Omul modern este manipulat prin educaie, nc de la cea mai fraged vrst, s se supun autoritii Statului. Nu e o ipotez sau o teorie, ci o constatare. Sunt lucruri simple, pe care le tim cu toii, le acceptm deja din obinuin, fr a ne pune mcar ntrebarea fireasc DE CE ?!

Iat doar cteva exemple:

nc de la grdini sau de la coal, ni se interzice s intrm n cldirea grdiniei/colii pe intrarea principal, sau s folosim “scara profesorilor”. Acestea sunt pstrate și pzite pustii, curate, nchise, inaccesibile publicului obinuit (din care invariabil, faci parte i tu !), pstrate doar pentru „autoriti” gen: directori, profesori, oficialiti.

La vrst matur, regsim acelai gen de interdicii la instituii publice: primrii, secii de poliie, ministere, spitale, tribunale. Pretutindeni, intrarea principal din fa, este nchis sau interzis accesului publicului. n schimb, publicul intr n cldire pe lateral sau prin spate, printr-o intrare mic, insignifiant.

Mai mult, n Romnia cel puin, ntotdeauna birourile pentru lucrul cu publicul sunt plasate ct mai inaccesibil cu putin: la etajele superioare sau la captul coridorului, parc pentru a descuraja orice tentativ de a apela serviciile instituiei respective. Evident, la etajele inferioare sunt birourile efilor i angajailor, ca acetia s nu se oboseasc urcnd pe scri precum cetenii (vezi birourile de la Poliia Rutier de la Udrite !), cci evident, lifturile nu exist, sau dac exist acestea nu funcioneaz niciodat – pentru public.

Lucrurile astea nu sunt ntmpltoare. Ele au fost gndite de ctre psihologii Sistemului i ele contribuie la meninerea ceteanului n poziie submisiv n faa autoritii Statului.

Cu acelai scop au fost create uniformele poliitilor (ex. epcile de miliian nalte n fa, s dea ceteanului iluzia c respectivul poliist e mai nalt dect el i astfel s se simt dominat), barierele de acces control n instituii (la unele instituii, porile de acces cu detectoarele de metal niciodat folosite, dar care totui sunt prezente pentru a-i aminti c Statul controleaz ceteanul).

 

Interiorul slilor de judecat, al Palatelor de Justiie l copiaz pe cel al Bisericilor. n ambele exemple, mreia i monumentalismul construciilor depesc scopul iniial, acela de a creea un spaiu pentru mulimi mari. Monumentalismul dezvoltat pe vertical are un singur scop: acela de a-l face pe credincios, pe cetean, s se simt mic, insignifiant n raport cu Autoritatea – fie ea Cereasc sau Pmnteasc.

Odat fcute aceste constatri, concluziile se impun de la sine: de ce are nevoie Statul de ceteni timorai, dominai de autoritatea colectiv !?

Rspunsul este simplu: pentru c autoritatea Statului este iluzorie, cci exist doar n capetele noastre. Ea se bazeaz pe aceast inoculare insidioas a respectului autoritii de dragul respectului autoritii, fr un fundament real.

Poliistul, funcionarul public, procurorul, judectorul, primarul sau ministrul, sunt doar oameni ce exercit atribuiile i prerogativele puterii Statului. Dezbrcai de iluzia acestei autoriti, ei redevin simpli indivizi, guvernai de firea omeneasc, supui pasiunilor i greelii. Statul ns nu poate grei. La fel cum Biserica – prin monopolul pe care l are asupra lui Dumnezeu deine infaibilitatea n chestiuni de credin, la fel i Statul – prin monopolul deinut asupra legii – revendic infaibilitatea i autoritatea n guvernarea vieilor noastre pmnteti.

ntre Biseric i Stat, bietul om este forat s dea Cezarului ce este al Cezarului, i lui Dumnezeu ceea ce este a lui Dumnezeu, fr a avea voie s mai pstreze nimic pentru el.

Eliberarea de Stat i Biseric pare imposibil, cci ndoctrinarea estre mult prea profund. A distruge fundamentul credinei n Stat i Religie, este pentru majoritatea oamenilor un lucru imposibil, cci condiionarea educativ este att de profund nct ea face parte din esena personalitii indivizilor, ne-mai-putnd fi disociate.

