Am aflat nu demult c se desfoar n acest moment la voi o dezbatere n ce privete aplicarea legislaiei europene care va interzice ranilor romni mulgerea manual a vacilor i i va constrnge s foloseasc aparate automate dac vor s obin autorizaia de a-i vinde laptele i derivatele lui. Partizanii aparatelor automate au mai ales interesul, ni se spune, de a asigura o calitate perfect a laptelui, nlturnd bacteriile i viruii care ar putea s i se adauge prin mulgerea manual i de a suprima astfel orice risc de mbolnvire pentru consumator. Se pretinde astfel ca aplicarea reglementrii europene va reprezenta un pas suplimentar n alinierea Romniei la normele moderne care domnesc n Vest: un ran care mulge vaca cu mna, ce arhaism! E uor de vzut c n imaginarul acestor progresiti se profileaz tot scandalul secolelor trecute cu modurile lor rudimentare de via, cu srcia lor revolttoare i cu obscurantismul celor ce se ataeaz cu ncpnare la obiceiurile lor strvechi.

Prieteni romni, v scriu pentru a v spune c n Frana a avut loc acum cteva decenii acest tip de dezbatere asupra acestui subiect i a altora legate de viaa la ar: generalizarea mainilor de muls n fermele franuzeti care dateaza din anii ’60 a precedat supunerea agriculturii franuzeti la politica agricol european. ncepnd cu aceast epoc, noi francezii am vzut efectele procesului de modernizare n care suntei angajai azi i rezultatele acestor reglementari care v sunt impuse. De aceea, a vrea s v avertizez despre ceea se ascunde n spatele acestei legi simple, aparent nesemnificative, care interzice mulgerea manual a vacilor. Trebuie s nelegei c avertismentul meu nu vine dintr-o superioritate pe care ne-ar da-o progresul tehnic i economic sau dintr-o nelegere mai fin a cursului istoriei. Din punctul acesta de vedere voi ne sunteti mai degrab superiori – voi sau cel puin aceia dintre voi care se ncpneaz s refuze «dezvoltarea», «progresul» i inveniile de tipul acestor faimoase mulgtoare automate.

De fapt, pentru toi cei care vor s-i vnd producia de lapte, aceast regul european semnific cumprarea obligatorie a mainilor de muls, ceea ce va provoca dispariia, n termen mai lung sau mai scurt, a ranilor sraci care nu vor putea asuma costul acestui echipament i al ntreinerii lui. Cei care vor putea s o fac vor fi adui pe terenul unei agriculturi productiviste aflate att sub jugul rennoirii tehnologice i a politicilor agricole UE, ct i sub acela al diverselor stimulri finaciare (subvenii europene, vnzarea produciei ctre industria agro-alimentar). Care va fi rezultatul? Mari exploatri agricole mecanizate i specializate. Dac o gospodrie produce astzi nu doar lapte ci i unt, brnz i smntn (fr s mai vorbim de legume, ou i carne), dendat ce se va transforma nuzinagricol, ea nu va mai produce dect lapte, dar n cantiti mari, care va fi vndut unor firme care se vor ocupa s l transforme n alte produse derivate.

Este comic c aceasta schimbare va avea loc n numele sntii publice, urmnd ideea c, dac producia de lapte ntr-o gospodrie nu respect regulile de igien cele mai elementare, industria este, n ceea ce o privete, absolutcurat– asta tim cu toii mult prea bine. Ceea ce vei vedea ns pe pia – ceea ce vedei deja – sunt produse lactate mult mai nocive dect vor fi fost vreodat produsele unei gospodrii, produse poluate i falsificate n funcie de interesele economice ale unei industrii agro-alimentare devenite atotputernic. Concentraia n numr mare a animalelor n grajdurile gigantice ale gospodriilor devenite ferme agricole constituie de fapt un teren favorabil pentru apariia i propagarea rapid a epidemiilor: pentru a le face fa se vor folosi antibiotice care vor trece astfel n lapte, apoi n alimentaia populaiei, contribuind astfel la apariia microbilor ce rezist tuturor tratamentelor cunoscute. Obiceiul de a folosi produse farmaceutice fiind adoptat, agricultorii vor fi mai puin reticeni n a dopa legal sau ilegal animalele, pentru a le face mai productive i pentru a-i mari beneficiile: activatori de cretere, cocktailuri de anabolizante i de antibiotice, hormoni sexuali de sintez, iat cteva produse folosite n acest scop i care vor provoca n rndul consumatorilor boli de toate felurile, dintre care cel mai adesea cancerul. Binenteles cancerul, la fel ca i diversele probleme ale sistemului nervos (Alzheimer, Parkinson etc.), sunt provocate i de pesticidele folosite pentru cultivarea pamntului. mprtiate de vnt i pscute de vaci, ele i vor lsa urmele pna n laptele lor. Printre cauzele acestor boli nu vor trebui ignorate nici finurile animale care vor fi n mod cert introduse n alimentaia bovinelor pentru c sunt mai ieftine dect cerealele i dect furajele i pentru c supraabundena lor artificial n proteine stimuleaz producia de lapte. Pentru a obine un tablou complet pe plan sanitar, mai rmne de amintit doar poluarea laptelui cu substanele toxice folosite n industrie n momentul cnd va fi extras, nmagazinat, transportat, transformat i condiionat. n fine, laptele se va degrada din punct de vedere nutritiv i gustativ, o degradare asemnatoare cu aceea prin care trec toate bunurile a cror fabricare a fost mecanizat i standardizat (legume fr gust, carne denaturat, vin amestecat cu alte produse, mobile fcute din imitaie din lemn, haine uzate repede etc.). Ba mai ru: restructurarea economiei agrare romneti dup modelul tehnicist i productivist va avea ca urmare dificultatea i aproape imposibilitatea de a obine lapte – i n mod generalmncare– care s nu fie atins de manipulrile industriei agro-alimentare, pe cnd astzi, precum tii, o bun parte dintre romni pot s cumpere ieftin produse autentice ce vin din agricultura rneasc. Este exact ceea ce s-a ntmplat n Frana i n Europa iceea cea nceput de fapti n Romnia.

Aceasta msur care interzice mulgerea manual a vacilor trebuie aezat n cadrul mai general al industrializrii agriculturii, cu tot ce nseamn ea pentru mediul natural i pe plan uman. Este vorba despre o industrializare care are ca urmare srcirea pmntului prin exploatarea intensiv, poluarea apelor, dispariia unor specii animale i vegetale considerate neexploatabile sau nerentabile i, n fine, transformarea destructiv a peisajelor i a condiiilor climatice care contribuie astfel la catastrofe care ne sunt prezentate n mod abuziv ca i «naturale»: furtuni, secete, indundaii, dereglri ale ritmicitii anotimpurilor, etc. Pe plan uman industrializarea agriculturii nu presupune nimic altceva dect eradicarea programat acivilizaiei rneti. Cci ea va aduce ruinarea a mii de rani ce nu vor putea s-i modernizeze gospodriile i s triasc din vnzarea propriei lor producii pe piaa modern. Ea presupune un exod rural masiv, individualizarea raporturilor sociale i diluarea legturilor de familie. Ceea ce nseamn golirea satelor, copiii familiilor rneti, cucerii de falsele reprezentaii ale modului de via orenesc i consumerist , visnd s devin burghezi la ora i regsindu-se muncitori la periferia acestora. Industrializarea nseamn i concurena fiecruia cu toat lumea, dependena mrit fa de sistemul financiar (bnci, credite, datorii) i fa de tehnologiile tot mai complexe i mai scumpe (instrumente-maini, ngrminte i tratamente chimice, informatizarea gestiunii de stockuri, etc.).

Aceasta dispariie a rnimii nu e un accident al istoriei, ci o politic planificat la scar european i mondial de ctre elitele politice, conductorii marilor firme chimice i agro-alimentare i experii lor de toate felurile. Se vizeaz astfel o pricepere rneasc, aceast lung tiin intuitiv i lipsit de concepte care este nelepciunea ranului; n fapt este vorba despre o etic, cea a lucrului bine fcut i a cunoaterii legilor naturii. Se vizeaz astfel un mediu de via, cel al satului i al peisajului su nconjurtor; o cultur popular care se exprim n artizanat, n obiceiuri, n tradiiile orale i n dialecte. Se vizeaz, n sfrit, o economie bazat pe autosuficiena tehnic i alimentar a comunitii rurale i deci pe cea mai mare autonomie posibil.

Odat cu decderea rnimii tocmai aceast autonomie este sortit dispariiei: producia i ntreinerea vieii sunt ncredinate unui sistem economic i tehnologic mondializat, incontrolabil din punct de vedere material. n faa acestei deposedri, n faa mainismului genralizat nu este nc poate prea trziu pentru a cultiva din nou marile virtui ale rnimii: spiritul de independen, gustul pentru simplitate, ntrajutorarea i suveranitatea comunitii asupra propriilor ei condiii de existen.

Nu e prea trziu, cci rnimea care agonizeaz la noi am vzut-o la voi nc n via. Brbaii mbrcai cu haine simple, purtnd o apc ponosit, femeile n fusta cu or negru i cu batic pe cap, aceti oameni al cror corp solid i obosit se sprijin pe lume cu ncredere, i cunosc prea bine: bunicii mei erau ca i ei; motenirea graiului lor, a gesturilor i a valorilor lor o recunosc n graiul, gesturile i valorile prinilor mei. n Franta, poporul este bolnav, bolnav pentru a fi dorit s-i uite trecutul rnesc; mai nti prsindu-l pentru uzine i pentru condiia muncitoreasc ; apoi, acum, imaginndu-se ca i „clas mijlocie”, mica burghezie modern care alearg dup bani, dupa semne materiale de reuit profesional, dup timpul pe care societatea actual i-l fur nencetat. Fiecare se simte n mod confuz vinovat de a fi acceptat falsa civilizaie a industriei, a statului i a banilor, de a fi lsat dup sine viaa la ar i bogiile ei adevrate. Dar aceast populaie rneasc este nc vie la voi – este nc vien voi: nu am vzut-o doar la ar i n sate; am vzut-o n oraele voastre. mbrcase hainele studentului, ale profesorului, ale muncitorului sau ale omerului, dar n fond tot ea vorbea, gndea i judeca. n ea, n voi trebuie s avei ncredere pentru a opri acest proces de frmiare a civilizaiei rneti, acest proces de industrializare masiv a modurilor de via, al felului de a gndi, care ia oamenilor orice autonomie, orice singularitate.

Va trebui, poate, s aib loc ntr-o zi un alt fel de revoluie, o revoluie care s dea napoi oamenilor simpli, oamenilor de rnd, puterea asupra propriei lor viei, o revoluie care ar viza descompunerea acestor sisteme hegemonice de tipul industriei i al statului. Intre timp, trebuie ns s refuzai aceast ideologie progresist care susine c orice inovaie tehnologic este n mod necesar i un progres social sau moral. Nu v ncredei n aceast fascinaie pentru Europa, pentru mndria de a fi european care abia reuete s ascund aceast „voin anxioas de a se uniformiza” pe care Pasolini o reproa la vremea lui italienilor care tocmai se adaptaser la ideologia european a societii de consum. Nu visai nici la mitul unei Naiuni romne nrdcinate n era pre-industrial : naiunea romna neleas ca loc mistic i comunitate imaginar nu va nlocui niciodat pmntul i comunitatea real; problema rneasc este universal, ea trece dincolo de naiuni i nu cunoate dect particularitile ragionale. Meninei i restabilii, n orice loc i cu orice ocazie, aceste legturi directe ntre productorii de la sat i consumatorii de la ora, care nu sunt sub controlul statului, care scurt-circuiteaz raporturile mercantile determinate de marea industrie, i care au aprovizionat ntotdeauna populaia cu bunuri de prim necesitate, chiar i n snul crizelor celor mai grave. Menineti vie marea tradiie rneasc, prezervai satele, peisajele i cultura popular – dar nu ca muzeu, ci n act, n practica cotidian, n cldura prieteniei i a stimei reciproce. Transmitei ct mai departe bogia cunotinelor tehnice, agricole i culinare, botanice i medicinale acumulate de secole de civilizaia rneasc. Nu e vorba de a reveni la o pretinsa vrsta de aur a omenirii; e vorba de a instaura un raport nou ntre orae i sate, care s ntrerup distrugerea lor comun att pe plan material ct i pe plan cultural i care s permit fiecaruia dintre noi s regseasc condiiile prealabile pentru construcia unei societi autonome capabile s-i domine tehnica i economia.

Prieteni romni, suntei cunoscui pentru capacitatea voastr de a v ine deoparte de determinrile aprige ale istoriei, de a „boicota istoria” cum scrie undeva filosoful Lucian Blaga. Dac micarea istoriei trebuie s fie ghidat de dezvoltarea economiei de pia i a tehnologiilor ei atunci da, rmnei fideli vou niv i boicotai istoria!

Patrick Marcolini (traducere n limba romna Delia Popa)

via – sniadeki.wordpress.com

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *