Meseria de avocat i ofer i alte satisfacii nafara celor profesionale i financiare. n primul rnd, este vorba de factorul noutate. n avocatur nu cari butoaie, nustrngi aibe, ca s zici c prestezi o munc de rutin, monoton. n avocatur eti n permanent contact cu noutatea, cu ineditul, cu surpriza inteligent pe care numai lecia Vieii i-o poate furniza.

Spre exemplu, astzi trebuia s particip la expertiza de evaluare a unor tablouri revendicate de clientul meu de la prtul Muzeul de Art Naional a Romniei. Evident, expertiza urma s se desfoare la muzeu, unde se aflau n custodie tablourile. M-am deplasat cu Sabina la ntlnirea cu celelalte pri, curioi s vedem cum se va desfura expertiza – o premier pentru noi.

Clientul meu, un octogenar cu muli ani de pucrie politic n spate, revendica nite tablouri de familie, ne-expuse niciodat de muzeu, din… “lips de spaiu i fonduri”. Nu era vorba dect despre nite picturi amrte, semnate de nite ilutrii anonimi pe nume Gheorghe Petracu i tefan Luchian, donate de autoarea clientului meu ctre muzeu, sub condiia expres de a fi expuse cu meniunea c au fost donate din colecia respectivei doamne – un eminent critic de art. Evident c n cei douzeci i ceva de ani trecui de la momentul donaiei, tablourile respective nu au fost niciodat expuse publicului, muzeul prefernd s expun cu preponderen n galeriile sale, autori strini – n defavoarea celor autohtoni (inui la depozit, n beci !) – n stilul nostru devenit deja tradiional – de negare a tot ce avem valoros ca popor !

Am ptruns n muzeu prin intrarea din spate, lsnd buletinele chezie c vom iei aa cum am intrat (cu minile i buzunarele goale adic). Am traversat curtea muzeului i am cobort n subsolul acestuia. De cum am ajuns n catacomb, atmosfera s-a schimbat, cptnd o aureol de mister vechi de secole, de parc ptrunsesem ntr-un spaiu privilegiat, destinat numai celor puini i alei. Pe scurt, m simeam de parc mi fusese permis accesul n pivniele Vaticanului, unde stau tinuite colecii de art i cultur ascunse ochilor profani.

Pe holul cel lung, mrginit de camere nchise cu ui metalice grele, ce culisau pe role, tronau cutii din lemn, cu coninut misterios, desprinse parc din scenele cu Indiana Jones. Din tavan ne supravegheau atent camere de luat vederi i senzori.

Suntem preluai de trei curatori ceremonioi precum nite preoi ai unui cult pe cale de dispariie. Acetia ne flancheaz micul grup devenit brusc tcut, i ne conduc spre singura ncpere cu ua deschis. O camer de aproximativ 15 metri ptrai, unde ne ateptau lucrrile ce urmau a fi expertizate. Echipai cu mnui albe din bumbac, curatorii au scos pe rnd, cu gesturi msurate, ritualice, tablourile din cutiile lor. Ne-au ntmpinat pe rnd o ulcic cu flori, o natur moart i un chip de brbos, toate purtnd patina vremii, cu ramele zdrelite de muctura nemiloas a Timpului.

Privind ndeaproape aceste minunii, am trit acea stare de contact nemijlocit, intim, cu Arta n forma ei cea mai pur. Am urmrit cu ochiul conturul delicat, i totui complex al pensulei, ncercnd s mi imaginez oamenii care au creat acele minunii. Trgnd n piept aerul impregnat cu vechimea acestor capodopere, m-am mbibat i eu cu acel sentiment de admiraie n faa frumosului ce se descoper privitorului pe ndelete, detaliu cu detaliu, ntr-un ansamblu ce se alctuiete prin armonii i culori cu care ochiul meu de profan nu era obinuit. Copil al epocii fotografiei, al copierii fidele a Naturii, descopeream uimit viziunea personal, imaginea delicat a percepiei subiective a artistului – transmis ntro form unic privitorului. i nu m mai sturam privind. Am neles atunci de ce sunt considerate capodopere inestimabile aceste tablouri. Contemplndu-le, mi se descoperea poarta secret spre un univers de sensibilitate i culoare cu care nu m mai ntlnisem, i de care nu mi doream s m mai desprind. A fi vrut s iau cu mine n suflet mcar o frntur din ce simisem acolo, din ce mi transmisese acel tablou. Tabloul se transformase pe nesimite ntro relicv a religiei artei, de care tnjeam s m ating pentru a deveni i eu mcar pentru o clip, prtaul magiei pe care o purta. Ptruni de sacralitatea momentului, comunicam n oapt ntre noi, precum n proximitatea unor moate de sfnt ce impuneau reculegere i pioenie.

Identificarea, msurarea i fotografierea tablourilor a luat sfrit, iar ele s-au ntors n anonimatul cutiilor ce urmau s le gzduiasc nc mult vreme de aici nainte, n drumul lor prin negura vremii.

Am mprtit n oapt expertei impresiile mele, iar ea mi-a confirmat scurt, printro singur privire, c nu fusesem singurul care m mprtisem din acel izvor de art. Pe drumul spre ieire, pe msur ce intensitatea momentului se disipa, am nceput s povestim. Impresiile comune sudaser ntre noi o comunicare de tip superior, care a anulat repede distana dintre doi necunoscui. Fcnd cu glas tare comparaia dintre tablou – ca izvor al magiei artei, relicv i moate ce vibreaz nc pline de viaa interioar a artistului ce a strpuns vremurile pn la noi, dumneaei mi-a destnuit istorii ciudate, puin tiute ale tainielor muzeului. Mi-a povestit c muzeul avea n custodie i moate de sfini, donate cine tie cnd. La momentul cnd – n vremea comunitilor, acestea au trebuit s fie desfcute pentru inventariere, toi curatorii care le-au atins cu obinuita lips de pioenie a omului nou, comunist, au murit de cancer galopant, n cteva luni. Acelai lucru s-a petrecut cu un curator lipsit de pioenie care a desfcut (tot pentru inventariere), dublura de catifea a unei icoane strvechi ferecate n argint, n care se aflau ascunse bucele de moate de sfini. Respectivul a murit cteva luni mai trziu, rpus de leucemie. Colegul su, care a asistat ocat la eveniment, a refuzat s continue munca defunctului la icoan, prefernd s i dea demisia. i exemplele au continuat cu o expoziie de obiecte de art neagr, african, facilitat de ambasadorul Canadei. n rndul exponatelor se afla i o colecie de capete mumificate i micorate, pstrate n cutii cu capac de sticl. Pe cel mai serios ton cu putin, ambasadorul a avertizat pe toi cei prezeni s nu ating, i cu att mai mult s nu deschid cutia, care fcuse deja victime provocnd moartea misterioas n acelai mod ca i obiectele de cult descrise anterior.

M-am ntrebat atunci: cum este posibil ca un obiect sfinit, dttor de Via Venic, s aduc moarte i distrugere !? S fie blesteme ce le protejeaz, magie, rugciunile unor sfini sau toate laolalt !? Mi-am amintit de morile bizare ale celor ce au profanat mormintele egiptene, de blestemele faraonilor, i mi-a ncolit n minte gndul c este important atitudinea cu care te apropii de relicv. O atitudine respectuoas, de umilin i pioenie, l nal pe credincios i l mbogete interior, n timp ce profanul, neglijent i doar curios, pltete amar pentru lipsa de respect.

Am prsit cldirea muzeului pe o ploaie torenial, purtnd nc pe retin imaginea estompat a unor flori delicate a cror vraj m atinsese peste decenii…

i atunci mi-am promis s revin pentru a m re-mprti din magia artei, mcar smbt 17 mai, de noaptea muzeelor deschise…

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *