Urmream zilele trecute o emisiune la tv unde un reporter deplngea de mama focului avalanșa de produse contrafcute de pe piața romneasc. Nu lipsea nici deja obișnuita filmare cu camera ascuns din magazinul unui bișnițar de produse adidas turcești, care și luda marfa, cu expresii de genul “sunt de calitate mai bun dect originalele din Mall”.

Și vreți s știți ceva ?! n naivitatea lui, omul spunea adevrul.

Discutam cu niște ani n urm, cu o coleg care a fcut o cltorie de afaceri n China, pentru a comanda pentru un importator niște produse de campanie (fulare, tricouri, pixuri, etc.) Persoana respectiv s-a ntors șocat de ce vzuse acolo. Zeci, sute de fabrici ce produceau milioane de produse “originale”, sub licențele unor mrci celebre de haine sau alte articole de uz comun, cu standarde de calitate dintre cele mai diversificate – și care evident c se reflectau n prețul produsului respectiv.

Spre exemplu, niște tricouri “de firm” produse de fabrici care lucrau pentru firma (brandul) respectiv – produse pentru Germania – erau de o anumit calitate (bumbac cu puține noduri n material, pentru o scmoșare mai lent, o anumit grosime și textur, etc.) pe cnd “originalele” produse de brandul respectiv pentru vnzarea n țrile din Europa de Est erau fabricate din materiale de calitate inferioar, și costuri – evident mai reduse.

Pe undeva, este logic diferențierea fcut de marile branduri n raport de țara unde vor desface produsul. Cci puterea de cumprare a cetțenilor din țrile vestice este mai mare dect a celor din Est, fapt ce se va reflecta n prețul produsului, mai sczut n Est – din dorința productorului respectiv de a face produsul competitiv pe piaț și pentru a-l vinde.

Așa se explic faptul c imensa majoritate a produselor “de firm” sau din categoria “de lux” de pe piața din Romnia sunt undeva cu 30% mai puțin calitattive dect suratele lor aflate pe tarabele din Vest.

Și aici m refer de la banala Coca Cola – de pe masa oricrui romn, pn la adidașii Puma, sau parfumul Channel.

Așa c dac plecați pe afar, faceți testul: veți vedea c coca-cola lor are alt gust, mai intens, c parfumurile lor “de firm” n principiu aceleași mrci ca și la noi – sunt mai puternice și țin mai mult, la fel și hainele și cu ce se mai vinde “original”.

Și atunci, te ntrebi, nu e mai ok s cumperi de la trg, aceleași produse dar fabricate n Turcia ? Eu personal mi-am luat cteva tricouri și cmși Lacoste din Istambul care au depșit cu brio ca durat de viaț chinezriile cumprate din Mall.

Deci, ciocul mic fudulilor care se mpopoțoneaz cu “originale” din Mall și care se uit strmb la țrnoii cu fake-uri din trgul Vitan. Ambii sunt la fel de falși n raport cu piața vest-european.

Extrapolnd ntreaga chestiune la nivel de principii, putem spune c la noi cam tot ceea ce se gsește de marc – n orice domeniu importat din Vest (intelectual, literar, principial, politic și moral) este diluat… faț de Vest.

Mihai Rapcea

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *