Asociația pentru Dialog și Solidaritate a Avocaților (ADSA) este o asociație profesional n care am onoarea s fiu att membru fondator ct și unul dintre vice-președinți. Ea reunește peste 150 de membri, avocați care și doresc s fac ceva mai mult dect s cștige bani din avocatur.
Unul dintre proiectele frumoase destinate altor persoane dect avocații este programul ”mpreun stopm infracțiunile n școli” – ce le are ca inițiatoare pe colegele Silvana Racoviceanu și Ema Aron. Sub excelenta organizare a deputatului avocat (și președinte ADSA !) Daniel Fenechiu, derulm acest proiect deja de peste un an, n colaborare cu Agenția Național Antidrog (ANA) și Jandarmeria Romn n mai multe școli și licee din Capital și Județul Ilfov.
n acest program sunt implicați zeci de voluntariinimoși, avocați membrii ADSA care au ales s și rup din timpul liber pentru a le vorbi elevilor despre greșelile pe care le pot evita n viaț și despre consecințele acestor greșeli.
n cadrul orelor, vorbitorul și nsoțește expunerea de prezentri video, slide-uri video-proiectate, programa fiind mprțit judicios pe categoriile de infracțiuni din legea penal (infracțiuni contra patrimoniului, contra persoanei, viața sexual, IT, etc.)

Dup un an de prezentri, dezbateri și discuții libere cu elevii, am tras niște concluzii despre școala romneasc și erorile ei.
n ziua de astzi, faț de vremea cnd am trecut eu prin școal, lucrurile sunt schimbate radical. Sunt foartemulți copii proveniți din ”familii mono-parentale” (adic nu au ambii prinți fie pentru c sunt divorțați, fie c aceștia sunt plecați la munc n strintate).
Sunt o mulțime decopii crescuți de rude, bunici n special, cci prinții fine sunt la munc, fie și-aulsat copii pur și simplu n grija bunicilor, care au mai mult timp.
Iar treaba asta se vede. La foarte mulți copii se simte lipsa acelei clduri familiale, a autoritții blnde a tatlui sau a mamei, bazat pe afecțiune iar nu pe sancțiune. Lipsește la acești copii… nu pot spune c cei 7 ani de-acas, regulile de baz de comportament n societate. Le lipsește altceva, ce noi am primit din plin de la prinții noștri. Modelele de comportament, de reacție la situații de viaț. ți dai seama de asta din rspunsurile lor paralele cu realitatea, atunci cnd i pui n fața unor probleme ipotetice, a unor jocuri de rol ce necesit alegeri. Ce faci dac cineva te agreseaz pe strad ? Cum reacționezi dac un coleg ți fur un obiect ?
Din aceast cauz am ntmpinat mari probleme n a-i ajuta pe acești copii s gseasc rspunsurile firești (pentru cei din generația noastr), conforme cu legea, cu societatea n care trim.
Am descoperit la aceast generație de copii o nfricoștoare lips de pregtire pentru viața real, pentru situațiile de zi cu zi cu care se confrunt adulții. Mai grav este c Școala nu este adaptat nevoilor acestor copii, nu suplinește lipsurile mai sus menționate.
Școala romneasc de astzi are o program școlar strict, organizat pe materii – ce nu mai au aproape nici o legtur cu viața real. Lipsa acestei legturi dintre informațiile nvțate n școal și viața de zi cu zi a elevilor duce la pierderea a peste 90% din aceast informație, la scurt timp dup ce ea a fost parcurs. La ce le trebuie lor Istorie dac nu fac legtura dintre evenimentele despre care nvaț și prezent ? La ce le trebuie Geografie dac ei nu pleac niciodat, nicieri ? Sunt doar cuvinte, informații fr sens penru ei, pe care le tocesc de gura profesorilor. Fizic, chimie, biologie, matematic ? Unde sunt aplicațiile lor n viața de zi cu zi ?
Cci dincolo de porțile școlii, ei vd cum funcționeaz o altfel de lume. și vd prinții, prietenii, amicii care au terminat de ani de zile școala și nu și-au gsit nc un loc de munc. Vd srcie, egoism, hoți și curve care și etaleaz bunstarea n vreme ce oamenii muncitori o duc greu. Vd cum șmecheria și escrocheria o duc bine n vreme ce corectitudinea și cinstea sunt calificate drept prostie.
Ideea era c noi trebuia s mergem la acești copii s i speriem cu grozviile și rigorile legii penale, s le creem acea cenzur moral care face societatea s funcționeze, care ne mpiedic s cdem n anarhie. Am descoperit nspimntați un soi de… duritate n ochii lor, o reflectare neretușat a lumii de astzi. Acești copii s-au adaptat lumii n care au deschis ochii, construindu-și mecanisme de aprare care generației mele pot prea ciudate.
Am remarcat totuși fondul sufletesc bun al acestei generații devastate emoțional de tragediile din propriile familii. Am sesizat o enorm nevoie de afecțiune și apreciere. Spre exemplu, n doar 5 ore (cte una sptmnal) am reușit s leg o relație afectiv-emoțional cu fiecare clas, forța acestei legturi fiind direct proporțional cu numrul de copii lipsiți de suportul familiei tradiționale (cu doi prinți).
Lipsa elementelor de cultur universal (nu se mai citește beletristic aproape de loc, muzic clasic nici att) le creeaz acestor copii reprezentarea unui univers extrem de srac. Din punct de vedere spiritual, consecințele acestor lipsuri sunt dezastruoase.
Copii sunt ”injectați” cu dogmele Bisericii Ortodoxe Romne n orele de religie, fr a nțelege mare lucru din ”tainele” acesteia.
M-am tot gndit care ar putea fi modalitatea de adaptare a modului de lucru cu copii și mai ales a programei școlare – n mod evident depșite de evoluția societții noastre.
Cum ar putea școala s și mbuntțeasc metodologia astfel nct s nu mai creeze roboței programați cu programe depșite, pe care nu le folosesc aproape deloc n viața real !?
Am ajuns la concluzia c trebuie s privim ctre trecut, ctre pitagoreici. Școala trebuie s fie o surs de dobndire a nțelepciunii, nțelepciune vzut ca o nobil și just mbinare dintre cunoștiințele teoretice acumulate și practica din viața real. Trebuie creeat acea legtur ntre ceea ce nvțm și unde și cum și gsește aplicabilitate nvțtura.
Un al doilea element esențial care trebuie s și gseasc locul n noua metotologie este revelația, descoperirea, acea nțelegere iluminatoare de tip profund, spontan și edificator. Școlile, clasele de elevi trebuie s rsune de acel EVRIKA entuziast, s retriasc emoția și nțelegerea descoperirii naintașilor, revelat astzi lor. Litera cea moart trebuie rensuflețit de dascli cu acea viaț care s rmn ca impresie de neșters n sufletele copiilor.
Aș alctui o program secret, cunoscut doar de dascli, precum o serie de ”mistere” antice, pe care aceștia s le ”reveleze” n momente cheie ale dezvoltrii copiilor, atunci cnd profesorul intuiește c elevii sunt pregtiți s primeasc, s nțeleag, s asimileze acea ”revelație”.
De la revelații simple, precum cele din fizic sau matematic, au corespondențe profunde la nivel conceptual cu viața real. De la ptrat la cub, trecerea de la 2 la 3 dimensiuni, exerciții de imaginație despre cum se simte și cum triește un locuitor al unei lumi cu dou dimensiuni, și ce ar putea simți și tri o ființ dintr-o lume cu 4 dimensiuni.
Despre piramida necesitților, despre teoria culorilor, despre subiectivitatea percepțiilor, toate aceste subiecte pot fi integrate n programa clasic, mprosptnd și actualiznd vechile adevruri czute n desuetudine.
Rezultatul ar fi o generație care are un potențial latent enorm, trezit la viaț, la o perspectiv complex asupra lumii. O generație matur, avnd un set solid de valori, educat n adevratul sens al cuvntului, conștient de bogția moștenirii culturale și științifice a naintașilor.
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *