Pentru c am reputaia de oi rtcit-i-desprit de turma-lui-Hristos datorit antecedentelor mele misane, muli prieteni i cunoscui-sau-necunoscui i fac un quest mesianic din a m converti-readuce-pe-calea-cea-bun-a-ortodoxiei.

De parc ar fi bnuit pe ce drumuri lturalnice urma s apuc, tentativele de convertire au nceput de timpuriu: cu bunica Maria (Dumnezeu s o odihneasc n pace !) ce m punea de mititel s i citesc acatistele pe care le avea drept canon zilnic de la duhovnicul ei. Apoi n liceu, sfioasa coleg mereu cu broboad n cap i fust pn-n pmnt, mereu palid, care mi-a aruncat priviri furie un trimestru ntreg pn s-a ncumetat s mi strecoare n mn o crticic despre Crez – Simbolul Credintei.

Apoi m-am apucat de yoga la MISA, de prin clasa a X-a de liceu. De-acolo am devenit eu interesat de Biseric, dar fr a face o obsesie din asta. Pur i simplu descopeream c scrierile de istoric al religiilor ale lui Eliade i monumentala “Creang de aur” a lui James Frazer m fceau s neleg mult mai bine rostul activitilor din Biseric: slujba Liturghiei, mprtania, Botezul, Spovedania, Cununia, Mirungerea. n timp ce yoga m fcea mai atent, mai orientat spre interior, lecturile celor doi titani ai cartografierii credinelor ancestrale ale omului mi ddeau o perspectiv mai vast asupra Ritualului, spulbernd barielele plictiselii i conformismului nscute din participarea ignorant la ceea ce se petrecea n Buseric.

i mai mereu se gsea cineva care s se apropie, s m cunoasc din mediul de acolo, s m aprecieze pentru felul meu de a fi pentru ca apoi, brusc, aflnd c mai practic (printre altele rugby-hochey-wu-shu-karate, i yoga) s simt brusc-i-inexplicabil dorina covritoare de a m converti la Dreapta Credin (traducerea cuvntului Ortodoxie!).

Cum sunt un tip politicos, prietenos i mpciuitor de felul meu, m lsam repede convins: s particip la seri ortodoxe cu discuii sau conferine pe la diferite case de cultur, s accept “provocarea” de a-mi lua cutare canon de rugciune i citiri de acatiste, s mi caut duhovnic i s merg la spovedanie. N-am avut nici o problem cu participarea la discuii, dar am fost rapid ocolit de a mai fi invitat la astfel de evenimente, la fel cum ncepuser s mi ocoleasc soneria uii adventitii, penticostalii, yehovitii, mormonii i toate celelalte secte care i trimiteau emisarii pe la uile romnilor n primii ani de dup 90. Motivul era unul simplu: venind dinspre zona Istoriei Religiilor, avnd perspectiva de ansamblu asupra sistemelor de gndire de tot felul, mi era foarte uor s identific fracturile logico-morale din doctrinele propovduite, punndu-i pe gnduri pn i pe predicatorii de ocazie care le nvaser i acceptaser ca gtele, pe nemestecate, fr nici o analiz proprie.

Ulterior acest tip de cunoatere mi-a fost dublat de educaia de tip cartezian definitivat i consolidat pe bncile facultii de Drept. narmat cu aceste dou redutabile instrumente de analiz: Informaie i Logic, evident c eram greu de “convertit” cci “nvturile” dogmei cretin ortodoxe nu reueau s m conving s le mbriez n mod exclusiv, ne-reuind s m fac s renun la orice altceva din zona spiritualitii.

i aici am ajuns la principala problem a actualitii Cretinismului tradiionalist (fie el Catolic sau Ortodox): osificat n dogma lui, nu poate ine pasul cu Lumea; nu se poate adapta evoluiei tehnologice, descoperirilor tiinifice, aneantizrii distanelor geografice i culturale.

i aa am ajuns la concluzia c “teologii” moderni care i propun s reactualizeze temele majore de gndire din Biseric, sunt doar nite ipocrii istei, cu multe lecturi patristice i dogmatice la activ, care au gsit soluia cea mai facil – i imposibil de verificat la toate problemele omului modern: DIAVOLUL !

Da, i acuz de ipocrizie pe aceti aa-zii teologi de amvon de genul Danion Vasile sau Claudiu Rducu pentru c ei au furnizat o soluie disperat, de moment pentru Ortodoxie, rpindu-i ansa de a-i lrgi orizontulrile.

Cci acest tip de teologi autohtoni, “convertii” de la yoga sau alte nvturi esoterice la Ortodoxie, nu se mrginesc doar s arate motivele pentru care alegerea lor a fost cea mai bun pentru ei. NU ! Ei vor s arate prin exemplul lor c aceea este SINGURA alegere corect, iar restul sunt mizerii fr legtur cu Dumnezeu, care vin de la Satana.

Ai simit ceva la yoga !? E de la Satana. Te-ai dedublat !? Satana a fost. Ai vzut lumini n meditaie !? Tot neltorul drac. Ai gnduri ? Nu ai gnduri ? Tot dracul e de vin.

Ce este deranjant e faptul cum astfel de oameni i povestesc experienele i realizrile spirituale excepionale trite n yoga cea pgn, ct de nzestrai erau ei pentru calea respectiv, ce realizri facile au avut, pentru ca apoi s concluzioneze c toate acestea erau doar capcane demonice. Aa s fie oare ?

Cu urechile clite n sute i mii de discursuri i pledoarii auzite n numele Adevrului i Dreptii, prin slile de judecat, sunt deprins s decelez imediat construcia manipulativ de oratoria spontan, sincer.

Reeta de succes a acestor arlatani ipocrii e simpl, probabil c o nva n Facultatea de Teologie, la orele de Comunicare i Pastoraie: ncep pe o un ton de sinceritate dezarmant s i povesteasc nceputurile; nu se sfiesc s i arate micile erori sau greeli (datorate evident ignoranei lor de la acel moment) trecnd sub tcere marile metehne de caracter (care exist cam la noi toi conform principiului c pentru a co-exista cu ceilali oameni, suma calitilor i defectelor indivizilor trebuie s rmn aproximativ egal). Apoi, intr n detaliile “rtcirii” lor fcnd pe experii, dar totui cu grij s nu ofere prea multe informaii sau detalii care i-ar putea provoca i pe alii s le experimenteze, avnd grij s ntrerup mereu povestea pentru a aminti c “toate acelea erau de la diavolul”, pentru a puncta clar i fr dubiu interdicia de apropiere de nvtura interzis.

Apoi, se ajunge la momentul Adevratei-Revelaii-Ortodoxe. Moment emoionant, poate singurul sincer din toat povestea, falsificar rapid ulterior de antiteza grbit pe care simt nevoia s o fac ntre vechea i falsa nvtur – abandonat n favoarea celei noi i adevrate.

La final, pentru consolidarea leciei, se reitereaz faptul c TOATE rezultatele obinute pe orice alt cale dect prin Biserica Ortodox sunt CU SIGURAN, FR NICI UN DUBIU, nelri, rtciri de la Diavolul.

ntreaga poveste este invariabil jalonat de mici momente miraculoase, premonitorii, provenite desigur doar din surse autorizate de Biseric (gen clugri prea-cuvioi, sfini-prini, etc.) ce prevestesc destinul de mrei-viitori-teologi ai respectivilor, au rolul de a consolida n faa asculttorilor imaginea de autoriti-n-materie-de-ortodoxie a respectivilor, pentru a ntri i mai mult afirmaia lor c Ortodoxia trebuia s fie n final SINGURA alegere corect i definitiv !

Manipulare ordinar, dup manual, pe spinarea ignoranilor ce aleg s se lase manipulai prin frica de Diavol, frica de a nu grei n alegeri.

De ce spun c sunt ordinari aceti oameni ?

Pentru c primii teologi cretini nvau n Duh i Adevr. nvau despre Iubire i Dumnezeu. Dac vei citi Evangheliile i toate celelalte scrieri ale Noului Testament, vei vedea ct de puin loc, ce minim importan i se acord Diavolului n activitatea misionar.

Cu zdrobitoare pondere, n Biblie, acolo unde se vorbete despre demoni sau diavoli, e vorba de exorcizarea lor prin puterea Dumnezeiasc, pe cnd la aceti indivizi dubioi ce se vor teologi, diavolul nu mai este alungat prin prezena lui Hristos, cci ei pun pe umerii mireanului sarcina de a scpa de diavoli singuri, ALEGND Dreapta Credin.

O analiz de bun sim ne face s remarcm imediat c prima metod – a alungrii demonilor prin invocarea numelui lui Hristos, era mai… mrturisitoare i mai rodnic (ca s folosesc limbajul lor) dect provocarea fricii de drac, folosit abil prin mijloace oratorice.

Eu nu tiu s fi fost vreodat n istoria Umanitii frica – motor al evoluiei. Dac primilor oameni le-ar fi fost fric, n-ar fi ieit din adposturi, n-ar fi explorat, nu s-ar fi avntat n necunoscut, n-ar fi experimentat i descoperit chestii.

Dac analizm la scar istoric de cte ori i mai ales peste CE a aplicat Biserica (Ortodox i Catolic n egal msur) ablonul nivelator al Fricii, vom observa dou chestii interesante:

  • au fost stigmatizate ca fiind diavoleti descoperirile de tot felul, mai ales cele care nu puteau fi explicate i ncadrate n sistemul cosmologic biblic. Aa au pierit ari pe rug oameni de tiin, aa au fost arse n pieele publice scrierile anticilor.
  • Dorina de cunoatere a fost mereu mai puternic dect frica, i n consecin, Cunoaterea a nvins Frica mereu, pe toate planurile. Aa am ajuns unde suntem astzi, ca i cultur i civilizaie. O fi bine, o fi ru ? Am deczut sau am evoluat ? Era mai bine s trim n Eden goi i fericii, vorbind cu Dumnezeu, sau astzi n confort i bunstare, cu smartphoneuri ?!

Ideea este c de fiecare dat cnd a pierdut lupta, Biserica a cedat un pic de teren, n funcie de conjunctur. A acceptat Astronomia ca tiin (ce contravine teoriei geo-centrismului biblic), accept Tehnologia i o folosete cu nonalan, acceptnd odat cu asta i Legile Naturii, Electricitatea, Chimia, Fizica, pe ai cror prini antici i condamnase la dispariie prin distrugerea operelor lor.

Dac un Mercedes-Benz, un televizor, radio sau telefon mobil ar cltori napoi n timp doar 300 de ani, ar fi ars de preoi ca fiind lucrarea diavolului. Astzi ns, mai-marii Bisericii se folosesc din plin de ele.

De aici concluzia c poate peste 300 de ani, noii teologi ai Bisericii Ortodoxe vor zmbi ncurcai, foindu-se n poziia lotusului, cnd se va pune problema c n anii 2000 yoga sau orice alt religie erau vzute ca fiind nelri diavoleti.

ns cei ce pltesc preul acestui retard istoric, al acestei ncetineli la adaptarea cu evoluia Umanitii sunt cei ce se las ndoctrinai, i astfel privai de dreptul lor de a cunoate, i mai ales, de a alege.

Problema este cmisionarii de duzin gen Danion i Rducu au impresia c aduc imense servicii Bisericii: c adun turma risipit n jurul pstorilor, c i ntresc pe oameni n Dreapta Credin.

Numai c asta nu e ntrire. ntrirea se face pe baze reale, corecte. Pe alegeri deliberate, n deplin cunotin de cauz: dai individului posibilitatea s i formeze o opinie pe un subiect – dac nu prin experien proprie, mcar prin prezentarea echilibrat i corect a opiunilor. ns asta contravine scopurilor acestor farsori. Ceea ce i d de gol este lenea, dorina de facil: e mai uor s sperii dect s convingi cu argumente. Numai c frica i va pstra n turm doar pe cei slabi. Cei puternici i curajoi for pleca s afle pe pielea lor adevrul.

Care este Adevrul ? Nu mi permit s vi-l spun pe al meu din respect pentru dreptul vostru de a v afla propriul adevr i de a-l urma. Preiozitatea vieii umane const, n opinia mea, tocmai din ansa de a alege calea pe care vrem s o urmm, iar cei ce ne rpesc aceast ans sunt n realitate cei mai mari dumani ai omului. Ei i fac o meserie din mistificarea Adevrului. Cci e uor s speli pe creier omul slab, s l reprogramezi mental. Asta fac ei.

Eu cred c Iisus Hristos este suficient de puternic pentru a rmne opiunea celor care simt c vor s l urmeze. Cei care l urmeaz din Fric, nu l urmeaz n realitate pe El, ci de fapt fug de ceva.

Ceea ce m frustreaz cel mai mult n Biserica Ortodox sunt preteniile sectare de un dogmatism sufocant. Datorit dogmelor de ev mediu ntunecat, Dumnezeul iubirii de oameni a devenit un dumnezeu monstruos i crud, cu reguli lipsite de orice logic i echitate. Dac ar fi s-i credem pe aceti teologi dogmatici, Dumnezeu a creat de-a lungul Istoriei Umanitii, milenii n ir generaii, popoare ntregi de oameni care s-au dus direct n Iad doar pentru c nu au avut ansa s devin cretini – nainte i dup Hristos. Dei toate popoarele au avut religiile i nelepii lor, valoarea lor este ZERO n ochii cretinului dogmatic, cci respectivii pot s fie regi ai nelepciunii i virtuii i tot nu pot fi apreciai, cci toate astea vin sigur de la Diavol, dac nu au venit de la Hristos.

Nu degeaba Biserica este cea care a inventat dictonul “Cine nu este cu noi, este mpotriva noastr”. Asta a ajuns Biserica Cretin – s lupte cu Lumea, cu Omul, mpotriva Omului, chipurile de dragul Mntuirii lui.

i totui, o s v spun ce cred eu. Eu cred c Dumnezeu, n mrinimia Lui, a lsat fiecrui Neam legile i cile potrivite pentru a-i cunoate Creatorul. Cred c a lsat omului liberul arbitru pentru a alege. A lsat omului puterea de a cunoate pentru a-i forma discernmntul i pentru a-l folosi atunci cnd alege.

i mai cred c dac Hristos s-ar ntoarce astzi fr s-i arate identitatea, ca un simplu anonim, ar fi respins de aceti farisei, pentru c nu se ncadreaz n ideile lor aberante i dogmatice despre nvtura cretin.

, , ,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *