Nemulumirea fa de instituiile micndu-se greoi, de legile contradictorii, furnizorii lacomi, serviciile proaste sau de prestaia clasei politice – iat un numitor comun al majoritii romnilor. Cei care vor s schimbe cu adevrat ceva sunt ns n minoritate.

Ce le lipsete aadar nemulumiilor vocali, dar resemnai? O calitate aparent simpl, dar de-a dreptul inutil, la limit periculoas, costisitoare pentru carier i linitea familiei: curajul. Aici nu este vorba despre ipostaza eroic a vitejiei. Etosul curajului nu te ndeamn s sari din trenul aflat n mers, nici s te iei la trnt cu ursul pe aleea de la Pele. Cu att mai puin s goneti cu 250 km/h pe autostrada Transilvania. Doar cei care confund curajul cu iresponsabilitatea i vitejia cu tupeul se pot mndri cu asemenea isprvi. Curajul autentic este n bun parte nespectaculos.

Deja n Vechiul Testament, n biografiile profeilor, vedem cum, n mijlocul confuziei, este suficient ca cineva s spun lucrurilor pe nume. Profetul nu inventeaz, nu proclam noutatea i nici nu face dezvluiri incendiare. Funcia lui este a repune n planul lui Dumnezeu un episod de rtcire. Cu o metafor ceferist, el reaeaz pe linie trenul deraiat, aducnd aminte pasagerilor de menirea acestuia de a ajunge la destinaie. Curajul profetic rezid aadar n onestitea care marcheaz confruntarea cu realitatea i n viziune, n gndirea pe termen lung.

La o scar mai apropiat de noi, curaj au avut cei care, n plin comunism, au privit dincolo de el. De aceea au i rezistat, denunnd minciuna i sprgnd astfel bula de aer contaminat a regimului. Curajoi au fost i cei care, n temni fiind, fr ansa de a mai iei, i-au salvat sufletul, chiar dac trupul a avut mai mult de suferit. La fel, tot despre curaj se poate vorbi n cazul celor care iau atitudine n situaii n care contemporanii lor tac sau chiar profit. n plin demisie etic a majoritii, vocea celor puini care nu obosesc s atenioneze este de dou important: critic, deschiznd n acelai timp o perspectiv.

A avea curaj nseamn nu doar s denuni ticloia, mai ales cnd este evident, ci mai ales s oferi alternative. Fr dimensiune practic, actul de curaj nu ar putea fi deosebit de nebunie sau cinism. Faptul de a indica o ieire presupune, n profunzime, valori i repere care nu se negociaz. Acestea hrnesc fermitatea, drzenia, motiveaz i ncurajeaz. Aa ajungem la o posibil explicaie a lipsei curajului la muli dintre noi: luai ostateci de manipularea de dup ’89, de maetrii instantaneului, nu mai avem niciun orizont, nicio ambiie, nicio speran c se poate i altfel. Adic nu mai tim pentru ce s fim curajoi.

De Radu Preda –Adevarul

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *