un articol de Dan Toganel – via yogatraditionala.ro

Poate ați auzit expresii de genul: “E karma ta/lui/ei”, “E karma mea, ce pot s fac”, “Trebuie s fac X ca s mi ard karma”, șamd.

Doctrina karmei este poate cea mai nențeleas parte a buddhismului. Asta datorit att a influențelor provenite din religiile abrahamice ct și a necunoașterii textelor buddhiste. Dalai Lama, de exemplu, și sftuiește discipolii nceptori s studieze bazele buddhismului, doctrina Theravada, canonul Pali, naintea altor topicuri mai avansate, gen Vajrayana (Tantra), Dzogchen sau Mahamudra.

Doctrina karmei este un subiect amplu, acest articol și propune s acopere aspectele de baz.

1. Ce este karma?

Cuvntul karma (sanskrit) (pali: kamma) nseamn acțiune, n buddhism desemneaz intenția care st la baza acțiunilor efectuate cu corpul, vorbirea și mintea.

n Nibbedhika Sutta (Anguttara Nikaya 6.63), Buddha spune:

“V spun, intenția e kamma. Prin intenție, kamma este creat prin corp, vorbire și intelect.”

Cu alte cuvinte, intenția mental (impulsul psihologic) determin rezultatele karmice (sanskrit: phala) și nu aspectul, forma exterioar.

Atunci cnd acționm sub impulsul emoțiilor negative (mnie, ur), aceste emoții vor genera tendințe mentale, tendințe care, la rndul lor vor genera suferinț.

Chiar dac ne naștem ntr-o condiție bun (o familie iubitoare, situație material bun, etc), dar tendințele noastre mentale (care au fost cultivate n trecut) sunt negative, vom experimenta suferința, prin diferite stri mentale negative.

Dac, n schimb, tendintele noastre mentale sunt pozitive, chiar atunci cnd experimentm anumite lipsuri sau situații dificile (inerente n samsara, cci suferința – duhkha – este una din caracteristicile existenței), vom continua s experimentm strile mentale pozitive, generatoare de fericire.

Suferința psihic experimentat ca urmare a karmei negative, este prin urmare rezultatul firesc al acțiunilor imorale (acțiuni avnd la baz intenții negative, egoiste) si nu o pedeaps divin.

Legea karmei se aplic n mod special sferei morale și nu se refer la relația dintre acțiuni și consectințele lor, ci mai degrab la calitatea moral acțiunilor și a consecințelor acestea, cum ar fi durerea sau plcerea, experiențele negative sau pozitive. (Vezi Reichenbach Bruce , The Law of Karma: A Philosophical Study, University of Hawaii Press).

Rezultatele karmice, nu se limiteaz la sfera psihologicului (deși karma este n primul rnd mental – intenție), n sensul c, psihicul influențeaz acțiunile noastre.

De exemplu, dac ntreținem gnduri necinstite, dac ne gndim cum putem s furm și s nșelm alte persoane, la un moment dat, este foarte posibil s avem ocazia s ne punem gndurile n practic. Consecințele acestor acțiuni sunt evidente. Mai devreme sau mai trziu vom fi prinși de poliție, anchetați, nchiși, experimentnd stri de suferinț.

Pe scurt, legea karmei ar putea fi definit astfel: intențiile negative (emoțiile negative, egoiste) genereaz tendințe mentale negative, care produc la rndul lor suferinț; intențiile pozitive (emoțiile pozitive, altruiste) genereaz tendințe mentale pozitive, care produc la rndul lor fericire.

Evident, atunci cnd vorbim de intenție sau de motivație, este vorba despre intenția real, care poate fi uneori inconștient, dac nu avem o anumit maturitate spiritual, un anumit nivel de introspecție și mai ales dac nu suntem sinceri cu noi nșine.

2. Totul este cauzalitate, dar nu totul este karma

Totul este karma. Nimic nu este ntmpltor; dac ai ochi verzi sau negri, ai o anumit karma; absolut orice ți se ntmpl n viaț se datoreaz karmei din viețile anterioare. Nu?

Greșit!

n scrierile Theravada timpurii, precum Aṭṭhasālinī (vezi http://en.wikipedia.org/wiki/Niyama#Buddhism ), apare noțiunea de pañcavidha niyama, cele cinci seturi de legi universale.

Acestea sunt:

– utu-niyāma – legile fizicii

– bīja-niyāma – legile biologice (germinarea semințelor, moștenirea genetic)

– kamma-niyāma – legea karmei

– citta-niyāma – legile psihicului

– dhamma-niyāma – legile naturale

Dup cum putem observa, n afar de legea karmei, mai exist nc patru set-uri de legi, care pot produce efecte n lumea fenomenal.

De exemplu, succesiunea zi – noapte este cauzat de mișcarea planetelor care este cauzat, la rndul ei, de legile fizicii. Deși este un lanț cauzal, nu are legtur cu moralitatea, respectiv legea karmei.

n Sayutta Nikaya, Sivaka Sutta, Buddha contest ideea c tot ceea ce experimenteaza o ființa se datoreaz karmei din viețile anterioare:

“Maestre Gotama, unii brahmani si contemplativi susțin aceast doctrin, aceast viziune: orice senzatie experimenteaza o ființ individual – plcere, durere, nici plcere-nici durere – este n ntregime cauzat de ce a fcut acesta nainte [nt: in viețile anterioare]. Ce spune Maestrul Gotama despre aceasta?”.

[Buddha:] [nt: enumer diverse umori care pot cauza boli …] “Deci acești brahmani și contemplativi care susțin doctrina și viziunea c orice senzație experimenteaz un individ – plcere, durere, nici plcere – nici durere – este n ntregime cauzat de ce a fcut acesta nainte – omit ceea ce ei nșiși știu, omit ceea ce este convenit de ctre lume. De aceea eu spun c acești brahmani și contemplativi greșesc.”

3. Karma nu este destin

Buddha respinge trei viziuni greșite:

– Pubbekata-hetu: tot ce experimentm n prezent se datoreaz karmei anterioare

– Issaranimmana-hetu: tot ce experimentm n prezent este creația unui Zeu atotputernic/Dumnezeu

– Ahetuka: nu exist cauzalitate și nici legea karmei

Primele dou viziuni greșite se refer la determinism. Determinismul nseamn c totul n viața noastr e determinat și noi nu putem schimba nimic.

Dac ns, totul ar fi determinat, orice efort spiritual ar fi inutil si orice evoluție spiritual imposibil.

Aceast idee nu e doar fals, ci și periculoas, deoarece predispune ctre lene și inerție.

Karma ns nu determin, karma condiționeaz.

n buddhism exist nenumrate metode pentru purificarea karmei.

Astfel, karma poate fi purificat printr-o viaț etic, conștientizare, discernmnt. n Lonaphala Sutta (AN 3.99), karma negativ este comparat cu un bulgre care este dizolvat n ap. La fel cum, atunci cnd un bulgre de sare este dizolvat n Rul Gange, rul nu devine mai srat, la fel n cazul celui ce e a dezvoltat virtuți, discernmnt, a fcut multe acte virtuoase, pozitive, n acest caz, karma sa negativ se va manifesta foarte mult atenuat sau nu se va manifesta deloc.

n Vajrayana și Mahayana exist metode foarte puternice pentru purificarea karmei: Nyungne, Vajrasatva, etc.

4. Karma pozitiv nseamn tendințe mentale pozitive

Acesta este criteriul dup care ar trebuii s msurm evoluția spiritual.

Purificarea karmei nseamn c emoțiile negative se reduc, iar cele pozitive, altruiste, se amplific.

Dac dup ani de practic spiritual, nc suntem dominați de emoții negative, egoiste, iar altruismul nostru este undeva n jurul lui zero, poate ar trebui s ne punem unele ntrebri.

Faima, diferite plceri sau banii, nu sunt o msur a purificrii karmei.

Dup cum nici bolile, deformitțile fizice, lipsurile de orice fel, nu demonstreaz faptul c avem o karma negativ (vezi și punctul 6) sau c “involum spiritual”.

Buddha a avut discipoli cu dizabilitți fizice, dintr aceștia Khujjuttara (care era cocoșat) și Bhaddiya (care era pitic) erau renumiți pentru nțelepciunea lor.

Poate este amuzant cum unii se grbesc s condamne dizabilitțile fizice și s le categoriseasc drept “karma negativ”. Oare s te naști n timpul lui Buddha, s l ntlnești pe Buddha și s studiezi cu El, arat o karm negativ?

5. Nu exist karma colectiv

Deoarece karma este personal.

n Upajjhatthana Sutta (AN 5.57), Buddha spune:

“Eu sunt stpnul karmei mele. Eu mi mostenesc karma. Eu sunt nscut din karma mea.”

Ideea c o colectivitate genereaz o anumit karma n același timp, pentru ca, apoi, s experimenteze consecințele karmice tot n același timp, este o idee strin buddhismului.

Evident, este posibil, ca un grup s acționeze ntr-un anumit mod, dar karma generat va fi individual. S lum de exemplu, un grup de soldați n timpul rzboiului. Scopul lor, ca grup, este s și ucid adversarii. Dar este greu de crezut c toți indivizii particip la acțiunea grupului n mod egal. Unii, pot fi foarte entuziaști, alții vor acționa din obligație, iar poate alții vor cuta s evite uzul armelor. In acest caz, karma acumulata de fiecare individ va fi diferit.

6. Doar un iluminat poate cunoaște ntreaga complexitate karmic

n Acintita Sutta (AN 4.77), Buddha spune:

“Exist patru lucruri care nu pot fi presupuse, despre care nu putem specula, care ar aduce nebunie și tulburare tuturor celor ce speculeaz despre ele.

Care sunt acestea patru lucruri?

Sfera de Buddha a Buddha-șilor …

Sfera de jhana a celui ce afl n jhana [nt: samadhi] …

Modul precis de funcționare al rezultatelor kammice …

Presupunerile despre originile lumii ….”

Karma nu este un proces liniar, este un proces complex și speculațiile referitoare la karma sunt lipsite de sens.

7. Ce nu este karma

Unele secte folosesc o prezentare deformat a karmei, ntr-un mod manipulator.

O s prezint n continuare cteva clișee:

– “ai o karm foarte bun dac ai ajuns n școala noastr”

Fiecare are propia lui motivație. Chiar atunci cnd vorbim de școli autentice, unii pot participa pentru a se ntlni cu persoane de sex opus, alții ca s fac afaceri, alții pentru a primi nvțtur; unii practic nvțturile, alții nici nu le consider importante.

Este aburd s facem o generalizare.

– “nu-l ajuta cci este karma lui”

Nu putem cunoaște ce e karma și ce nu (vezi 6).

Dar chiar dac karma lui/ei este s sufere, este karma noastr (negativ) s fim nepstori.

– “dac faci un anumit lucru, ți arzi karma, chiar dac acel lucru e imoral”

O acțiune nevirtuoas, imoral, genereaz tendințe mentale negative, deci karm negativ.

Arderea karmei ar trebuii s fie nsoțit de reducerea emoțiilor negative și creșterea celor pozitive, a calmului, iubirii, buntții, discernmntului.

Dac avem calm mental, buntate, discernmnt, nțelepciune, cum putem face acțiuni imorale?

Cum putem spera s ne purificm mintea prin acțiuni nevirtuoase?

– ”e karma ta/lui s suferi/e n acest fel”

Doar o ființ perfect Iluminat știe exact ce anume se datoreaz karmei și ce nu (vezi 6), deoarece pot exista mai multe cauze n afar de karma (vezi 2) care pot produce un anumit rezultat.

Atunci cnd cineva v spune c ceva se ntmpl datorit karmei negative, daca nu sunteți absoluți siguri c respectiva persoan este perfect Iluminat, poate ar trebuii s priviți afirmațiile lui cu un pic de suspiciune.

Citiți și:

http://sdhammika.blogspot.ro/2008/05/kamma-and-natural-disasters-i.html

http://sdhammika.blogspot.ro/2008/06/recent-tsunami-greatest-natural.html

http://sdhammika.blogspot.ro/2008/06/kamma-and-natural-disasters-iii.html

http://sdhammika.blogspot.ro/2010/04/kamma-and-disabilities.html

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *