Au fost multe discuii pe tema pomenirii la slujbe a conducerii BOR. Muli preoi i clugri au ncetat s i mai pomeneasc la slujbe din cauz c – n opinia lor, au trdat puritatea dogmei ortodoxiei, semnnd declaraiile comune ale “Sinodului tlhresc din Creta”.

Treaba e serioas. Patriarhia i vneaz pe “rzvrtiii” care ndrznesc s nu-i mai pomeneasc la slujbe pe nalii ierarhi ai BOR i n general i i cam decad din preoie, dac nu se supun i nu rencep s i pomeneasc la rugciune superiorii.

Unii spun c e vorba de o chestiune ce ine de “unitatea credinei” i c nu i este permis unui “mdular” al trupului lui Hristos, care este Biserica, s fie n dezacord cu “gura”,adic prea-fericiii de la vrful ierarhiei.

Alii o vd ca pe o problem de autoritate. Nu te pomenete la rugciune, nseamn c s-a dezis de tine, adic nu i mai respect poziia n ierarhie.

Eu o vd ca pe o chestiune de “mana”. Termenul de mana este folosit n literatura fantasy, dar i n jocurile gen World of Warcraft i desemneaz agea energie a magiei de care ai nevoie pentru a face vrji puternice. Mana se acumuleaz de obicei prin concentrarea rugciunilor adepilor zeitii respective.

Mana este centrul ficiunii Zei Americani a lui Neil Gaiman, n care vechii zei reueau s supravieuiasc n lumea noastr doar dac li se aduceau rugciuni.

n viziunea mea, Patriarhul Daniel i toat liota de preafericii din Sfntul Sinod, sunt doar nite personaje de tipul Sfntului Sisoe din nuvela lui George Toprceanu, care simt nevoia s se scoboare printre muritori, din Paradisul dealului Patriarhiei, pentru a aminti muritorilor de rnd de existena lor i a fi “pomenii la clindar” cum se cuvine, pentru “minunile” pe care le fac.

Ei i justific existena i i trag puterea din pomenirea la rugciune, la fel ca i zeii americani ai lui Gaiman. Fr rugciunile norodului, puterea lor plete, cci ei tiu c puterea real nu este cea politic sau financiar, ci cea exercitat asupra oamenilor, asupra contiinelor. Cci a avea bani sau putere politic nu sunt dect forme de exercitare indirect a Puterii. Adevrata putere exist doar n oameni, n ceea ce ei cred cu adevrat, iar cei ce se afl n centrul credinei mulimilor sunt adevrai idoli, zei pe Pmnt.

Aa c nu trebuie s ne mire faptul c nali ierarhi ai BOR pot ierta preacurvia, sodomia, malahia, lcomia, masoneria, securismul i lichelismul slujbailor bisericii, dar nu pot ierta “nepomenirea” lor la rugciune.

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *