Învățători tibetani vs. învățători dâmbovițeni

La sugestia lui IntenseLight, voi descrie în câteva cuvinte impresia pe care mi-a lăsat-o Khentrul Rinpoche, maestrul tibetan de pe linia Jonang care a început să predea bazele și preliminariile practicii Kalachakra în București.

Pentru început, aș vrea să spun câteva cuvinte despre cunoașterea oamenilor. Lucrez cu oameni, am ceva experiență la citit oamenii datorită meseriei mele. După foarte mutl frecuș cu tot felul de infractori, se dezvoltă un fel de intuiție, ajungi să “citești” figurile celor cu care vii în contact, iar mai nou, am ajuns să realizez din primele 3 secunde, de când iau contactul visual cu un om, dacă îmi place sau nu îmi place, dacă sunt sau nu compatibil ca valori și principii cu acesta. Nevastă-mea e și mai categorică, are o intuiție enervant de corectă uneori, deci pot spune că unii oameni trec printr-un dublu filtru de verificare. Al meu și ale ei, iar în general concluziile noastre comune sunt în proporție de 99,9% corecte.

Trebuie să mai spun și câteva lucruri introductive, generale, despe învățătorii tibetani. În anumite privințe, parcă sunt trași la xerox – iar observația asta o fac nu în sens peiorativ. Se aseamănă foarte mult între ei, indiferent de pe ce linie provin, deoarece în budhismul tibetan sunt anumite condiții stricte privind împuternicirile de a preda învățături. În primul rând, nu poți preda dacă nu faci parte din linia respectivă și nu ești recunoscut în cadrul ei. Nu poți preda dacă nu ai primit împuterniciri în acest sens de la învățătorii recunoscuți ai liniei respective. Iar aceștia nu dau împuterniciri de predare decât practicanților perseverenți, care au o cunoaștere completă, perfectă atât a teoriei cât și practicii respective.

Apoi, bazele practicilor yoghine tibetane – generale și obligatorii pentru orice practici mai avansate – sunt atât de transformatoare la nivelul profund al minții, încât acești învățători spirituali seamănă din punct de vedere uman până la identitate, din anumite privințe.

Ca să mă fac înțeles, trebuie să dau câteva detalii. Neofitul în budhism dobândește o viziune unitară, extrem de completă și sistematizată asupra cauzelor suferinței, interdependența tuturor fenomenelor lumești, atitudinea corectă ce trebuie dezvoltată, toate acestea conducând la ceea ce se numește “generarea bhodichita-ei” adică a calităților spirituale specifice unui aspirant la Starea de Budha.

Aceste calități pot fi regăsite ca fiind manifestate în mod natural, FĂRĂ EXCEPȚIE, de către toți învățătorii tibetani care au permisiunea să predea învățături.

Și astfel, descoperi că acești învățători au toți o anumită inocență, simplitate, modestie, compasiune, bunăvoință, umor, luminozitate intelectuală și calm plin de bunătate care îi face teribil de asemănători între ei.

Desigur, nu poți generaliza, există foarte multe diferențe între ei, majoritatea generate de vârsta, temperamentul și tipul lor de experiență însă la nivel profund regăsești în fiecare dintre ei, în mod cu totul reconfortant, aceste valori universale ale naturii de Budha.

În ceea ce în privește pe Khentrul Rinpoche, acesta este un învățător cu un bagaj impresionant de cunoștințe, dar care în mod paradoxal este deosebit de modest când vine vorba de “etalarea” acestora. Ca să dau un exemplu, acest învățător, pe parcursul predării, nu se sfia să recunoască, fără nici o jenă (semn de lipsă a amorului propriu !) că a uitat anumite amănunte dar că le putem regăsi în cărțile lui, în mod detaliat. Alteori, la anumite întrebări, recunoștea sincer, direct că nu cunoaște răspunsul pentru că uneori primea și întrebări care nu erau în aria lui de experiență și cunoaștere, sau că a greșit în anumite privințe – când erau oameni care îl corectau din sală.

Comparativ, aș putea spune că în 20 de ani de frecventare a cursurilor, taberelor și conferințelor ținute la MISA de instructorii de acolo, în frunte cu Gregoiran Bivolaru, nu am auzit niciodată pe acesta sau pe instructorii care îi urmau modelul, să recunoască deschis, sincer, că au uitat un anumit lucru sau că au greșit, fapt care este șocant.

Mi-am dat seama de faptul că oameni ca Gregorian Bivolaru se străduiesc din greu să își mențină o anumită imagine de personaje magice, infailibile (care nu pot greși niciodată) în fața propriilor discipoli, de teamă să nu piardă încrederea acestora.

Dimpotrivă, la Khentrul Rinpoche am auzit din gura acestuia că maestrul rădăcină nu trebuie să fie neapărat realizat spiritual sau înzestrat cu puteri magice, ci doar să îți prezinte corect învățătura, eficient, în acord cu linia pe care o reprezintă.

 Dacă Gregorian Bivolaru acumulează un capital de imagine personal, făcându-și discipolii dependenți de persoana sa, lăsând să crească legendele și fabulațiile la adresa sa, toți maeștrii tibetani îndeamnă discipolii să aibă încredere în infaibilitatea căii pe care o urmează, hrănindu-le convingerea că această cale nu poate duce decât la realizarea spirituală – lucru care nu se întâmplă la MISA, căci acolo nu ai o cale, ci un amalgam, un hățiș, un labirint de tehnici ce tind să te dezorienteze, fără nici un fel de indicator cu privire la parcursul ce îl ai de urmat pe calea spirituală. În treacăt fie vorba, complexitatea și secretozitatea tehnicilor predate nu țin loc de jaloane spirituale, la fel cum nici anul de curs sau vechimea în sectă nu garantează atingerea unui nivel spiritual înalt în cadrul MISA.

Aș fi vrut să aflu părerea cu privire la aceste lucruri și de la foștii colegi din MISA care au participat la aceste învățături date de Khentrul Rinpoche, însă majoritatea au plecat îngândurați, fără chef să dezbată impresii de pe urma acestor prelegeri. Dacă citesc aceste rânduri îi invit – fără să le dau numele, pentru a nu le prejudicia imaginea în cadrul MISA (ca și “trădători” au gurului Bivolaru) – să își exprime, sub protecția anonimatului, la comentarii, ce concluzii au tras din participarea la aceste învățături tradiționale, ținute de un maestru autentic, acum că au un termen de comparație la anii petrecuți în MISA.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *