Budhismul tibetan și înțelegerea greșită a Naturii de Budha

În urmă cu o lună și un pic, postam pe site o emisiune-interviu cu maestrul Kentrul Rimpoche, unul dintre învățătorii rime ai budhismului tibetan, și exponent al rarei învățături despre Kalachakra, transmisă în mod complet pe linia Jonang.

De la acel moment, video-ul respectiv a avut peste 700 de vizionări, multe dintre ele datorită postării de pe blogul meu. Reacțiile nu au întârziat să apară în condițiile în care blogul meu este destul de citit de practicanții de yoga.

O primă astfel de reacție a apărut în cadrul MISA, unde Gregorian Bivolaru în calitate de lider al școlii și maestru suprem eliberat și atotcunoscător, a simțit nevoia din senin să critice budhismul, afirmând că Budha nu a fost suprem eliberat, deoarece budhismul nu vorbește despre Sine și Dumnezeu și că realizarea lui Budha ar fi una incompletă, respectiv că acesta ar fi atins doar nivelul supramental, nu și eliberarea supremă.

Nu știu dacă Gregorian Bivolaru cunoaște budhismul din cărți sau din practică, și nici cât de bine informat este pe acest subiect. Nu știu nici motivația care l-a determinat să facă aceste afirmații. Știu însă că a avut opinii similare în trecut când a venit vorba despre alte practici spirituale ajunse “la modă” în Occident, gen șamanism combinat cu consumul de psihedelice gen ayahuasca, curent criticat de Gregorian Bivolaru deoarece mulți cursanți yoga de la MISA plecau de la yoga și se apucau de șamanisme.

Probabil că și criticile aduse budhismului au fost făcute cu aceeași intenție de a puncta superioritatea yogăi “tantrice” de la MISA – față de învățăturile aduse de maeștrii tibetani, din dorința de a convinge cursanții MISA să nu plece de la MISA pentru a se apuca de practica budhismului.

Reamintesc pe această cale cititorilor, în special celor de la cursurile MISA, că în cursurile de yoga de la MISA sunt preluate la greu elemente de budhism tibetan (inițierea și practica khalachakra, inițierea în powa, inițierea în practica mahamudra, inițierea în dhyani budhași, etc.) iar afirmațiile recente ale mentorului școlii vin în flagrantă contradicție cu elementele din cursurile predate de acesta.

Similar, am aflat că după ce a criticat șamanismul, totuși anumite grupe “ezoterice” de “inițiați” de la filialele nordice ale MISA folosesc în mod curent ciuperci halucinogene și ayahuasca în practicile lor. Acest lucru arată că atâta timp cât oamenii rămân în cadrul MISA, budhismul și șamanismul sunt bune – cu condiția să fie predate sau practicate la MISA, devenind criticabile doar dacă pleacă cursanții de la MISA pentru a le căuta și practica în afara sectei.

Pentru a clarifica povestea cu budhismul, am ales o nouă emisiune cu Kentrul Rinpoche, care explică simplu și pe înțelesul tuturor elementele esențiale ale acestei căi spirituale.

Nu o fac cu intenția de a convinge pe nimeni să se lase de yoga învățată la MISA și să se apuce de budhism, ci doar pentru a da cititorilor posibilitatea să afle de la sursă cum stau lucrurile cu adevărat în budhism. În rest, dincolo de manipulările ordinare ale unora, fiecare ar trebui să fie liber în primul rând să afle adevărul și apoi să aleagă în cunoștință de cauză.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *