S mergem mai departe cu lectura, pentru a nelege ce legtur e ntre pendule, roi i energia liber :…

Dac lum cazul unui titirez, a unei roi oarecare aceasta avnd greutatea uniform distribuit, se comport conform cu explicaiile date de profesori la or, adic orice punct aflat pe circumferina ei va avea tendina de a pleca spre exterior tangent la circumferin…

Ei bine de unde apare plusul de energie din titirez ? Din faptul c absolut nici o roat nu e perfect echilibrat. Poate c aparatele de msur ne spun c ea e perfect dar orict ar fi ele de exacte n masa roii respective e imposibil s nu cumva s existe o zon cu densitate mai mare dect densitatea medie a materialului acelei roi. De aceea orice roat are tendina ca fiind pe un ax sprijinit pe dou ace, dac va fi lsat s se opreasc singur din rotaie se va opri mereu cu aceiai zon orientat spre pmnt…

Acum hai s ne nchipuim c avem un giroscop care are pe circumferina sa un mic bob de alic. El n acel moment devine o roat dezechilibrat. Trebuie ca bobul de alic respectiv s nu aib o mas prea mare… s spunem 1 % din masa total a roii giroscopului.

n momentul n care vom roti giroscopul, dac-l vom ine de capete, n timpul ct se va roti cu vitez mare nu vom simi nimic neobinuit n rotaia sa, dar n momentul n care rotaia se va ncetini, vom ncepe s simim la fiecare rotaie nite mici impulsuri, ca o vibraie care se manifest pe o anumit direcie determinat de poziia pe care o are axul giroscopului cu suprafaa pmntului n momentul respectiv. Ce se ntmpl ? Dac pe o roat greutatea aflat la periferie este mic, ea va face ca pe o jumtate din curs, adic pe jumtatea de rotaie mai apropiat de sol s apar o mic acumulare de energie, care va avea tendina s trag greutatea n afara rotaiei, n vreme ce pe cealalt jumtate va ceda energia. Att acumularea de energie ct i cedarea ei, se vor manifesta sub forma unui impuls care va fi foarte apropiat de coliniaritate cu impulsul momentului de rotaie, adic vectorul su se va nsuma cu cel al vitezei tangeniale de rotaie. Fenomenul nu e sesizabil pentru o roat oarecare, dar la viteze mari duce la acumulri de energie n roata respectiv. Ca urmare o asemenea roat, care are doar o foarte mic dezechilibrare, raportat la masa ei total, dezechilibrare care e situat ntr-un singur punct ci nu disipat pe o zon mai ntins, va acumula energie. Pentru ca ea s poat fi fcut s cedeze aceast energie, e suficient a primi un impuls permanent care s poat nvinge doar frecrile cu aerul i cele din lagr. Pentru un volant de cteva zeci de kilograme, aceste frecri pot fi nvinse de un motor a crui putere este destul de mic, undeva la cteva sute de wai. Dar cu ct masa distribuit pe circumferina acelui volant, diametrul lui i viteza de rotaie vor fi mai mari, cu att acea dezechilibrare a lui, chiar dac insignifiant, fie i sub 1% din masa sa, va duce la acumularea unei cantiti de energie suficient de mare pentru a putea asigura acionarea unui generator electric de zece i chiar peste zece ori mai puternic dect motorul care rotete volantul.

n 1995 televiziunea australian prezenta realizarea unui domn, Chas Campbell, care construise n garajul su un asemenea generator care era acionat de un motor de 750 W.

Chas Campbell

Dispozitivul era format dintr-un volant greu de zece kilograme ( cel rou ) i altele mai uoare, iar la captul lanului de transmise era un generator electric de 3 Kw. n imagine avei dispozitivul i schema lui cinetic i electric.

Principiul e vechi, cunoscut nc din antichitate… i mai nou, inginerul romn Gogu Constantinescu a inventat i creat motoare ineriale care n perioada dintre cele dou rzboaie mondiale chiar au propulsat tramvaiele i troleibuzele prin Bucureti…

Din pcate odat cu creterea puterii complexului industrial bancar al petrolului, acest tip de propulsoare au fost eliminate din uz i de asemenea i din programa de nvmnt, ele nefiind studiate n facultile de inginerie…

Pe acest principiu se bazeaz toate tipurile de amplificatoare de energie cinetic, fie c sunt construite cu discuri, fie cu cilindri volani.

n aceiai perioad cu australianul, un btrn inginer din China a construit ntr-o fabric un dispozitiv asemntor care ns funciona cu volani cilindrici ( evi de diametru mare ) care era mult mai performant dect cel al lui Campbell, anume de 3 de ori, prezentnd un coeficient de performan de 30. Pentru cei care nu tiu coeficientul de performan ( COP ) este cifra care arat de cte ori e mai mare energia furnizat, fa de cea a factorului de dezechilibru al acelui colector.

Grup energetic cu amplificare cinetica

n imaginea urmtoare, pe marginea creia am fcut eu cteva notaii lmuritoare, avei un produs comercial, un colector de energie liber bazat pe acest principiu, care este produs pe undeva prin lume. Eu am luat imaginea de pe un sait al unui importator romn.

Asemenea dispozitive sunt foarte uor de construit de ctre orice lctu bun. Au marele avantaj c motoarele pot fi procurate din comer. Mai greu la noi n ar, n prezent este cu realizarea volanilor. Dar una peste alta o asemenea realizare nu e insurmontabil. i n funcie de concept i de aranjament, fie cu volani discoidali sau cilindrici poate avea coeficieni de performan de la zece pn la treizeci i chiar mai mult.

Micul secret pe care-l au aceste dispozitive, pe care dup cum ai vzut, unii profesori de fizic nu par s-l tie, este ns cheia randamentului lor. De altfel pentru marea majoritate a fizicienilor, aceste amplificatoare de energie cinetic sunt clar o fctur sau un mister, deoarece nu-i pot explica cum „pentru o putere de intrare att de mic se poate obine la captul opus acionarea unor „generatoare” de peste zece ori mai puternice… dup ce se mai „consum” o grmad de energie i pentru acionarea unui numr oarecare de fulii i volante… Asta ncalc clar legea doi a termodinamicii”…

Mai sunt multe de discutat. Aici nu am abordat pentru interesul articolului de fa dect aspectul acumulrii de energie… dar un giroscop prezint i fenomenul ciudat de sfidare a gravitaiei… doar c saitul nu face obiectul unor informaii att de ample, aici fiind limitat la articole scurte… pentru asta exist crile pe care le-am scris… acolo pot povesti ct de mult nefiind limitat de caracteristicile unui sait. O ultim remarc nainte de a ncheia !

Dac marea majoritate se agit s cheltuiasc sume importante pe construcia de microhidrocentrale, sau pe instalarea de microturbine eoliene sau de diferite tipuri de panouri solare, acest tip de generator gravitaional – inerial ( sau amplificator de energie cinetic ) poate fi construit destul de ieftin. n plus ocup suficient de puin loc ( de obicei pentru o putere de ieire de 5 – 10 Kw nu ocup o suprafa mai mare de un metru ptrat ) i ce e cel mai important poate funciona n orice punct pe suprafaa pmntului. Chiar i instalat pe o barc poate asigura energia necesar deplasrii ei. Gravitaia terestr fiind omniprezent acest tip de colector de energie liber este una din soluiile ideale pentru obinerea independenei energetice dorite. Firete c s-ar putea s fie nemulumii care s reproeze zgomotul funcionrii permanente a dou motoare… Sora mea precis ar fi printre ei ! Acestora le spun c nu-i mpiedic nimeni s construiasc o carcas izolat fonic peste tot ansamblul mecanic… sunt destule materiale izolatoare fonice n depozitele de materiale de construcie ! Dac acest colector extrage energia din cmpul gravitaional cu ajutorul ineriei de rotaie, exist i posibilitatea folosirii exclusive doar a gravitaiei terestre. Sunt cteva brevete de motoare strict gravitaionale care au fost fcute publice prin „Google patents”. Cel mai cunoscut dintre ele fiind cel al lui John J. Hurford intitulat „Gravity Motor” acordat la data de 29 mai 2001 cu numrul US 6237341B1. Motorul care face obiectul acestui brevet poate fi folosit spre exemplu fie pentru a antrena direct un alternator prin intermediul unei transmisii, fie n locul motorului mic care antreneaz volantele n dispozitivele de mai sus. Voi reveni cu alte articole n curnd. Cu stim ! CCD.

sursa: blogul lui Catalin Dan Carnaru

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *