Am primit multe aprecieri pentru articolul Slbiciunea “omului bun” ns n egal msur am primit i critici, unele surprinztoare, de la persoane de la care nu m ateptam.

Am realizat astfel c exist multe noiuni de moral care sunt prost nelese de foarte muli, i care fac ca noi, ca i colectivitate, s trim foarte multe inechiti i situaii injuste. Deci avem o problem de mentalitate la nivel de societate.

Exemplul de care m-am lovit cel mai des este urmtorul: “Dac tu ai fi n locul lui Victor Ponta, poi afirma cu certitudine c nu ai fura cum fur/a furat i el ?”, concluzia respectivilor fiind c trebuie s fim “ierttori” cci fiecare dintre noi, pus n acea poziie nalt, ar deveni corupt.

CHIAR AA S FIE ?!

Pe de alt parte, mi se arunc n fa profesia de avocat: “cum poi s vorbeti TU despre moral, tu care aperi criminali, hoi, violatori i tot felul de nenorocii ?!

Iar dac le rspunzi c fiecare om are dreptul la aprare, c aprarea este un drept fundamental care nu poate fi luat nici celui mai nenorocit specimen uman i c judectorul este cel care pronun totui hotrrea, eti acuzat de ipocrizie i fariseism, c totui ajui un nelegiuit s scape de pedeaps. Ct despre judectori i procurori, ce s mai spun ? Sunt considerai cei mai “ri” i “nemiloi” oameni de pe faa Pmntului. Nu de puine ori mi-a fost dat s aud de la tot felul de persoane “elevate spiritual” opinii de genul: “i dai seama ce karm de suferin i acumuleaz judectorul/procurorul la, la ci oameni a trimis la pucrie ??!

CHIAR AA S FIE !?

Receptnd astfel de opinii din partea unora, am sentimentul c triesc ntr-o lume paralel cu a unui important segment de populaie. Sunt precum un pete, desprit de ceilali prin pereii unui acvariu invizibil: aparent, respirm aceeai atmosfer, trim n acelai mediu, dar n realitate suntem total separai. LA NIVEL DE CONCEPII.

S ncepem cu HOIA din primul exemplu.

Este de neles nuceala i degringolada moral a noilor generaii, care adorm cu televizorul deschis pe Show-ul Pctos al lui Kapatos sau pe Wow-Biz-ul i Antena Stars-ul unde se hhie Leo de la Strehaia.

ns eu vorbesc de oameni CITII, CULI, care au repere CULTURALE i SPIRITUALE.

Cum s spui c ai fura i tu dac i s-ar oferi ocazia ?! De ce nu o faci i tu ? Doar de frica pedepsei, sau din principiu moral ? Pn la urm, i Biserica amenin cu pedeapsa (iadul) pe cel ce pctuiete, astfel c n aparen cretinul tot de frica pedepsei se abine de la pcat.

DAR CHIAR AA S FIE ?

Hai s v spun cum se vd lucrurile din acvariul n care triesc eu.

Dac fac un bine cuiva, nu l fac de dragul unei recompense materiale (pe lumea asta) sau spirituale (pe lumea cealalt – gen rsplata Raiului) ci pentru c aa este natura mea, m bucur s l bucur pe cellalt, triesc pentru aceast bucurie, m hrnesc cu ea. O zi n care nu faci cuiva un bine, o zi n care nu ai fcut pe cineva fericit printr-un gest ct de mic (o vorb bun, un zmbet, un ajutor) este o zi tern, mohort, n care sufletul nu s-a bucurat deloc.

Apoi, a lua n mod deliberat, contient din avuia altuia (a fura), mi provoac o durere moral la fel de mare cu cea resimit de cea a persoanei care a pierdut beneficiul/proprietatea lucrului furat. Spontan m pun n pielea respectivului i sufr, astfel c nu mai simt nici o plcere sau bucurie n a m folosi de acel bun, tiind c altul plnge dup el.

Bun, o s zicei c Statul nu are contiin, suflet, deci nu poate plnge dup banii furai de la el.

AA O FI ?!

Problema e similar cu cea a vegetarianului din compasiune. Muli (cum sunt i eu), nu mnnc carne, dar folosesc pantofi de piele, ignornd cauzalitatea abstract care a condus la produsul finit (pantoful de piele de animal) i suferina de la captul ei, la fel de real ca i cea produs de sacrificarea animalului pentru mncat. Nu gndim att de departe i nu ne impacteaz att de profund.

La fel i cu Statul (n spe Romn). E doar o instituie amorf, pe care toi o fur, nal i pclesc, de parc acesta este rolul ei primordial: s fie furat i pclit. Cu toii ignorm c n realitate Statul Romn suntem fiecare dintre noi: furnd de la Stat banul public, furm pensionarului banii de pensie, bolnavului medicamentele, copilului dreptul la o educaie decent, oferilor osele adevrate, fr gropi, i exemplele pot continua.

Cu alte cuvinte, limitarea la interesul personal ne mpiedic s vedem imaginea de ansamblu i s dobndim ceea ce se numete “contiin civic” care n final ne afecteaz pe toi.

Generaiile tinere ce vin din urm au acest tip de form de contiin, dezvoltat e drept ntr-o form (momentan) primitiv. Ai observat spre exemplu ct de muli tineri ies n strad pentru cauze gen Roia Montan sau Salvai Pdurile ?! Ei simt, la nivel instinctiv, c li se fur dreptul lor fundamental la un mediu curat, sntos. i reacioneaz. Urmtorul pas este ca aceast contiin s se dezvolte i n zona social, iar ei s resimt nevoia unui mediu SOCIAL corect, ca pe un DREPT FUNDAMENTAL.

n concluzie, un astfel de tnr cu contiin civic dezvoltat, ajuns n administraie, nu va fura – i va rezista tentaiei de a bga mna n banul public, pentru c va simi instinctiv c se fur pe sine nsui i pe ceilali, nu doar o instituie abstract, Statul.

Cci i houl banului public la fel ca i contribuabilul de rnd se va lovi de aceiai medici incompeteni n spitale, i va rupe gturile pe aceleai hrtoape – din lips de autostrzi, iar cnd va realiza c starea jalnic n care trim i se datoreaz FURCIUNII LUI, nu se va mai simi att de bine tiind c el ESTE RESPONSABIL pentru toate astea.

tiu c pare o naivitate, o utopie, un idealism ce scriu aici, dar aa stau lucurile. Romnia se va vindeca de hoie nu prin pedepse i pucrii, ci prin evoluia mentalitii.

Desigur, n prima faz, pucriile sunt eseniale. Deja hoii au ajuns s realizeze c uneori (din ce n ce mai des), nici un avocat i nici o pag nu te poate salva de Justiie, care chiar a nceput s lucreze. ns ei nu se pot opri din furat, cci sunt prini ntr-un adevrat circuit al furciunii. Banul furat se distribuie i trebuie s circule. Dac te-ai oprit, eti scos, eliminat din sistem i n locul tu este pus altul, funcional, care fur corespunztor. Singura problem a hoului cu mentalitatea de ho comun este dac suma furat merit pedeapsa pe care o va primi.

Noul Cod Penal, de inspiraie german, a schimbat radical lucrurile. Pentru fiecare fapt n parte, o pedeaps. Se aplic pedeapsa cea mai mare, la care se adaug un spor de o treime din suma aritmetic a celorlalte pedepse, pentru celelalte fapte. Aa ajung hoii de meserie, cei care fur precum respir (pgarii n special) s realizeze c deja NU MAI MERIT, E PREA RISCANT S FURI cu acest nou Cod Penal. Pi ajunge un om s primeasc pentru 10 furturi (10 acte materiale) – cam aa: 5 ani pentru un furt, cte 2-3 pentru celelalte. Nou fapte a cte 2 ani fac 18 ani; mprit la 3 d un spor de 6 ani. Adunat cu primii 5, houl ajunge uor la 11 ani nchisoare, din care obligatoriu execut minim 7 !

Eu am estimat c i 2 ani de pucrie (n condiiile actuale din pucriile patriei) sunt suficieni s nmoaie oasele oricrui politician sau “om de afaceri” i s-l fac s refuze i n somn ideea pgii.

Deci cred c undeva, cam n 10 ani, scpm definitiv de mentalitatea de hoi din sistemul de administraie actual. Timp suficient s apar “oamenii noi” cu tipul la de contiin civic de care vorbeam mai sus.

Bine, vor fi unii care mi vor atrage atenia c m contrazic: c se gsesc mereu piese de schimb pentru rotiele putrede ale Sistemului de pag, c noi romnii avem hoia n snge i mereu se vor gsi cozi de topor care s i nlocuiasc pe cei czui la “beciul domnesc”. Ei bine, nu e chiar aa.

n momentul n care va vedea c cel care a czut n pcat, dup ispirea pedepsei nu i mai gsete locul n societate, cu cazierul atrnat de coad, fiind condamnat la moarte civil, cel nou intrat n sistem se va gndi de dou ori dac s o apuce pe urmele celui pe care l-a nlocuit.

i ajungem i la problema judectorilor i procurorilor. Oare chiar i fac karm negativ aceti oameni ? n fond, ei sunt utili societii, aplic reguli general acceptate de toat lumea, fr ei societatea ar aluneca n haos i anarhie.

Parafrazndu-i pe Platon i Aristotel, legile cetii sunt doar o reflexie palid a legilor imuabile ale naturii, transpuse n moralitatea vremelinc i schimbtoare a Societii omeneti. Iar suferina resimit de infractorul condamnat este n realitate un produs al faptelor acestuia, iar nu un rezultat al pedepsei pronunat de ctre judectorul chemat s aplice legea. Atunci, unde este karma aia negativ a judectorului despre care vorbesc unii ?! Pedeapsa este dat de faptele fiecruia, iar nu de judector ca persoan. n lipsa faptelor nu ar fi posibil existena procesului, cci nu ar avea ce judeca.

Toate aspectele pe care eu le teoretizez aici sunt doar o meditaie asupra prezentului i viitorului. Nu este necesar ca oamenii s le realizeze n mod contient ca atare. ns eu cred c societatea romneasc merge n aceast direcie, n mod inexorabil, chiar dac oamenii nu sunt contieni de lucrul acesta. Cci nu este necesar ca oamenii s filosofeze sau s mediteze asupra acestor chestiuni. Unii vor realiza n mod intuitiv aceste adevruri i se vor conforma instinctiv, datorit schimbrii mentalitii.

Cci chiar marele nostru gnditor Lucian Blaga afirma undeva c societatea este guvernat de fore subterane, irezistibile, asemntoare vulcanilor submarini, nfaa crora noi, oamenii de rnd, suntem doar nite simplii martori ai Istoriei.

, , ,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *