Sunt dou. Unul cu art modern, cellalt cu vechituri.

Primul vzut a fost National Gallery, unde m dusesem mai mult pentru colecia impresionant de Turner pe care o au.

Sli nalte, majestuoase, ntr-un palat imens, cu camere ce dau dintr-una n cealalt, ca un labirint fr sfrit. ntreaga istorie a picturii clasice, n special de la renascentiti ncoace, se gsete acolo. Impresionant este per ansamblu pictura italian, plin de culoare (o dovad n plus pentru mine c lumina n Italia este mai puternic, mai strlucitoare dect n alte pri ale lumii); pictura francezilor i spaniolilor – cu compoziiile lor elaborate, dar mohorte n mare majoritate. Apoi olandezii – de unde se desprinde din pluton Vermeer, cu stilul su unic de redare a luminii. Venim mai aproape spre modernism cu francezii, respectiv Renoir – cu luminile lui dulci, Matisse, Monet i toat trla de pictori drogai romantici incurabili de la 1900.

n fine, ce vreau s spun este c, per ansamblu, atmosfera de la National Gallery impune respect, seriozitate i reflecie. Sunt capodopere muncite prin care artitii au cutat s transmit privitorului viziunea lor asupra frumosului – ca ideal al esteticului n art.

Pleci de acolo plin de curbe, volume i proporii perfecte, cu memoria burduit de imagini ce evoc frumuseea n toate expresiile ei.

Pe mine vizita la National Gallery m-a umplut de sentimentul de perfeciune al naturii umane, de senzaia c suntem de sorginte divin, sortii Eternitii.

Apoi am vizitat i Tate Modern. O cldire cu o faat desprins parc din scenele din Gattaca mixate cu Brazil, avnd n centru un turn imens sub form de horn (ce te duce cu gndul fr s vrei la Holocaust), placat cu crmid aparent de mici dimensiuni care parc i accentua strivitoarea monumentalitate.

Interiorul este de hangar de avion, un spaiu imens i inutil, menit doar s impresioneze –fr sens. Pe lateral sunt slile – mici n comparaie cu spaiul nefolosit. Artiti puini, puine exponate i ne-reprezentative – n raport cu bogia de la National Gallery. Slile sunt minimalist amenajate, n stilul rece de alb/negru/gri specific cldirilor de tip business. Multe kitsch-uri care nu i merit locul, printre lucrri care cu adevrat au ceva de spus. n general senzaia de ansamblu este aceea c arta i-a epuizat mijloacele de expresie clasice iar artitii apeleaz la terapii de oc pentru a trece peste indiferena privitorului pe care nu l mai mir nimic.

Se poart arta-ambalaj al unor idei, n loc de art ca miestrie n exprimarea frumosului. Nu puine sunt “lucrrile” unde privitorul exclam – inevitabil un “bine, dar asta puteam s o fac i eu !”, chestie cu dublu sens: pe de-o parte l face pe orice gogoman s simt c are n el un artist, pe de alt parte devalorizeaz sensul artei.

n tot cazul, trecerea de la clasic la modern e ca un du rece. Ai sentimentul c Umanitatea a pierdut ceva pe parcursul ultimului secol. C industrializarea i-a pus apsat amprenta nu doar pe stilul nostru de via dar i pe viziunea noastr asupra frumosului i esteticului.

n goana dup mijloace noi de exprimare, aa-ziii artiti moderni au creat “camere senzoriale” n care stai n ntuneric ascultnd oapte difuze, vizualiznd imagini neclare – ce te las cu un sentiment nedefinit de explorare a limitelor percepiilor – fr s aduc ns nimic adevrat din spaiile nou cucerite. Alii au creat “instalaii” menite s duc privitorul la o idee, pe baza declanrii unei emoii. n faa unor astfel de ghiduii mechereti m-am simit manipulat precum cinele lui Pavlov – ctre nite idei simple, de o banalitate nfiortoare. Din tot acest blci al deertciunilor lipsete esena, substana, nzuina spre Absolut – cutat n art prin perfeciunea frumosului. Prsind cldirea, am realizat cu tristee c arta modern nu i-a revenit i nici nu i va reveni prea curnd. nc nu a atins fundul gropii propriei banaliti. Artitii moderni sunt precum nite rme oarbe ce se zbat scurmnd printre gunoaie, ignornd lumina soarelui i toate frumuseile pe care ea le face posibile privirii – cci se pare c le lipsesc ochii.

CategoryUncategorized
Tags
Write a comment:

*

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Cabinet de avocatura Mihai Rapcea

logo-footer

                

Shares