O gac de biei detepi a lsatRomnia fr pavilionul maritim naional. Acesta a fost trecut pe numele unei firme ascunse n paradisul fiscal din Cipru, care va avea dreptul s nmatriculeze nave n numele statului romn.

Toat aceast afacere de milioane de euro a fost finalizat cu ajutorul fostului director general al Autoritii Navale Romne (ANR) Eugen Olteanu. El a fost numit n funcie de secretarul de stat n Ministerul Transporturilor, Valentin Preda, pe 12 septembrie 2012. n aceeai zi, Olteanu a semnat un contract de agenie prin care statul romn cedeaz pavilionul maritim, pentru o perioad de 30 de ani, firmei Ilvana Holding Limited, nfiinat cu o lun mai devreme, n Cipru. De la sine putere, dup semnarea contractului, Olteanu a decis s-l includ n categoria documentelor secrete.

Dup cteva zile de la semnarea contractului Olteanu a fost schimbat din funcie, ceea ce poate nsemna c i-a ndeplinit misiunea. Succesorii acestuia n funcia de director susin c contractul a fost semnat de Olteanu fr ca acesta s fie mputernicit de ctre Consiliul de Conducere al ANR, iar clauzele contractuale sunt abuzive, lipsite de suport legal i n defavoarea statului romn.

Povestea a ajuns pe masa procurorilor Direciei Naionale Anticorupie, care au decis nenceperea urmrii penale fa de Olteanu, deoarece contractul nu produce efecte juridice. n schimb, Ilvana a notificat statul romn n aprilie 2013 c actul produce efecte, iar neexecutarea obligaiilor contractuale de ctre partea romn va atrage rspunderea acesteia. Adic, Romnia trebuie s-i apere pavilionul maritim ntr-un proces la Curtea de arbitraj de la Londra.

Jurnalul Naional v prezint n exclusivitate cteva dintre condiiile impuse de firma cipriot i acceptate de Olteanu n numele statului romn, precum i anexele contractului.

n preambulul contractului se specific faptul c Ordonana de Guvern 42/1997 a fost actualizat pentru a se nfiina “Registrul Internaional Naval Romn”, cu scopul de a determina companiile de transport maritim strine s nmatriculeze nave n Romnia. “Recunoscnd lipsa expertizelor, lipsa de experien i logistic corespunztoare a Autoritii Navale Romne, referitor la atragerea navelor strine n Registru, se intenioneaz autorizarea i acordarea unui mandat special unei organizaii private calificat din cadrul UE pentru a aciona n numele ANR n conformitate cu domeniul de aplicare a prezentului Contract i cu legislaia aplicabil”. Pentru a da o form de legalite contractului se menioneaz c “pentru ndeplinirea scopului prezentului contract, la data de 8 august 2012, Autoritatea a iniiat o procedur de selecie competitiv i a selectat un Agent pentru a menine, a promova i a tutela Registrul pe o perioad de 30 de ani. Culmea, agentul n spe este societatea cipriot care a fost nfiinat cu opt zile mai devreme. Totodat, cele dou pri au convenit ca Registrul s fie operaional cel trziu la 1 ianuarie 2013.

Responsabilitate
La articolul 6.1, Eugen Olteanu recunoate n numele autoritii “faptul c nfiinarea i funcionarea cu succes a registrului i atractivitatea acestuia ntr-un mediu internaional extrem de competitiv se poate realiza numai cu dedicaie, cooperare i suport din partea sa”. Pentru a-i demonstra buna voin, ANR trebuie s acorde n mod corespunztor toate aprobrile, acordurile, documentaia i alt sprijin solicitat de Agent. n acelai timp, se mai oblig s protejeze statutul juridic al firmei cipriote “n calitate de titular al drepturilor exclusive ale agentului, n special prin epuizarea oricror ci de atac i a altor instrumente n conformitate cu legislaia relevant de a opri orice activitate care ncalc sau poate nclca drepturile exclusive ale agentului”. La punctul 6.3. se menioneaz c agentul va fi liber s ncheie contracte cu clienii si i aceste contracte pot s conin condiiile contractuale normale ale agentului, pentru limitarea rspunderii sale juridice.

Ci bani vor plti proprietarii de nave?
Armatorii care vor s i nscrie navele sub pavilion romnesc, administrat de firma Ilvana, vor plti o tax de baz de 6.000 euro, plus o tax variabil calculat n funcie de greutatea vasului. Astfel, se va plti 0,3 euro pe fiecare ton metric pentru navele cu greutatea ntre 1-10000 DWT; 0,2 euro pentru ce fiecare ton metric DWT ntre 10001 i 30000 DWT; 0,1 euro pentru fiecare ton metric DWT peste 30000 DWT. Pentru navele de croazier exist o tax suplimentar pentru echipaj (CES) care va fi calculat dup formula: 35 euro pentru navele cu 50-200 persoane la bord; 30 euro pentru navele cu 200-500 persoane la bord; 25 de euro pentru navele cu 500-1000 de persoane la bord; 20 de euro pentru navele cu 1000-1500 persoane la bord; 15 euro pentru navele cu mai mult de 1500 de persoane la bord.

Cum se mpart banii?

Conform contractului, ANR va primi cte 1000 euro pe an pentru fiecare nav nmatriculat n registru, restul banilor vor intra n conturile firmei Ilvana. Dar s nu ne grbim. ANR va ncasa banii doar n momentul n care vor fi nscrise n registru cel puin 200 de nave. Cel puin aa rezult din anexa contractului, care prevede: “Cota autoritii va deveni scadent i pltibil n ultima zi lucrtoare a fiecrui an pentru navele nmatriculate efectiv n registru n anul respectiv cu prima plat scadent i pltibil n anul n care numrul de nave nmatriculate n Registru este mai mare de 200 (cota autoritii va deveni scadent i pltibil, de asemenea pentru primele 200 de nave)”. Totodat, clauza 14.2.2. menioneaz c “numrul de nave nregistrate n mod ferm n registru dup 3 ani de la nceperea operrii acestuia este mai mic de 100. Cu toate acestea n cazul n care controlul prilor este depit, din motive politice, tehnice sau din alte motive naionale sau ale UE, prile pot fi de acord s prelungeasc acest termen de la 3 la 4 ani”. Oare n ct timp se vor nregistra 200 de nave, pn cnd ANR s primeasc primii bani? Mai mult, ANR se oblig s transmit toate subveniile, scutirile de taxe i alt sprijin financiar acordat la nivel naional sau internaional n vederea scutirii i operrii unui Registru Naval secundar. Toate acestea vor intra n benficiul i n conturile Ilvana.

Durata i rezilierea contractului
Eugen Olteanu a cedat pavilionul maritim romnesc pentru o perioad de 30 de ani, de la data intrrii n vigoare a contractului. “Ulterior, durata prezentului contract se va prelungi n mod automat pe perioade succesive de cte 10 ani, cu condiia ca, totui, nici una dintre pri s nu rezilieze prezentul contract fr un preaviz de 10 ani, pe perioada iniial i un preaviz de 5 ani ulterior.” Eugen Olteanu a precizat c nu este nimic ilegal n aceast afacere, mai ales c a primit nenceperea urmririi penale de la DNA Constana. ns, decizia procurorilor de la Constana a fost contestat de Autoritatea Naval Romn.

Sursa: jurnalul national

,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *