Reprezentanii permaneni ai statelor membre ale Uniunii Europene (evident, bine “motivați” de companiile de tip Chevron!) au propus, n a doua jumtate a lunii decembrie, ca exploatarea gazelor de ist s nu mai fie condiionat de consultarea comunitilor locale, i, totodat, ca evalurile impactului de mediu s fie mult mai blnde dect n prezent.

Ambasadorii statelor membre ale UE s-au reunit la 20 decembrie, n cadrul Comitetului COREPER I, i au autorizat Preedinia Consiliului UE s transmit Parlamentului European o scrisoare conform primei lecturi legislative n ce privete o propunere a Comisiei Europene de revizuire a Directivei UE privind Evaluarea Impactului asupra Mediului (EIA).

Se dorete modificarea Directivei privind Impactul de Mediu, astfel nct companiile extractoare de gaze i petrol de ist n UE s aib mult mai multe beneficii.

Noile reglementri propuse exclud evaluarea sistematic a impactului de mediu i, n acelai timp, elimin recomandarea potrivit creia companiile sunt nevoite s informeze n avans comunitile care urmeaz s fie afectate de exploatare i s obin un aviz pozitiv de la instituiile centrale i locale. Conform naturalgaseurope.com, reprezentanii statelor membre ale UE au czut de acord “s mearg mai departe cu noua reglementare n privina evalurii impactului explorrii gazelor i petrolului asupra mediului, fr s se citeze n mod special evaluarea obligatorie a impactului proiectelor pentru gaze de ist, aa cum recomandase o comisie a Parlamentului European“.

Ambasadorii au decis practic s nu ia n considerare doua amendamente aduse de europarlametari privind proiectul de directiv iniiat de Comisia European, scrie Revista22.

n cadrul primului amendament se prevede c “n conformitate cu principiul precauiei“, proiectele privind gazele de ist i petrolul de ist, gazele din formaiuni compacte i metanul din straturile de crbune “s fie supuse n mod sistematic evalurii impactului asupra mediului“. Un alt amendament face referire la tipurile de proiecte pentru care sunt necesare informri intense ale comunitilor locale i uneori chiar ale comunitilor statelor vecine care ar putea fi afectate de acele proiecte, i totodat obligativitatea cererii uni aviz de la toate institutiile centrale i locale relevante. Astfel, amendamentul introducea pe lista proiectelor cu restricii “explorarea, limitat la etapa ce implic utilizarea fracturrii hidraulice, i extracia ieiului i/sau a gazelor naturale capturate n straturi de ist care conin gaz sau n alte formaiuni de roci sedimentare cu o permeabilitate i porozitate egale sau mai mici, indiferent de cantitatea extras“. Cu alte cuvinte, amendamentul care nu a fost luat n considerare de COREPER ar fi presupus faptul ca, printre altele, statele membre ar fi fost nevoite s ia “msurile necesare pentru a asigura c autoritile care ar putea fi interesate de un proiect, prin natura responsabilitilor lor specifice n materie de mediu, au posibilitatea s emit un aviz cu privire la informaiile furnizate de iniiatorul proiectului i la solicitarea de aprobare de dezvoltare i n cazul proiectelor privind gazele sau petrolul de ist“.

Pentru a intra n vigoare, aceste reglementri vor necesita aprobarea Parlamentului European i a minitrilor de Mediu din rile Uniunii Europene.

sursa: yahoonews.com

comentariu rapcea.ro: aceast schimbare de direcție a atacului Chevron ne duce la dou concluzii:

1. Chevron recunoaște c a pierdut lupta cu legislațiile naționale, datorit reacției ferme a populațiilor din țrile europene (inclusiv Romnia), ceea ce reprezint o VICTORIE a mișcrilor anti-fracturare – inclusiv din Romnia.

2. Chevron a mutat frontul de lupt la nivel central european, ceea ce ne oblig s facem la fel. Din aceast perspectiv, miza alegerilor europarlamentare apare ca fiind mult mai important dect pn acum, cu direcții clare de acțiune pentru candidații ecologiști.

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *