, “aciona i ca anchetator, i ca procuror i judector”. Lenin recunotea o singur clas – proletariatul. Celelalte urmau a fi lichidate, inclusiv rnimea. Despre ultima a spus c “planul de strngere a grnelor cu ajutorul mitralierelor este strlucit”, tot el dnd “preioasa indicaie: “Spnzurai-i pe conductorii cercurilor chiabureti“. Sau: “mpucai-i pe conspiratori i ovielnici fr s ntrebai pe nimeni” (p. 304). La indica ia lui, participanii rscoalei rneti din regiunea Tambov au fost ucii n august 1921 cu zecile de mii – rani, femei, copii, btrni neajutorai – delaolalt – cu gaze asfixiante, interzise nc de pe atunci de forurile internaionale.

Intelectualitatea era considerat parazitar, preoimea – “contrarevoluionar”, burghezia – “ex- popor”, rnimea – slbatec.

n foametea din anii 1921-1922 muriser peste 25 de milioane de oameni. Dar n acelai timp, la indicaiile sadiste ale lui Lenin, ara trimite sute de tone de grne, bani, aur, obiecte de valoare etc. partidelor comuniste din strintate ca acestea s declaneze “revoluia mondial”. La 7 decembrie 1922 Biroul Politic, sub preedinia lui Lenin, decide s exporte aproape un milion de tone de gru peste hotare – pentru a nfiina ct mai multe partide comuniste n Europa. “Grija” lui cea mare nu era propriul popor, ci extinderea terorismului mondial.

ntr-o telegram din 1918 trimis lui Stalin, Lenin scria: “Este timpul s ncurajm declanarea revoluiei din Italia. Dup prerea mea, acest lucru presupune sovietizarea Ungariei, poate i a rilor cehe i a Romniei”.

Sovietizarea Romniei a fost una dintre preocuprile leninitilor moscovii din toate timpurile. Dei pn la 1917 Lenin meniona n lucrrile sale c Basarabia e teritoriu care aparine Romniei, “…la periferiile Rusiei locuiesc finlandezi, polonezi, romni.” etc), dup preluarea puterii se rzgndete i la 12 aprilie i 18 aprilie 1918, la cteva sptmni, dup ce Sfatul rii votase unirea Basarabiei cu Romnia, Guvernul condus de el protesteaz, n viziunea lui Lenin, dei votarea a fost “o manifestare a voinei poporului”, ea “este n flagrant contradicie cu normele dreptului internaional”, dnd indicaii – caz unic n experiena diplomatic mondial -s fie imediat arestat ambasadorul romn la Petrograd Diamandi.

ntr-o telegram trimis la 5 mai 1919 preedintelui Republicii Sovietice Ucrainene, Cristian Rakovski, romnul bulgar, care pn la 1918 n zeci de articole i cuvntri vorbise c Basarabia e pmnt romnesc, cotropit de Rusia arist, Lenin l apostrofeaz pentru abuzuri la Lugansk, condamnnd ntr-un fel i dorina expansionist a Ucrainei de a ataca i cuceri Romnia. n aceeai perioad Grigore Kotovski se laud plin de grandomanie c dac n-ar fi existat disciplina militar ar fi trecut de mult Nistrul cu cele cteva sute de cavaleriti ai si ca s “elibereze” Romnia de sub clciul boierilor i moierilor exploatatori (EH^MK.^o^e,^MHecKMM cnoBapb rpaHaT, Moscova 1927, pag. 218, n articolul despre Gr. Kotovski, unde acesta e numit cu drag de autori, ntre altele, “yro.noBHbm repoM u 6aHflMTCKMM 6aTbKa”).

Lenin, care-i zicea n anchete c profesia sa ar fi cea de “scriitor” i care, deci, se considera intelectual, va spune despre toat intelectualitatea rus: reprezentanii acesteia “…cred c snt creierul naiunii. n realitate, nu snt creierul, ci dejeciile ei («raBHO Ha^MM») (pag. 393). El afirmase nu odat c intelectualitatea trebuie lichidat, iar literatura s fie o anex a partidului bolevic: “problema literaturii trebuie s devin parte component a muncii de partid”. Despre L. Tolstoi va zice c e “moier”, un idiot ntru Hristos”, despre V. Korolenko: e “un felistin jalnic”, despre M. Gorki, c “mai crede n Ttuca arul”. La sugestia lui se ia decizia c elita intelectualitii ruse s fie expulzat peste hotare, iar intelectualitatea ucrainean “s fie deportat n zone ndeprtate ale RSFSR” din Siberia. Cele mai cunoscute nume ale lumii culturale i tiinifice – aliapin, Bunin, Berdeaiev, Kandinsky, Chagal, Stravinski etc., etc., etc. i prsesc patria.

Partidul a decis i soarta celor rmai: el hotra cine i ce s scrie, cine avea dreptul s publice, cine putea fi ludat sau criticat, cine – decorat, cui s i se dea onorarii grase etc. i totul se fcea n funcie nu de talentul, ci de servilismul artistului sau scriitorului. Se mai spunea c V.I.Lenin “iubea foarte mult teatrul”. Dar Lenin n-a fost niciodat la nici un spectacol. Au fost cu Krupskaia de vreo 2-3 ori pe cnd se aflau la Berna, n strintate, dar, mrturisete consoarta sa, “mergeam la teatru i plecam dup primul act”. Deci, acest om care n-a vzut la viaa lui nici o pies pn la capt va propune dup revoluie s fie nchis Boloi Teatr – mndria Rusiei din toate vremurile – cu indicaia strict: “Se vor pstra doar cteva zeci de artiti la Moscova i la Petrograd ca s dea spectacole (ca dansatori i cntrei) pe baz de autofinanare” n faa clasei muncitoare. n rest toi marii artiti (inclusiv I. aliapin) snt disponibilizai, ca inutili cauzei revoluiei.

Lenin, ca intelectual care dispreuia intelectualii i ca scriitor care dispreuia scriitorii, tia: cu ct nivelul intelectual al maselor va fi mai sczut, cu att acestea vor putea fi mai uor manipulate.

Lenin i cere mereu lui Dzerjinski liste cu intelectualii care constituiau un pericol pentru revoluie, eful GPU incluznd n ele toat elita societii ruse. Listele conin: numele a mii de profesori ai instituiilor superioare de nvmnt, scriitori, artiti, medici, ingineri etc. Toi acetia snt suii cu sila n trenuri, vapoare i expulzai din ar.

Lenin a lichidat toate partidele din Rusia, instaurnd dictatura unui singur partid, cel bolevic. Tot el creeaz CeKa, cu puteri nelimitate. CeKa era stat n stat. Indicaiile erau urm toarele: “Dac vedei pe cineva detept, mbrcat cuviincios i care vorbete corect rusete -mpucai-l pe loc, pentru c nu-i de-al nostru”.

Biserica Ortodox Rus avea trecut pn nu demult (poate-l mai are i azi) numele lui Lenin n calendarele sale, care era pomenit obligatoriu la slujbele de la 22 aprilie.

Dar n-a fost om care s-l fi urt cel mai mult pe Dumnezeu, cruia a i ncercat ntr-un fel dup 1917 s-i ia locul. I se ludase bolevicului G. M. Krjijanovski c nc n clasa a cincea “mi-am smuls crucea de la gt i am aruncat-o n lada de gunoi”. i numea pe preoi “contrarevoluionari n sutane”. Cere de la CeKa rapoarte despre “reprimarea revoluionar a preoilor i a altor funcionari religioi”; iar la 4 mai 1922 emite un decret oficial care consfinea “pedeapsa cu moartea pentru preoi”. Indicaiile lui Lenin erau clare: – cine purta hain preoeasc trebuia mpucat sau cel puin arestat. El va scrie n 1922, ntr-o scrisoare adresat Biroului Politic: “Cu ct va fi mai mare numrul victimelor din rndul clericilor reacionari i burghezi, cu att mai bine”. ntr-o alt scrisoare din acelai an va indica: “Cu ct mpucm mai muli preoi, cu att mai bine”. La 22 martie 1922 gsete de cuviin s cear la edina Biroului Politic “arestarea sinodului i a patriarhului” Bisericii Ortodoxe. Patriotul Tihon e arestat i va muri n curnd pentru c el “i banda lui se opun fi prelurii bunurilor bisericeti”. Snt confiscate raclele sfinilor rui: Sf. Serghei din Radonej, Sf. Barnabas din Vetluga etc., care snt dezbrcate de aur i argint i profanate, zeci de tone de aur i argint, diamante, obiecte de pre snt rupte de pe icoane, scoase din biserici, topite i vndute n strintate pentru sprijinirea partidelor comuniste din diverse ri. Din 1918 pn n 1924 au fost mpucai “ntre paisprezece i douzeci de mii de clerici i laici activi” (la Volkogonov, pag. 411). Din cele 80 000 de biserici mai funcionau 11 525. Prin decret a fost interzis btaia de clopote pe tot ntinsul “rii lui Ilici”.

Oraul Simbirsk, n care se nscuse V. Lenin, avea n 1917 zeci de biserici, catedrale i mnstiri. n urmtorii ani toate cldirile de cult, ntre care i biserica n care a fost botezat Lenin, au fost aruncate n aer. Cimitirele au fost rase de buldozere, n cimitirul Pokrovski a fost lsat neatins doar un mormnt, cel al lui Ilia Nicolaevici Ulianov, tatl acestui monstru, cruia ns i-a fost distrus crucea, nlocuit cu un nsemn bolevic.

ara avea nevoie de alt religie i de ali dumnezei. Religie nou, n concepia lui Lenin, urma s fie ideea comunist-bolevic, iar noul dumnezeu era gata s devin chiar el, paranoicul din Simbirsk.

Se susine, fals, c Lenin era de o “modestie legendar”. Dar nc n timpul vieii sale, att el, ct i

confraii si de la conducere, de cum au ajuns la Putere, botezau orae cu numele lor, i ridicau monumente, plteau scriitori care s scrie cri despre ei, pictori care s le fac portrete, tot ei sau mutat n apartamentele arilor din Kremlin, i editau operele complete (unele nescrise) etc. n 1922 la ordinul lui V.I.Lenin, i se ridic statui “lui V.I.Lenin n oraele Simbirsk, Jitomir, Iaroslav”, iar n anul urmtor nc n vreo 30 de localiti. De menionat faptul c “modestul” conductor pierdea zile ntregi ca s pozeze armatei de sculptori care urmau s-l imortalizeze. nc n iulie 1918, la sugestia lui Lenin, academicianul Pokrovski prezentase Sovnarkomului un raport n care cerea nlarea “a cincizeci de monumente nchinate activitii revoluionare”. Pentru c ridicarea statuiilor noilor lideri ntrzie, Lenin i telegrafiaz lui Lunacearski: “Am ascultat raportul lui Vinogradov despre busturi i monumente i snt profund indignat. Te admonestez pentru neglijena dumitale criminal. S-mi trimii de urgen lista vinovailor pentru a fi trimii n judecat. Ruine sabotorilor i tlharilor”. Vreo duzin de activiti, sculptori, pictori, arhiteci “sabotori”, care ntrziaser s-i nale statui au fost mpucai.

Pe urm a mers totul mai bine: de “modestia” lui Lenin avea grij alt “mare modest” – I.V. Stalin, care n 1924 a sugerat sanctificarea lui Lenin cu indicaia, ca “n fiecare localitate din URSS s fie nlat cte un monument dedicat conductorului proletariatului mondial”. n 1990 n fosta URSS existau peste 2.000.000 de monumente, statui, busturi amenajate dedicate lui V.I. Lenin. Pentru edificarea acestora se pltiser atia bani ci ar fi fost necesari pentru construirea a 2.000.000 de apartamente. Locuine – pentru aproape un sfert de ar.

Tot ce-a spus Lenin era minciun sfruntat. La 1 mai 1919 a declarat n faa mulimii adunate n Piaa Roie: “Cei mai muli dintre Dumneavoastr, cei care nc nu avei treizeci-treizeci i cinci de ani vei vedea nflorind comunismul”.

La Congresul al III-lea al tineretului comunist din 1921 preia minciuna: “Generaia care are azi cincisprezece ani va tri peste 10 ani sau douzeci ntr-o societate comunist”. Hruciov avea s ne fixeze i el o dat pentru venirea comunismului pe pmnt: 1981. Voronin ne zice, c dac-l lsm s conduc ara nc 50 de ani, ne va arta i dnsul cum arat comunismul. Baliverne ca toate balivernele! Or, comunitii tiu doar s mint convingtor.

Lenin a murit acum 80 de ani.

Autopsia a dovedit c moartea lui Lenin a fost provocat de “o afeciune incurabil a vaselor sangvine”, consecin a unui sifilis netratat n tinereea “revoluionar”. Marele Sifilitic, cum i se zicea la Zurich, era – cum au scris, ntre primii revoluionari bulgari, cu mrturii care au fost reproduse acum civa ani n presa de pe mapamond, inclusiv n “Literatura i arta” – homosexual i n exilurile sale de la Razliv sau Siberia n-o lua pe Nadejda Konstantinovna Krupskaia, ci pe

“frumuelul” Grika Zinoviev.

Scriitorul rus Ilia Ehrenburg meniona cu ironie: “E de ajuns s te uii la Krupskaia, ca s-i dai seama c pe Lenin nu l-au interesat femeile“. Dar poate s-a i cstorit cu Krupskaia, tocmai pentru c semna leit cu un brbat mthlos?!

Savanii sovietici au creat dup moartea lui Lenin un Institut special care s-i studieze creierul. (Institutul Creierului lui V.I.Lenin, condus de Vogt), dei creierul la moartea lui n urma bolii era “ct o nuc”. i nu prea era ce studia.

Dar V.I.Lenin se trgea dintr-o familie cu grave boli de creier, tatl su i pierduse facultile mintale n jurul vrstei de 40 de ani. Se tie c V.I.Lenin a murit nebun: n ultimii ani de via ltra ca un cine, n loc s vorbeasc – scheuna jalnic, uitase s citeasc i s scrie, medicul Kojevnikov la 11 martie 1923 nota n jurnalul su c mreul orator “spunea “nu” unde trebuia s spun “da” i invers. Krupskaia e cea care l nva de la o vreme s vorbeasc. n 1923 deprinsese doar cteva cuvinte. Iat cuvintele cele mai importante ale limbii pe care reuise s le nsueasc dup luni de trud: “celul” (de nchisoare), “congres”, “ran”, “muncitor”, “popor” i “revoluie”.

“Lenin a murit, dar fapta lui este vie”, zic comunitii.

Atta timp ct faptele unui degenerat vor fi “vii” i luate drept modele, ct schizofreniile lui politice vor continua s fie cluze pentru nite indivizi, care cred c omul poate fi fericit numai ntr-o cazarm, iar marile lui crime vor fi calificate drept “merite n faa istoriei”, pentru c “orice crim n numele revoluiei estre moral”, (citat din V.I.Lenin), atta timp ct dintr-un om avid de snge se va face un sfnt infailibil, o icoan la care s se nchine generaii, – aceast orbire evident nu poate fi dect o pedeaps a lui Dumnezeu.

Iar comunitii de azi, care se consider continuatorii lui Lenin, ar trebui s poarte deopotriv rspundere i pentru crimele lui. Care snt enorme.

Revoluiile comuniste au toate ca una drept mobil banala invidie omeneasc: cei care n-au vor s aib ca i cei care au, dar fr s munceasc. Dac ar fi s rezumm vastele nvturi ale lui Lenin, acestea ar fi cteva:

Dac doreti s ai ceva – ucide-l pe cel care are acel ceva i acel ceva va fi al tu!

n numele viitorului luminos – s mpucm zece, o sut de milioane de oameni, “s nu ne oprimindiferent de numrul morilor” (Lenin), chiar dac nu vor rmne dect cteva sute de mii, care merit cu adevrat s fie fericite.

“Interesul maselor” poate fi folosit doar n interes propriu. mpucai masele, invocnd interesele maselor! Propovduii fr ncetare c statul trebuie s fie condus de popor, i conducei-l n numele lui, fr s mai consultai poporul!

Unui comunist totul i este permis. Orice ticloie fcut de un comunist este moral, i orice ticlos dac-i comunist este un erou. (Acestor idei Lenin le-a dat rostire la Congresul Comsomolului din 1919: “Noi nu credem n moralitatea etern i considerm perimate toate povetile despre moralitate!”. Ct i ntr-o discuie cu bolevicul Vladimir Voitinski, unde a precizat nevoia de ticloi a bolevicilor: “Partidul nu este o coal pentru doamne. un ticlos poate s fie exact omul de care avem nevoie, tocmai pentru c e ticlos”. n: (B.Bomtmhckmm, roflbi no6eg u nopaxeHMM, v. II, Berlin, 1924, p. 227).

Toate metodele propuse de Lenin pentru a schimba faa lumii snt metode teroriste. V.I.Lenin a fost printele terorismului mondial. De-o mie de ori mai periculos ca Ben-Ladin, Lenin Karlos “acalul” sau Igor Smirnov, nepotul lui din flori.

Venirea lui V.I.Lenin la putere n Rusia anului 1917 a nsemnat un blestem pentru aceast ar i pentru rile peste care acest vast imperiu s-a lit sau a venit n atingere. El a aruncat dezvoltarea acestei ri, dar i a rilor crora le-au fost impuse ideile leniniste, cu o sut de ani napoi. Timp, se pare, pentru unele popoare irecuperabil.

Ct unii vor ncerca s ne fac s mai credem c ideile lui Lenin ne pot face fericii vreodat, iar noi i i vom crede – vom fi un popor condamnat, cu un destin ratat, scos n afara istoriei de istoria nsi.

, ,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *