Feed on
Posts
Comments

După cum știți, weekendul trecut a avut loc inițierea în Kalachakra, în cadrul căreia Kentrul Rinpoche a conferit primele 7 împuterniciri în această practică.

Apoi, de luni până duminică, cei care am dorit și am avut posibilitatea (în jur de 50 de persoane) am plecat împreună cu Rinpoche la o cabană la munte, pentru a practica efectiv sub ghidarea lui, preliminariile și stadiul de generare Kalachakra.

Concluziile sunt următoarele:

Am înțeles mult mai clar fiecare etapă a practicii și utilitatea ei. Metodologia tibetană, șlefuită în peste o mie de ani de experiență, are multe să ne învețe pe noi occidentalii.

Întregul parcurs spiritual Kalachakra urmărește realizarea de către practicant a naturii sale de Kalachakra înnăscut: uniunea inseparabilă dintre Extazul Imuabil rezultat din Compasiune, și Forma Vidă.

Desigur, pentru profani, acestea sunt concepte abstracte, dar scara ce duce de la nivelul omului obișnuit la această conștiință supremă, dincolo de dualitate, este una lungă, dar cu trepte extrem de solide și de clare.

Analizând mai atent doctrina Kalachakra, descoperi că ea depășește granițele budhismului, datorită viziunii Zhentong asupra naturii ultime a realității definită ca fiind un câmp de infinite posibilități, plin de o bogăție de manifestări naturale ale calităților iluminate, iar nu ca lipsită de existență de sine, cum o afirmă viziunea Rangtong.

Acest aspect este deosebit de important, căci dovada existenței naturii de Budha intrinseci, dincolo de interdependență și natura vidă a realității fenomenale, constă chiar în tendința naturală a oricărei ființe de a manifesta spontan binele, frumosul, iubirea și compasiunea, în vreme ce defectele sau aspectele negative sunt efemere, tranzitorii, născute din ignoranță.

În aceste condiții, practica Kalachakra vizează un parcurs de la conștiința individuală cufundată în ignoranță, confuzie și limitări, către conștiința supremă, eternă, de dincolo de dualitate. Acest traseu către starea originară se face pe baza dezvoltării calităților minții iluminate, prin exersarea asiduă a fiecărei etape.

Astfel, Cele 4 convingeri pentru renunțare te fac să realizezi prețiozitatea nașterii umane, efemeritatea existenței fenomenale, vacuitatea și interdependența naturii fenomenale, rezultatul fiind conștientizarea tendințelor ce guvernează mintea (atracție și repulsie) precum și necesitatea urgentă a realizării stării naturale a minții iluminate.

Apoi, invocația liniei de maeștri duce la atragerea binecuvântărilor acestora și la acumularea de merite ce ușurează dobândirea rezultatelor și eliminarea obstacolelor.

În cadrul preliminariilor interne, luarea refugiului semnifică părăsirea atașamentelor lumii fenomenale în favoarea naturii conștiinței iluminate. O importanță deosebită o au în această etapă practicarea tuturor metodelor ce antrenează corpul, vorbirea și mintea, pentru a dobândi acea acumulare de merite la fiecare nivel, ce face posibil progresul.

Esențială apoi este generarea motivației altruiste, bodhichitta, specifică căii Mahayana, ce constituie singura motivație în măsură să ducă la realizarea completă.

Practica purificării Vajrasattva este de asemenea o etapă importantă, ce vizează purificarea și pacificarea practicantului.

Urmează apoi exersarea ofrandei mandalei, ce are ca scop pe de-o parte amplificarea generozității practicantului, dar și a recunoștinței față de învățători, pentru prețioasa învățătură.

Preliminariile se încheie cu pracica guru yoga și primirea celor 4 inițieri, o reactualizare a inițierilor primite de la maestru, ce are rolul de a întări legătura dintre conștiința practicantului și cea a maestrului ce a realizat deja natura iluminată a minții, pregătind astfel practicantul pentru saltul către realizarea propriei sale naturi iluminate.

În stadiul de generare, practicantul se generează ca fiind Kalachakra înnăscut, cu toate atributele, fapt ce duce la familiarizarea practicantului cu principalele aspecte și atribute ale acestei naturi ultime, ce îi va facilita ulterior recunoașterea acesteia în stadiul practicilor de completitudine.

Este uluitor cât de mult este ștefuită această cale, câtă importanță au explicațiile și amănuntele practicii propriuzise – ca impact transformator asupra minții practicantului.

Pentru un observator exterior, neavizat, repetițiile aparent nesfârșite ale fiecărei etape în parte pot părea plictisitoare și lipsite de sens, căci în mod tradițional, fiecare etapă a practicilor preliminare nondro, se realizează de o sută de mii de ori ! Și totuși, cum altfel să scoți mintea din șabloanele repetitive ale realității fenomenale, din condiționările create clipă de clipă prin intermediul simțurilor, decât printr-o perseverență supraomenească, ce nu își poate găsi explicația decât în aspirația practicantului de a-și depăși condiția umană, limitată și plină de confuzie și ignoranță.

Dacă la începuturile mele pe această cale eram nerăbdător, avid să ajung la ceea ce consideram că sunt practicile superioare, generatoare de rezultat, acum nu mă mai grăbesc, căci am înțeles că realizarea începe de aici și de acum, pas cu pas.

loading...

6 Responses to “Câteva concluzii succinte după retreatul cu Kentrul Rinpoche”

  1. intenselight says:

    “Analizând mai atent doctrina Kalachakra, descoperi că ea depășește granițele budhismului, datorită viziunii Zhentong asupra naturii ultime a realității definită ca fiind un câmp de infinite posibilități”

    Depaseste granitele conceptiei tale despre budism 🙂

    Shentong e prezent la greu in Kagyu si Nyingma, si f multi au vorbit despre el: Jamgon Kongtrul, Dudjom Rinpoche, Kalu Rinpoche, Khenpo Tsultrim Gyamtso Rinpoche, Dalai Lama, etc.

    S-a scris f mult pe tema asta, si exista multe tipuri de Shentong. De ex, vezi aici, de la min 51:

    https://www.youtube.com/watch?v=20gFRRf68RQ&index=6&list=PL8DRNsjySiiYtVJ14zrP3f1-Is2CmOoyC

    Uite, ceva interesant:

    “Every year during our shedra study program, when Rinpoche teaches a certain school, I presume that school is our own… and then he refutes it the next year for a more refined truth. So, in this progression, I really thought that the year we studied Shentong we had arrived at the true philosophical view. Then (Dzigar Kongtrul) Rinpoche goes on to say something else is the definitive view.

    Response: I don’t really think we actually “have” a philosophical school. In fact, clinging to any view – even to emptiness – as true is seen as one of the greatest faults. In the sutras the Buddha cautioned us not to hold on to the path as a truth, but rather a means. He asked: “Does a boatman, carry the boat on his back having reached the opposite shore?” He wanted us to consider that, like a boat, our path serves as a vehicle that transports us beyond confused reactive mind. He encouraged us to see the path as a moving and lively endeavor, not a truth or dogma to cling to.

    All the different approaches and philosophical systems and all the practices we engage are just methods or vehicles (yanas) for understanding something that can’t be captured in words, that need to be directly experienced, ultimately. For instance, the distinctions between rangtong (empty of self) and shentong (empty of other) emerged in Tibet as two ways of communicating or conceptually understanding the nature of things.

    Again, we don’t have to subscribe to one or the other. We can appreciate both. Kongtrul Rinpoche always says that Rangtong provides an approach for those predisposed to eternalism: those who tend to hold on to qualities of the nature as having an intrinsic existence, who think the self exists in some intrinsic way. A lot of people get tripped out on forms. Again, in holding on to views, we are bound to the limits of ordinary dualistic mind. In the Rangtong texts one does not describe the qualities of the nature because words cannot capture a direct experience. That is why the Buddha sat silently in Samadhi\meditation in the Heart Sutra. Once you put words to something you begin to reify it, it becomes something to attain, you start to grasp or reject it.

    Shentong is for those who can’t get past thinking of emptiness as a void; who fear extinction, which is really a misunderstanding of the emptiness teachings. In the Shentong tradition the nature – called Buddha Nature – is described as having the qualities of compassion, power and wisdom. Jnana or wisdom is affirmed. But it is not something adventitious or temporary but part of the nature itself. So, when everything extraneous to the nature falls away you can say that things are empty and yet have this potential or expressive quality of wisdom. But again, once you start to make that a “thing” you get lost in dualism.

    http://www.elizabethmattisnamgyel.com/tag/shentong/

  2. intenselight says:

    “Analizând mai atent doctrina Kalachakra, descoperi că ea depășește granițele budhismului, datorită viziunii Zhentong asupra naturii ultime a realității definită ca fiind un câmp de infinite posibilități”

    Depaseste granitele conceptiei tale despre budism : )

    Shentong e prezent la greu in Kagyu si Nyingma, si f multi au vorbit despre el: Jamgon Kongtrul, Dudjom Rinpoche, Kalu Rinpoche, Khenpo Tsultrim Gyamtso Rinpoche, Dalai Lama, etc.

    S-a scris f mult pe tema asta, si exista multe tipuri de Shentong. De ex, vezi aici, de la min 51:

    https://www.youtube.com/watch?v=20gFRRf68RQ&index=6&list=PL8DRNsjySiiYtVJ14zrP3f1-Is2CmOoyC

    Uite, ceva interesant:

    “Every year during our shedra study program, when Rinpoche teaches a certain school, I presume that school is our own… and then he refutes it the next year for a more refined truth. So, in this progression, I really thought that the year we studied Shentong we had arrived at the true philosophical view. Then (Dzigar Kongtrul) Rinpoche goes on to say something else is the definitive view.

    Response: I don’t really think we actually “have” a philosophical school. In fact, clinging to any view – even to emptiness – as true is seen as one of the greatest faults. In the sutras the Buddha cautioned us not to hold on to the path as a truth, but rather a means. He asked: “Does a boatman, carry the boat on his back having reached the opposite shore?” He wanted us to consider that, like a boat, our path serves as a vehicle that transports us beyond confused reactive mind. He encouraged us to see the path as a moving and lively endeavor, not a truth or dogma to cling to.

    All the different approaches and philosophical systems and all the practices we engage are just methods or vehicles (yanas) for understanding something that can’t be captured in words, that need to be directly experienced, ultimately. For instance, the distinctions between rangtong (empty of self) and shentong (empty of other) emerged in Tibet as two ways of communicating or conceptually understanding the nature of things.

    Again, we don’t have to subscribe to one or the other. We can appreciate both. Kongtrul Rinpoche always says that Rangtong provides an approach for those predisposed to eternalism: those who tend to hold on to qualities of the nature as having an intrinsic existence, who think the self exists in some intrinsic way. A lot of people get tripped out on forms. Again, in holding on to views, we are bound to the limits of ordinary dualistic mind. In the Rangtong texts one does not describe the qualities of the nature because words cannot capture a direct experience. That is why the Buddha sat silently in Samadhi\meditation in the Heart Sutra. Once you put words to something you begin to reify it, it becomes something to attain, you start to grasp or reject it.

    Shentong is for those who can’t get past thinking of emptiness as a void; who fear extinction, which is really a misunderstanding of the emptiness teachings. In the Shentong tradition the nature – called Buddha Nature – is described as having the qualities of compassion, power and wisdom. Jnana or wisdom is affirmed. But it is not something adventitious or temporary but part of the nature itself. So, when everything extraneous to the nature falls away you can say that things are empty and yet have this potential or expressive quality of wisdom. But again, once you start to make that a “thing” you get lost in dualism.

    http://www.elizabethmattisnamgyel.com/tag/shentong/

  3. Iar te-ai apucat sa aduni tehnici? :))

    O sa practici ani de zile pe aceasta noua cale toate tehnicile din toate etapele.

    Si vei acumula merite urmand Kalachakra. Multe merite spirituale.

    Iar cand aura iti va fi plina de merite, guru GB din parnaie o sa faca o tehnica secreta, nerevelata inca in premiera umanitatii, prin care o sa-ti arda toata karma pozitiva. Si pa merite. Ai lucrat degeaba tehnici.

  4. Ecce Homo says:

    Deci acum conform nomenclaturii comuniștilor tibetani, numele tău este Mihai Rinpoche?!
    După cele 7 abureli de preselecție a conferit extazul kurului la cabană celor care au fost suficient de amețiți să stea capră?

  5. Kurrupt says:

    Se pare că și IntenseBS vrea să facă un sejur în ceața veșnică pe corabia piraților kurului, nu are răbdare până-i vine luntrea…

  6. Neele says:

    I’m marinated already!
    Hahaha!

Leave a Reply