La 18 ani era considerat „copilul teribil” al Craiovei sau, poftim, unul dintre ei. Elev fiind la Colegiul Naional „Fraii Buzeti”, deja strnea admiraie. Ca student n anul II al Facultii de Filologie a Universitii din Craiova, a reprezentat Doljul n competiia interjudeean „Drum de glorii”, dedicat Centenarului Independenei, pe teme de cultur general, transmis n direct de postul naional de televiziune. mi amintesc de competiie, fiindc avea dinamism, dar i substan. Genera pasiuni. Constantin Barbu era rebel. Avea plete, la care nu voia s renune, i, pentru a nu intra n coliziune cu recomandrile „centrului”, autoritile locale aranjaser cu un frizer s i prind prul cu agrafe, ct mai discret. La 24 de ani, accesese deja n cercul de tineri scriitori din Craiova, fiind reperat de Marin Sorescu, redactorul-ef al revistei „Ramuri”. La 30 de ani, reprezenta o promisiune ispititoare a tinerilor filozofi, remarcat fiind de Constantin Noica. Este prezent n „Grupul de la Pltini”, n toate informrile Securitii, care au aprut ulterior. Pentru prima dat, n 1976, deja se nfieaz ca un exeget, dar de o alt inut, a lui Mihai Eminescu. n 1985, public eseul „Rostirea esenial”, cu o Prefa a lui Marin Sorescu, prin care atrage atenia celor mai importani intelectuali ai timpului: Constatin Noica, Anton Dumitriu, Dumitru Stniloae, Edgar Papu, Adrian Marino, Mihai ora. Din biblioteca lui Mihai Eminescu a publicat aproape 25 de volume. Deocamdat nchei aici prezentarea succint. O precizare: Constantin Barbu e iritant uneori, insist asupra adevrurilor neconvenabile i nu-i cntrete cuvintele n funcie de interlocutori, de mprejurri, de reguli formale. E un exponent a ceea ce s-ar putea numi „adevrul crud”, totul pe un fond de candoare, de timiditate cronic. ntr-un moment n care (apud Lucian Boia) numai cine n-a vrut n-a ajuns profesor universitar, el n-a ajuns. Dei avea vocaie pentru studiul aplicat i duce pe umeri o bibliotec. Converseaz cu amenitate, se pierde voluptos n anecdotic, rde rareori cu poft. i e mai tot timpul grav. Am dorit prezentarea doar un preambul la o discuie cu unul dintre intelectualii veritabili ai Craiovei, care triete lng noi. Poate c unora le pare banal, modestia lui fiind fireasc omului de spirit. Alii poate l invidiaz pentru altitudinea intelectual. Circumscris unui proiect nsuit de autoriti, „Craiova, Capital Cultural European”, discuia de fa probeaz resursele pe care le are municipiul nostru, n asaltarea unui statut la care jinduiete.

Reporter: A vrea, pentru nceput, s-mi spui care este povestea cu manuscrisele lui Cantemir. Ce s-a tiprit din Rusia i ce a mai rmas? Ce manuscrise are Cantemir n lume? Dar n Romnia?

C.B.: Povestea mea cu manuscrisele lui Cantemir ncepe prin 1981, cnd am publicat n Ramuri un eseu n care ddeam o pagin inedit n latinete din Sacro-Sanctae Scientiae indepingibilis Imago. Era un text despre Ens i l-am gsit n manuscrisul latin 76, n Biblioteca Academiei Romne. Fusese copiat de Tocilescu n Rusia, prin 1878. Acum civa ani, cu prilejul premiilor Academiei Mihai Eminescu l-am rugat pe ambasadorul Rusiei, Excelena Sa Alexander Churilin, s m ajute s scanez manuscrisele lui Cantemir ce se afl n Rusia. M-a ntrebat ce manuscrise m intereseaz i i-am scris c toate manuscrisele lui Cantemir m intereseaz. Dup aproape o jumtate de an, am primit o scrisoare prin care mi se comunica acordul naltelor oficialiti ruse: mi se va permite fotocopierea color a tuturor manuscriselor lui Cantemir. Mai trziu, am aflat la Moscova c aprobarea o dduse nsui Vladimir Putin. Pn azi, am editat 25 de volume din Integrala Manuscriselor Cantemir. i te rog s mi dai voie pentru cititorii „Cuvntului Libertii” s nir titlurile celor 25 de volume:

I. Sacro-sanctae Scientiae Indepingibilis Imago

II. Loca Obscura in Cathechisi, quae ab anonymo authore slaveno idiomate edita et Pervoe ucenie otrokom intitula est, dilucidata authore Principe Demetrio Cantemirio

III. Institutio Logices Idest De philosophiae instrumentali Arte Habitus

IV. Incrementorum et decrementorum Aulae Othmannicae(I)

V.Incrementorum et decrementorum Aulae Othmannicae(II)

VI. Historia incrementorum atque decrementorum Aulae Othmmanicae,

Dell’Accrescimento e Decadenza Dell’ImperoOthomano o sia Epitome dell’IstoriaTurca. Parte prima checontienel’accrescimento dal MCCC al MDCLXXII.

Annotazioni

VII. Istoria Ieroglific

VIII. Hronicul Vechimei a Romano-Moldo-Vlahilor

IX. Curanus. De Curani etymologico nomine

X. Ioannis Baptistae Van Helmont Phisices universalis doctrina et christianae fidei congrua et necessaria philosophia (I)

XI. Ioannis Baptistae Van Helmont Phisices universalis doctrina et christianae fidei congrua et necessaria philosophia (II)

XII. De Vita et rebus gestis Constantini Cantemiri.

Panegiricul Sfntului Dumitru

XIII. Jurnalul persan

XIV. Incompendiolum Universae Logices Institutionis

XV. Diploma de la Luk

XVI. Uimitoarele revoluii ale dreptei rzbunri a lui Dumnezeu asupra familiei lui Brncoveanu i a Cantacuzinilor vestii n ara Romneasc

XVII. De Antiquis Dacia nominibus

XVIII. De Antiquis et Hodiernis Moldaviae Nominibus

XIX. Satire de Antioh Cantemir

XX. Arhiva Serghei Cantemir

XXI. Corespondena dintre Antioh Cantemir, Maria Cantemir, Constantin Cantemir (I)

XXII. Corespondena dintre Antioh Cantemir, Maria Cantemir, Constantin Cantemir (II)

XXIII. G.F. Mller, Jurnalul prinului Dimitrie Cantemir

Biografia lui Demetrius Cantemir

XXIV. Notationes quotidianae de Ivan Iliinski

XXV. Manifestul lui Petru cel Mare

Eu am lrgit conceptul de “manuscris Cantemir”, incluznd aici i còpii fcute de Iliinski, Mller, Bayer sau anonimi, manuscrise Antioh Cantemir etc.

Ediia are un strlucitor colectiv de onoare i un impresionant consiliu tiinific. Finanatorul general al proiecului este domnul Paul Tudor (pe care l-am cunoscut prin domnul Ion Deaconescu, a crui contribuie unic este doar aceea c ne-a fcut cunotin; att). Ediia st numai n rspunderea i munca mea, cu punct i virgul (chiar i concepia grafic i corectura). Este stupefiant cum unii vor „glorie”, crturrie, premii masonice n contul muncii mele. Sper s fie clar, ca s nu aduc n discuie adevrul care distruge.

Din Rusia mai avem de tiprit 75 de lzi din „Arhiva Serghei Cantemir”, 13 manuscrise care se afl la Sankt Petersburg i cteva manuscrise inedite i necunoscute aflate att la Moscova ct i la Sankt Petersburg. Graie generozitii eminentului politician Putin i ajutorului pe care mi l-au dar civa savani rui, am avut norocul smintitor s gsesc manuscrise pe care nu le-a publicat nimeni.

Manuscrisele Cantemir se mai gsesc, n afar de Rusia i Romnia, n nc vreo zece ri din lume i vreau ca s tipresc n facsimil color toate cele aproape 125 de volume, ct va numra Integrala Manuscriselor Cantemir, i vreau de asemenea ca toate rile care au manuscrise Cantemir s aib ntregul Tezaur Cantemir. Sunt ani de cnd, rugat de o bun prieten, am ntocmit inventarul Tezaurului Cantemir cu tot ce exist Cantemir n lume.

Astfel Cantemir apare ca o mare reea planetar. Dac vom spune c manuscrisele sale se afl n Rusia, Frana, Anglia, Germania, Vatican/Italia, SUA – i e suficient.

S-au scris despre Cantemir, nc de la 1714, mii de pagini n toate marile culturi (n rus, englez, francez, german), pe care vreau s le adun ntr-o arhiv Cantemir pentru aputea fonda tradiia Cantemir. n acest proiect sunt susinut de Universitatea Cretin Dimitrie Cantemir, prin eminentul meu rector prof. univ. dr. Corina Dumitrescu. n aceast toamn, UCDC va organiza primul mare Simpozion Internaional Cantemir.

n Romnia, sunt puine originale Cantemir. O fil (fila 42) din Loca obscura, 4 file plus 24 din Sacro-Sanctae Scientiae indepingibilis Imago, o fil ntr-un manuscris muzical, dar multe copii, ntre care cele mai importante sunt mss. 83 i 46 (ale Hronicului). Documente istorice sunt n Biblioteca Academiei i ele au fost i expuse n noiembrie 2012 n uluitoarea expoziie organizat de doamna Gabriela Dumitrescu.

Drag Mircea, aceasta este partea frumoas a lucrurilor. Despre ceea ce nu-mi place nici nu vreau s vorbesc.

„tiu i ce vesel i-a cumprat P.P. Carp dup semnarea tratatului secret”

Reporter: Ai publicat multe lucrri despre Eminescu.Ai i polemizat cu muli intelectuali de azi, de la numrul anti-Eminescu din „Dilema”, pn la textul tu din „Tribuna” (Eminescu. Istorisirea celei mai cumplite crime din istoria Romniei) – care a devenit nod de „scandal” literar. Vreau s te ntreb: de ce este Eminescu att de viu? Fiindc a fost ucis, aa cum reiese din documentele pe care le-ai publicat n cele peste 20 de volume din „Codul invers”?

C.B.: mpotriva noneminescologilor de la „Dilema” am scris un text intitulat „Aprarea lui Eminescu”, chiar n ziua n care a aprut revista lui Andrei Pleu. Azi a zice c am fost exagerat de blnd cu ipochimenii aceia, muli dintre ei dovedindu-se simpli metalambaniti. Ce este un metalambanist? Ce s fie, un ho de texte, adic un plagiator. Referitor la textul din „Tribuna”, am scris obrznicii scurte tot felul de necalificai n Eminescu, ncepnd de la academicianul Manolescu i sfrind cu un tocomer idepingibil, al crui nume mi scap n acest moment.

Ca s fie clar un lucru, eu nu vreau s demonstrez nimic, nici s conving pe cineva de o anumit imagine sau realitate. Fiindc, vorba lui Dostoievki, omul e prost, cumplit de prost.

Am publicat poate 1000 de pagini de documente din arhivele secrete de la Viena. tiu manuscrisele lui Eminescu pe de rost, i viaa lui pe zile (i cnd se poate pe ore i minute). Pentru 28 iunie 1883 tiu i mersul trenurilor i buletinul meteorologic, chiar preul trsurilor din Bucureti. Am studiat i ciornele tratatului secret cu Austro-Ungaria. tiu cte linguri i furculie avea familia Hohenzollern (n 1866; chiar exist un inventar). tiu i ce vesel i-a cumprat P.P. Carp dup semnarea tratatului secret (vesel de aur).

Am publicat n facsimil color, la Editura Revers din Craiova, cele dou dosare de interdicie ale lui Eminescu i Autopsia lui Eminescu scris de mna lui Suu, dar nesemnat. i fiindc in la Cuvntul Libertii, nu numai la tine, a vrea s publicm Interogatoriullui Eminescu din 13 iunie 1889 (cnd procurorii l ntrebau ce este cu „limba sanscript”) i prima fil din Autopsie.Autopsia ne va demonstra definitivc EMINESCU NU A AVUT SIFILISi c a fost tratat greit cu mercur, morfin i altele. n curnd voi aduce de la Viena fotografii i documente care vor face linite definitiv.

Eminescu este viu, extrem de viu fiindc geniul su este unul historial, el ghicind „enigma vieii”. N-am vrut s spun pn acum, dar toi cei nou ageni strini care au produs rapoarte mpotriva lui Eminescu sunt evrei unguri i evrei austrieci. Toat povestea stupid cu antisemitismul lui Eminescu aici trebuie cutat. Este un lucru ginga pe care va trebui s-l lmuresc. De ce nimeni nu spune c Eminescu a studiat caldeana cu marele profesor Petermann? De ce uit detractorii lui Eminescu faptul c geniul nostru a avut la Viena i Berlin mari profesori evrei? Eu am publicat n Biblioteca Eminescuaproape toate cursurile pe care Eminescu le-a urmat la Viena i Berlin cu o seam de celebri profesori de origine evreiasc. Detractorii lui Eminescu uit lucrurile eseniale fiindc de fapt nu le tiu. Adevrata cndire a lui Eminescu este n ontologia poetic din poemele i prozele sale.

De ce nu arat detractorii si (nite analfabei, n fond) paginile geniale din Luceafrul(Caballa Lucis), Srmanul Dionis (maestrul Ruben este evreu), Memento mori (strlucitele versuri despre Israel)? n articolele politice Eminescu a scris despre civa escroci financiari, nu despre Isus Cristos i consubstaniala evreitate. Voi publica o lucrare complicat i voi sta de vorb cu adevrata elit evreiasc, pentru a stinge aceast fals problem care este neproductiv din toate punctele i nepunctele de vedere.

nnebunirea i uciderea nihilistului Mihai Eminescu este un lucru complicat i nu degeaba am avut nevoie de peste 20 de volume de Codul invers, care se va sfri pe la volumul 33.

Doctorul Tlescu este acela care a avut n mn creierul lui Eminescu (i nu Gheorghe Marinescu) i el este cel care scrie n 1912 c vede aici o east zdrobit de o mn criminal. Dac nu ar fi fost astfel, Maiorescu ar fi reacionat fiindc tria.

Nu m ndoiesc, drag Mircea, c acest interviu va fi citat n eminescologie. E numai meritul tu.

„Trim ntr-un canibalism cultural de cea mai proast calitate”

Reporter: Ai putea s faci o schi privitoare la starea actual a culturii romne?

C.B.: mi ceri un lucru foarte greu, i de aceea nu voi schia dect patru mici rspunsuri improvizate. Prima problem privete falsificarea cinstitei ierarhii („corifeii” falsificrii pn la escrocherie literar sunt Manolescu, Liiceanu i Patapievici cu fostul su ICR). Cnd umbli cu fals, cultura ajunge n faliment aa cum a demonstrat Manolescu la Uniunea Scriitorilor.

A doua problem privete obrznicia de a introduce o „dictatur” literar care nu permite nici opinia liber, nici adevrul, nici ierarhia real. Cazul „Tribuna” este o adevrat apocalips. Numai c nimeni nu poate nvinge aletheia (dez-vluirea, adevrul, realitatea – aadar). Aa i se ntmpl lui Manolescu canonizatorul dac nu citete prefaa lui Nietzsche la Aurora, unde o virgin o ntreab pe m-sa dac este adevrat c Dumnezeu se afl peste tot. Auzind rspunsul c Dumnezeu se afl peste tot, duduia zice: „Vai, mam, dar nu este indecent?”. Aa mi se pare i mie inconturnabilul Manolescu: indecent (observi c am trecut chiar i peste faptul c nu e Dumnezeu). Despre faptul c a plagiat din Jauss nici nu vreau s-i mai amintesc…

A treia problem a culturii romne este c trim ntr-un canibalism cultural de cea mai proast calitate (la care i eu particip cu mult energie, din nefericire).

Cea de-a patra problem consist n lipsa de cutezan genial (fiindc scriitorii romni nu tiu nici carte i nici unde se afl Europa; suntem minori i ne micorm n fiecare zi).

Brncui trebuie revendicat de Craiova

Reporter: Dar despre Craiova cultural ce-ai putea s zici?

C.B.:Craiova are un mare Teatru Naional cunoscut pe toate continentele, graie lui Emil Boroghin. Dup Boroghin celebrul Naional a nceput s dea spectacole prin Calafat, Bileti, lundu-se dup Lenin (care, din neatenie, a zis c trebuie s duci cultura la omule, n loc s i ridici creierul omuleului cteva trepte spre lumina cea frumoas a esteticului…).

Universitatea merge printre iceberguri (la Filologie se plagiaz prea mult…). Revista „Ramuri” e ridicol-parohial, „condus” de tot felul de preioase ridicole, nite nuliti nghesuite ntr-o cmru de nici patru metri ptrai. De unde s aib tia viziune literar, drag Mircea, cnd i geamuri sunt drapate zi i noapte. Directorul e un oarecare Gabriel Cooveanu, ca s nu-l numesc…

Despre cele frumoase din Craiova scriei voi n ziar attea lucruri interesante i nu vreau s lungesc discuia. Dar dac municipiul Craiova ar vrea s strluceasc i s devin memorabil ar avea ce gri:

Unu: la Muzeul Oltenia se afl cel mai vechi craniu de hominid alb din Europa, vechi de peste 32.000 de ani. Ar trebui s tie orice creier important din Europa povestea aceasta.

Doi: Mihai Viteazul a fost Ban al Craiovei. Nu a mai rmas din el dect craniul, de care Iorga nu e sigur. I-a „reconstitui” (pe calculator) craniul i l-a trage n aur. M vei ntreba de ce? Simplu: de la Decebal srim n istorie direct la Mihai Viteazul ca Rex Daciae (ntregitor al rii i unificator al celor trei ri Romneti), apoi zicem Cuza Vod i Ferdinand ntregitorul.

i, de fapt, trebuie s-o lum aproape de la capt. Am avut o ar, am fcut din ea trei, apoi din nou una, iar acum avem dou. De ce ar fi att de complicat s avem tot una?

Trei: Reconstituirea Atelierului Brncui (nu cum exist micul proiect de la Muzeul de Art, care nu este deloc atelier Brncui) n care am putea aeza vreo 70 de lucrri Brncui. Din perioada tinereii, cnd era el nsui craiovean. E un mare secret i nu vreau s intru n amnunte. Am i ultimele schie ale lui Brncui n care i desena ultimul atelier, am i rarisimele fotografii ale lucrrilor pierdute sau distruse. Dar vom tri i vom vedea.

Reporter: A avea unele observaii la ceea ce ai spus despre Craiova cultural. Opinez c trebuia s fii mai nuanat. Admii, totui, ideea c Brncui trebuie revendicat de Craiova?

C.B.: Categoric. i voi ncerca s demonstrez acest lucru cu cele mai concludente probe.

Un boem tnr, rareori resemnat

Reporter: Dei eti poate foarte obosit, te ntreb, totui: la ce lucrezi?

C.B.: Pregtesc dou manuscrise Cantemir (din Romnia), patru din Germania i atept zece lzi din Rusia (pltite deja de prietenul meu Paul Tudor, acest domn care poate s spun ca Ludovic al XIV-lea: „L’Etat c’est Moi”).

Pregtesc la Editura Revers apte volume cu totul speciale privind nnebunirea i uciderea nihilistului Mihai Eminescu, tiprite demenial de frumos, cu secrete speciale, ntr-un tiraj de numai 33 de exemplare, la un pre de numai 1000 de euro.

Spre toamn, vreau s termin corectura la primele 12 cri dintr-o metafizic mai veche, fiindc anul viitor mplinesc 60 de ani i trebuie s m grbesc, deoarece n urmtorii 40 de ani voi fi foarte ocupat. De aceea, le spun prietenilor mei mai tineri s nu m oboseasc i s m enerveze fiindc nu i voi mai invita la centenar…

Ce s fac, Mircea, sunt obosit. Fac glume proaste i nefcute.

i mulumesc pentru interviu i i salut pe cititorii „Cuvntului Libertii”. E frumos s ai i cuvnt i libertate.

sursa: cuvantul libertatii

, , ,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *