prezentare rapcea.ro: problematica documentelor cu cip de proximitate continu s suscite o serie detemerișintrebri rmase pn n prezent fr rspuns. Am primit pe email acest material din partea dlui. Ștefan Alexandrescu, cu rugmintea de a-l publica și promova n mediul on-line. Consider c trebuie s atragem atenția opiniei publice și s relansm dezbaterea pe tema pericolului reprezentat de documentele electronice, att din punct de vedere religios ct și al dreptului la intimitate al cetțeanului.

Expunere de motive

Acesta este un prim articol documentat pe subiectul cardului biometric ca instrument de identificare n Romnia, att sub form de card naional pentru asigurri de sntate, ct i drept carte de identitate.

n ultimii 12 ani, introducerea acestor documente n Romnia a fost speculat, planificat, ns insuficient dezbtut din punctul de vedere al transparenei i al democraiei. Ca urmare, este un subiect extrem de sensibil n legtur cu care aproape fiecare persoan are o prere foarte vehement.

Scopul cu care am redactat acest articol NU este s expun prerea mea personal cu privire la acest subiect, ci s prezint o serie de fapte i date pe care le consider informatii de interes public. Poziia mea n procesul de obinere a acestor informaii a fost de cetean romn care i exercit drepturile civile. Sunt convins c unele din cele de mai jos sunt cunoscute, altele pot fi informaii noi. Msura n care ele sunt utile poate fi judecat de fiecare cititor n parte.

Am s ncerc, drept urmare, s fiu obiectiv i ct mai corect n prezentarea acestora.

n acelai timp, trebuie specificat c ceea ce am scris mai jos sunt rezultatele documentrii personale. Am specificat sursele. Nu am pregtire juridic i nu mi asum rspunderea, nici responsabilitatea pentru deciziile pe care cititorii acestui articol le-ar putea lua, n baza acestuia. Nu garantez c ceea ce am scris aici este 100% sigur sau complet dar, pe baza cunotinelor mele, am ncercat s creez o imagine ct mai complet.

Cadrul legal

n primul rnd, n Romnia nu mai exist buletine de identitate. Actele de identitate cunoscute n secolul trecut drept „buletine de identitate” se numesc cri de identitate i se prezint sub form de carduri de plastic. Legea ce reglementeaz crile de identitate ce se emit cetenilor romni este ordonana de urgen a guvernului OUG nr. 97/14 iulie 2005privindevidena, domiciliul, reedinai actele de identitate ale cetenilor romni, republicat nMonitorul Oficial, Partea I nr. 719 din 12 octombrie 2011.Versiunea consolidat complet a acestei legi se poate gsiaici n format PDF. Versiunea simpl n format PHP poate fi cititaici.

Dar aceast lege nu mai este valabil n forma aceasta, deoarece aceasta a fost modificat prin Ordonana de urgen nr. 82 din 4 decembrie 2012 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind evidenta persoanelor, actele de identitate ale cetatenilor romani, precum si actele de rezidenta ale cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European rezidenti in Romania, publicat nMONITORUL OFICIAL nr. 838 din 12 decembrie 2012. Seria de petece legislative numit OUG nr 82/2012 poate fi consultat n format .aspxaici.

Peste acestea, se mai adaug o serie de petece sub forma legii nr. 235 din 15 iulie 2013 privind aprobarea Ordonanei de urgen a Guvernului nr. 82/2012 pentru modificarea i completarea unor acte normative privind evidena persoanelor, actele de identitate ale cetenilor romni, precum i actele de reziden ale cetenilor statelor membre ale Uniunii Europene i Spaiului Economic European rezideni n Romnia, publicat n MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 19 iulie 2013. Aceasta se poate gsi n format .htmlaici.

n decembrie 2012, s-a propus o nou modificare a acestora, prin adugarea a ceea ce se numete „hotrreapentru modificarea i completarea unor acte normative privind aplicarea dispoziiilor legale din domeniul evidenei persoanelor, actelor de identitate ale cetenilor romni, precum i actelor de reziden ale cetenilor statelor membre ale Uniunii Europene i Spaiului Economic European rezideni n Romnia, precum i pentru aprobarea procedurilor de preluare a datelor biometrice pentru emiterea documentelor electronice i a condiiilor tehnice i aspectelor procedurale i legale privind accesul operatorilor de date cu caracter personal la coninutul cip-ului crii electronice de identitate i crii electronice de reziden”. Am scris despre astaaici. Pn acum, aceasta nu a fost trecut n stadiul de lege, deci este doar un proiect (deocamdat).

Pentru cineva care dorete s tie ce anume este valabil i ce anume nu este valabil din ce s-a planificat prin aceste legi, este foarte dificil s gseasc o versiune consolidat a tuturor acestora, probabil pentru c nu exist. Aadar, lectura se face de la cap la coad, astfel:

Legea 235/2013modific

OUG 82/2012care modific

OUG 97/2005 versiunea 2011

Toat aceast legislaie trebuie s fie coroborat i cu legea reformei n sntate, adic Legea nr 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma n domeniul sntii, publicat n Monitorul Oficial nr. 372 din 28 aprilie 2006. Versiunea actualizat pn n 2012 a acestei legi poate fi cititaici n format PDF. Aceast reform se completeaz cu hotrrea guvernamental nr. 900/31 decembrie 2012 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicarea prevederilor referitoare la cardul national de asigurari sociale de sanatate din titlul IX Cardul european si cardul national de asigurari sociale de sanatate din Legea nr. 95/2006 privind reforma n domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare. HG 900/2012 poate fi citit n format .phpaici.

Statul este obligat s ofere informaii cetenilor care le formuleaz corespunztor

n tot acest proces, mai multe instituii i companii ale statului sunt implicate. Toate aceste instituii i companii sunt obligate s rspund solicitrilor de informaii ale cetenilor pe baza a dou legi fundamentale.

Prima este Legea nr. 677 din 21 noiembrie 2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date. L. 677/2001 poate fi consultat n format .htmlaici. Rspunsurile la cererile adresate de ceteni trebuie comunicate n termen de maxim 15 zile de la data primirii solicitrii de ctre instituia respectiv. Dac instituia refuz s rspund cererii, atunci ceteanul are dreptul s adreseze o plngere laAutoritatea Național de Supraveghere a Prelucrrii Datelor cu Caracter Personal, nu mai devreme de 15 zile fa de momentul n care o plngere similar a fost adresat instituiei ce refuz rspunsul. Instituiile sunt obligate s rspund la o cerere de acest tip, pe an.

A doua este Legea nr.544/12 octombrie 2001 privind liberul acces la informaiile de interes public, actualizat pn n 2006, al crei text l putei citi n format .pdfaici. n mod normal, rspunsul trebuie comunicat n termen de 10 zile. Dac rspunsul solicitat este unul mai elaborat, atunci instituia trebuie s comunice aceasta i s livreze rspunsul n termen de 30 de zile de la primire. n cazul n care instituia refuz s rspund, ceteanul poate adresa o plangere oficiala catre sectia de contencios administrativ a Tribunalului in ale carei competente ca instanta de fond intra aceasta. n cazul de fa, este vorba despre Tribunalul Municipiului Bucureti.

Potrivit art. 1 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare „Orice persoana care se considera vatamata ntr-un drept al sau ori ntr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea n termenul legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata. Interesul legitim poate fi att privat, ct si public.”.

Plngerea se formuleaz cf. L. 544/ 2001 n termen de 30 de zile de la expirarea termenului la care instituia trebuia s rspund.

n ceea ce priveste modalitatea de transmitere a unei cereri de chemare n judecata, trebuie inut cont i de dispozitiile art. 199 din Noul Cod de procedura civila, conform carora: „Cererea de chemare n judecata, depusa personal sau prin reprezentant, sosita prin posta, curier, fax sau scanata si transmisa prin posta electronica ori prin nscris n forma electronica, se nregistreaza si primeste data certa prin aplicarea stampilei de intrare. Dupa nregistrare, cererea si nscrisurile care o nsotesc, la care sunt atasate, cnd este cazul, dovezile privind modul n care acestea au fost transmise catre instanta, se predau presedintelui instantei sau persoanei desemnate de acesta, care va lua de ndata masuri n vederea stabilirii n mod aleatoriu a completului de judecata, potrivit legii.”.

Aadar, trimiterea n judecat a instituiei pentru nclcarea legii prin refuzul tacit se poate face i prin e-mail.

