Despre învățăturile Khalachakra ce vor fi transmise de către Kentrul Rinpoche în zilele următoare

Am simțit imboldul de a scrie câteva rânduri despre ciclul de învățături
ce vor fi transmise în următoarele zile de către Kentrul Rinpoche în București
, în ideea de a-i lămuri pe cei pe care îi cunosc (dar și pe cei pe care nu îi cunosc) și care au anumite confuzii sau nelămuriri cu privire la învățăturile despre Shambala și Kalachakra ce vor fi transmise.

Este important să înțelegem, să ne analizăm așteptările cu care venim înspre acest învățător tradițional și învățătura sa.

Venim doar din curiozitate, fără a ști prea multe despre subiect, dintr-un imbold interior a cărui motivație nu o putem identifica ?

Sau venim poate pentru că știm anumite lucruri și vrem să avem o confirmare a nivelului/științei acumulate anterior ?

Sau poate sperăm că vom primi vre-o inițiere sau tehnică secretă, super rapidă, care ne va face să devenim super-oameni sau iluminați peste noapte ?

Este bine să ne analizăm motivația cu care venim la aceste învățături, pentru a putea beneficia cât mai mult de ele.

În primul rând, trebuie să înțelegem că este vorba despre budhism. Nu New Age, nu yoga, nu tantra, nu reiki, nu  ezoterism. Și cu atît mai puțin, creștinism. Sunt lucruri diferite și nu are sens să faceți efortul de a participa la aceste învățături cu ideea de a face corelații sau comparații cu diferite alte tradiții spirituale pe care nici voi nu le-ați parcurs până la final.

În al doilea rând, este vorba despre un sistem filosofic și spiritual complet, capabil să răspundă tuturor întrebărilor fundamentale, nu doar un ansamblu de tehnici sau ritualuri.

Tocmai din acest motiv, cei ce cred că pot veni către acest gen de învățături pentru a “ciuguli” câteva grăunțe de înțelepciune pentru a le adăuga la sacul pestriț al tehnicilor și metodelor învățate în alte locuri, vor rata exact esența acestor învățături.

Sistemul Kalachakra de pe linia Jonang este unul dintre cele mai bine păstrate învățături autentice din Tibet, iar o componentă indispensabilă a acestei învățături este cea despre Shambala.

Consider că atitudinea cu care trebuie să participăm la aceste învățături trebuie să fie una de minte deschisă, de ascultare lucidă, atentă, în care trebuie să fim în permanență atenți la mesajul transmis de Rinpoche, fără a lăsa ca propria minte să intervină, făcând analogii sau comparații cu aspectele pe care le cunoșteam anterior. Putem face acest lucru după. Însă în cursul transmiterii învățăturilor, trebuie să ne “golim ceașca”, precum în parabola zen, adică să avem o minte liberă de preconcepții, pentru a putea primi ceea ce se transmite.

Vorbim aici de un efort făcut benevol, cu bună credință, de a înțelege și asimila mental și spiritual o altă cultură, complet diferită de tot ceea ce am cunoscut anterior, fără a cădea în capcana facilă a echivalării noțiunilor și conceptelor prezentate, cu unele pe care considerăm în mod eronat că le deținem deja. Deci, regula de bază ar fi să nu presupunem nimic, mai bine întrebăm dacă nu înțelegem sau nu știm.

De asemenea, este bine să nu operăm cu concepte străine de budhism. Acest lucru poate fi greu sau de-a dreptul imposibil, mai ales dacă nu cunoaștem nimic sau aproape nimic despre budhism. În acest caz, ar fi bine să citim ceva, un minim despre sistemul budhist (povestea lui Budha, cele 4 nobile adevăruri măcar), pentru a avea o bază de pornire în această comunicare de ordin spiritual cu Rinpoche. Altfel, tot acest demers va fi din start sortit eșecului, sau în cel mai bun caz vom pleca cu falsa impresie că am înțeles ceva, pe baza propriilor presupuneri și analogii cu informațiile din alte sisteme.

În special budhismul tibetan dă dovadă de o exigență deosebită când vine vorba despre bazele sistemului de gândire budhist. Tibetanii sunt oameni cu care natura nu a fost prea darnică. Asprimea muntelui, tăcerea și solitudinea Tibetului i-a făcut să se dezvolte mai mult în interior, decât ritualic, în exterior, cum este cazul budhiștilor theravada. Budhiștii tibetani au dezvoltat o adevărată știință, extrem de exactă, a antrenamentului minții, cu etape și jaloane extrem de precise, ce au ca scop final obținerea Naturii de Budha.

Contrar așteptărilor occidentale, calea nu începe neapărat cu A FACE ceva anume, cât A ÎNȚELEGE și a schimba anumite atitudini mentale greșite, generatoare de suferință.

Acesta este de altfel principalul obstacol în calea începătorului în studiul budhismului, care percepe această “introducere” în bazele budhismului ca pe un ABC ne-necesar, inutil, chiar plictisitor.

În realitate, fără acest ABC, înțelegerea corectă nu apare și orice demers este din start, destinat eșecului.

Tocmai din acest motiv, atitudinea cu care trebuie să participăm la aceste învățături trebuie să fie una pură, precum cea a copiilor. Fără orgolii, fără pretenții de mari cunoscători. Căci dacă am fi în realitate ceea ce noi afirmăm în sinea noastră că suntem, nu am veni la aceste învățături, nu am avea nevoie de ele, căci mulți dintre noi avem zeci de ani de practică yoga în spate, nu-i așa ?!

Trebuie să recunoaștem deci impasul spiritual, fundătura în care ne aflăm, pentru a putea – dacă nu renunța la calea ineficientă pe care am urmat-o până acum – din punct de veder al atingerii țelului final (fără a nega eficiența parțială a tehnicilor yoghine asimilate), măcar separarea, compartimentarea mentală a aspectelor anterior învățate – și a experiențelor dobândite cu alte ocazii – față de ceea ce ni se oferă conform învățăturii Kalachakra.

Asta nu înseamnă să negăm ceea ce am învățat, trăit sau experimentat anterior, ci doar SĂ NU AMESTECĂM aceste lucruri cu ceea ce suntem pe cale să începem acum.

De altfel, acesta este cel mai dificil test al unui învățăcel: acela de a-și stăpâni mintea, de a o controla să nu proiecteze concepte și idei peste ceea ce primește nou.

Aceasta este o provocare nu doar pentru cei nou veniți în budhism, ci chiar și pentru practicanții occidentali experimentați. Căci bagajul nostru cultural, formația noastră intelectuală ne îndeamnă să căutăm un numitor comun tuturor lucrurilor, chiar și acolo unde acesta în realitate nu există.

Personal, vă îndemn să veniți la aceste învățături, dacă nu pentru a intra pe această cale, măcar pentru a vă edifica ce înseamnă cu adevărat o tradiție spirituală autentică. Vă garantez că veți cunoaște un învățător deosebit, un om simplu, de o moralitate exemplară, un adevărat deținător al unei transmisii spirituale originare, neântrerupte, ce a dat și dă ca roade multe exemple de practicanți ce au realizat și realizează rigpa, Starea Naturală a Minții Iluminate, Natura de Budha.

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *