Mai presus de declarațiile de avere, s se depun declarații de fire!

Voi ați observat ce discriminare se face n cazul a dou verbe la fel de uzuale? „A avea“ a devenit maicooldect „A fi“. „A avea“ beneficiaz de mediatizare maxim, e vedet, n timp ce „A fi“ nici nu conteaz. Numai cine are ceva, de preferat mult, e considerat cși este cineva respectabil. La televiziuni e plin de averi cu chip de om (iar n presa monden se face caz de „ct de mare o are cutare“, fiind o alt form la mod de „a avea“, n detrimentul lui „a fi“). De ce conteaz averea mai mult dect firea? De ce un om se msoar n metri ptrați de terenși construcții, n kilograme de bijuterii, n bancnote, n cai-putereși ce mai strnge el? S-au pierdut toate unitțile de msur cețin de „a fi“?
Cerem s completeze obligatoriuși „declarații de fire“ cei care acum depun doar „declarații de avere“. S ne spun cine snt, cu exemple clare. Nu doar declarații cu ce au strns, c astea seamn cu inventarul de la magazin.
Ca o contrapondere la invazia n spațiul mediatic a persoanelor „care au“, dm dou exemple de oameni careși-au propus mai mult „s fie“ dect s aib.

Pe baz de avion

S ai avion personal n zilele noastre, s-l pilotezi singur, nspre ce insule exotice vrei, e semn c ești mare baștan. Imaginați-v ns ct deșmecher erai dac aveai avion personal n anii ’30, cnd n 90% dintre localitțile din Romnia nu era nici mcar electricitate tras. Erai zeu! Un fericit posesor de aeroplan a fost Alexandru Teodorescu, care, pe lng scula zburtoare, mai dețineași cteva case pe Calea Victoriei, care i-ar asigurași acum un loc onorabil ntr-un Top 300, alturi de alți posesori de avioaneși cldiri, precum IonȚiriac. Era un fel de mogulașal vremurilor lui, un fel de Dinu Patriciu, deținnd cteva reviste, unele literare, n care, cași Patriciu, maiși scria din cnd n cnd, semnnd cu pseudonimul Sandu Tudor. Evident, era un personaj mondenși nu putea rata admirația femeilor, ceea ce s-a transpus oficial n trei cstorii (nc unași-l egala pe Clin Popescu Triceanu). ntr-o zi, aflat la manș, avionul personal i-a intrat n picaj iremediabil. Speriat, Alexandru

Teodorescuși-a spus rugciuneașiși-a promis n gnd c se clugrește dac scap cu viaț. Ca prin minune, a scpat fr nici o zgrietur din avionul transformat n morman de fiare. Om de cuvnt, a vndut imediat totși s-a clugrit. Ocupația asta n-a fost foarte apreciat cnd au venit comuniștii (nu c l-ar fi apreciat dac era un burghez bogtan, ca nainte), care l-au arestat pentru ceea ce era, nu pentru ceea ce avea. A murit cu numele de Printele Daniil, dupșapte ani de detenție grea, n regim deall inclusive. Adic a prins tot ce se putea oferi n pușcriile comuniste: Canal, tortur, patru ani cu lanțuri la picioare. Viața lui nu a fost niciodat dup ’89 subiect de pres, deși putea fi abordat la rubrici mondene, la rubrici literareși, mai ales, la rubrici despre moralitate.

Pe baz de mașin

S ai mașin personal n anii ’30, cnd n 95% din cazuri transportul se fcea cu cruța, era semn c ești mare baștan, de asemenea. Un astfel de fericit posesor a fost Anghel Papacioc, care nu numai c avea mașin, dar aveași doișoferi mereu cu el, asta n caz c unuia i se fcea ru sau obosea. Anghel Papacioc era destul de bogat n vremea lui, cam ct e Becali n vremea noastr. Iar banii i fcuse tot cu Armata, dar ntr-un mod mai cinstit. Pentru c Anghel Papacioc, chimist de geniu,știa pe atunci s fac, n exclusivitate, focoase pentru bombele produse de Romnia. Deci nu se pricepea deloc la tunuri, ca Becali. n plus, a fost la un moment datși primar al localitții Zrnești. Primar, automobil cu doișoferi, bani berechet, ce mai, era n acele vremuri de vreo dou ori mai tare dect este acum Mazre, care se d mare cu automobilele lui de epoc. ntr-o noapte cu lun plin, ntorcndu-se cu mașina de la Sinaia, are o revelațieși-i spuneșoferului care se odihnea cu el pe banchet: „Dac pe lumea asta este att de frumos, ct de frumos o fi pe lumea ailalt!“.Și n gndși-a promis s se clugreasc. Om de cuvnt, a vndut tot ce aveași s-a clugrit, primind numele de Arsenie. Ocupația asta n-a fost foarte apreciat cnd au venit comuniștii (nu c l-ar fi apreciat dac era un burghez bogtan, ca nainte), care l-au arestat pentru ceea ce era, nu pentru ceea ce avea. Ca s-l aresteze, la mnstire au descins trei camioane de soldațiși optzeciși nou de ofițeri, ceea ce a strnit exclamația monahului: „S-a cutremurat munteleși a ieșit unșoarec! Puteați s-mi dați un telefonși veneam singur, ce v trebuia teatrul sta?…“. Au urmat ani grei de detenție, n care cea mai cumplit tortur a fost „congelatorul“. Practic, era o camer frigorific n care deținutul era bgat dezbrcat. Dup trei zile, te fceai stalagmit. Printele Arsenie a rezistatșapte zile n congelator, doar rugndu-se. Forța interioar i-a dat mai mult cldur dect i-ar fi dat hinoaiele de blan ale lui Fizz. Ajuns la 96 de ani, printele Arsenie Papacioc a murit, la Mnstirea Techirghiol, moartea lui fiind cam singurul moment n care presa național i-a acordat atenție. N-a mai avut mașina din anii ’30, cu doișoferi, pe timpul clugriei – de ce l-ar fi bgat n seam?
CategoryUncategorized
Write a comment:

*

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Cabinet de avocatura Mihai Rapcea

logo-footer

                

Shares