Instituiile implicate

Instituiile i companiile statului care sunt implicate n procesul crilor de identitate i a cardului naional de asigurat sunt:

Casa Naional de Asigurri de Sntate(CNAS), cu sediul n Bucureti, Calea Calarasilor 248, Bl. S19, Sector 3, 030634. Casa Naional de Asigurri de Sntate are n mod oficial adresa media [at] casan.ro, care nu funcioneaz. n schimb, exist o list de telefoane care poate fi consultataici. Din cnd n cnd, exist posibiliti s gsii pe cineva care s rspund la vreounul din aceste telefoane. V recvomand s nu folosii numrul tel verde. Nici acela nu funcioneaz. Site-ul instituiei:http://www.cnas.ro/

Ministerul Sntii, cu sediul nStr. Cristian Popiteanu 1-3, sect. 1,cod 010024, Bucureti. Adresa oficial de pe site-ul ministerului la care se pot trimite att solicitri cu privire la datele cu caracter personal, ct i solicitri de informaii publice este dirrp [at] ms.ro dar nimeni nu rspunde la aceast adres. Prin urmare, am naintat o plngere ctreministru [at] ms[punct]roEugen Gheorghe Nicolescu.eugengnicolaescu [at] gmail[punct]com. Numrul de telefon mobil este 0722303605. Site-ul instituiei:www.ms.ro

Casele de asigurri de sntatejudeene, respectiv a Municipiului Bucureti

CASMB are sediul principal n Str. Sergent Matei Dumitru nr 1-3, sector 2, Bucureti, cod potal: 020321. Solicitrile privind datele cu caracter personal pot fi naintate d-nei Cristina Clinoiu la adresa publiccristina [punct] calinoiu[at]casmb.ro.Am constatat c este singura persoan din toat instituia care chiar rspunde. Site-ul instituiei:https://www.casmb.ro/.

Sediul operaional CASMB se gsete n Str. Gheorghe Titeica nr. 142. La parter, este o registratur/birou de informaii, la care se fac zilnic dou cozi pentru informaii. Persoanele care lucreaz n acest birou nu dau informaii de calitate. Putei s facei i plngeri scrise, nu le ia nimeni n serios.

Compania Naional „Imprimeria Naional S.A.”, B-dul. Iuliu Maniu nr. 244D, sect. 6, Bucuresti 061099, Romania. Solicitrile privind datele cu caracter personal i informaiile publice pot fi solicitate la adresa corina.ozon [at] cnin.ro. Site-ul oficial estewww.cnin.ro

Centrul Unic de personalizare a paapoartelor din cadrulDireciei Generale pentru Paapoarte(DGP) din cadrul Ministerului Administraiei i Internelor. Solicitrile privind datele cu caracter personal se trimit la dgp.integrare [at] mai.gov.ro, iar solicitrile de informaii publice la dgp[punct]relatiipublice [at] mai[punct]gov.ro. Site-ul DGP estewww.pasapoarte.mai.gov.ro/

Oficiile consulare romne din strintatecare aparin deDirecia GeneralAfaceri Consulare din cadrul Ministerului Afacerilor Externe(MAE). Solicitrile privind datele cu caracter personal pot fi naintate MAE pe adresa relatii_cu_publicul [at] mae[punct]ro. Site general:www.mae.ro

Solicitrile privind informaii publice pot fi adresate fiecrui serviciu consular n parte, prin e-mail. Informaiile de contact se gsesc pe paginile fiecrui serviciu consular n parte.

Direcia pentru Evidena Persoanelor i Administrarea Bazelor de Date a Romniei(DEPABD), str. Obcina Mare nr. 2, sector 6, Bucureti. Adresa de e-mail la care se trimit solicitri cu privire la datele cu caracter personal este schengen.depabd [at] mai[punct]gov.ro. Site:depabd.mai.gov.ro/

Direcia General de Eviden a Persoanelor,care opereaz Registrului Naional de Eviden a Persoanelor (RNEP) i a Registrului Permanent de Eviden a Populaiei (RPEP).

PentruMunicipiul Bucureti(DGEPMB),adresa esteStr. Dimitrie Cantemir nr.1, secor 4, cod postal 040231, Bucuresti. Solicitrile privind datele cu caracter personal pot fi naintate pe adresa relatiipublice [at] dgepmb[punct]ro. Site oficial:http://www.dgepmb.ro/

Poliia Romn

Dac nu vi se rspunde petiiilor scrise

Nu intru n detalii cu privire la cum se formuleaz o cerere conform legilor de mai sus, pentru c mi se pare prea banal. n general, modelele de pe internet sunt orientative i utile, dar n coninutul legilor 677 i 544 pe 2001 gsii toate informaiile necesare.

Cum putei formula o plngere adresat conductorului instituiei, n cazul n care nu vi s-a rspuns deloc petiiei n termenul corespunztor (15 zile pt datele cu caracter personal, legea 677/2001, i 30 de zile pt. Informaiile publice, legea 544/2001).

1. Legea 677/2001

Buna ziua.

Ma numesc ________________ i sunt cetatean roman. Va scriu in baza legii nr. 677 din 21 noiembrie 2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.

In data de ___________ am expediat prin e-mail formularea de mai jos, ctre adresa ____________ indicat la seciunea „contact” pe site-ul instituiei ____________

n aceast cerere, am formulat n baza legii nr. 677/ 2001 o serie de solicitari cu privire la gestiunea datelor mele cu caracter personal de catre ___________________
Au trecut 15 zile specificate la art 13, alin. 2 din momentul in care s-a inregistrat aceasta cerere.Nu am primit niciun raspuns, desi am specificat clar adresa de e-mail si numarul de telefon. Am asteptat cu rabdare.
Imi manifest, prin acest e-mail, reclamatia cu privire la refuzul tacit al ______________ de a-mi raspunde cererii,ma declar persoana lezata, vatamata in drepturile sale conform legiisi doresc sa stiu cine este vinovat de aceasta intarziere si ce sanctiuni disciplinare s-au luat/se vor luat impotriva celui vinovat.
Intentionez sa notific Autoritatea Național de Supraveghere a Prelucrrii Datelor cu Caracter Personal cu privire laincalcarea legii de catre __________________ cu privire la cererea measi sa aflu in ce masura si-a indeplinit __________________ obligatiile legale de notificare si daca nu cumvaanumite persoane din cadrul_____________se fac vinovate de contraventii si infractiunicf. cap. 8, art. 31-34.
Intentionez sa fac plangere cat de curand la tribunalul Bucuresti si sa oblig _________________la daune morale si/sau patrimoniale.
Intentionez sa merg mai departe cu aceasta solicitare si saiau orice fel de masuri impotriva_________________intrucat consider ca aceasta institutie a abuzat de drepturile mele ca cetatean, prin incalcarea flagranta a legii.
Solicit solutionarea imediata si completa a cererii mele trimise prin posta electronic.

 

Astept un raspuns rapid, clar, complet si direct la acest e-mail, prin e-mail la adresa: __________________________

2. Legea nr. 544/2001

Buna ziua.

Ma numesc Stefan Alexandrescu i sunt cetatean roman. Va scriu in baza legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaiile de interes public

In data de _________________ am expediat prin e-mail formularea de mai jos, ctre adresa ____________ indicat la seciunea „contact” pe site-ul instituiei ___________________

n aceast cerere, am formulat n baza legii nr. 544/2001 o serie de solicitari cu privire la informaii de interes public deinute de catre ________________
Au trecut cele 30 de zile specificate la art 7 din momentul in care s-a primit aceasta cerere.Nu am primit niciun raspuns, desi am specificat clar adresa de e-mail si numarul de telefon. Am asteptat cu rabdare.
Imi manifest, prin acest e-mail, reclamatia cu privire la refuzul tacit al _______________ de a-mi raspunde cererii,ma declar persoana lezata, vatamata in drepturile sale conform legiisi doresc sa stiu cine este vinovat de aceasta intarziere si ce sanctiuni disciplinare s-au luat/se vor luat impotriva celui vinovat.

Cf. art. 21, depun prin acest e-mail reclamaie la conductorul ___________________, adic dvs., domnule/doamn _____________________ i v solicit s mi rspundei n termen de 15 zile.
Intentionez sa fac plangere cat de curand la Tribunalul Bucuresti si sa oblig _____________la daune morale si/sau patrimoniale.
Intentionez sa merg mai departe cu aceasta solicitare si saiau orice fel de masuri impotriva __________________________intrucat consider ca aceasta institutie a abuzat de drepturile mele ca cetatean, prin incalcarea flagranta a legii.
Solicit solutionarea imediata si completa a cererii mele trimise prin posta electronic.

 

Astept un raspuns rapid, clar, complet si direct la acest e-mail, prin e-mail la adresa: _________________________

VA URMA

Articol scris de tefan Alexandrescu

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *