INCREDIBIL ! Au vandut pana si PAVILIONUL ROMANESC

O gașcă de băieți deștepți a lăsat România fără pavilionul maritim național. Acesta a fost trecut pe numele unei firme ascunse în paradisul fiscal din Cipru, care va avea dreptul să înmatriculeze nave în numele statului român.

Toată această afacere de milioane de euro a fost finalizată cu ajutorul fostului director general al Autorității Navale Române (ANR) Eugen Olteanu. El a fost numit în funcție de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Valentin Preda, pe 12 septembrie 2012. În aceeași zi, Olteanu a semnat un contract de agenție prin care statul român cedează pavilionul maritim, pentru o perioadă de 30 de ani, firmei Ilvana Holding Limited, înființată cu o lună mai devreme, în Cipru. De la sine putere, după semnarea contractului, Olteanu a decis să-l includă în categoria documentelor secrete.

După câteva zile de la semnarea contractului Olteanu a fost schimbat din funcție, ceea ce poate însemna că și-a îndeplinit misiunea. Succesorii acestuia în funcția de director susțin că contractul a fost semnat de Olteanu fără ca acesta să fie împuternicit de către Consiliul de Conducere al ANR, iar clauzele contractuale sunt abuzive, lipsite de suport legal și în defavoarea statului român.

Povestea a ajuns pe masa procurorilor Direcției Naționale Anticorupție, care au decis neînceperea urmării penale față de Olteanu, deoarece contractul nu produce efecte juridice. În schimb, Ilvana a notificat statul român în aprilie 2013 că actul produce efecte, iar neexecutarea obligațiilor contractuale de către partea română va atrage răspunderea acesteia. Adică, România trebuie să-și apere pavilionul maritim într-un proces la Curtea de arbitraj de la Londra.

Jurnalul Național vă prezintă în exclusivitate câteva dintre condițiile impuse de firma cipriotă și acceptate de Olteanu în numele statului român, precum și anexele contractului.

În preambulul contractului se specifică faptul că Ordonanța de Guvern 42/1997 a fost actualizată pentru a se înființa “Registrul Internațional Naval Român”, cu scopul de a determina companiile de transport maritim străine să înmatriculeze nave în România. “Recunoscând lipsa expertizelor, lipsa de experiență și logistică corespunzătoare a Autorității Navale Române, referitor la atragerea navelor străine în Registru, se intenționează autorizarea și acordarea unui mandat special unei organizații private calificată din cadrul UE pentru a acționa în numele ANR în conformitate cu domeniul de aplicare a prezentului Contract și cu legislația aplicabilă”. Pentru a da o formă de legalite contractului se menționează că “pentru îndeplinirea scopului prezentului contract, la data de 8 august 2012, Autoritatea a inițiat o procedură de selecție competitivă și a selectat un Agent pentru a menține, a promova și a tutela Registrul pe o perioadă de 30 de ani. Culmea, agentul în speță este societatea cipriotă care a fost înființată cu opt zile mai devreme. Totodată, cele două părți au convenit ca Registrul să fie operațional cel târziu la 1 ianuarie 2013.

Responsabilitate
La articolul 6.1, Eugen Olteanu recunoaște în numele autorității “faptul că înființarea și funcționarea cu succes a registrului și atractivitatea acestuia într-un mediu internațional extrem de competitiv se poate realiza numai cu dedicație, cooperare și suport din partea sa”. Pentru a-și demonstra buna voință, ANR trebuie să acorde în mod corespunzător toate aprobările, acordurile, documentația și alt sprijin solicitat de Agent. În același timp, se mai obligă să protejeze statutul juridic al firmei cipriote “în calitate de titular al drepturilor exclusive ale agentului, în special prin epuizarea oricăror căi de atac și a altor instrumente în conformitate cu legislația relevantă de a opri orice activitate care încalcă sau poate încălca drepturile exclusive ale agentului”. La punctul 6.3. se menționează că agentul va fi liber să încheie contracte cu clienții săi și aceste contracte pot să conțină condițiile contractuale normale ale agentului, pentru limitarea răspunderii sale juridice.

Câți bani vor plăti proprietarii de nave?
Armatorii care vor să își înscrie navele sub pavilion românesc, administrat de firma Ilvana, vor plăti o taxă de bază de 6.000 euro, plus o taxă variabilă calculată în funcție de greutatea vasului. Astfel, se va plăti 0,3 euro pe fiecare tonă metrică pentru navele cu greutatea între 1-10000 DWT; 0,2 euro pentru ce fiecare tonă metrică DWT între 10001 și 30000 DWT; 0,1 euro pentru fiecare tonă metrică DWT peste 30000 DWT. Pentru navele de croazieră există o taxă suplimentară pentru echipaj (CES) care va fi calculată după formula: 35 euro pentru navele cu 50-200 persoane la bord; 30 euro pentru navele cu 200-500 persoane la bord; 25 de euro pentru navele cu 500-1000 de persoane la bord; 20 de euro pentru navele cu 1000-1500 persoane la bord; 15 euro pentru navele cu mai mult de 1500 de persoane la bord.

Cum se împart banii?

Conform contractului, ANR va primi câte 1000 euro pe an pentru fiecare navă înmatriculată în registru, restul banilor vor intra în conturile firmei Ilvana. Dar să nu ne grăbim. ANR va încasa banii doar în momentul în care vor fi înscrise în registru cel puțin 200 de nave. Cel puțin așa rezultă din anexa contractului, care prevede: “Cota autorității va deveni scadentă și plătibilă în ultima zi lucrătoare a fiecărui an pentru navele înmatriculate efectiv în registru în anul respectiv cu prima plată scadentă și plătibilă în anul în care numărul de nave înmatriculate în Registru este mai mare de 200 (cota autorității va deveni scadentă și plătibilă, de asemenea pentru primele 200 de nave)”. Totodată, clauza 14.2.2. menționează că “numărul de nave înregistrate în mod ferm în registru după 3 ani de la începerea operării acestuia este mai mic de 100. Cu toate acestea în cazul în care controlul părților este depășit, din motive politice, tehnice sau din alte motive naționale sau ale UE, părțile pot fi de acord să prelungească acest termen de la 3 la 4 ani”. Oare în cât timp se vor înregistra 200 de nave, până când ANR să primească primii bani? Mai mult, ANR se obligă să transmită toate subvențiile, scutirile de taxe și alt sprijin financiar acordat la nivel național sau internațional în vederea scutirii și operării unui Registru Naval secundar. Toate acestea vor intra în benficiul și în conturile Ilvana.

Durata și rezilierea contractului
Eugen Olteanu a cedat pavilionul maritim românesc pentru o perioadă de 30 de ani, de la data intrării în vigoare a contractului. “Ulterior, durata prezentului contract se va prelungi în mod automat pe perioade succesive de câte 10 ani, cu condiția ca, totuși, nici una dintre părți să nu rezilieze prezentul contract fără un preaviz de 10 ani, pe perioada inițială și un preaviz de 5 ani ulterior.” Eugen Olteanu a precizat că nu este nimic ilegal în această afacere, mai ales că a primit neînceperea urmăririi penale de la DNA Constanța. Însă, decizia procurorilor de la Constanța a fost contestată de Autoritatea Navală Română.

Sursa: jurnalul national

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *