V mai amintii cnd, n urm cu vreo dou luni, prim-ministrul i ministrul transporturilor se contraziceau pe la televizor cu privire la datele de pornire a lucrrilor pentru autostrzile din muni? Invocnd procedurile, dl ova susinea c autostrada Piteti-Sibiu – care, ca tronson al coridorului IV european, beneficiaz de finanare din fonduri europene – ar urma s nceap prin 2016. Imediat, premierul Ponta l-a corectat aproape vehement, tot pe la televizor, menionnd pentru respectivul demaraj chiar acest an! Dl ova i-a fcut o aspr autocritic, bineneles tot la televizor! Mai zilele trecute, eful CNADNR nici n-a mai vorbit de nceputuri, trecnd direct la termenul de finalizare: 2020! tii ns n ce stadiu concret se afl problema acum?! S-au anunat ntre timp licitaiile pentru 10 tronsoane de autostrad. Autostrada Piteti-Sibiu nici nu figureaz printre cele 10! Ca s fie clar!

La fel de clar se prezint lucrurile i n ce privete cellalt tronson de traversat munii: Comarnic-Braov. Acesta n-are finanare nici din fondurile europene i nici de la bugetul statului. Se bazeaz pe o ipotetic finanare privat n regim de concesiune. N-a vzut ns nici dracu’ finanare privat pentru o autostrad ntr-o colonie! Termenul de pornire era aprilie, apoi a fost mutat n iunie i deja a ajuns „anul acesta”!

A pune toate acestea n crca guvernului Ponta ar fi o aiureal. E adevrat c n-ar fi prima, dar cu asemenea ncriminri gratuite i lsm pe adversarii politici ai PSD s se ocupe. Noi, constatnd doar c guvernul Ponta nu face n domeniu excepie de la linia guvernrilor anterioare, punem articulat ntrebarea: cum se face c toate administraiile, indiferent de culoarea lor politic, din ntreaga perioad postcomunist, au evitat (nu ezitat, ci evitat!) s lege printr-o autostrad Bucuretiul de Ardeal?! Nu este vorba n aceast privin nici de lips de bani, nici de incompeten. Ar fi ilogic s se spun c nu s-au gsit cteva miliarde de dolari din zecile de miliarde de dolari cheltuite pentru infrastructur rutier n peste dou decenii! Ar fi o idioenie s se pretind c n-a existat competena necesar pentru construcia de autostrzi de traversare a munilor cnd acelai popor – pe vremea comunismului, acela „ineficient i neperformant”! – a strpuns munii pe mai multe trasee pentru a asigura legturile rutiere sau feroviare ntre provinciile istorice ale Romniei! S nu ne facem a fi uitat c guvernul Nstase, cotat de atia drept cel mai performant dintre guvernele postdecembriste, a pus punctul pe i n domeniu: cnd a fost s fac un cadou americanilor pentru primirea Romniei n NATO le-a dat s construiasc n condiii halucinant de avantajoase o autostrad. Care?! Braov-Bor, deci una care s lege Ardealul de capitala Ungariei i nu cumva de capitala Romniei.

Nu prea este deci vorba de a ajunge s reuim a trece Carpaii cu o autostrad, ci este vorba mai degrab de a nu ajunge cumva s trecem Carpaii cu o autostrad! Ca la o comand politic: din partea cui i cu ce scop?!

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *