Feed on
Posts
Comments

Voi aborda un subiect foarte delicat, care nu are nici o legătură cu yoga predată la MISA. De aceea, rog comentatorii să se abțină de la a face referiri sau comparații în această direcție.

Este vorba de practicile preliminarii din tradiția yoghină budhistă tibetană. Voi face abstracție de materialele citite pe acest subiect și voi prezenta opinia mea personală, din perspectiva românului mediu, nici măcar a occidentalului, confruntat cu problemele zilnice pe care le știm cu toții.

În primul rând, trebuie spus că în mod tradițional se cere ca fiecare etapă a preliminariilor să fie efectuată distinct, de un anumit număr de ori. Spre exemplu 100.000 de prosternări, 100.000 de ofrande ale mandalei, 100.000 de luări ale refugiului, 100.000 de practici bhodichitta, etc. Din fericire, anumiți învățători acordă permisiunea realizării acestor practici în totalitate, deodată, pe o perioadă mai lungă de timp, astfel încât spiritul nostru occidental să nu se “plictisească” de realizarea repetitivă a acestor preliminarii.

Ei bine, realizând de mai multe ori aceste practici, am tras anumite concluzii cu privire la fiecare dintre ele, la necesitatea lor absolută de pregătire a aspirantului, înainte de abordarea metodelor realizatoare.

În primul rând, este evident că ele schimbă atitudinea mentală la un nivel foarte profund. Schimbă “bazele”, atașamentele și modul de raportare la lume în general. Aș putea spune că practicile preliminarii sunt de departe cele mai eficiente metode pe care le-am întâlnit, de transformare profundă a minții.

În primul rând, conștientizarea nobilelor adevăruri cu privire la starea de impermanență, dificultatea obținerii prețioasei nașteri umane, necunoașterea momentului morții și al cauzelor acesteia, sunt probleme existențiale acute ce trebuie reactualizate permanent, căci ele sunt fundamentul oricărei căutări spirituale autentice, ele aprind „nevoia” de a căuta cât mai repede o cale de ieșire din samsara. Mintea tinde să fugă de suferință și să caute fericirea – chiar iluzorie sau de moment, evitând astfel acea stare de luciditate chinuitoare, care ne dă imboldul de a face ceva pentru a ieși din această stare precară. Odată reactualizată motivația corectă a practicii, se poate trece mai departe, la etapele următoare.

Apoi, pe toate liniile este întâlnită respirația celor nouă purificări. Ea produce în doar 2 minute o “rupere” de spațiul și timpul profan, o echilibrare și interiorizare ce permite pătrunderea minții în acel spațiu sacru, liniștit, propice transformărilor spirituale, departe de lumea dezlănțuită. Mintea se calmează prin purificarea celor 3 canale principale, gandurile, emoțiile și preocupările din viața de zi cu zi e estompează semnificativ, lăsând calea liberă concentrării asupra practicii.

Urmează apoi vizualizarea maestrului și rugăciunile adresate acestuia. Există foarte mulți occidentali care consideră drept imposibil de abordat practicile tradiționale tibetane, datorită multitudinii de vizualizări, foarte detaliate, ce trebuie efectuate la fiecare etapă a practicii. În opinia mea, aceasta este o falsă problemă. Eu personal nu mă chinui să vizualizez detaliat fața maestrului sau alte elemente tradiționale cerute în vizualizări, ci caut să evoc prezența acestuia, sau a elementelor ce constituie subiectul vizualizării. În loc să constituie o piedică, un element de dificultate, practica vizualizărilor ajută în realitate aspirantul să realizeze liniștirea minții. În momentul în care cauți să vizualizezi ceva anume, mintea se focalizează pe subiectul respectiv și nu mai fuge spre alte subiecte, devine focalizată în mod spontan. Știu că am reușit în mod mulțumitor “vizualizarea” respectivă atunci când prezența spirituală a subiectului vizualizat devine pregnantă, iar conștiința mea devine luminoasă. Acest lucru presupune să nu disperi dacă nu poți vizualiza aproape nimic, să nu te chinui sau să te încordezi interior să “vezi” ceea ce trebuie văzut. Cea mai bună cale este să realizezi vizualizările în mod calm, liniștit, dar totuși atent, atât cât poți, căci nimeni nu îți cere imposibilul. Vestea bună este că în anumite momente privilegiate, foarte rare (pentru mine cel puțin), evocarea prezenței și starea de luminozitate ce apare, atrag după sine, în mod spontan, aproape fără efort un soi de claritate a minții care duce la vizualizarea aproape fără efort, detaliată a imaginii. Uneori rămân uimit de diferențele de la o sesiune de practică la alta. Uneori nu văd nimic, totul e cețos, blurat, iar alteori, ca prin minune, evocarea prezenței aduce cu sine claritatea vizualizării. Cam așa funcționează acest proces la mine, iar asta îmi dă încrederea în faptul că vizualizările detaliate, cu sute de elemente, pot fi realizate de către oricine și nu doar de către mari maeștri, după zeci de ani de retrageri stricte.

Apoi, un alt element important la finalul fiecărei etape a practicilor preliminarii constă în “dizolvarea” vizualizării în mine însămi. Aproape că nu se poate descrie în cuvinte această comuniune. Deși mintea îmi spune că uniunea cu proiecțiile propriei minți este la fel de iluzorie ca un vis, există totuși ceva tainic, inexprimabil în acest proces de comuniune. Uneori am sentimentul că toate viualizările liniei de maeștri, a budhașilor, bodhisatvașilor și altor ființe iluminate de pe linia respectivă, sunt – dintr-un anumit punct de vedere, mult mai reale decât realitatea noastră obiectivă, înconjurătoare. Căci odată ce ai revelația faptului că aceste ființe nu sunt plăsmuiri ale imaginației tale ci ființe reale, chiar dacă majoritatea au părăsit planul fizic, totuși nivelul lor de realizare spirituală le face mult mai prezente, mai apte de a fi prezente, de a răspunde chemării, evocării, decât chiar un membru drag al familiei care este lângă noi.

Am avut reale probleme în a înțelege semnificația refugiului. În prima fază vedeam refugierea în cele trei nestemate și în maestru, ca pe o abdicare, o renunțare la Hristos, la creștinism, iar acest lucru îmi creea tensiuni, mă simțeam dual, divizat. Perseverând în practică totuși, am realizat că “refugiul” nostru real a fost întotdeauna în lucrurile apropiate. Când ești copil, căutăm inconștient ocrotirea, protecția, refugiul în familia noastră, în părinți, prieteni, cunoscuți. Am simțit lucrul ăsta în mod clar, când a murit tatăl meu. Deși eram om matur, pe picioarele mele, eu însumi cap de familie, am simțit că mi s-a prăbușit jumătate din lume. Mă simțeam vulnerabil, singur, ca și cum o mare protecție în fața vicisitudinilor vieții se pierduse. El era mereu acolo, ceva la care să mă întorc, unde să îmi caut alinare, sfaturi și ajutor. Și îl pierdusem și simțeam acut această pierdere. Apoi am văzut că un alt refugiu al meu este casa părintească, ca de altfel tot românul care gândește că “casa părintească nu se vinde”. Din acest motiv nu se vinde, pentru că ea este locul de pornire, cuibul, refugiul nostru în ultimă instanță în fața suferințelor și imprevizibilului. Inconștient, eu mă refugiez și îmi pun baza în soție, în prieteni, și mult prea puțin în Dumnezeu, iar lucrul ăsta cred că se petrece cam cu toată lumea, dacă avem un dram de sinceritate să recunoaștem acest lucru.

Ei bine, am realizat că din perspectiva realizării naturii mele ultime, a certitudinii absolute a morții și a impermanenței condiției umane, aceste refugii sunt temporare, ele nu pot răspunde decât necesităților de moment. De aceea, refugierea în glorioșii maeștrii ai liniei spirituale, care au realizat în mod perfect natura ultimă a conștiinței, este în măsură să înlocuiască micile refugii temporare și nu vine în contradicție cu refugiul în Iisus Hristos. Dimpotrivă, refugiul în aspecte sau lucruri lumești, temporare, vine în contradicție cu refugiul luat în maeștrii liniei.

O altă componentă importantă din perspectiva dezvoltării motivației corecte pe calea Vajrayana este dezvoltarea bhodichittei, a intenției altruiste de a dori realizarea spirituală pentru salvarea din suferință a tuturor ființelor simțitoare. Eu consider că nu poate exista realizare spirituală autentică, de ordin superior, în afara acestei aspirații altruiste. Dorința egoistă de realizare personală constituie de la un anumit nivel ea însăși o piedică în calea realizării căci impiedică depășirea naturii egotice a minții. Eu personal consider că noi ca indivizi producem karmă prin acțiunile noastre (fizice, emoționale, mentale), adică rezultate, efecte pe care suntem nevoiți ulterior să le suportăm, și care ne condiționează pentru viitor, datorită unui singur element esențial: intenția. Rezultatele acțiunilor noastre (acumulările karmice) vor fi bune sau rele nu în raport de acțiunile propriuzise și rezultatele lor imediate, ci în funcție de intenția (bună sau rea) cu care le realizăm. De aceea, paradoxal, minciună spusă cu un scop bun, altruist nu va aduce o karmă negativă. Un așa-zis bine făcut cu scop malefic va produce karmă negativă. Esențial pentru ca efectul karmic să apară este ca intenția noastră să pornească de la nivelul mental individual, al egoului. Dacă se depășește acest nivel, nu se mai creează karmă. În sensul că nu vom mai fi înlănțuiți de necesitatea de a suporta în viitor rezultatele acțiunilor noastre prezente, pentru că ele nu mai sunt realizate de la nivelul intenției manifestate din acea zonă a minții numită eu personal.

Mă opresc la jumătate, ar mai fi multe de spus, poate într-un material viitor. Ca o concluzie însă, pot spune că pornirea pe calea spirituală cu o practică pur cantitativă ca timp sau număr de exerciții, fără pregătirea și transformarea prealabilă a minții practicantului, nu duce nicăieri.

loading...

28 Responses to “Înțelegerea mea asupra practicilor preliminarii”

  1. Bonanza says:

    Multumesc pentru articol. O coincidenta placuta, intrucat am avut si eu sansa de a intalni un Lama autentic si ma pregatesc pentru a incepe practicile preliminare.

    De asemenea, un aspect de loc de neglijat, urmatoarea etapa, la fel de importanta asemeni practicilor preliminare este realizarea perfecta a tuturor celor noua etape ale Shamatha-ei (Zhine). Majoritatea practicantilor sar peste aceasta etapa si se grabesc spre practici mai avansate, ducand ulterior la deplina lor stagnare.

    Am ascultat recent intr-un podcast despre Dzogchen realizat de catre distinsul Alan Wallace in care spunea literal: “If you skip Shamatha, you’re screwed!”

    Acum inteleg perfect de ce dupa atatia ani de “meditatie” nu au aparut rezultatele scontate.

  2. Public Enemy 1 says:

    Chiar ar fi o revelație pentru tine să afli că după atâtea vizualizări ale mâinilor maestrului trăgându-ți sforile, ai putea să împărtășești o felie din plăcinta lui karmică?
    Infractorii minori poate ar scăpa mai ieftin la prima ofensă dar altfel mai greu, nu? Tu ești avocat, știi mai bine.

  3. Nu te opri la jumatate tocmai cand te-ai apucat sa scrii ceva ce are un rost. Nu te opri nici cand termini.

  4. MR says:

    @Dynamic
    Continuarea zilele următoare. Se scrie greu pe o astfel de temă.

    @Bonanza,
    Mă bucur că ți-a plăcut. E un subiect ce merită aprofundat și eventual împărtășite metodele particulare de practică. M-aș bucura și eu a rândul meu dacă aș primi relatările privind abordarea practică și a altor persoane ce au pornit pe această cale.

    @Public Enemy,
    La următorul derapaj de la subiect, îți șterg comentariile.

  5. Neele says:

    maidanez public, sa stii ca nici eu nu-ti suport mojiciile.
    Du-te si te scarpina in alta lada de gunoi!

    @MR:
    Imi pare rau sa aud ca tatal tau te-a parasit! Uita-te in oglinda! Ai sa vezi trasaturi si ale tatalui tau si ale mamei tale.
    Oricand e nevoie, il trimit pe al meu sa bea si sa fumeze in Romania. Si sa se uite la digi 24. Eventual sa se converseze cu exmisancele. Are asa … o atractie cu ele …

    Cat despre vizualizari, nici mie nu-mi ies 100% si sunt atacata frecvent de binevoitori. Pe ziua de azi, eu nu am fost, nu prezenta, dar nici n-am existat. Zi pierduta.
    Incep sa cred ca nu e vorba de smecherasi ci de bullying.

    Oricum ideea este: cad prostii astia de acum, or sa se ridice altii, si altii pe care sa-i atace, si tot asa.
    Ei bine, chestia asta ma distreaza pentru ca intotdeauna vor avea ceva de killarit.

  6. Public Enemy 1 says:

    MR, trebuie să recunosc că tu într-adevăr nu ai proverbialul morcov iezoteric în kur ca unii 😉
    Datorită blogului tău de kkt, națiunea a împărtășit un tratament de supozitoare binecuvântate și este un pas mai aproape de redobândirea adevăratei identități.

  7. Public Enemy 1 says:

    Morcovul pe care-l adânciră barbarii de tiran ai imperiului pederast roman, ca să clarific 😉

  8. Neele says:

    Public Enemy 1,
    Oare ce pot face sa-ti deraieze trenuletele de pe Shine? De ce? Pentru ca s-ar traduce in imprevizibil.
    E amuzant sa vezi pe cineva ca-si pierde focalizarea. 🙂

    Ia zi Public Enemy 1, de cand n-ai mai facut garudasana?

    Ai tapas de oli mudre. Hai ca si eu am facut 200 de genoflexiuni fara incalzire!
    O luna de zile cat tine un ban. Dupa vii sa raportezi.
    Succes!

  9. Neele says:

    Public Enemy 1
    Ai tapas de oli mudre 1 luna.
    Dupa, vii si raportezi.

  10. Neele says:

    Asta e un test

  11. Neele says:

    Esti plictisitor Public Enemy 1.
    Du-te de fa copii!

  12. Public Enemy 1 says:

    Iată cum s-a pus musca pe căciula ta… precum duhul sfânt sa pogorât asupra lui Hristos 😉

  13. Neele says:

    @Public Enemy 1
    Ai samanta de cearta in tine.
    Poftim, mare invatat ce te crezi si te cearta cu MR!

  14. Public Enemy 1 says:

    Firesc ai crezut că nu m-am adresat ție… răspunsul tău spune volume.

  15. Neele says:

    “MR, trebuie să recunosc… ”
    Răspunsul meu spune ca ți-ai mancat creditul în fața mea.

  16. Neele says:

    Nu s-a spus mereu ca cei de ani mai mari sunt mai mereu cu egourile umflate? De data aceasta asa e.
    N-ai dovedit nimic. Nu rade nici macar un caine.
    Si nici prieteni nu ti-ai facut, ba chiar ai aflat ca i-ai pierdut.

  17. Neele says:

    @MR:
    Spuneai ceva de ngöndro?

  18. MR says:

    @Neele

    Spuneam, dar mai bine tac și fac.

  19. Neele says:

    Am sters din comentarii. De ce sunt puse inapoi?
    Stiti ceva? Se anuleaza orice distractie.
    Si eu sunt pitta si sunt pitta din cap pana in picioare.

  20. Neele says:

    La karma yoga, salutari Steaua Divina, n-am cunoscut oameni asa afectati cum vad dintre exmisani ca au ramas dupa intalnirea cu GB.
    All in all, e dificil cand intalnesti rasfatati. pentru ca nu stii cum sa procedezi. Ce sa faci? Sa spui, “your highness, present butt to be spanked” nu prea merge.
    Si atunci le lasi pe toate asa cum au cazut si te duci si-ti faci cinste cu ce gasesti prin oras.

    La urma urmei si un pahar de vin e de post daca stai sa te gandesti.
    Si ca sa nu comentati prea mult, original vinul a fost apa.
    Cheers!

  21. drugs says:

    Care e treaba cu Staua Divina. Acum cativa ani (vreo 2 sau 3), in Bucuresti, am alimentat de la Omv am mers pana in capat pe strada Pargarilor si am vazut Steaua Divina scris la ultima casa pe stanga. M-am interesat atunci ai acolo veneau rromi pentru ajutoare. Posibil sa ma insele memoria, dar nu cred. Stiu ca numele m-a frapat. In masura in care tot in zona, la 3 case distanta pe partea dreapta imi povestise cineva ca e casa de toleranta, in sensul ca vine lumea, da banul, f.te si asta in fiecare seara.:) nu stiu daca era o afacere acolo, dar tind sa cred ca nu m-a lasat memoria asa de rau..

  22. Neele says:

    @drugs:
    Partea 1
    Aha! N-am stiut ca ti s-au facut vraji. “Stiu ca numele m-a frapat.” @_@
    Vezi cum e cu muzica? Ti-a dat la ureche sa auzi de ca si cum ar fi mai interesanta, mai importanta steaua calauzitoare decat Iisus.
    Iar tu ai iesit din cos si ai dansat dupa cum ti s-a cantat.

    Partea 2
    Acum ca ti-am taiat firul cu el, nu ma intreba cand, intrebarea ramane:
    Daca ai libertatea de a dansa dupa o muzica de calitate, curata, poti sa nu ratezi sansa si sa o faci de voie, de bucurie, dintr-un impuls interior care este benefic pentru toti, un impuls de care n-ai stiut pana acum?
    Gandeste-te si pastreaza raspunsul in interiorul tau, your stillness!
    🙂

  23. drugs says:

    Neele, da, da multe vraji. Sau vrajeli:)) Dar ai gresit ceva. Vezi ca s-au facut cu 7 fire si energie tripla. Mai ai de taiat, mai taie din ele:))))

  24. Neele says:

    @drugs:
    Du-te ca te-asteapta femeile!

  25. Neele says:

    @drugs:
    Ce sa-ti fac daca te-a frapat?
    Gura pacatosului, adevar graieste. Pa!

    P.S. Mai roaga-te si tu pentru altii, nu numai altii pentru tine!

  26. Neele says:

    Si daca nu faci putin ease off my back, te dau in judecata.
    Rapcea e aici de fata. Oricand iti deschid motiv.
    Si te mai realizezi la Pastele cailor.
    Exact, m-ai auzit bine. Am problemele mele, nu-mi trebuie si ale tale.
    Du-te, fa-ti practica, lasa-ma pe mine in pace ca nu m-am nascut cu tine in brate, plodul lui dumnezeu.
    Ai de studiu, ai de practicat, deci valea!

  27. Neele says:

    @drugs:
    Scuze, nu mi-am dat seama ca am dat ca un cowboy cu lasso-ul dupa tine. E si asta o metoda tibetana daca stai bine sa te gandesti. 🙂
    Sa te scutur putin de praf. … Mda, esti in regula.
    Poate te retin de la preliminarii … sau ce ai tu de facut.
    Esti liber sa pleci. 😀

  28. Neele says:

    Sa-ti dau directii daca tot ti-am facut treaba asta.
    – De la Steaua Divina o iei spre Soseaua Pipera
    – De la Sos. Pipera cauti un pic spre nord Manastirea Cristiana.
    – Iar de la manastire … Dumnezeu cu mila, ce a fost rau este in urma.

Leave a Reply