arta-duelului-european

Cnd vine vorba de arte mariale toi ne gndim la ninja i samurai, iar expresia „arte mariale romneti” poate strni un zmbet ironic. ns nu este chiar aa de simplu. S ne uitm la cteva mrturii din vechime – la 1656 germanul Conrad Iacob Hiltebrand descria astfel o scen din Cluj:

Romnii poart n mod obinuit ciomege. Felul de folosire al acestor mciuci l-am aflat la Cluj. Un asemenea „Romunus” sau romn voia s apuce ceva; atunci, ntr-o clipit au fost vreo 10 ciomege pe spinarea lui, de ale cror lovituri a tiut s se apere cu ndemnare cu ciomagul su lung, astfel a scpat din aceast treab fr vreo durere deosebit.

O adevrat prob deBōjutsudac vrei. Dimitrie Cantemir scria despre moldovenii secolului al XVII-lea c:

Trag foarte bine cu sgeata, tiu s arunce chiar i sulia, dar treab mai bun au fcut totdeauna cu sabia; de puc nu se folosesc dect vntorii, cci socotesc c nu este lucru de cinste s ntrebuineze mpotriva dumanului o arm la folosirea creia nu se cere nici un fel de ndemnare i nici o vitejie.

De undeva sau de la cineva au nvat moldovenii s mnuiasc sabia cu iscusin.

Dac prin arte mariale nelegem metode de lupt tradiionale, care se refer n principiu la arme albe sau la lupta cu minile goale, metode care s fie sistematizate i s beneficieze de aportul unor maetri care s ntemeieze coli n care s existe o program bine stabilit – atunci Europa medieval nu este foarte deosebit de China i Japonia.

Cel mai vechi manual de lupt cu sabia din Europa dateaz din jurul anului 1290, scris n latin i german (detaliiaici).Johannes Lichtenauereste considerat printele artelor mariale europene: de la el ni se pstreaz un manual datat n anul 1389 care acoper tehnici de lupt cu sabia (cu armur i fr armur, pe cal sau pe jos) dar i tehnici de lupt cu minile goale. nvturile lui Lichetnauer au fost transmise sub forma unor versuri pentru o memorizare mai uoar, din pcate destul de criptice i greu de neles n ziua de azi. Dup 1400 a urmat o adevrat explozie de manuale de lupt ale uceninicilor lui Lichtenauer, extinse asupra tehnicilor de lupt cu sulia, cuitul i ciomagul, inclusiv manuale dedicate luptei cu minile goale. n aceeai perioad au nceput s apar astfel de manuale i n Italia (detaliiaici).

Revenind la rile romne: cel mai probabil la curile voevozilor au ajuns astfel de maetri, odat cu armele importate din Europa occidental. Realitatea nu a fost precum n filmele lui Sergiu Nicolaescu cu ranii mnuitori de plug pe vreme de pace i de sabie pe vreme de rzboi. n realitate rzboaiele romnilor au fost duse n evul mediu de nobilime (mai ales mica nobilime) care avea timp liber s nvee s lupte cu diversele arme existente. Nu a zice c au existat „arte mariale romneti” propriu zise, mai degrab romnii au fost ncadrai n curentul general european.

Iar artele mariale tradiionale au disprut din rile romne pe la sfritul secolului al XVII-lea – nceputul secolului al XVIII-lea. n primul rnd a fost vorba despre tendina european de generalizare a armelor de foc care au transformat spada mai nti n arma cavaleriei i mai apoi n element decorativ (iar n cazul specific romnilor a fost secolul fanariot n care nu a mai existat o armat a romnilor iar nobilimea s-a trasnformat n funcionrime). n secolul al XIX-lea romnii au nceput goana s ajung din urm Occidentul european i au adoptat sistemele i structurile armatelor europene moderne – cam n acelai timp cu Japonia i China. Unde a ajuns fiecare e alt poveste.

sursa: george-damian.ro

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *