Pentru legionari, simpatizanțiși familiile acestora, punem la dispoziție conținutul proiectului legii de modificare a OUG 31/2002, prin care manifestrile cu caracter legionar urmeaz s fie interzise sub pedeapsa cu nchisoarea.

_________________________________

Parlamentul Romniei

Camera Deputailor

Grupul Parlamentar al Partidului Naional Liberal

fax: (021)414 10 72; telefon: (021)414 10 70

Ctre,

Biroul Permanent al Senatului,

n temeiul art. 88 din Regulamentul Senatului i al art. 74 alin. 4 din Constituia Romniei, republicat, v naintez, n vederea dezbaterii i adoptrii, propunerea legislativ pentru modificarea i completarea Ordonanei de Urgen a Guvernului nr.31/2002 privind interzicerea organizaiilor i simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob i a promovrii cultului persoanelor vinovate de svrirea unor infraciuni contra pcii i omenirii, nsoit de expunerea de motive.

Initiatori:

Crin Antonescu, senator PNL, Andrei Gerea, deputat PNL, George Scutaru, deputat PNL

EXPUNERE DE MOTIVE

1. Descrierea situatiei actuale

n anul 2002, Guvernul a adoptat Ordonana de urgen nr. 31/2002 privind interzicerea organizaiilor i simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob i a promovrii cultului persoanelor vinovate de svrirea unor infraiuni contra pcii i omenirii.

Aa cum se meniona la acel moment n Nota de fundamentare a ordonanei, “mpiedicarea proliferrii manifestrilor extremiste de tip fascist, rasist sau xenofob a constituit i constituie o preocupare constant a comunitii internaionale, att la nivelul organismelor europene i internaionale, ct i la nivelul legislaiilor naionale. Prevenirea i combaterea incitrii la ur naional, rasial sau religioas corespund cerinelor Uniunii Europene n domeniu, constituind, n acelai timp, un semnal pozitiv dat de statul romn pentru combaterea rasismului, antisemitismului i xenofobiei

Ordonana de ugen nr.31/2002 a fost aprobat, cu modificri i completri prin Legea nr. 107/2006.

Tot n anul 2006 articolele 8-11 din ordonan au fost abrogate prin Legea nr.278/2006 pentru modificarea i completarea Codului Penal, precum i pentru modificarea i completarea altor legi.

Din experiena de pn acum privind utilizarea acestui act normativ, cazurile sau manifestrile menionate prin adrese, solicitri sau reclamaii (plngeri) depuse la Parchet de ctre diverse entiti, inclusiv Institutul “Elie Wiesel”, pasibile de a intra sub incidena acestui act normativ, au fost finalizate cu nchiderea dosarului nc din faza de cercetare. Argumentele de respingere ale Ministrului Public au fost, n majoritatea cazurilor, bazate pe interpretri ale articolelor din lege n care se face referire la Holocaust. n aceste condiii se impune o clar definire a “Holocaustului pe teritoriul Romniei”.

Neajunsul textului n vigoare este c, dei din punct de vedere istoric lucrurile sunt clare, negaionitii de astzi gsesc scpri prin faptul c teritoriile actuale ale Romniei nu mai corespund cu cele administrate n acea perioad de guvernele istorice. Prin urmare, considerm c introducerea unei noi definiii este de natur s nlture att neajunsurile juridice, ct i s ndrepte un adevr istoric constnd n aceea c doar guvernele de la acea dat se fac vinovate de paticiparea la holocaust n teritoriile administrate de acestea n perioada 1940-1944 i nu trebuie aruncat stigmatul peste timp, nici asupra statului roman i nici asupra generaiilor ce au urmat perioadei n cauz.

n Romnia, fascismul a luat denumirea de Micarea legionar sau titulaturi ale unor partide sub care aceasta a funcionat pn n ianuarie 1941 (Legiunea Arhanghelului Mihail, Garda de Fier, Totul pentru ar).

Dup decembrie 1989, micri, asociaii sau partide politice i-au revendicat ideologia legionar i desfoar n spaiul public aciuni de promovare a ideilor legionare. Practica juridic a demonstrat c neincluderea termenului legionar ntr-o reglementare care se refer la riscurile ce le poate produce extrema dreapt identificat numai ca fascism, faciliteaz promovarea imaginii Micrii legionare ca micare naionalist diferit de fascism. Astfel, micarea legionar nu ar intra sub incidena unor reglementri limitative pentru extremismul de dreapta.

n Romnia, dou reglementri statueaz specificul legionarismului ca parte din familia micrilor fasciste:

1. Legea 51/1991 privind sigurana naional a Romniei, menioneaz la art 3 lit h), aciuni de inspiraie legionar printre ameninri la adresa siguranei naionale:

“h) iniierea, organizarea, svrirea sau sprijinirea n orice mod a aciunilor totalitariste sau extremiste de sorginte comunist, fascist, legionar sau de orice alt natur, rasiste, antisemite, revizioniste, separatiste care pot pune n pericol sub orice form unitatea i integritatea teritorial a Romniei, precum i incitarea la fapte ce pot periclita ordinea statului de drept. “

2. Decizia nr. 1.709 din 09 martie 2012, adoptat de nalta Curte de Casaie i Justiie- Secia I Civil, n care se afirm c “micarea legionar a fost n esen, organizaie de tip paramilitar terorist, de orientare naionalist fascist, cu caracter mistic religios, violent anticomunist, dar, printre altele, i antisemit. ”

Tot din practic a rezultat necesitatea incriminrii unor fapte svrite de persoane juridice n concordan cu cele stabilite de Codul penal n vigoare.

2. Schimbri preconizate

Prin proiectul de act normativ se propune:

-completarea titlului ordonanei de urgen n sensul c aceasta se refer i la “combaterea infraciunilor”, nu doar la interzicerea organizaiilor i simbolurilor cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob i a promovrii cultului persoanelor vinovate de svrirea unor infraciuni contra pcii i omenirii ca pn n prezent;

-interzicerea i a faptelor, i nu doar a organizaiilor, simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob;

- includerea ntre faptele, simbolurile i organizaiile interzise i a celor cu caracter legionar;

- introducerea definiiei dat “ Holocaustului pe teritoriul Romniei” astfel nct aceasta s includ “persecuia sistematic i anihilarea evreilor sprijinit de autoritile i instituiile statului Romn n teritoriile administrate de acestea n perioada 1940-1944”

- circumstanierea faptelor care nu constituie infraciune n sensul prevzut la art. 4. alin.(l) sau (2) dac sunt svrite n interesul artei sau tiinei, cercetrii ori educaiei numai dac acest interes este exprimat n sensul proteciei drepturilor omului i a valorilor fundamentale ocrotite, precum i n respectul adevrului istoric general recunoscut, cu scopul de a nu fi repetat svrirea de alte infraciuni contra pcii i omenirii, crime de rzboi sau crime contra umanitii.

- Reformularea art. 5 din lege astfel nct s intre sub incidena legii att fapta persoanei de a promova n public, cultul persoanelor vinovate de crime de rzboi sau crime contra umanitii, ct i fapta de a promova n public, idei, concepii sau doctrine fasciste, legionare, rasiste ori xenofobe;

- introducerea unui nou articol art. 71referitor la incriminarea unor fapte svrite de o persoan juridic, i anume:

a) rspndirea, vnzarea sau confecionarea de simboluri fasciste, rasiste ori

xenofobe precum i deinerea, n vederea rspndirii a unor astfel de simboluri

b) utilizarea n public a simbolurilor fasciste, rasiste sau xenofobe.

c) promovarea n public a cultului persoanelor vinovate de svrirea unor

infraciuni contra pcii i omenirii sau desfurarea n public a unei activiti temporare sau permanente, n scopul promovrii ideilor, concepiilor sau doctrinelor fasciste, legionare, rasiste ori xenofobe

d) negarea n public a holocaustului ori a efectelor acestuia

Aceste fapte nu constituie infraciuni dac sunt svrite n interesul artei sau tiinei cercetrii ori educaiei i interesul este exprimat n sensul proteciei drepturilor omului i a valorilor fundamentale ocrotite, precum i n respectul adevrului istoric general recunoscut, cu scopul de nu fi repetate svrirea de alte infraciuni contra pcii i omenirii, crime de rzboi sau crime contra umanitii.

n cazul infraciunilor svrite de persoana juridic, urmrirea penal se efectueaz, n mod obligatoriu, de ctre procuror.

De asemenea se propune introducerea unei dispoziii finale potrivit creia “dispoziiile prezentei legi se completeaz dup caz cu dispoziiile Codului Penal i Codului de Procedur Penal, cu Legea nr. 31/ 1990 privind societile comerciale, republicat cu modificrile i completrile ulterioare cu Ordonana Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaii i fundaii, cu modificrile i completrile ulterioare i cu Legea partidelor politice nr. 14/2003 cu modificrile si completrile ulterioare”.

n acest context trebuie s menionm faptul c Europa cunoate, n aceste zile, o recrudescen a micrilor neofasciste antidemocratice, periclitnd, nu de puine ori, linitea social. Totodat, zilele acestea, Romnia comemoreaz Ziua Holocaustului, moment care ne ndeamn, nc odat, la o reflecie asupra tragediei i atrocitilor prin care a trecut poporul evreu, i la gsirea acelor metode sau mecanisme legislative pentru a preveni relansarea ideilor rasismului, ale cultului urii i dispreului fa de fiina uman.

