Să nu trecem cumva Carpații!

Vă mai amintiți când, în urmă cu vreo două luni, prim-ministrul și ministrul transporturilor se contraziceau pe la televizor cu privire la datele de pornire a lucrărilor pentru autostrăzile din munți? Invocând procedurile, dl Șova susținea că autostrada Pitești-Sibiu – care, ca tronson al coridorului IV european, beneficiază de finanțare din fonduri europene – ar urma să înceapă prin 2016. Imediat, premierul Ponta l-a corectat aproape vehement, tot pe la televizor, menționând pentru respectivul demaraj chiar acest an! Dl Șova și-a făcut o aspră autocritică, bineînțeles tot la televizor! Mai zilele trecute, șeful CNADNR nici n-a mai vorbit de începuturi, trecând direct la termenul de finalizare: 2020! Știți însă în ce stadiu concret se află problema acum?! S-au anunțat între timp licitațiile pentru 10 tronsoane de autostradă. Autostrada Pitești-Sibiu nici nu figurează printre cele 10! Ca să fie clar!

La fel de clar se prezintă lucrurile și în ce privește celălalt tronson de traversat munții: Comarnic-Brașov. Acesta n-are finanțare nici din fondurile europene și nici de la bugetul statului. Se bazează pe o ipotetică finanțare privată în regim de concesiune. N-a văzut însă nici dracu’ finanțare privată pentru o autostradă într-o colonie! Termenul de pornire era aprilie, apoi a fost mutat în iunie și deja a ajuns „anul acesta”!

A pune toate acestea în cârca guvernului Ponta ar fi o aiureală. E adevărat că n-ar fi prima, dar cu asemenea încriminări gratuite îi lăsăm pe adversarii politici ai PSD să se ocupe. Noi, constatând doar că guvernul Ponta nu face în domeniu excepție de la linia guvernărilor anterioare, punem articulat întrebarea: cum se face că toate administrațiile, indiferent de culoarea lor politică, din întreaga perioadă postcomunistă, au evitat (nu ezitat, ci evitat!) să lege printr-o autostradă Bucureștiul de Ardeal?! Nu este vorba în această privință nici de lipsă de bani, nici de incompetență. Ar fi ilogic să se spună că nu s-au găsit câteva miliarde de dolari din zecile de miliarde de dolari cheltuite pentru infrastructură rutieră în peste două decenii! Ar fi o idioțenie să se pretindă că n-a existat competența necesară pentru construcția de autostrăzi de traversare a munților când același popor – pe vremea comunismului, acela „ineficient și neperformant”! – a străpuns munții pe mai multe trasee pentru a asigura legăturile rutiere sau feroviare între provinciile istorice ale României! Să nu ne facem a fi uitat că guvernul Năstase, cotat de atâția drept cel mai performant dintre guvernele postdecembriste, a pus punctul pe i în domeniu: când a fost să facă un cadou americanilor pentru primirea României în NATO le-a dat să construiască în condiții halucinant de avantajoase o autostradă. Care?! Brașov-Borș, deci una care să lege Ardealul de capitala Ungariei și nu cumva de capitala României.

Nu prea este deci vorba de a ajunge să reușim a trece Carpații cu o autostradă, ci este vorba mai degrabă de a nu ajunge cumva să trecem Carpații cu o autostradă! Ca la o comandă politică: din partea cui și cu ce scop?!

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *