Scos din șuvoiul de activitți cotidiene, n vacanț ai timp. Timp pentru tine, timp pentru iubire, meditație, contemplare și citit. Re-citesc acum cartea lui Wilhelm Steker – Psihologia eroticii masculine. Chiar dac pare nvechit, acest contemporan al lui Freud are verv n prezentare. Este o carte pe care o recomand celor ce au timp s reflecteze asupra propriilor condiționri mentale, n timpul lecturrii ei. Cazuistica prezentat de dr. Steker ndeamn la propriile evaluri ale conținutului inconștientului, acesta fiind principalul motiv pentru care am ales-o ca lectur de vacanț. Analiza pe care terapeutul o face pacientului, destinat s duc la conștientizarea reprimrilor, poate fi auto-realizat – n opinia mea, și de o persoan echilibrat, dotat cu capacitatea de a-și observa conținutul mintal fr a se identifica cu acesta. A-ți observa și nțelege tendințele, imaginile ce ți apar n minte – necesit capacitatea de a descifra, conform metodologiei freudiene, mecanismul formrii lor, ca inhibiții ale unor tendințe naturale, reprimate de educație sau alte constrngeri de ordin social, moral, religios, etc.

Aveam deja strns n memorie o colecție de imagini, ”amintiri” ne-amintite/reprimate, pe care le ntlnisem fie n vise, fie n meditațiile mele. ns nu le puteam interpreta, nu mi le puteam explica. Cnd m refer la meditații, m refer la toate categoriile de practici ce necesit interiorizare și focalizare. Spre exemplu la MISA ți se indicau etapele practicii laya yoga, dar nu se prea vorbea despre efectele conexe. Trebuia s fuzionezi cu sunetul, cu energia acestuia… și cam att. Am descoperit ns c practicnd intens, pe perioade lungi de timp, dac treceai de momentul n care corpurile subtile se aliniau și deveneai stabil n concentrare, fenomenul de fuziune mental cu sunetul subtil nu era lipsit de mici ”evenimente” inexplicabile. Uneori, apare o stare de ”plafonare”, simți c ai atins un prag peste care nu poți trece energetic, spiritual, mental. Insistnd pentru a depși aceast barier invizibil, la suprafața minții apar spontan imagini fr nici o legtur cu obiectul meditației, unele dintre ele destul de… tulburtoare. ncercnd s nțeleg aceste imagini și situațiile reprezentate de ele, m loveam de lipsa lor de sens. Pur și simplu, nu nțelegeam ce reprezint, cum au aprut. Cci aceasta este frumusețea mecanismului psihic: se protejeaz crend simboluri sau imagini, codificnd mesajul ntr-o form pe care conștientul s nu o poat decripta cu mijloacele logicii carteziene.

Citindu-l pe dr. Stekel, exceptnd desigur tematica lucrrii dar și ”obsesia” freudian (la mod n acea vreme) a interpretrii tuturor elementelor inconștientului ca avnd drept surs sexualitatea sau moartea (eros și thanatos), pot spune c mecanismul de formare a acestor imagini a fost identificat corect ca fiind protejarea eu-lui infantil, cu toate tendințele lui naturale, primare, de ”șocurile” constrngerilor educaționale, prin ”izolarea” fiecrei ”zone interzise” cu ajutorul mecanismelor reprimrii și transferului. Așa sunt explicate tendințele de a colecționa anumite categorii de obiecte, sau structura personalitții cu mecanismele ei specifice (mie) de reacție/protecție la anumiți stimuli, agresiuni, etc. Știu c pare anost și ne-inteligibil (pentru voi – care nu m cunoașteți prea bine) acest material, fr explicitarea imaginilor ce apar, sau a celorlalte amnunte necesare oricrui studiu de caz. Nu intenționez s le prezint, cci ele țin de zona mea personal, pe care o discut doar cu persoanele foarte apropiate.

Ideea este c am identificat un ”fir al Ariadnei” care pare valid (cel puțin pn la un punct) pentru a m ghida prin labirintul propriu. Cel mai interesant mi se pare mecanismul propriu de refugiere n fața evenimentelor neplcute, ceea ce dr. Stekel numește ”infantilism psihic”: refugierea n fața agresiunii prin ntoarcerea la acea zon de confort, a paradisului copilriei. Efectele ne-așteptate ale reprimrilor, ieșirea la suprafaț a acestora n ”zone” aparent fr nici o legtur cu sursa lor.

Pn la urm se dovedește c ”nvechita” psihanaliz este n continuare un excelent instrument de investigație al personalitții, caracterelor și mai ales motivațiilor individului. Observnd și tot observnd, ajungi la concluzia c nimic nu este ntmpltor (n sensul c totul are o motivație anume, precis) cnd vorbim de alegerile fcute, modul n care vorbim, gndim, ne mișcm, iubim, facem amor, etc.

Jocul acesta al ntoarcerii (cu fața n sus – spre conștientizare) a pieselor puzzle-ului inconștientului individual, are și o valoare de recompens. De fiecare dat cnd faci identificarea corect, viața ta se mbuntțește vizibil. Revalorizezi prin conștientizare prțile reprimate ale ființei tale. Spre exemplu reprimarea unei amintiri din adolescenț, un eșec al unei posibile aventuri, ratate din pricina temerilor proprii legate de incapacitatea de a ”rezista” suficient și de a satisface o femeie – care și dorea acea aventur și aștepta un prim pas de la respectivul biat. Acest tip de amintire poate aprea n mod spontan n memorie, la un anumit moment al auto-analizei, iar integrarea ei corect poate provoca persoanei respective o erecție foarte puternic, semn al desctușrii unei energii psihice reprimate cu acea ocazie. Trebuie menționat c elementul esențial al integrrii l contituie nu att retrirea intens a emoției ”negative” (n exemplul dat – frustrarea nesiguranței asupra capacitții de autocontrol sexual și/sau ratarea ocaziei unei aventuri amoroase) ct nțelegerea, integrarea, din perspectiva experienței actuale a subiectului, a respectivei situații, și acceptarea ei. Acceptarea survine printr-un anumit tip de nțelegere a instinctului reprimat. Interesant este c și n cursurile de yoga de la MISA (de an mare) se vorbește despre rezolvarea problemelor emoționale, cursantul fiind nvțat s ”sape” dup ele n subcoștient, s și le noteze pe hrtie iar apoi s le ”vizualizeze” cu un conținut modificat, diferit, n conformitate cu dorința respectivului. Conform acestei metode, respectivul ar trebui – raportat la exemplul dat mai sus, s se vizualizeze cum și depșește temerile și face amor cu respectiva – eventual cu continenț și satisfacerea deplin a femeii (pentru a rezolva pozitiv toate motivele temerilor prezentate). Totuși, n opinia mea, metoda corect de rezolvare ar trebui s fie una mai sincer. Anume s fie gsit cea mai bun modalitate de exprimare a energiei reprimate – n acord cu propriile tendințe naturale, iar nu conform unor noi dogme – pre-concepții, ce nu ar fi de natur s elibereze cu adevrat, ci doar s ”cosmetizeze” reprimarea respectiv.

M opresc aici cu acest material, cu speranța c v-am fcut curioși s citiți cartea respectiv sau alte crți similare de psihologie aplicat, ce dezvolt acest subiect al analizei inconștientului.

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *