Exist foarte mulți tineri și btrni deopotriv, care nu cunosc nțelesul unor termeni nou intrați n limbajul modern, termeni care sunt utilizați destul de des. Am considerat necesar s scriu cteva rnduri despre ce nseamn A MEDITA.

Cnd cineva rostește cuvntul MEDITAȚIE, imaginile ce apar n mintea oamenilor difer destul de mult. Pentru unii, exist nțelesul clasic al cuvntului meditație: acela de a reflecta profund la nțelesul, sensul sau aspectele unui anumit subiect, fie c este vorba de o problem concret, fie c este vorba de “nemurirea sufletului”.

Alții folosesc termenul de meditație derivat din cuvntul meditator – persoana care te pregtește pe un anumit subiect sau materie. n aceast accepțiune, meditația este exercițiul pentru a excela n pregtirea – de obicei școlar.

Și sunt ceilalți, marea majoritate, care la auzul cuvntului MEDITAȚIE au imaginea unei persoane ce st așezat cu picioarele ncrucișate, gndindu-se la ceva, cu ochii nchiși. Dac ntrebi un astfel de practicant ce face, el ți va rspunde: meditez. Dac l ntrebi la ce mediteaz sau cum o face, rspunsurile pot fi foarte diferite, de la persoan la persoan, ns n general este vorba de un aspect interior, ce ține de minte.

Și totuși, ce este meditația ?

Unii consider c mediteaz dac și focalizeaz nentrerupt atenția asupra unui singur lucru, aspect sau fenomen, intern sau extern. n realitate, aceasta nu este meditație ci focalizare, concentrarea atenției, o practic ce precede meditația. Poate fi vorba de focalizarea nentrerupt a atenției asupra unui punct sau asupra unui obiect sau fenomen. Unii și urmresc respirația. Alții, vrful nasului sau un punct dintre sprncene sau ombilicul. Alții și urmresc gndurile ntr-un mod elaborat, sau anumite procese ale minții. Toate aceste nu le putem numi cu adevrat meditație, cci ele sunt n realitate concentrri ale subiectului asupra unui obiect, intern sau extern.

Apoi sunt vizualizrile, exercițiile de imaginație, evocrile unor emoții, stri sau amintiri, practici ce iarși nu pot fi numite meditație pentru c ele folosesc mintea și calitțile acesteia.

Tot meditație este denumit generic procesul de identificare cu un anumit fenomen, ființ sau aspect. Te poți identifica cu un sunet, cu o stare, cu un model spiritual, practic cu orice, cci se spune c mintea ia forma oricrui subiect asupra cruia se concentreaz suficient de mult, nentrerupt.

n opinia mea, singura și adevrata meditație const n observarea atent a propriei atenții. Atenția este acel observator tcut, prezența de sine conștient, care face s existe subiectul cunosctor. n drumul interior, prin labirintul falselor identificri cu corpul, memoria, sau atributele noastre (sociale sau de alt natur), avem mereu tendința de a ne identifica cu prți ale ntregului care ne compun ca persoane sau, mai grav, cu aspecte sau lucruri care vin din exterior.

n realitate, adevrata meditație se reduce la efortul conștient, consecvent de a mri conștiența observatorului tcut, la fel cum se mrește flacra lmpii și lumina acesteia ntro camer ntunecoas, prin alimentarea fitilului cu combustibil. Combustibilul necesar creșterii conștienței de sine provine din reflectarea acesteia n sine nsși, n aplecarea reflexiv asupra propriei naturi, din nou și din nou, pn cnd aceasta crește și cucerește tot eșafodajul de erori, false opiniii și identificri greșite care alctuiau eul nostru mundan.

CategoryUncategorized
Write a comment:

*

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Cabinet de avocatura Mihai Rapcea

logo-footer

                

Shares