Nici Statul i nici Biserica nu au chip, sau nume. Atunci cnd dobndesc trsturi particulare, ele devin dictaturi, cci n acele momente mprumut metehnele umane ale celor ce le ntruchipeaz, i astfel de vin vulnerabile, putnd fi combtute, atacate i distruse. Din acest motiv, cei ce conduc aceste dou mari instituii guvernatoare ale vieilor noastre, simt nevoia s se ascund sub pulpana anonimitii Instituiei, fie sub aparena conducerii democratice, prin votul colectivitii (n cazul Statului), fie sub autoritatea de necontestat a Divinitii (n cazul Bisericii).

Adevrul este ns c n Istorie, cu excepia polisurilor greceti, nici un Stat modern nu a reuit s fie cu adevrat democratic, adic condus de ctre o majoritate, n favoarea majoritii.

Eliberarea de sub dictatura Statului se poate face la acst moment doar individual. n realitate, autoritatea Statului – prin impunerea de reguli, taxe mpovrtoare, restricii – determin cetenii s caute – ca scop de via – noi i noi ci, modaliti i mijloace de a eluda, ocoli, fenta, restriciile impuse de Stat.

Dac este s fim sinceri, cu toii nclcm zilnic cel puin o duzin de reguli pe care Statul le impune: fie c mergem cu autobuzul fr bilet, fie c vedem un film pe net fr s l pltim, fie c trecem strada prin loc nepermis, sau nu declarm tot ce ctigm pentru a nu plti impozite – nclcm legea. Iar Statul trece cu vederea neregulile mici, pentru c nu are ce s ne fac. Ar fi absurd i de-a dreptul imposibil s ne pedepseasc pe toi, cci acest lucru s-i fac pe oameni s se trezeasc i s exclame: hei, dar ce naiba se ntmpl ?! n fond, Statul suntem noi, cetenii componeni.

Deci Statul se ferete s se manifeste prea fi ca anti-cetean, pentru a nu pierde beneficiul acestei false identificri a ceteanului cu Statul.

Ar fi interesant ns de studiat i pus n aplicare un alt mod de interaciune ntre oameni, fr intermedierea dat de autoritatea public vizibil – acestei ficiuni numite Stat.

Cci pentru prima dat n Istoria cunoscut a Umanitii, avem la dispoziie mijloace de comunicare ce permit unor mari colectiviti posibilitatea informrii, consultrii i lurii deciziilor n timpi tot mai scuri, datorit internetului. Dac vom trece de la etapa aceasta tehnologic la cea n care vom integra biologic aceste mijloace de comunicare rapid, am putea funciona social dup modelul stupilor, bancurilor de peti, stolurilor de psri sau muuroaielor de furnici: comunicare instantanee, decizii luate, acceptate i aplicate de ctre toi membrii colectivitii, liber i fr impuneri.

Probabil c vom vedea avantajele acestui stil de comunicare mai nti la mainile noastre. Odat ce primele autoturisme vor avea implementate pilotarea automat, ele vor putea fi sincronizate, fcute s comunice ntre ele. Rezultatul va fi o circulaie optimizat n orae, mainile se vor mica la semafoare simultan, fr ntrzierile datorate factorului uman. Rezultatul imediat va fi interzicerea conducerii autoturismelor de ctre oameni, n orae, pentru a nu scdea eficiena defluirii traficului auto.

n acest mod vom reaciona i n domeniul comunicrii, lurii deciziilor i implementrii lor la nivel uman. Deja reelele sociale existente joac rolul unor regulatori ai societii, influennd tot mai mult “opinia public” i astfel, evenimentele din lumea exterioar. Este de ateptat ca acest impact s devin tot mai important, pe msur ce mijloacele de comunicare vor evolua.

Iar atunci, autoritatea Statului va deveni anacronic, desuet, i va disprea precum au disprut dinozaurii, cci nu va putea face fa deciziilor colective ale cetenilor.

, , , ,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *