Aberații legale: astăzi – mersul pe bicicletă sub 14 ani.

Unul dintre neajunsurile democrației este acela că dă prea multe rateuri, trimițând în Parlament tot felul de imbecili care fac legea după chipul și asemănarea lor. Oferta electorală fiind limitată la listele de partid, poporul votează la impresie, fără să știe prea bine pe cine trimite în legislativul țării.

Așa se face că periodic apar tot felul de “aleși ai poporului” care propun și trec prin Parlament legi stupide, prost sau insuficient gândite, cum a fost spre exemplu aia cu limitarea numărului de câini la stână, de au intrat peste ei ciobanii cu bâtele.

Astăzi vă propun o nouă aberație, gândită parcă de niște copii frustrați care n-au avut biciclete în copilărie – sau de niște hateri împotriva hipsterimii soroșiste minore (că vorba-ia, ăștia trebuie stârpiți de mici).

Deci, potrivit dispozițiilor art. 70 pct. 2 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, Pentru a conduce o bicicletă pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani.

Tot legea ne dă și definiția bicicletei, la art. 6 pct. 10 din același OUG: “bicicletă – vehiculul prevăzut cu două roți, propulsat exclusiv prin forța musculară, cu ajutorul pedalelor sau manivelelor;”

La art. 6 pct. 14 din OUG, este enunțată și definiția drumului public: “drum public – orice cale de comunicație terestră, cu excepția căilor ferate, special amenajată pentru traficul pietonal sau rutier, deschisă circulației publice; drumurile care sunt închise circulației publice sunt semnalizate la intrare cu inscripții vizibile;”

Deci, dacă ai sub 14 ani, nu ai voie să ieși cu bicicletă practic nicăieri. Conform definiției de mai sus, sub 14 ani nu poți circula cu bicicleta pe nici un fel de comunicație terestră pe care circulă oameni sau mașini, nici măcar pe pista pentru biciclete (definită la art. 6 pct. 25 ca fiind “pistă pentru biciclete – subdiviziunea părții carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pistă separată de drum, special amenajată, semnalizată și marcată corespunzător, destinată numai circulației bicicletelor și mopedelor;”). Nici măcar dacă minorul este însoțit de către un adult – căci nu este prevăzută această derogare în lege !

Conform legii, dacă ai sub 14 ani poți însă să mergi cu bicicleta pe calea ferată, pentru că aia nu e drum public ! Nu poți merge însă cu bicicleta în parcuri, pe trotuare sau străzi, că alea sunt, conform definiției – destinate traficului pietonal sau rutier !

Cum poți păcăli legea dacă ai sub 14 ani și vrei să te dai cu bicicleta (eventual să vii cu ea la miting la Guvern) !? Simplu: îi mai adaugi o roată (tri-ciclu) sau chiar două, și nu mai e considerată drept bicicletă, conform definiției (bicicletă – vehiculul prevăzut cu două roți…).

Deși mor de grija tinerilor sub 14 ani ca aceștia să nu cumva să iasă la mitinguri sau pe biciclete, politicienii noștri, nu s-au gândit deloc la siguranța biciclistului – în general. La noi nu este nicăieri prevăzut în lege că trebuie să porți cască dacă ești biciclist. În restul Europei, se poartă obligatoriu cască și la bicicletă, nu doar la scutere și motociclete.

Probleme cu adevărat grave apar însă dacă pățești vre-un accident cu bicicleta pe stradă și ai sub 14 ani. Nu contează că nu e vina ta, că te-a lovit în plin un bou aflat la volan. Ești vinovat prin simplul fapt că ai sub 14 ani și te aflai pe bicicletă pe un drum public. E caz de culpă comună, și chiar dacă tehnic vorbind nu e vina ta, poți fi obligat să îi repari boului mașina, că ai avut și tu culpă legală: aveai sub 14 ani când te aflai pe bicicletă.

Înțelegeți enormitatea situației ? Un dobitoc poate să îți lovească cu mașina copilul aflat pe bicicletă, eventual să ți-l schilodească sau omoare, iar el să scape iar tu să-i plătești daune pentru reparații la mașină, ca părinte, chiar dacă nu a fost vina copilului, ci a șoferului mașinii. Pentru că copilul este din start, vinovat prin lege !

Asta e. Unii au uitat că au fost și ei copii și au avut și ei biciclete. Sau poate n-au avut și sunt frustrați din cauza asta !?

Dacă este să recapitulăm cam ce au voie și ce nu au voie să facă copii în zorii noii democrații de pe la noi, descoperim că nu prea mai au voie să facă mai nimic în aer liber: nu pot să meargă cu bicicleta, nu au voie să participe la mitinguri cu părinții. Avem voie doar să plecam la muncă în Europa, când creștem. Eventual în țări civilizate unde copii au voie pe stradă, pe biciclete.

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *