Feed on
Posts
Comments

La sugestia lui IntenseLight, voi descrie în câteva cuvinte impresia pe care mi-a lăsat-o Khentrul Rinpoche, maestrul tibetan de pe linia Jonang care a început să predea bazele și preliminariile practicii Kalachakra în București.

Pentru început, aș vrea să spun câteva cuvinte despre cunoașterea oamenilor. Lucrez cu oameni, am ceva experiență la citit oamenii datorită meseriei mele. După foarte mutl frecuș cu tot felul de infractori, se dezvoltă un fel de intuiție, ajungi să “citești” figurile celor cu care vii în contact, iar mai nou, am ajuns să realizez din primele 3 secunde, de când iau contactul visual cu un om, dacă îmi place sau nu îmi place, dacă sunt sau nu compatibil ca valori și principii cu acesta. Nevastă-mea e și mai categorică, are o intuiție enervant de corectă uneori, deci pot spune că unii oameni trec printr-un dublu filtru de verificare. Al meu și ale ei, iar în general concluziile noastre comune sunt în proporție de 99,9% corecte.

Trebuie să mai spun și câteva lucruri introductive, generale, despe învățătorii tibetani. În anumite privințe, parcă sunt trași la xerox – iar observația asta o fac nu în sens peiorativ. Se aseamănă foarte mult între ei, indiferent de pe ce linie provin, deoarece în budhismul tibetan sunt anumite condiții stricte privind împuternicirile de a preda învățături. În primul rând, nu poți preda dacă nu faci parte din linia respectivă și nu ești recunoscut în cadrul ei. Nu poți preda dacă nu ai primit împuterniciri în acest sens de la învățătorii recunoscuți ai liniei respective. Iar aceștia nu dau împuterniciri de predare decât practicanților perseverenți, care au o cunoaștere completă, perfectă atât a teoriei cât și practicii respective.

Apoi, bazele practicilor yoghine tibetane – generale și obligatorii pentru orice practici mai avansate – sunt atât de transformatoare la nivelul profund al minții, încât acești învățători spirituali seamănă din punct de vedere uman până la identitate, din anumite privințe.

Ca să mă fac înțeles, trebuie să dau câteva detalii. Neofitul în budhism dobândește o viziune unitară, extrem de completă și sistematizată asupra cauzelor suferinței, interdependența tuturor fenomenelor lumești, atitudinea corectă ce trebuie dezvoltată, toate acestea conducând la ceea ce se numește “generarea bhodichita-ei” adică a calităților spirituale specifice unui aspirant la Starea de Budha.

Aceste calități pot fi regăsite ca fiind manifestate în mod natural, FĂRĂ EXCEPȚIE, de către toți învățătorii tibetani care au permisiunea să predea învățături.

Și astfel, descoperi că acești învățători au toți o anumită inocență, simplitate, modestie, compasiune, bunăvoință, umor, luminozitate intelectuală și calm plin de bunătate care îi face teribil de asemănători între ei.

Desigur, nu poți generaliza, există foarte multe diferențe între ei, majoritatea generate de vârsta, temperamentul și tipul lor de experiență însă la nivel profund regăsești în fiecare dintre ei, în mod cu totul reconfortant, aceste valori universale ale naturii de Budha.

În ceea ce în privește pe Khentrul Rinpoche, acesta este un învățător cu un bagaj impresionant de cunoștințe, dar care în mod paradoxal este deosebit de modest când vine vorba de “etalarea” acestora. Ca să dau un exemplu, acest învățător, pe parcursul predării, nu se sfia să recunoască, fără nici o jenă (semn de lipsă a amorului propriu !) că a uitat anumite amănunte dar că le putem regăsi în cărțile lui, în mod detaliat. Alteori, la anumite întrebări, recunoștea sincer, direct că nu cunoaște răspunsul pentru că uneori primea și întrebări care nu erau în aria lui de experiență și cunoaștere, sau că a greșit în anumite privințe – când erau oameni care îl corectau din sală.

Comparativ, aș putea spune că în 20 de ani de frecventare a cursurilor, taberelor și conferințelor ținute la MISA de instructorii de acolo, în frunte cu Gregoiran Bivolaru, nu am auzit niciodată pe acesta sau pe instructorii care îi urmau modelul, să recunoască deschis, sincer, că au uitat un anumit lucru sau că au greșit, fapt care este șocant.

Mi-am dat seama de faptul că oameni ca Gregorian Bivolaru se străduiesc din greu să își mențină o anumită imagine de personaje magice, infailibile (care nu pot greși niciodată) în fața propriilor discipoli, de teamă să nu piardă încrederea acestora.

Dimpotrivă, la Khentrul Rinpoche am auzit din gura acestuia că maestrul rădăcină nu trebuie să fie neapărat realizat spiritual sau înzestrat cu puteri magice, ci doar să îți prezinte corect învățătura, eficient, în acord cu linia pe care o reprezintă.

 Dacă Gregorian Bivolaru acumulează un capital de imagine personal, făcându-și discipolii dependenți de persoana sa, lăsând să crească legendele și fabulațiile la adresa sa, toți maeștrii tibetani îndeamnă discipolii să aibă încredere în infaibilitatea căii pe care o urmează, hrănindu-le convingerea că această cale nu poate duce decât la realizarea spirituală – lucru care nu se întâmplă la MISA, căci acolo nu ai o cale, ci un amalgam, un hățiș, un labirint de tehnici ce tind să te dezorienteze, fără nici un fel de indicator cu privire la parcursul ce îl ai de urmat pe calea spirituală. În treacăt fie vorba, complexitatea și secretozitatea tehnicilor predate nu țin loc de jaloane spirituale, la fel cum nici anul de curs sau vechimea în sectă nu garantează atingerea unui nivel spiritual înalt în cadrul MISA.

Aș fi vrut să aflu părerea cu privire la aceste lucruri și de la foștii colegi din MISA care au participat la aceste învățături date de Khentrul Rinpoche, însă majoritatea au plecat îngândurați, fără chef să dezbată impresii de pe urma acestor prelegeri. Dacă citesc aceste rânduri îi invit – fără să le dau numele, pentru a nu le prejudicia imaginea în cadrul MISA (ca și “trădători” au gurului Bivolaru) – să își exprime, sub protecția anonimatului, la comentarii, ce concluzii au tras din participarea la aceste învățături tradiționale, ținute de un maestru autentic, acum că au un termen de comparație la anii petrecuți în MISA.

loading...

29 Responses to “Învățători tibetani vs. învățători dâmbovițeni”

  1. FREEDOM says:

    Greu de crezut sa nu zica GARGARIAN ceva de rau si de acest maestru tibetan , dupa ce a zis si de MOOJI care este de pe linia lui MAHARISHI , POONJA . El se considera cel mai tare din toate ciclurile pizdii =universale , de aia si-a permis sa faca adaugiri la autobiografia lui Yogananda si pacat ca nu a scos cartea aia cu greselile lui ISUS. El a gresit vreodata , a fost incercat de DUMNEZEU TATAL care se stie ca ii incearca pe toti ? Daca da , a trecut testul cu gaura sau sa pierdut in ea ? Frumos articolul .

  2. Neele says:

    @Freedom:
    Poate vrei sa scrii cateva randuri la SRF explicand ce anume nu stiu ei despre Yogananda.
    http://www.yogananda-srf.org/contact_SRF.aspx
    SRF-ului le revin drepturile asupra cartii.
    Iti fac traducerea daca iti este necesar.

  3. FREEDOM says:

    @Neele . Nu scriu frate nimic , ca nu e cazul sa ma bag in seama cu ei , ziceam doar asa ca faza despre atitudinea maestrului pizdii . Multumesc oricum . Cine isi bate capul cu nebunii astia de la MISA ? Ce rost are ? Sint varza . Am trecut pe la un ashram acu ceva timp si i-am vazut cum isi duc vietile acolo rupti de realitate . Scapa cine poate cind ii vine rindu , nu pot fi toti salvati ptr ca fiecare se salveaza singur in realitate , de asta cu siguranta trebuie sa ne dam seama . Asa sa crezi ca te va slava altul este cea mai mare naivitate . – Eliberarea nu este eliberarea persoanei ci eliberarea de persoana .- La cum stau fratiorii acolo …………. sa fie sanatosi . HAT HAT .

  4. Neele says:

    Cand si daca cineva e suparat si nu-l mai poate suporta pe Gregorian, are butonel de SEND.
    Numai bine!

  5. Neele says:

    Acum sa spun ce impresie mi-a lasat si mie acest om dintr-o perspectiva personala, de la mine de acasa. In primul rand sunt toate datele de pe internet care vorbesc favorabil despre dumnealui. Concluzia e ca duce o munca si macar aceasta ar trebui respectata.
    Apoi de ce cred eu ca se aseamana mult intre ei. Deoarece sunt dedicati practicii si se cunoaste. Nu ca mine care de-abia am auzit vara aceasta de altceva in afara de MISA (printr-un fluke of luck).
    Cam atat in calitate de neparticipant.
    Nu stiu nimic despre Kala Chakra si nici macar n-am terminat de citit ceea ce am de citit.

  6. Mari says:

    Asa e, Mihai, si eu am cunoscut un om spiritual si primul lucru pe care l-am remarcat la el este smerenia/umilinta. Apoi faptul ca prin tot ce spune si face iti “indreapta privirea” spre Dumnezeu si calea Lui, niciodata, dar niciodata, spre el insusi. Dupa ce l-am cunoscut pe acest OM, am stiut clar ca gb este un fake care doar se impauneaza si proslaveste cu tot felul de atribute si “magni-tudini” aurol-sonice si scopul lui , sub nume pompoase de eliberare, este doar mulsul “turmei” ratacite carora le-a vandut vise si iluzii – neatinse nici macar de el. Cand am inteles acest fapt, AM PLECAT FARA VREUN REGRET!!!

    Daca un om nu are smerenie, umilinta, nu te-astepta ca spiritualitatea pe care o proclama sa fie mai mult decat vorbe goale in gura sa. Acesta este primul semn pe care sa-l observi!

  7. flavian says:

    Interesant cum ii cunoastem pe invatatorii cei buni prin comparatie.
    Invatatorul asta e bun deoarece, comparative cu vechiul invatator face asta si asta dar nu face aia si ailalta. Minunat.
    Tot timpul invatam, mai intai de la parinti, si cand incep sa dea rateuri cautam ceva mai bun, dam peste profesori, dar ne dam seama ca nici ei nu sunt suficienti ajungem la preoti/duhovnici/gurusi si si acolo absorbim cat se poate, atenti fiind sa percepem si derapajele care ne vor permite sa trecem la alt preot/duhovnic/guru.

    Compararea “invatatorilor” este o metoda gaunoasa pentru simplul fapt ca trecutul reprezinta temelia mentala de pe care putem observa noul. Daca ai da acum peste cel mai cel guru si i-ai aprecia invatatura, esti tu sigur ca tanarul care erai acu xx ani l-ar aprecia la fel? Oare nu munca pe care ai facut-o pe parcurs, cu vechii invatatori, te-a slefuit astfel incat sa vezi ceea ce vezi?

    Poate ar fi bine sa ne oprim la a porcai trecutul. Past is dead log live the Present.

  8. Shri Singha says:

    Draga Rapcea uite care e treaba.
    Voi in Romania desi aveti intentii bune si dorinta de a practica si studia ceva autentic mereu cadeti in plasa daca nu a sarlatanilor a celor care reprezinta sau sunt reprezentantii unor curente sau scoli controversate.
    Acest rinpoche facand parte din scoala jonang este implicit un proponent al viziunii shentong.
    Viziunea shentong este considerata o extrema conceptuala, o deviere de la dialectica madyamaka prin faptul ca sustine si propune existenta unui adevar ultim si etern, o realitate transpersonala care exista dincolo de noi si care exista ca o substanta unica si eterna.Ei bine aceasta viziune este o abatere grava de la invatatura lui buddha despre vacuitatea intregii manifestari precum si de la viziunea nagarjuniana care este nucleul Vajrayana.Aceasta deviere este atat de grava incat proponentii adevaratei doctrine despre vacuitate numesc abordarea shentong hinduism deghizat deoarece ceea ce ei propun nu este diferit de atmanul etern din hinduism.Astfel aceasta eroare cade in categoria extremelor eternaliste unde se propune existenta eterna ultima a unei entitati ceea ce este foarte departe de ce se vrea a fi budismul.
    Aveti grija pe cine considerati adevarati maestri !!!
    Nu exista salvare prin intermediul viziunilor eronate.
    Daca vrei sa fii la adapost de astfel de viziuni singura solutie este dzogchen caci toate celellalte 5 scoli cad intr-o deviere sau alta.

  9. Neele says:

    Merci ca mi-ai adus aminte!
    Merci pentru avertizare!

  10. Shri Singha says:

    Aceasta devine o avertizare numai pentru cei care inteleg ce spun aici.Caci majoritatea nu inteleg aceste aspecte si se multumesc cu a-si orienta eforturile inspre partea practica a preliminariilor si sadhanelor fara a-i interesa aspectele filosofice pe care aceste practici se fundamenteaza.Dar eu vin si intreb de ce ne-am multumi si am alege invatatori si maestri proponenti ai unor viziuni extreme ?

    Daca intenselight e atat de educat si informat cu privire la calitatea si provenienta unor maestri cum de nu a observat devierea eternalista a abordarii jonang ? Asa cum am mai spus aceasta deviere nu isi are locul in budism.

  11. Daca si tibetanii astia de pe linie sunt deviati (unii dintre ei), atunci cum este guru asta al nostru? 🙂

  12. Neele says:

    Pentru ca a zis drugs ca sunt acceptati de DL.
    Naspa situatie! Pentru mine ma refer.
    Nu poti interveni intre oameni care se cunosc sa explici unuia de ce procedeaza gresit. Oricat ai vrea, nu te aude.

  13. Mahodara says:

    Shri Singha, aici pare sa fie o problema de logica. Daca budismul, prin dzogchen, este calea autentica, atunci jonang si implicit shentong sunt niste deviatii, niste rataciri cum ar spune crestinul. Daca budismul, prin jonang si implicit shentong, este calea autentica, atunci dzogchen este o deviatie, o ratacire cum ar spune crestinul. Dincolo de asta, oricum ai da-o, rezulta ca oricare varianta ar fi reala, budismul este o cale gresita. Faptul ca si Dalai Lama recunoaste aceste cai, scoli sau viziuni antagoniste ca fiind autentice, il pune in ipostaza de fake guru. Albul e alb si negru e negru. Cine cunoaste sau spune Adevarul, albul sau negrul?

    Din aceasta dilema rezulta si ca asa zisa teorie imbratisata de unii: “o cale spirituala este autentica pe motiv ca se trage dintr-o linie directa”.

  14. Neele says:

    @Mahodara:
    Cand mai vrei sa musti o bucata din Shri Singha, sa-i spui si lui sa stie sa se pregateasca!

    Efectiv ma doare capul de atatea ofensive si defensive.
    I’m outta here!

  15. frodo says:

    “deviatie eternalista”, mor, cheama-l , tata, pe Stalin, sa infiereze deviationistii astia ca nu-i ghini deloc. noneternalistii sa traiasca

  16. Mahodara says:

    Neele, Nu Singha pare sa fie problema acestei dileme, ci budismul si conducatorii lui.

    Scuze pentru omitere: “Din aceasta dilema rezulta si ca asa zisa teorie imbratisata de unii: “o cale spirituala este autentica pe motiv ca se trage dintr-o linie directa”, este eronata.

  17. Neele says:

    @Mahodara:
    Ok, sa inteleg ca te intereseaza Dzogchen pana la urma.
    Fie si asa! Ma duc sa recuperez din somnul de azi noapte acum.

  18. Neele says:

    Daca am inteles gresit, n-a fost intentionat. Asta pot sa garantez.
    Oricum sunt in retragere de pe site-urile romanesti.
    Ceva nu prea mai face click. Deloc.

  19. Shri Singha says:

    Am gasit video-ul acesta unde Khentrul Rinpoche o spune cu gura lui ca in scoala lui adevarul ultim este etern si impermanent.
    Incepe de la min 40.50 iar la minutul 42.03 spune exact acest lucru ca in scoala lui adevarul ultim nu este vid ci este etern si impermanent.
    https://youtu.be/ds6ducCFXqA

    Si un articol al lui Douglas Duckworth care deconspira si despacheteaza erezia eternalista si dualismul lui Dolpopa pe a carei doctrine se sprijina scoala Jonang

    http://www.academia.edu/14269579/Other-Emptiness_in_the_Jonang_School_The_Theo-logic_of_Buddhist_Dualism

  20. Neele says:

    Oriunde pleci Mahodara, cu o atitudine de genul celei de mai sus, kiss goodbye friends. Or sa te asculte unul, doi dar la un moment dat oamenii or sa se plictiseasca si or sa-si vada de ale lor. Asta nu e rautate, ci observatie obiectiva. O sa fie rece, exact recele si flitul cu care i-ai tratat pe altii.
    Si acum sa nu mi te mai adresezi!

  21. MR says:

    Shri Singha,
    in video-ul respectiv, maestrul spune începand cu min 41.20:
    “So, we have to say that our ultimate nature is the true Budha and the perfect quallity, and full of quallity, not just empty. But we call emptiness, but why ? Because (is) empty of other. Because that perfect nature has no other …. conventional think, does have nothing. Nothing to do with our ego, with other artificial ideas, the imputation and fabrications, no there. That`s why we call empty, that`s the only reason we call empty, but the ultimate truth in my school, is not empty. At all ! It`s impermanent and eternal.”
    Trebuie să spun că nu am găsit nicăieri în traditia lui Dolpopa (ja-tong-pa) nu am găsit vreo afirmație cum că Natura de Budha este imprmamentă. Chiar tu ai dat linkul către articolul ce dezbate chestiunea, unde se spune clar:
    “Furthermore, the permanence that Dölpopa contrasts here with impermanence is a permanence that is an eternal ground. It is transcendent and unchanging. Thus, it is not a permanence that is codependent with impermanence nor is it eliminated by eliminating impermanence. The permanent reality is also self-arisen (or self-existing), so it is not produced like something that is “other-arisen” (which is a product and thus impermanent and conditioned). Thus, he says that the ultimate truth is beyond dependently arisen phenomena.”
    Deci tind să cred că maestrul a spus din greșeală că adevărul ultim este impermanent și etern. De altfel, este o contradicție de termeni, căci ceva nu poate fi în aceșai timp și impermanent, și etern.

  22. Neele says:

    Ce intorsatura neasteptata! Si eu care aveam de gand sa postez un material. Da’ ce bine ca n-am apucat!

    Ei gata, v-am lasat. Cei care sunteti suparati pe mine, n-am ce va face. Si pe mine ma musca tare de fund ceva acasa si de catava vreme. Si mai am si “prietena”: Vei plati pentru bla, bla, si bla …

    V-as mai fi invatat o chestie, dar cine sta sa asculte la povesti cand pretinde ca le stie pe toate? 😉

    Hai pa!

  23. Neele says:

    “The mind, buddha, is impermanent and eternal.”
    Mai bine spunea ca mintea exista si nu exista. Era mai usor de preluat. Si s-ar deduce ca mintea este non-duala.
    Dar ce stiu eu? Mai bine il las pe Shri Singha sa-l bubuie iar pe IntenseLight decat pe mine. 🙂

  24. mac gregor says:

    Am prins odata o conferinta a unor calugari din buddhismul zen.

    Aceeasi impresie: la misa se vorbea in prostie despre compasiune, echilibru, etc. Practicantii zen manifestau astea tot timpul si destul de constant, dar fara sa vorbeasca in exces despre ele.

  25. Neele says:

    Cu regrete (e un mod de a spune), am taiat-o de aici.

  26. Neele says:

    Well-well, shivaicilor, se pare ca ati adormit prea bine la curs …
    Sa vina Tara sa va cante! :))))

  27. Neele says:

    Am hotarat sa fie reabilitat maestrul K. R. macar in ochii mei, deoarece acesta a practicat oricum mai mult decat mine pana acum. Intre mine si un tibetan, the Dalai Lama va da prioritate acestuia. Are un institut ceea ce drugs n-a reusit.

    @drugs:
    Stii ce ai facut in viata ta: ai infestat sursele altora. Si nu ma refer doar la mine. Cine stie de cand faci asta.

    In noiembrie, pe 3 sau 4 este o expunere pe tema vacuitatii. Puteti s-o cautati singuri.

    drugs, mizerie umana, te reneg. Am vazut poate singurul tau moment de normalitate si am avut compasiune pentru tine, dar sa-mi dai un munte de aur si nu ti-l dau ca referinta. Efectiv, sa cauti acul in carul cu fan!
    Si abtine-te sa mai dai sfaturi medicale cand nu te pricepi!
    Daca eu spun ca apa devitalizeaza, atunci devitalizeaza.

    Numai un picut daca detectez vreo manipulare din partea ta la adresa mea si te-am turnat.

  28. Neele says:

    Legat de trecutul meu, de lucruri pe care deja le-am facut publice, m-am mai explicat si in fata altora si nu mi-e greu sa repet: asa am apucat, asa a fost.

  29. Neele says:

    @MR:
    Pe site-ul tau s-au perindat, au avut mana libera si inca or sa se mai perinde obsedati de control. Cred ca e timpul sa incep sa-i ocolesc.
    Numai bine!

Leave a Reply