Menionm faptul c, pentru elaborarea acestei propuneri legislative, am beneficiat de sprijinul specializat al Institutului Naional pentru Studierea Holocaustului din Romnia „Elie Wiesel”.

Fa de cele prezentate v supunem spre dezbatere i adoptare aceast iniiativ legislativ care – suntem convini – va beneficia de sprijinul instituiilor statului cu atribuii n domeniu, iar clasa politic, indiferent de apartenena doctrinar se va altura acestui demers.

PARLAMENTUL ROMNIEI – CAMERA DEPUTAILOR – SENATUL

LEGE

pentru modificarea i completarea Ordonanei de Urgen a Guvernului nr.31/2002 privind interzicerea organizaiilor i simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob i a promovrii cultului persoanelor vinovate de svrirea unor infraciuni contra pcii i omenirii

Parlamentul adopt prezenta lege.

ART. I – Ordonana de Urgen a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizaiilor i simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob i a promovrii cultului persoanelor vinovate de svrirea unor infraciuni contra pcii i omenirii, publicat in Monitorul Oficial al Romniei, Partea I, nr. 214 din 28 martie 2002, aprobat cu modificri i completri prin Legea nr. 107/2006, cu modificrile i completrile ulterioare, se modific i se completeaz dup cum urmeaz:

1. Titlul ordonanei de urgen se modific i va avea urmtorul cuprins:

” Ordonan de urgen privind combaterea infraciunilor i interzicerea organizaiilor i simbolurilor cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob i a promovrii cultului persoanelor vinovate de svrirea unor infraciuni contra pcii i omenirii”.

2. Articolul 1 se modific i va avea urmtorul cuprins:

“Art.l – Pentru prevenirea i combaterea incitrii la ura naional, rasial sau religioas, la discriminare i la svrirea de infraciuni contra pcii i omenirii, prezenta ordonan de urgen reglementeaz interzicerea organizaiilor, simbolurilor i faptelor cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob i a promovrii cultului persoanelor vinovate de svrirea unor infraciuni contra pcii i omenirii”.

3. La articolul 2, literele a) i b) se modific i vor avea urmtorul cuprins:

” a) prin organizaie cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob se nelege orice grup format din trei sau mai multe persoane, care i desfoar activitatea temporar sau permanent, n scopul promovrii ideilor, concepiilor sau doctrinelor fasciste, legionare.

rasiste sau xenofobe, precum ura i violena pe motive etnice, rasiale sau religioase, superioritatea unor rase i inferioritatea altora, antisemitismul, incitarea la xenofobie, recurgerea la violen pentru schimbarea ordinii constituionale sau a instituiilor democratice, naionalismul extremist. n aceast categorie pot fi incluse organizaiile cu sau fr personalitate juridic, partidele i micrile politice, asociaiile i fundaiile, societile comerciale, precum i orice alte persoane juridice care ndeplinesc cerinele prevzute la prezenta liter;

b) prin simboluri fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe se nelege: drapelele, emblemele, insignele, uniformele, sloganurile, formulele de salut, precum i orice alte asemenea nsemne, care promoveaz ideile, concepiile sau doctrinele prevzute la lit. a)”

4. La articolul 2, dup lit. d) de se introduce o nou liter, litera d1), care va avea urmtorul cuprins:

” d1) prin Holocaust pe teritoriul Romniei se nelege persecuia sistematic i anihilarea evreilor sprijinit de autoritile i instituiile statului romn n teritoriile administrate de acestea n perioada 1940 – 1944.”

5. La articolul 3, alineatele (1) i (2) se modific i vor avea urmtorul cuprins:

” (1) Constituirea unei organizaii cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob se pedepsete cu nchisoare de la 3 la 15 ani i interzicerea unor drepturi.

(2) Cu aceeai pedeaps se sancioneaz i aderarea la o organizaie cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob, precum i sprijinirea sub orice form a unei organizaii avnd acest caracter”.

6. La articolul 4, alineatele (1), (2) i (3) se modific i vor avea urmtorul cuprins:

“(1) Confecionarea, vnzarea, rspndirea, precum i deinerea n vederea rspndirii de simboluri fasciste, legionare, rasiste ori xenofobe se pedepsesc cu nchisoare de la 3 luni la 3 ani i interzicerea unor drepturi.”

“(2) Cu aceeai pedeaps se sancioneaz i utilizarea n public a simbolurilor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe.”

” (3) Nu constituie infraciune fapta prevzut la alin.(l) sau (2), dac este svrit n interesul artei sau tiinei, cercetrii ori educaiei i interesul este exprimat n sensul proteciei drepturilor omului i libertilor fundamentale ale omului i al prevenirii i combaterii incitrii la ur naional, rasial sau religioas, la discriminare i la svrirea de infraciuni contra pcii i omenirii. “

” Art. 5 – Fapta persoanei de a promova, n public, cultul persoanelor vinovate de svrirea unor infraciuni contra pcii i omenirii , crime de rzboi sau crime contra umanitii, precum i fapta de a promova, n public, idei, concepii sau doctrine fasciste, legionare, rasiste ori xenofobe, n sensul dat de art. 2 lit. a) din prezenta ordonan de urgen, se pedepsete cu nchisoare de la 3 luni la 3 ani i interzicerea unor drepturi”.

8. Articolul 6 se modific i se completeaz i va avea urmtorul cuprins:

„Art. 6. (1) Negarea, contestarea, aprobarea, justificarea sau minimalizarea n mod evident, prin orice mijloace, n public, a Holocaustului, aa cum este definit n prezenta lege, ori a efectelor acestuia, se pedepsete cu nchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amend.

(2) Negarea, contestarea, aprobarea, justificarea sau minimalizarea n mod evident, prin orice mijloace, n public, a genocidului, a crimelor contra umanitii i a crimelor de rzboi, astfel cum sunt definite n dreptul internaional, n Statutul Curii Penale Internaionale i n Carta Tribunalului Militar Internaional nfiinat prin Acordul de la Londra, la data de 8 august 1945, i recunoscute ca atare printr-o hotrre definitiv a Curii Penale Internaionale, a Tribunalului Militar Internaional nfiinat prin Acordul de la Londra, la data de 8 august 1945, a Tribunalului Penal Internaional pentru fosta Iugoslavie, a Tribunalului Penal Internaional pentru Ruanda sau a oricrui alt tribunal penal internaional nfiinat prin instrumente internaionale relevante i a cror competen este recunoscut de statul romn, ori a efectelor acestora, se pedepsete cu nchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amend.”

(3) Svrirea faptelor prevzute la alin (1) i (2) prin intermediul unui sistem informatic constituie infraciune i se pedepsete cu nchisoare de la 6 luni la 5 ani.”

9. Dup articolul 7 se introduce un nou articol, art. 71 cu urmtorul cuprins:

“Art. 71 – (1) Constituie infraciuni i se sancioneaz conform art. 531 i 532 Codul Penal coroborate cu dispoziiile prevzute de Capitolul IV1 (art. 711 – 71[1][1][1] Codul Penal) urmtoarele fapte svrite de o persoan juridic:

a) utilizarea n public a simbolurilor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe;

b) promovarea n public a cultului persoanelor vinovate de svrirea unor infraciuni contra pcii i omenirii sau desfurarea n public a unei activiti, temporare sau permanente, n scopul promovrii ideilor, concepiilor sau doctrinelor fasciste, legionare, rasiste ori xenofobe;

(2) n cazul infraciunilor svrite de persoana juridic, urmrirea penal se efectueaz, in mod obligatoriu, de ctre procuror.”

10.Articolul 12 se modific i va avea urmtorul cuprins: ” Art. 12 – Se interzice ridicarea sau meninerea n locuri publice, cu excepia muzeelor, a unor statui, grupuri statuare, plci comemorative, referitoare la persoanele vinovate de svrirea infraciunilor contra pcii i omenirii.”

11. Dup capitolul IV- se introduce un nou capitol, Capitolul IV1 – Dispoziii finale i tranzitorii, cu urmtorul cuprins:

” Capitolul IV1 – Dispoziii finale i tranzitorii – Dispoziiile articolului 71, dup intrarea n vigoare a Legii 286/2009 privind Codul Penal, se aplic n conformitate cu articolele 136 i 138 din Codul Penal i se completeaz, dup caz, cu dispoziiile Codului de Procedur Penal, cu Legea nr. 31/1990 privind societile comerciale, republicat, cu modificrile i completrile ulterioare, cu Ordonana Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaii i fundaii, cu modificrile i completrile ulterioare i cu Legea partidelor politice nr. 14/2003, cu modificrile i completrile ulterioare. Orice dispoziii contrare se abrog.”

ART. II – Legea nr. 107/2006 privind aprobarea Ordonanei de urgen a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizaiilor i simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob i a promovrii cultului persoanelor vinovate de svrirea unor infraciuni contra pcii i omenirii, publicat n Monitorul Oficial al Romniei, Partea I, nr. 377 din 3 mai 2006, va fi republicat, dndu-se textelor o nou numerotare. Orice dispoziii contrare se abrog.

sursa: apologeticum

, , , ,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *